Söndagslistan!

… Vad är bästa med livet just nu?

Denna vecka har det varit tuffare att vara positiv. Jag har haft min super-pms och då äter jag premalex (antidepressiva) och kämpar med måendet. Men om det är svårt att känna glädje så brukar jag tänka på vad jag är tacksam över istället. Det är en väldigt bra övning när man är nere. Jag är tacksam över en mysig helg med barnen och Ida. Vi har under åren stått bredvid varandra och stöttat när vi tagit oss igenom många av livets faser. Vi båda har haft en tuff tid på senaste det var så skönt att få stänga in oss lite, reflektera och sätta nya mål.

… Sämsta?

Ja PMS:en är inte kul men jag har lärt mig att leva med det. Det är ca 7-10 dagar i månaden som är mörka men jag kan förhålla mig till det hyfsat rationellt och inte ta mig själv på för stort ansvar. Innan jag har lärt mig vad det var så trodde jag att livet krisade jämt och ständigt. Nu vet jag ju att det är hormonellt och då blir det lättare att hantera. Måendet har blivit bättre efter att jag la om kosten men vissa perioder kan ändå bli tuffa.

Foto: Copyright 2019. All rights reserved.

EY regionala final som vi vann!

… Vad ser du fram emot?

Jag ser fram emot en rolig vecka med två galor (så kul att få bära vackra klänningar!). På måndag (imorgon) väntar Guldbaggegalan med min bästa vän och sedan middag ute. På tisdag skulle jag egentligen till Marbella på jobb men jag drog i hälso-handbromsen. För mycket socialt jobb. På torsdag väntar EY Entrepreneur of the year i blå hallen där Pingis och jag kan kamma hem Årets kvinnliga stjärnskott. På fredag kommer vår amerikanska distributör till Sverige på möten hela dagen och så på fredag kväll har Pingis och jag en jobbmiddag här hemma hos mig tillsammans med Conde Nast som flyger hit från London.

Väldigt spännande och viktig kväll.

Livet med en kock 😍

… Vad känns läskigt?

Galan på torsdag! Jag hoppas så mycket på att Pingis och jag ska vinna!

Foto: Copyright 2019. All rights reserved.

På Supper i Åre

… Vad åt du i veckan?

Denna vecka var vi ju i Åre och hela gänget åt middag på Supper. Det var ljuvligt. Favoriten var blomkålstacos. Jag brukar ju äta väldigt rent men där gick jag loss på söt pommes, chili mayo och marangsviss. Jag märker direkt att kroppen inte gillar socker och fett i den mängden men det var gott där och då. Dock märker jag hur mycket jag uppskattar min hälsosamma livsstil för jag känner direkt hur jag hamnar i obalans när jag byter kost.

Italenska alperna förra året!

… Bästa sättet för att koppla av?

Att vara i Åre och Umeå var bra för avkopplingen. Det är något speciellt med kombinationen snö och tänd brasa. Den avkopplingen slår faktiskt poolhäng i solen. Jag längtar redan efter nästa resa till alperna. Jag åker gärna till Gstaad igen, Verbier eller Cervinia innan säsongen är över. Jag vill mysa med vänner i en chalet och äta goda ostar. Förra året åkte ju Sheila, jag, Pingis och David till Cervinia och det var så himla mysigt.

… Veckans bästa rutin?

Jag har mediterat en kvart varje kväll. Och som jag älskar det! Det är så häftigt hur snabbt man blir bättre. Förut var 20 andetag svåra i rad utan att tappa fokus. Sedan blev 5 minuter en utmaning. Nu känns en kvart fort. Under de sista minuterna får jag alltid kontakt med min intuition så bra. Det hjälper mig navigera. Att skapa space för mig själv på riktigt är den bästa investeringen i mig själv som går att göra. Rekommenderar alla att börja meditera – ladda ner Headspace!

Foto: Copyright 2019. All rights reserved.

Planering inför lanseringen i Australien

… Vad har du för målbilder i huvudet?

Ta emot pris på torsdag såklart! Samt lanseringen av Löwengrip i Australien. Det känns overkligt. Rent privat så är en målbild en egen dag på lördag. Barnfri helg igen. Jag ska träna, köpa med mig god lunch, bada badkar, läsa och gå runt i pyjamas till det är dags för att möta mina vänner ute på middag. Åh!

  1. Hej Isabella. Jag läser och har läst din blogg i så många år.
    Följt din resa och du är så inspirerande.
    jag behöver verkligen mindfulness o meditation i mitt liv.. ett inlägg om hur du gör för att inspirera oss som inte kan så mkt?

    tack på förhand

  2. Ville bara ge dig lite pepp. Tycker du verkar vara en stark kvinna som dessutom är ung som får oförtjänta mycket hårda kommentarer och andra som lägger sig i hur du lever ditt liv. Hoppas du vet att du har läsare som också stöttar dig.

    1. Fast va? Barnen fick träffa kompisar? När min mamma drog med mig till hennes vänner ville man ju verkligen hänga med de andra barnen. Fy fan så tråkigt om där inte fanns andra barn ….

    2. Varför skulle hon inte ta med barnen? Hur menar du nu? Ändå bara skulle passade av en annan hjälpreda? Men de umgicks väl allihop och barnen lekte med Idas barn ju och hade skoj. Letar du fel B? Är din hobby att leta fel, klaga och ifrågasätta? Jag instämmer med Angelica ovan.

  3. Headspace har jag testat lite lätt men vet inte ens vad det är man ska välja och sen kostar det mesta eller hur? Antar att jag är rätt snål när det kommer till att betala för appar. Men det är nog för att det finns så många bra appar man skulle kunna betala och då skulle man bli såå fattig på det haha. Nä men du förstår nog hur jag menar.
    Jag ska kanske ge det en till chans och se om det finns något jag kan hitta utan att betala. 😀

    1. Grundpaketen och den dagliga meditationen är gratis, börja där och se vad det ger 🙂 jag märkte stor skillnad på 2-3 veckor och då kändes det värt att köpa. Har kört med headspace i över ett år nu.

  4. Trist att din intervju på expressen kräver inloggning. Skulle gärna ha läst den (går ej när jag ej är i Sverige).

    1. Tro mig, det va inget du vill läsa. Men om du vill ödsla lite tid på ditt liv finns den länkad så att alla kan läsa den på bloggbevakning.

    2. Nej jag förstår inte riktigt hur den var ”att sätta punkt för hösten”. Så du missar ingenting. Den innehöll ingenting som du inte kunnat läsa på bloggen tidigare.

      1. Som Bea och M svarar så har du Linn inte missat något alls! Den artikeln innehåller INGENTING om höstens händelser. I stora drag beskriver den Isabellas hus, hur mycket hennes kläder och säng kostar samt att samarbetet med livvakten Magnus är avslutat. Vill du ändå läsa artikeln så kan du gå in på bloggbevakning där det finns en länk till artikeln.

      2. Det kanske mer handlade om att ”sätta punkt” och berätta för de som inte läser den här bloggen utan bara får sin vinklade info från skvallerbloggen.

  5. Sitter mycket med min mobil som alla andra då den används i jobbsyfte och privat men tänker mycket på strålningen man får på köpet.
    Är det något som även du tänker på men hur beroende vi alla är av våra mobiler?

  6. Oxå haft grov pms/pmds
    Fick tips att gå till homeopat..
    17 år av helvete e borta!!!!!! Pms max en dag då tar jag medlet sen e det borta igen 🖐😊🖐

  7. Ja Headspace är sjukt bra! De har ett pack där man kan springa och det var så jag lärde mig springa i maj förra året. Efter att inte ha gjort det på 20 år pga en gympalärare som sa att jag inte kunde det, när jag var sju år.

    Snacka om limited belief 😂

  8. Hoppas du haft en fin helg. Jag och min sambo Anton har haft en riktigt mysig dag tillsammans med massage och mys i bubbelpoolen.

    Kika gärna in i våra blogg där vi skriver om våra vardag med härliga sex berättelser och händelser vi är och varit med om.
    Kram Isabelle

    Bilder6.bloggplatsen.se

  9. Om Premalex inte inte funkar direkt så kan det få en att må sämre, då funkar det mer som ett antidepressivt medel. Jag äter det också och om jag äter det på fel dagar så blir jag rätt sänkt av det. Äter jag det under ägglossningen och fram till mens så gör det att jag får mindre ångest. Har du testat att öka dosen? Prata med din gynläkare, ge inte upp att få må bättre under pms. 💪 (skriver detta för att många har samma problem)

    1. Jag behöver både p-piller och antidepp för att fungera. Har ätit antidepp tidigare pga depressioner och ångest och fått lära mig att det är viktigt att inte plötsligt sluta med preparatet för man kan få utsättningssymptom. Upplevde sådana även vid glömd dagsdos. En fråga – HUR tänker man då när man använder antidepp endast några dagar vid behandling av PM(D)S? Är det inte bättre att äta samma dos varje dag då? Kroppen brukar ju uppleva initiala biverkningar redan vid låg insättningsdos av antidepressiva, så varför plåga kroppen och knoppen med att jojobehandla?

      Förstår inte. Upplys gärna!

      1. Angelica 🙂 Ja jag var precis lika förbryllad över det innan jag läste på mer om Premalex (Escitalopram), men det har att göra med att man av en slump upptäckte att just Escitalopram påverkar svår pms med omedelbar verkan, och behövs bara under de dagar man mår som sämst. Om Premalex funkar för ens pms så märker man det alltså direkt. För min del påverkas jag dock av starkt illamående och hjärtklappning om jag äter full dos direkt så jag brukar ”fasa in” det ändå där jag går från en halv tablett till en och en halv på tre dagar. Den första dagen mår jag lika illa som om jag var gravid men sen är det helt lugnt. Min gynläkare sa att om jag mår bättre av att äta pillret hela tiden så skulle det bero det på att jag har en depression i kroppen. Jag ”fasar” även ut på sista dagarna ner till en halv tablett och får då ingen biverkning. För tre år sedan testade jag Premalex men ingen sa nåt om just infasning så jag åt min rekommenderade dos direkt och mådde sjukt dåligt, det fick mig att sluta efter två månader, väldigt synd för nu när jag doserar rätt för min kropp så har det påverkat mitt liv så otroligt positivt. Hoppas att detta var lite till hjälp, men läs mer om Premalex på tex läkartidningens hemsida för jag har inte fackspråket såklart.

  10. Du säger att målet är att Löwengrip ska bli större än Estee Lauder. Du vet om att Lauder-gruppen har 46000 anställa i 150 länger och omsätter 12 miljarder dollar om året? Hur ska du kunna tävla med det med produkter som luktar kolasås?

  11. Om du äter antidepp mot PMS och du ändå märker av det så bör du byta märke nackdelen med antidepp är att man oftast måstre pröva sig fram tills man hittar rätt sen är det även så att de kan helt plötsligt sluta verka och då får man börja om.

    Sen förstår inte jag tjejer som lär sig leva med må dåligt några dagar i månden, varför? De finns hjälp få så man kan bli helt besvärs fri. Antidepp, träning, akupunktur mm. Kräv få bli besvärsfri helt.

    1. Sen är det lustigt hur många svartmålar hormoner när det är det som är räddaren vid PMS/PMDS för många. Samma sak gäller där. Man måste prova sig fram till rätt preparat, och det innebär att innan man gör det mår man sämre eller oförändrat. Då är det ju meningslöst att ens trycka i sig då det bara blir för sakens skull.

  12. Ett tips, levt efter medical medium i ett år och det är bara grymt!

    Menopausal or premenstrual symptoms wreaking havoc with your life? It might not be “just hormones.”

    Prior to the 1950s, women looked forward to menopause, as it typically signaled a time of increased energy, heightened libido, and a slowing of the aging process. Starting around 1950, however, the first signs of ‘mystery illness’ began to appear, sending women to their doctors in droves, complaining of symptoms that hardly existed before, including night sweats, hot flashes, fatigue, weight gain, digestive trouble, headaches, irritability, depression, anxiety, forgetfulness, insomnia, and more. Initially doctors dismissed these complaints, telling women that it was “all in their head,” that they were just bored and seeking attention, and they should join the PTA. The push-back from women was fierce, and eventually doctors were forced to acknowledge the situation. Hormones became the scapegoat, with these previously unseen symptoms being attributed to hormonal imbalances and/or deficiencies.

    Because all the blame was placed on hormones, it seemed logical that menopausal women should take prescription hormones to “correct” the imbalances. Thus, hormone replacement therapy (HRT) was born. After research linking HRT to increased risk of breast cancer, heart attacks, and strokes came to light, bioidentical HRT (i.e., hormones chemically identical to those produced in the body) came into the mix. While some women experienced relief via these treatments, it was often temporary, and/or small in scope. Nonetheless, “hormonal imbalance” is still considered the chief culprit of menopausal symptoms. This might make more sense if so-called menopausal symptoms only affected middle-aged women, but these days, women of all ages experience many of the same issues that previously only affected women in their 40s and 50s. The prevalence of the same suffering in younger and younger women paints a bigger picture than just hormone problems.

    There are additional factors that can lead to the symptoms attributed to menopause. Around the same time that women first began experiencing these symptoms, three other phenomena were also at play. First, people in the US were experiencing increased radiation exposure due to fallout from the World War II bombings in Japan. At the same time, there was an explosion of DDT (i.e., pesticide) exposure. In the 1940s, DDT was used everywhere: on crops and food, in parks, and people even sprayed it on their own gardens. By 1950, DDT use was at its height, and the central nervous systems and livers of countless women had become overloaded with the toxin. The third factor was Eptein-Barr virus (EBV). The first generation of women complaining of menopausal symptoms had been born in the early 1900s, just as EBV was beginning to encroach upon the population. EBV typically enters a woman when she is young, then spends decades building itself up to the point where symptoms emerge. So if a woman was born in 1905 and had contracted EBV as a child, by 1950 she would begin to experience symptoms of this viral infection. In other words, the fact that symptoms manifested around the age of menopause was a coincidence. Today, rather than waiting several decades to strike until a woman is in her 40s or 50s, some viral strains and toxic loads are now affecting women in their 30s, 20s, and even in their teens.

    This is not to say that hormones can’t go off balance. When they do, the culprit is often overworked adrenal glands (i.e., adrenal fatigue) and/or underactive thyroid, which can throw reproductive hormones off-kilter at any age. The point, however, is that hormone imbalance may only be one piece of the puzzle. The good news is that all of these things—radiation, viruses, toxic load, and reproductive hormone issues—can be addressed with healing foods that tackle a wide range of pathogens and toxins that could be contributing to your symptoms. Foods and herbs to focus on are those that boost immune function and support the reproductive system, including:

    • wild blueberries
    • sesame tahini
    • avocados
    • black beans
    • asparagus
    • apples
    • spinach
    • black grapes
    • cucumbers
    • raspberry leaf
    • nettle leaf
    • chastetree berry
    • elderberry

    These foods represent a simple yet powerful way to address your “alleged” menopausal or PMS symptoms. They provide antioxidants and other nutrients that help fortify vital organs and reduce hot flashes. They also quench inflammation and help keep reproductive hormones balanced.

    Above all, keep in mind that menopause is a normal part of life, and is not meant to be a difficult process. By nourishing your body with healing foods, and addressing the true underlying causes of your symptoms, you can return to living a healthy life and embracing life at every stage.

    To learn more about the unknown causes of menopause and PMS symptoms and how to address them, check out Medical Medium

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..