Allt jag har lärt mig under halva mitt liv – I en byrå

I halva mitt liv har jag sålt på mitt varumärke och mina kanaler. Nu är det dags att starta en byrå där vi paketerar allt jag har lärt mig de senaste 14 åren. I halva mitt liv har jag fått lära mig att bygga varumärken, både personligt, produkt och tjänster. Jag har lärt mig allt kring att skapa content som väcker engagemang, ta sig igenom ett brus, jag har lärt mig hur man bygger en långsiktig konvertering och skapar en relation till sina kunder under många många år. Jag har blivit en fena på marknadsföring i en föränderlig tid.

Förutom min egen erfarenhet så har vi också en enorm data under dessa år, på alla case och samarbeten vi har gjort. Vi vet exakt hur man bygger upp inför en lansering via sociala medier, i vilken ordning en veckans inlägg och post ska postas för maximal effekt för olika typer av bolag, vi vet exakt när vi ska använda rörligt och när vi ska använda bild, i varma toner eller kalla, vi vet vilka tidpunkter, dagar och rubriker som bör användas. Vi har hittat en bra nyckel för alla kanalers samspel och vi tror oss veta hur vi ska hantera framtidens kanaler på bästa sätt.

Om det är något jag kan så är det de här – Att få kommunicera online, bygga brands och omvandla det till en stark konverteringskraft. Därför känns det så roligt att äntligen få starta min egna strategiska byrå men fokus på en disruption av branscher som halkat efter.

Som investerare är timing allt. Därför har jag valt att rikta in mig på tre branscher som behöver hjälp att bli mer digitala. Ena benet är filmindustrin. Vi ser hur de internationella filmjättarna lägger enorma summor på bilboards längs vägarna i USA men har alldeles får små budgetar där tittarna verkligen är – bland deras sociala medier. HBO och Netflix ligger ljusår före de flesta stora filmbolag och idag har vi en hel industri som kan förbättras.

Ett annat ben är charity. Jag upptäckte ganska fort hur alla stora galor har ett gemensamt problem – Trots att de är världens mest eftertraktade event såsom Amfar så är det ändå tomma platser. För att det inte existerar ett CRM-system (vilket vi kommer bygga). Hela branschen är analog och enorma summor går till spillo på grund av det. Dessutom har inte charity lyckats att etablera sig starkt och tryggt digitalt B2C. Mer går att göra, mer går att samla in.

Sedan har vi dagens mest omskrivna ämne – Att vi även kommer att jobba med flygbolag. För mig är det en bransch som är väldigt spännande för vi ser en global trend hur priserna blir lägre och lägre och fler alternativ för privatflyg dyker upp hela tiden. Vi väntar oss en Uber-förvandling av industrin – Sättet som vi flyger på idag är gammalt och trögt. Det kommer att bli mer flexibelt i framtiden med att snabbt via en app kunna se om en plats i ett litet plan är ledigt.  Men det är många aktörer på marknaden just nu som börjar ta marknadsandelar och där kan vi hjälpa till med kommunikation och närvaro i sociala medier för att nå en ny publik.Av en journalist fick jag frågan kring den etiska aspekten; men varje investerare och byrå får själv avgöra vad man vill stå bakom.

 Vissa investerar i spelbolag och tobak och det finns byråer som jobbar med spritbolag. Jag har på mig mina investerar-glasögon och ser en enorm potential i denna industri som håller på att bli mer flexibel. Sedan hoppas jag ju såklart att flygen kommer att gå i samma fotspår som bilarnas utveckling med ny typ av bränsle.

En gemensam nämnare för alla tre branscher är; generationsskiftet. Filmindustrin är stor och seg, välgörenhet är inte längre något bara för människor med ärva pengar utan det är något många många människor oavsett plånbok vill engagera sig inom. Där kan vi jobba med med blockchain för att alltid se var varenda öre går till. Gällande privatplan så är det ett förlegad bild av att det är endast är 60 årig gubbe som reser runt mellan sina styrelseuppdrag. Det är en ny generation där tidseffektivitet är enormt viktig. Idag ligger en flygtimma privat på runt 100 000 kronor (i Skandinavien, halva priset i USA) men det börjar snabbt gå neråt och de nya flygbolagen erbjuder likt en Uberpool-tjänst där man delar vilket drar ner kostnaderna enormt. Lägre kostnader leder till större efterfrågan, efterfrågan leder till fler bolag som vill åt marknadsandelar och där kommer min byrå in.

Hur som helst. Min byrå kommer ha sitt säte i NYC från och med i augusti. Idag är vi 13 personer och har redan en set up likt vilket mediahus och produktionsteam som helst, denna organisation håller redan nu på att skalas upp. På måndag vi befinner vi oss i LA och träffar en av våra större filmkunder – Fantastiskt roligt.

I halva mitt liv har jag lärt mig allt kring att kommunicera online, nu är det dags att paketera detta och skala upp.

Första stoppet; USA.