Två år i hälsans tecken

Jag insåg häromdagen att det har gått närmare två år med min mer hälsosamma livsstil. Det var under hösten 2016 som jag började lägga om mitt liv (i samma veva som Odds och min relation slutade fungera – Det var dags för ett nytt kapitel). Steg 1 var att sluta med kött. Det var liksom starten på en ny livsstilsresa och i samband med det så började jag ifrågasätta allt jag ätit de senaste åren utan att reflektera; de vi kallar för klassisk husmanskost som egentligen bestod av kött, potatis och någon gräddig sås. En massa bröd, stora ostbrickor på helgerna, chips och röd vin. En massa marabou och glass. Samt utebliven träning.

Dom problem jag hade med kroppen innan kosten ändrades var: akne och en glåmig hud, en mage som jämt krånglade. Dålig på att gå på toaletten, jämt uppsvälld. Jag såg alltid gravid ut på kvällarna. Jag hade alltid eksem på fingrarna och smalbenen. Men det tuffaste var energin som aldrig var jämt fördelat. Det kliade i kroppen varje kväll och jag hade svårt att sitta still.

Img 0825.jpg

Min kropp sommaren 2016. Jag tycker att jag är fin på nästan alla bilder på mig (ja det är sant!) oavsett vikt. Men jag ser en enorm skillnad på kroppen sedan efter kosten gjordes om och jag började träna styrketräning. Men det är kosten som har gjort störst effekt. Viktmässigt skiljer det sig bara några kilo från den tiden och nu (lagt på mig muskler). Det viktigaste är att skillnaden på måendet är drastiskt!

Img 1852.jpg

Vad har då hänt sedan jag la om kosten till att äta 80% plantbaserat och resten består av fisk/skaldjur, ägg och lite mejeriprodukter såsom fetaost ibland och keso. Jag äter väldigt sällan socker och när jag gör det så får jag räkna med att jag kommer att må dåligt efteråt (kliar i kroppen). En typisk dag kan vara havregrynsgröt på havremjölk med bär till, lunch kan vara lax, råris och fermenterade grönsaker och middag kan vara chili och ingefärsstekt tofu med en stor sallad till eller veganskt linssoppa. Efterrätten kan bestå av en raw food snickerskaka (så gott!)  och istället för vin blir det kombucha.

Här kommer resultaten efter två år:

1 Magen krånglar inte mer. Det slog mig häromdagen att jag aldrig har magont längre. Det är helt fantastiskt! Jag som levde med kroniskt magont, trög mage och uppblåst innan.

2 Energin är äntligen jämn. Det kliar inte lika ofta i kroppen på kvällarna utan jag är pigg på dagarna och lugnare på kvällarna tack varje regelbundna vettiga måltider utan socker och regelbunden träning. Det här är det som påverkat mitt liv mest.

3. PMS-besvären är lindrigare. Det är fortfarande tufft under PMS:n men skillnaden är enorm. Först trodde jag att skilsmässan och att få lämna min relation hade förbättrat pms:en (hehe) men sedan insåg jag att det var kosten.

4. Aknen är borta men det häftigaste är att min hud har en sån fin lyster. Inte bara i ansiktet utan på hela kroppen. Det har jag inte upplevt i mitt liv förut att hela kroppens hud är så fin.

5. Inga mer svampbesvär.

6. Sötsuget är helt borta. Jag har inget behov av att äta saker med mycket socker i längre och det är jag tacksam över för det hade varit svårt att leva med ett marabou-sug varenda dag. Snacka om kamp. Likaså är mitt alkoholsug helt borta efter att ha varit i från det sedan augusti. Det man ger kroppen är också det kroppen suktar efter tillslut. Det är lite min teori. Det bästa jag vet är grönsaker och bär.

För att sammanfatta så är att leva hälsosamt, med mat som är ren och anti-inflamatorisk en livsstil som jag aldrig kommer att lämna. Det är min grund för att må bra. Sedan självklart kommer det stunder (läs hjärtesorg under julledigheten) som leder till kladdkakesmet direkt ut  skålen och det man gör sällan av är sällan ett problem. Så länge basen är bra.

Inget av kosten känns som en uppoffring utan bara som en investering. Varenda dag när jag vaknar så ser jag fram emot att få ge kroppen näring och jag är alltid på jakt efter mat som boostar glow. Att äta sunt har blivit en hobby som jag hoppas kunna inspirera mina barn till. Hittills så räknar vi alltid alla färger vi ätit till varje måltid. Det är en bra start på vägen.

Nästa vecka börjar min kock hemma och då kommer jag lägga ut mer mat och recept här i bloggen för lite inspiration. Framför allt vad man kan ge sina barn (Gillis är ju veg). Det ser jag fram emot och åh vad jag kommer lära mig!

  1. ANG PMS

    Sök till Mia Lundins klinik i Stockholm! Jag hade svår PMDS innan, men nu har det gått ett år och jag är jämn i mitt mående hela månaden.

  2. Tina skriver:

    Intressant inlägg!
    Jag är övertygad om att kosten har oerhört stor betydelse för vårt välmående. Jag är vegetarian sedan många år och mår bra på det (både fysiskt och psykiskt). Även min sambo mår betydligt bättre sedan han gått över till ca 80% vegetarisk kost.
    Dieter såsom lchf och 5:2 dieten tror jag däremot inte på. Det leder sällan till permanenta livsstilsförändringar.
    Ser framemot goda och nyttiga recept på din blogg 👌
    http://www.nouw.com/ettriktliv

  3. Nilla skriver:

    Isabella, du svarar ju sällan på kommentarer, men undrar hur det kommer sig att din son är vegan?
    Har inte följt din blogg så noga, möjligt att du gett svaret tidigare.

  4. Sara skriver:

    Nej. PMS blir inte bättre av ändrad kost.

    1. Emilie skriver:

      Det generella måendet och utgångspunkten påverkas så man kan lätt uppleva att PMS:en blir något mindre ”skarp” om man inte bombar kroppen med socker och annat raffinerade kickar. Upplevelsen är så klart viktig.

    1. Sofia skriver:

      Ööööh… JO det kan den visst bli! Jag har pmd (svår pms) och äter medicin veckan innan mens. Förutom medicinen så är det kosten och sömnen de två faktorer som jag själv kan påverka och som gör skillnad i hur bra jag klarar pms-veckan. Socker, snabba kolhydrater, kaffe och alkohol hanterar jag extra dåligt de dagarna. Skippar jag dessutom mjölken så håller sig hyn väldigt mycket bättre!

  5. Rebecca skriver:

    Jag blir inspirerad och igår kom jag på tanken att ta några månader utan alkohol. Efter en resa nyligen (alkohol varje dag i några veckor) och nu till jul och nyår känner jag att det får vara nog. Så efter nyår kör jag 100 dagar utan alkohol! Jag kan inte komma ihåg senast jag hade så långt uppehåll från alkohol. Det var en månad tidigare i år och 5 veckor för några år sen, mådde så bra. Känner mig taggad att göra bra val och sen får vi se efter de 100 dagarna kanske man fortsätter. Gott nytt år!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..