Gabrielle saknar ansikte, hjälp sökes!

Igår pratade jag om saker som skaver i bolagen, en annan utmaning som vi har är Gabrielle Löwengrips ansikte. Jag har kämpat med att få till henne, dels med en designer här i Sverige och en byrå i USA men där sprang jag på en nitlott. Dyra pengar bortkastade till ett bolag som är experter på att designa 3D-monster. Jag borde ju listat ut att perfekta bryn och ett vackert hårsvall inte skulle vara deras starkaste gren hehe, men man lär sig av allt. Här är bilder på populära robot-influencers som redan existerar och har miljoner följare världen över. I Sverige har det inte tagit fart på samma sätt än.

Hon ovan är världens första digitala supermodell och gör kampanjer för märken såsom Balmain etc. shudu.gram heter hon på instagram.

Alla ovan är robot-influencers. Det blir som sagt mer och mer vanligt och det är inte konstigt för min trendspaning har länge sagt: Trovärdighet och äkta är påväg bort, det som kommer att slå i framtidens sociala medier (framtiden för mig är alltid sex månader framöver) är det som är 1. Inspirerande 2. Går att relatera till. 3 Är tydligt. När man använder sig av data för att bygga en digital klon har man ju ett enormt underlag på vad som är inspirerande (vad får mest likes/folk sparar ner) samt går att relatera till (vilka ämnen i min blogg under de senaste åren har fått mest kommentarer, jo data visar tydligt: Förlossning, hitta vänner-inlägg, akne etc. listan är tydlig och utifrån det skapar vi Gabrielles content). Det är väldigt enkelt att ta fram material som berör när man har 13 års blogg-data bakom.

Men nu till utmaningen! Vi behöver få till Gabrielles ansikte! Här kommer några rader på vad vi söker: Vi letar efter någon med hög kompetensnivå inom 3D karaktärsskulptering med främst Zbrush eller Modo. Personen ska kunna modellera och texturera en fotorealistisk 3D modell som baseras på referensbilder. Stort plus om personen också kan rigga modellen för antingen 3ds max eller Maya. Lättare förståelse inom shading och ljussättning är också ett plus. Om det är en byrå/person som känner sig manad så maila louise@lowengripinvest.se

Så otroligt roligt … 🙂

  1. ”Trovärdighet och äkta är påväg bort” – det märks. Fast jag tror absolut inte att ”det som kommer att slå i framtidens sociala medier ” är” digitala kloner.
    Digital klon är nog inte mer än en trend.
    Trovärdighet och äkta är tidlös. Det är det som människor kommer alltid att uppskatta so länge de är människor.

    1. ”Trovärdighet och äkta är tidlöst.” – Exakt så! Allt som pekar på något annat är bara en trend tyvärr…

  2. Där tror jag faktiskt att du har fel, trovärdighet och att vara äkta kommer att bli allt mer viktigt. Konsumenterna blir smartare och mer kritiska, därav att det också blir allt viktigare för influencers m.m. att göra reklam och samarbeten mer tydliga.

    Jag tror att det här med yta, pengar, och skönhet håller på att nå sin topp för att sedan tippa över. Vår planet är döende och vi kommer få känna av det allt mer under de kommande åren. Då tror jag inte att det kommer vara samma genomslag att visa att man flyger och konsumerar i det oändliga, som varken känns trovärdigt eller äkta.

  3. Vi upplever nu peak influencer. Företagen börjar lära sig hur man jobbar med sociala medier och det blir svårare att enkelt tjäna pengar på samarbeten och köpta inlägg.
    Att trovärdighet och äkta skulle vara på väg bort tror jag är en felaktig trendspaning. De influencers som kommer att lyckas de närmaste åren är just de som i sin nisch har både äkthet och trovärdighet. Och framför allt originalitet och professionalism.

  4. Men kolla vilka bolag som har gjort de redan existerande robotinfluencerna och ta hjälp av dom? Lyft luren bara.

    Och precis som du så ser jag att trendspaningen säger att robotinfluencers kommer slå mer, men däremot så kommer inte äktheten att försvinna. Kanske om man ska bygga personligt varumärke av en produkt men för oss som säljer annat och använder oss själva som verktyg så är autencitet och igenkänning det absolut viktigaste.

    Dessutom kommer det ju att bli rekyl på allt oäkta och slå tillbaka. Nu har vi suttit några år vid telefonerna, nu vill vi umgås igen, osv. Det kommer även bli allt viktigare med sin egen känsla, intution, att följa hjärtat och lita på sig själv nu när allt blir mer robotiserat och röststyrt.

  5. Fast är inte 13 år gammal bloggstatistik gammal info? Vad som gillades för 10 år sedan gillas ju inte idag.

    Tror inte att det äkta kommer försvinna. Folk är mycket mer kritiska till tillgjord bloggreklam idag än tidigare. Ska man då dessutom ha en virtuell modell som ligger åmar sig på en säng och försöker sälja choklad tror jag det inte går så bra…

  6. Tror inte alls på detta. Verkar hål i huvudet om jag får säga min mening. Det är väl precis trovärdighet och äkta vi vill ha. Vad menar du? Har för övrigt aldrig sett någon av de bilderna du visar ovan. Varför ger du dig in på dessa marker som är kostsamma och som ingen i Sverige känner till. Jag menar , hittar du inte ens en designer som fungerar i Sverige så borde det vara en varningssignal. Och titta på bilderna ovan, dina förslag. Så skrämmande, fula,kalla.

    1. Nu kanske jag har missförstått men klonen är väl inte heller tänkt för den svenska marknaden utan för den amerikanska? Jag tycker också att trenden i Sverige snarare pekar åt det motsatta, där vi eftersträvar mer genuinitet. Men sen är ju inte alla som oss i Sverige. 🙂

  7. Själv känner jag att allt det digitala är väldigt ointressant och inte ett dugg inspirerande. Hoppas fler blir mer äkta istället. Tycker att Alexandra Bring är en influencer som är grym på just äkthet, inget bullshit där. Jag hoppas fler tar efter det och inte en massa digitala, märkliga grejer som har noll själ i sig.

  8. Hur mycket av det du förutspått har blivit verkligt egentligen?

    Kommer du låta Centern göra reklam snart igen förresten?

  9. Tycker fortfarande det är konstigt att ni lägger tid och pengar på klonen när det överlag bara upplevs som ett skämt.

  10. Jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja följa en robots liv på IG? Det är inte ett liv.
    Förstår inte heller varför det ska användas digitala fotomodeller när det vimlar av vackra, levande sådana?

    Konstigt. Bara konstigt. #jagärförgammalfördethär

  11. Jag saknar den själsliga gnistan i ögonen. Jag tycker också att det är mycket tråkigt att skapa robotar som modeller. Jag tycker att människor är så mycket mer värda. Dessutom vad är ”perfekt”? Är inte det att vara just ”operfekt”. Ni borde förstå att man inte ska eftersträva perfektion utan att det operfekta skapar unika personliga människor. Ingen kan vara den som just du är. Nä, robotmodeller är inget för mig.

  12. Blir irriterad. Kvinnor försöker ju eftersträva att likna modeller och så. Men nu så skapas sex-robotar och modell-robotar. Som om kvinnor i sig liksom inte duger som de är. Nä man måste skapa något som inte finns för att marknadsföra sig. Jag blir mycket irriterad över denna utveckling och skulle välkomna en debatt kring detta och vad det gör med unga kvinnor och kvinnors självkänsla och känsla kring om de duger som de är.

  13. Se det såhär;

    robotinfluenserna kommer att vara dom framtida reklampelarna. Ingen kan undgå dom, och ingen vill att dom ska finnas. Dom kommer att pumpa ut reklam som tv4 på bästa sändningstid. Det kommer inte att vara riktad reklam, utan reklam för dom breda massorna.

    Och det är här dom ”äkta” (authentic) influerarna kommer in. Dom kommer att fokusera på spets-reklam, specialnischad för den egna kretsen av följare, som gillar samma intressen typ. För att dom är äkta med vad dom gör, och står för produkten dom gör reklam för. Det kommer inte att finnas en enda influencer som dig kvar, som gör reklam för både choklad-skor i sängen och oöppnade diskprylar, utan att ens kunna stå för produkten.

    Varför pröjsa dig för ett jobb som en cgi-docka kan utföra för en 10-del av priset?

    Nä, här har du fel. Äkthet är det nya, som någon sa tidigare, kolla mandelmanns. Eller Ernst (man kan tycka vad man vill om honom).

  14. Intressant att många digitala modeller är olika etniciteter (bra såklart!) men tycker det är synd att det inte ser likadant ut bland riktiga modeller och influencers.
    Så när representation är mer jämställt på ytan, så är det fortfarande vita (män) som tjänar pengar på det. Så jäkla trist.

  15. Har läst alla kommentarerna ovan, och vill bara flika in med ett annat perspektiv. Kommentarerna visar på ett typiskt AI beteende, tex ”jag tror det kan fungera men det kommer aldrig påverka mig”. Även fast jag idag inte vill följa en AI på Instagram idag betyder inte att jag gör det om ett år. Och (tyvärr) är mandelmans-trenden något som bara finns i vissa länder, många medelklasser globalt klättrar fortfarande och mixat med kulturella inslag är beauty och det yttre fortfarande viktigt. Det kommer alltid finnas pengar att hämta i det yttre… bara lite andra tankar

  16. Ledsen men ingenting med en robot är varken 1. Inspirerande 2. Lätt att relatera till eller 3.tydligt!

  17. Håller helt med om att detta är framtiden i världen, inom reklam och många andra brancher. Kommer vara här snabbare än vi anar! Lycka till!

  18. Och hur menar du att din blogg ”går att relatera till”? Hur många av dina läsare har ett team på sex personer som sköter hela livet åt dem?

  19. De inlägg som du hänvisar till som mest kommenterade är ju de inlägg som jag upplever som mest personliga. Jag har svårt att se hur en klon ska kunna upplevas så personlig. Men vad vet jag egentligen. Den svensk på Instagram med flest följare är tydligen en fitnesstjej som i princip bara lägger upp bilder på sig själv ur olika vinklar. jag fattar inte alls grejen men tydligen gör många andra det.

  20. Du hoppar på en trend som börjar bli pase faktiskt. Någon har vilselett dig är jag rädd. Det äkta är nr. 1 igen, tro mig.

  21. Varför måste klonen se ut som dig? Dessa modeller är ju inte en kopia av någon annan. Flera av dem är skapta av en brittisk modefotograf för att, enligt honom själv, skap den perfekta kvinnan.
    Idén måste ju vara att fokusera på reklam för varorna som vill säljas. Att få tag på någon som skapar en ”mänsklig figur” för ändamålet kan ju inte vara svårt med tanke på hur många som utvecklar 3D animerade spel där Sverige är världsledande.

  22. Hm använde konstgjorda modeller. Det tog dom snabbt bort,det blir så opersonligt. Nä jag skulle aldrig följa en influenser robot på insta. 😂

  23. Vart tog mänskligheten vägen i allt detta?
    Man vill inspireras av riktiga människor med riktiga känslor.
    Det är nog med fejk i världen…

  24. Jag tycker det är coolt med robotinfluencers men kommer aldrig att följa dom för att de ser ut att ha ett ”häftigt” liv här bland oss. Tänker mest på sådana konstgjorda världar där människor är avatarer och man spelar online. Eller på någon science-fictionfilm. Om en person på instagram inte finns på riktigt så har jag svårt att koppla att produkterna som visas upp finns på riktigt också. Jag menar, hur mycket man än försöker presentera något så blir det bara en datavärld för mig. Att man sedan kan designa dessa människor till perfektion gör på något vis att jag känner avsmak för vart mänskligheten är påväg. Förr snackades det om att redigera bilder på äkta människor, nu duger inte ens äkta människor…

    Riktiga människor med riktiga liv att följa är det jag gillar. Där man vet att det faktiskt finns en människa som andas och finns på riktigt.

  25. Tror tyvärr redan ni förstört all spänning med gabrielle när ni ”väckte” henne i december utan att hon var färdig. Tror de flesta av oss tappat all intresse för den idéen 😝

  26. Blir ikke inspirert, eller kan relatere til en robot. Det er jo det som er inspirerende med deg, alt du får til som menneske, og at du også viser det som er vanskelig i livet.

  27. Ni som skriver att ni aldrig skulle inspireras av detta för att det inte är äkta – Hur tänker ni kring personer som har andra som skriver åt dem? Om företag ni följer och inspireras av? Om reklam? Tänker ni att ni aldrig blir inspirerade och påverkade av det heller?

    1. Vanlig reklam är ju helt ointressant idag, speciellt den som går på tv för det är nästan endast reklam för bilar och spelbolag.
      Reklam som influencers gör är ju i så fall mer intressant.
      Men ändå ingenting som påverkar mig.
      Pinterest däremot är intressant för då kan man ju välja helt själv vad man vill inspireras av 🙂

  28. Sex månader framåt, baserat på 13 års bigdata bakåt i tiden. Dessutom en tidv då mycket har hänt inom sociala medier.

  29. Jag har svårt att se logiken. Det som intresserar folk verkar i första hand vara förlossning, acne och (riktiga) vänner. Hur går detta ihop med klonen? Ska klonen ha dålig hy för att vi ska kunna relatera? Förstår inte poängen här, men jag är nog för gammal. Verkar i och för sig inte vara ensam om det…

  30. Känns verkligen oebahgligt att vi ska inspireras av en fejkperson. Ännu mer ouppnåeligt än det redan är. Nej vi i Skandinavien går emot att lugna ner och gå bortom ytan. Tror inte det där funkar här.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..