ANNONS

Första kvinnliga Unicorn-bolaget

/

Jag kom hem vid halv två idag, gjorde en snabb lunch, tog en promenad i solen för att sträcka på benen efter flyget och efter det la jag mig och läste. Jag maxar ledigheten ett tag till. Jag ska alldeles strax hämta barnen hos O men innan det ska jag tipsa om en bok; Det Svenska techundret av Kina Zeidler. Hon är journalist och har intervjuat grundarna till våra jättar i Sverige, Spotify, Klarna, Skype, Mojang, Avito, Apotea och Truecaller. Det har varit en bok som jag inte har velat släppa ifrån mig, otroligt spännande skriven och jag kom på mig själv att sitt och le under flera kapitel.

Jag har läst  många självbiografier från entreprenörer runt om i världen och lärt mig massor. Det som gör denna bok extra intressant är hur de har förhållit sig till att komma från ett litet land som Sverige. Det som är gemensamt mellan bolagen är att man försökt skala upp sig globalt så tidigt man kan. Eftersom man vet att den svenska marknaden är begränsad. Det är inte alla som klarar det mentalt. Framför allt inte att agera därefter när det känns som om man bara låtsas.

Det har varit intressant att läsa hur man som start up har svårt att konkurrera på annat än sin tid och energi i början. Eftersom man är ny måste man springa på alla bollar samtidigt och testa allt innan man vet vilken riktning man ska gå. Det innebär att arbetstimmar blir extrema. Jag känner igen mig i det. Då gäller det att verkligen älska det man gör. Det går inte annars. Något annat som är utmärkande för bolagen i boken är att många ändrar strategier var 6:e månad. Det är något jag inte har läst i andra böcker tidigare men jag tror att det är ett tecken på hur digitaliseringen ökar hastigheten i allt man gör och då måste man vara lyhörd på förändringar, dels i teknik som påverkar sitt eget bolag eller beteende från konsument.

Just att vara öppen med att förändring är positivt är en sak som jag försökt få in i vår bolagskultur tidigt. Många kopplar förändring på en arbetsplats som att något skulle vara fel och blir oroliga. I vår bolagsgrupp är det en stor konkurrensfördel att hela tiden kunna testa, köra på, backa och ändra riktning om vi behöver. Det är så vi jobbar på för att kunna vara snabba – Och det lönar sig i slutändan. Men alla anställda trivs såklart inte i en sådan miljö vilket är förståeligt.

Jag ser mig och Pingis i många av de manliga duo:sarna i boken ovan. Hur hon och jag (två rationella typer) förhåller oss till varandra i vårt bolagsbyggande. Det är ett vinnande koncept att ha samma värderingsgrund (bolagets bästa kommer alltid i första hand), men att ha olika styrkor (Pingis VD/strateg och jag kreativ/ansikte). Vi skulle aldrig springa på samma boll utan kan alltid jobba med varsitt team och komma snabbt framåt.

Något som fick mig att reagera i boken var att författaren skrev att det inte finns en enda kvinna som startat ett unicorn (bolag som omsätter en miljard dollar). När jag läste det gick det ett rus genom kroppen och jag messade Pingis att det blir vårt nya mål. Mest sannolikt med Nordic Tech House. Det är ett galet mål men några måste ju sikta dit också. När håret reser sig på armarna är mina mål tillräckligt stora. Nu kör vi!

47
0

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00