ANNONS

Nordic Tech House syfte

/

Jag läste att svenska bolaget Tinitell hade gått i konkurs. Dom gjorde tidigare armbandstelefoner för små barn. Det gör alltid lite ont i entreprenörshjärtat när jag ser att det inte går vägen för bolag. Tinitell berörde mig lite extra, vi delade nämligen kontor tidigare. Men det är viktigt att våga belysa när det inte fungerar för bolag, vi alla företagare kan lära oss av varandra. Jag sitter idag på två stolar, som investerare och bolagsbyggare och vad jag ser är att Sverige har en kultur idag där bolag får enormt höga värderingar och det finns kapital i överflöd. Att be om 50 miljoner idag från ett investmentbolag är lättare än 5 miljoner. Fonderna har också enormt mycket pengar som behöver placeras, tajmingmässigt är det en dröm att ta in kapital.

I många fall är det såklart avgörande att få in pengar, plattformar som behöver programmeras, produkter som ska tas fram, löner som ska ut. Titta bara på ett annat innehav jag har, Natural Cycles. Där behövdes det kapital för att ens kunna existera. Men, det finns ett stort men här. I vår (fantastiska) start up kultur är det många bolag som byggs med konstgjord andning från dag 1 och i takt med att man rustar för lansering glömmer man det viktigaste i hela processen; kunden.

Tinitell som nu har gått i konkurs

Jag ser det hända om och om igen. Produkten som entreprenörerna håller på att ta fram blir mer och mer avancerad, mer pengar behövs, man tar in kapital, värderingen stiger och på Breakit ser man rubriker som ”Miljonerna regnar över företaget” – Men fokus på försäljning och att komma ut på marknaden verkar nästan försvinna längs vägen.

Tillbaka till Tinitell. Det är en klocka som små barn kan använda och ringa ifrån. Som har en inbyggd GPS. På pappret låter det fantastiskt. Tänk er själva, i vårt samhälle som folk uppfattar mer otryggt för varje år som går kommer här en snygg liten produkt i sann Apple-anda som du kan ge till dina barn och dom kan alltid bli nådda. Inte konstigt att investerarna öste pengar över bolaget, prislappen på 1500 kronor var ju inget som direkt hade varit ett bekymmer i deras egna privata plånböcker – samt vilka föräldrar vill inte betala för sina barns trygghet? Men frågan är vad som hade hänt om man hade gått till en kvinnlig investerare med barn i Tinitell-åldern? Hade tankar om priskänslighet hos andra mammor (kunderna) sett annorlunda ut? Vi vet idag att kvinnor bestämmer majoriteten av hemmets inköp. Det är alltså mamman du måste övertyga om du vill sälja en dyr barnklocka.

Alcatel’s Pixi 4 – 600 kronor – Halva priset av vad en Tinitell kostar

När jag skrev om en konkurrent till Tinitell här på bloggen för några år sedan var ni läsare snabba på att såga hela idéen med dyra armbandsmobiler till små barn. Saxat från kommentarerna från inlägget:

”Idag finns det smartphones för halva priset av en barnklocka, varför skulle jag som förälder hellre köpa en klocka istället för smartphone?”

”Många av oss föräldrar har ju ofta en smartphone liggande där man köper en ny, jag ger hellre den till min 6 åring”

”Jag gör ju direkt mitt barn till ett rånoffer”

Feedbacken haglade in och den var inte nådig. När jag läste alla mina kommentarer övertygade det mig att det måste ha brustit i marknadsundersökningen. Bland mina 400 000 småbarnsmammor var det nog inte många som blev tillfrågade.

Har du en fantastisk idé eller ett större bolag som behöver hjälp med din digitala resan så hittar ni oss här. 

Ändå ser vi hur det här upprepar sig gång på gång inom start up-kulturen. Man reser mycket kapital, fokuserar på värdering och glömmer bort kunden längs vägen. Därför ville jag och mina kollegor starta vårt accelerator-bolag Nordic Tech House. Vi har hittat en lucka mellan Almi och klassiska investmentbolag. Vi kan testa bolagsideér redan i idéstadie åt våra entreprenörer, vi kan delvis stötta med kapital, bygga det du vill skapa med vårt fantastiska growth hacker-team samt ta fram en Go to Market plan samt försäljning digitalt. Vi håller i handen under hela resan!

24
1

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00