ANNONS

Grand hotell

/

Jag pratade på Grand hotell idag om hur framtidens retail kommer att se ut. Om jag ska sammanfatta vad jag sa så handlade det om att retail inte längre handlar om location utan data. Samla massvis med data så att AI:n kan förbättra köpupplevelsen i en butik för kunden. Retail måste erbjuda bättre beslutsunderlag på samma sätt som online gör, det är faktiskt stenåldern när man ser en produkt i butik men inte har tillgång till reviews innan ett köp.

När du shoppar online visas produkter som du antagligen vill köpa för att göra processen enklare för dig, du ser vad folk handlar mest av och i kassan blir du ibland påmind om produkter som du har handlat tidigare men kanske har tagit slut. Precis så ska retail också fungera, när du kliver in ska butikspersonalen kunna se vad du har handlat tidigare online eller i butik och kunna hjälpa dig att hitta rätt direkt. Tillexempel om jag går in i en viss hälsokostbutik som både säljer online och butik. Då ska butiken kunna se vad jag har köpt innan (om jag vill såklart) och direkt kunna guida mig rätt – ”Du som köper mycket av det här kommer nog gilla X”. Om man samlar in mycket data kan varje butik, men hjälp av AI bli bättre på service.

Jag tror inte alls på en retaildöd utan bara en retailförbättring. Se retail och e-handel som ett ekosystem. För Löwengrips räkning har vi stora planer med vår egna butik i nya gallerian. Men mer om det senare.

Nu väntar Paris med Emelie och Sascha! Imorgon väntar Balmains visning och middag på kvällen. Otroligt roligt.

24
90

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00