Skalbara bolag

Det dök upp en bild från när Flattered var i fabriken i Spanien för 2,5 år sedan. När jag ser på bilden så känns det som en evighet sedan. Ett annat liv. Vi höll fortfarande på med ballerina-skor då och började sakta ta fram en utomhusmodell. Att starta ett företag och bygga det kräver en enorm kraftansträngning. Under mina 12 år som entreprenör har jag varit med och drivit igång över 12 företag. Det är lite smått galet såhär i efterhand men jag har också lärt mig otroligt mycket under varje resa.

En tidig insikt med Flattered var att ett företag som endast har en produkt är svår att skala upp. Samtidigt så får man inte vara för spretig heller när man ska sätta sitt varumärke. Vi började som ett ballerinamärke för inomhusbruk, när vi hade gjort det bra var nästa steg att utöka med flera produkter. Jag minns att vi hade ett vägskäl här som vi diskuterade. Skulle vi göra fler skor eller fortsätta på inomhusspåret, kanske morgonrockar? Handdukar? Pyjamas? Vad skulle Flattered egentligen vara för bolag?

Vi landade i att vi skulle bli ett skomärke. Det var där passionen fanns och att jobba med läster blev vår styrka och specialité. Och från det har fler modeller fått växa fram, här är lite av vårens modeller:

 

 

Ni hittar fler modeller på vår sida, så mycket fint att få gå runt i!

  1. Sofia skriver:

    Håller inte alls med. Det finns många exempel på företag som bara har en produkt och som lyckats växa. Det beror nog snarare på produkten och hur unik den är än antalet produkter man har.

    Många produkter är inte heller någon garanti för tillväxt. Tvärtom skulle jag säga. Om man inte har bra system och processer för att följa upp lönsamheten på produktnivå finns risk att en bra marginal äts upp av produkter med låg marginal.

  2. Emilia skriver:

    Jag är nyfiken på varför era skor är så pass dyra? Undrar om det är något speciellt med dem då man kan hitta liknande modeller i bra kvalite för ca halva priset. Inget illa menat, bara nyfiken.

    1. Anna skriver:

      Samma angår LCC priserna. Vlev helt chokad över hur ryra dom var eftersom dom inte endå är nåt i Chanel osv klassen. Liksom ”who do you think you are”, så fina var dom inte.

    1. Lisa skriver:

      Märket, det kallas för plusvärde/mervärde. Själva tillverkningskostnaden och kvaliten på produkten har en viss kostnad plus vinst, utöver det betalar du för själva märket. Förstår du hu jag menar? Hm är tex ett budgetmärke, rachel zoe ett exklusivt märke. Det handlar om exklusivitet vilket slags märke du vill vara. Budget/medel/lyx och vem målgruppen är, vem du vill sälja produkterna till

  3. Pia skriver:

    Kul med minnen och nyttigt att se tillbaka för att lära sig!

  4. S skriver:

    Bor din kille i Stockholm?!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..