Pricka timing

I mitt jobb är timing en grundpelare i att saker och ting ska lyckas. Jag jobbar med timing hela tiden i allt jag gör. När man säger vad i en förhandling, när man släpper ett PM för bäst effekt. När man bloggar om vad. När man presenterar en förändring i bolaget för anställda. När man lanserar något nytt. När man investerar. När man handlar på börsen. Timing har blivit en av mina största skills som entreprenör. Jag har en bra känsla för cykler.

Tittar man på timing just nu är det intressant var vi är någonstans. Vi har redan löst roliga saker såsom att man får lyssna på hur mycket musik man vill med en fast summa i månaden, även filmer. Vi kan bo överallt i hela världen hos varandra, använda en app för att hitta en taxi oavsett stad. Nu börjar vi lösa tråkiga uppgifter såsom CRM-system för influencer marketing eller digital bokföring. Som investerare ser jag hur fler och fler bolag kommer med tjänster som är rätt osexiga, men absolut förenklar vår vardag. I en cykel blir det tydligt att vi i Norden mår väldigt bra. Det finns enormt mycket med kapital hos alla fonder som ska placeras.

Lip stick index – Som visar på att i sämre konjunkturen shoppar vi ändå skönhet

Men jag inser också att det inte alltid kommer att vara så. Som investerare blir jag mer noggrann med att investera i konsumentprodukter som fortfarande är relevanta trots en sämre konjunktur. Skönhet är en sådant sak. Man unnar sig ett bra schampo trots sämre tider men man drar in på annat. Jag inser också att det är en tid för att bunkra kassan. Inte investera får hårt utan våga sitta på kapital. Tidigare har jag egentligen varit fullt exponerad mot börsen. Nu har jag valt att ha lite mer på kontot både privat och i bolagen. Jag har valt att minska mina investeringar i start ups och köpt ett större hus på en plats jag alltid tror kommer vara ett hett område.

Jag har valt att investera i att starta ett eget säljteam i mitt bolag för att jag tror att bolagens influencer marketing-budget kommer att öka de kommande åren och det finns mer pengar att hämta som en influencer. I sämre tider kommer man hellre vilja synas hos någon med starkt varumärke digitalt än i stora tv-reklamer.

I en global cykel ser vi att K-Beauty är på väg att minska i trend och man pratar mer om skandinavisk clean-hudvård

Jag har valt att tacka nej att göra min egen tv-serie Being Bella. I våras insåg jag att jag timingmässigt var för sent ute. Majoriteten av de svenska realitys som släpps nu kommer inte att bli en succé. Tyvärr. Jag har valt att satsa i ett nytt bolag med Stordalen som är en bransch jag tror kommer att stå sig extra bra under en lågkonjuktur.

Pratar vi valet i höst är vi en cykel globalt där partier såsom Sverigedemokraterna blir störst just nu. Jag är övertygad om att SD får flest röster den 9 september.

Jag kan göra listan hur lång som helst. Timing är med mig i allt jag gör. Det går inte att påverka den så det gäller att lära sig följa med den och se nästa steg. Min stora utmaning för timingen är att tack vare digitaliseringen går cyklerna snabbare än förut. Det går att bygga  ett miljardbolag på ett år idag. Det gick inte för 10 år sedan. Med det i åtanke måste man vara snabbfotad i allt man gör och vara beredd för att snabbt byta strategi. Men jag älskar att det svänger så!