Svar på tre frågor

Hur gör jag för att gå vidare med planen om jag inte har något startkapital?

Försök att komma igång med din idé på en sådan liten investering som möjligt. De flesta gångerna har jag börjat med 25 000 kronor (Pingis tagit andra halvan av 50 000 kronor i startkapital). Tänk inte att du endast kan komma igång om du har en halv miljon, för det är inte sant. Då får du krympa idéen till en ekonomisk satsning som är möjlig för din ekonomi. Tillexempel, ska du producera något i en fabrik, välj inte den fabriken som tvingar dig att beställa 500 exemplar utan 50 istället. Välj en enklare hemsida än en superproffsig. Satsa på instagram istället. Det är bättre att komma igång smått och testa sin idé på riktigt. Då blir fallet inte lika högt om det inte fungerar. Och om det fungerar så är det bättre att komma så långt som möjligt innan man tar in kapital, värderingen stiger.

Om du behöver kapital så tänk såhär 1. Använd sparade pengar 2. Låna av vänner och familj 3. Gå till din bank. Byt bank om de inte är hjälpsamma. 4. Testa crowdfunding 5. Leta investering.

Att sälja delar av ditt bolag ska vara det allra sista alternativet. 

Vilket är det bästa sättet att skaffa ett kontaktnät?

Först och främst, ringa in vad för typ av nätverk du behöver mer av. Är det andra mammor som också driver eget så att du kan finna stöd i  dom? Är de folk inom en viss bransch? Jag gick med i Young Entreprenuers of Sweden som tonåring, där träffade jag likasinnade. Vi alla var extremt olika men vi hade bolagen som gemensam passion. Vi alla sprang på olika bollar men hjälpte hela tiden varandra. Kanske behöver du bara lite pepp från andra likasinnade? Man kommer långt på det, kanske kan du hitta olika Facebook-grupper som peppar?

Annars, sök upp folk som kan sådant du behöver kunna på Linkedin och be om att få maila lite frågor, ringa upp eller ta en kaffe!

Om jag väljer att presentera idéen hur minimerar jag då risken att någon annan, men större förutsättningar går vidare med idéen? Jag får mail från människor varje dag som sitter på en idé de inte vill avslöja i mailet, bara om vi ses. Jag har aldrig ens svarat på ett sådant mail.

Chanserna för att fånga intresse är i princip noll. Såhär är det, var inte rädd för att berätta om din idé. Om det är något som jag har lärt mig så är det inte själva idéen i sig som är värdefull utan genomförandet. Presentera på, oftast möter man människor som ställer rätt (läs jobbiga) frågor som leder till att man måsta tänka igenom och idéen formas till något bättre.

Tillexempel Hermine Hold. Vårt hårbands-företag. Som det ser ut nu kommer produkten ut i februari. Jag har berättat om det för er sedan vi kom på idéen. Jag förklarat i Framgångspodden varför just det är en sådan bra affärsidé (hög marginal, lätt att skala upp globalt och viktigaste av allt om man ska lyckas på Instagram – Syns på en selfie) . Vem som helst kan ju just nu göra samma sak, det är ju bara att beställa hem från en fabrik. Men för min del är det helt ofarligt i konkurrenssyfte för det är genomförandet som är A och O.

Får du en chans att pitcha din idé för människor/bolag, kör på. Sitt aldrig och håll den inne. Det är bara idiotiskt. Jag tänker likadant med pengar, pengar växer bara när de är ute och rör på sig.