10 000 timmar positivitet

Ibland får jag höra att mitt positiva jag känns påklistrat och lite falskt. Eller kanske onaturligt. Jag har försökt att analysera mitt glada jag, eftersom det ligger djupt i mig. Självklart faller jag platt då och då också, det är ju så livet är. Men jag ser allt från den ljusa sidan och jag har nog listat ut varför. Det jag har kommit fram till blir en parallell till 10 000 timmars-regeln som en av mina favoritförfattare Malcom Gladwell myntade. Att man kan bli expert på vad som helst om man ägnar sig 10 000 timmar åt det.

Jag har sedan tonåren (som var rätt stökiga på hemmaplan), haft som ”överlevnadsstrategi” att alltid utgå från vad jag kan lära mig av det som sker eller ha tron till att det kommer att lösa sig bara jag själv står stadigt. Det i sin tur har lett till ett positiv tankesätt. Under åren när jag genomgick tuffa relationer på hemmaplan, mobbning i skolan, flytt tidigt och haft det rätt rörigt, har den positiva inställningen fått prövats regelbundet att det idag – Efter 10 000 timmar – Har blivit mitt självklara sätt att se livet på. Det är fantastisk styrka.

Det finns egentligen inget som kan uppstå i livet där jag fastnar i en negativ tanke, det finns inte riktigt i min värld. När det händer saker i mitt liv som är tungt,  som en skilsmässa eller det händer något jobbigt med bolagen (vilket det gör hela tiden, egentligen varje dag) utgår jag alltid från:

1. Varför har det uppstått – Hur löser jag det här.
2. Om alternativ A och B inte går, vad blir plan C
3. Sedan blir jag tacksam över lärdomen 

Jag fastnar aldrig i ett stage där jag blir nere och tänker ”Nu skiter sig allt”. Aldrig. Visuellt ser jag livet komma emot mig som vågor på havet, det gäller att lära sig att surfa mentalt ovanför allt. Aldrig hamna under en våg. Och skulle jag någon gång göra det och få en kallsup, är det bara att klättra upp på den fiktiva surfbrädan igen och återuppta kontrollen över mitt mindsett. Jag väljer mina tankar. Det är inte tankarna väljer mig. Skillnaden är enorm.

Jag älskar dessa rader (I boken Vägen: Fem kinesiska filosofer om att leva). Jag drömmer stort. Jag kan aldrig garantera att jag tar mig dit men jag kan skapa förutsättningar för att det ska bli så. Tillexempel, det finns ingen garanti på att LCC kommer att börja säljas i Hong Kong. Men att vara där och ha möten skapar förutsättningar för att det ska bli av. Det är så jag ser det. Alltid skapa förutsättningar för att livet ska bli så som jag vill ha det, resten ordnar sig förr eller senare.

Hur som helst. Min glädje är genuin. Den grundar sig i mig väldigt djupt. Att alltid välja att se saker och ting ljust är min största tillgång. Det gör att jag kan sträcka på mig och hålla huvudet högt trots att livet utmanar mig. Jag blir ”antifragile”, det finns inget bra svenskt ord för det. Men så är det.

  1. L skriver:

    Hej underbara Bella,

    Vilka är dina topp fem favoritböcker vad gäller personligutveckling, framgång och positivitet.

  2. Malin A skriver:

    Du inspirerar och peppar åtminstone mig att inte låta tankarna styra mig utan att styra mina tankar! 🙏💕

  3. Agnes skriver:

    Kloka ord Isabella! Vi är nog alla väldigt olika som personer och det är ju helt fantastiskt att du kan hantera motgångar så bra. Det är väldigt roligt och intressant när du förklarar hur du tänker, även om (att döma av kommentarerna ovan…) du får mothugg och blir missförstådd. Hoppas du kan fortsätta med det sätt du mår bra av och att andra kan acceptera det och glädja sig mer med dig! ❤️ Så roligt att följa dig, alltid. Kram!

  4. Shanna skriver:

    Isabella, det är väldigt stort hopp mellan steg 2 och 3. I Steg 2 berättar du om hur du går från plan A, till plan B, till C… Men sen då? Om plan C inte fungerar? Om alla dina livets ”tårtbitar” inte går ihop med ens plan H…? Hur långt orkar man kämpa då tror du? Du har haft otroligt flyt i livet, jag förstår att du är glad. Sen i steg 3 berättar du om att ta lärdom. Av vadå? Att misslyckas med Plan Hela Alfabetet? På alla plan? De flesta andra av oss misslyckas. Ständiga nederlag. Du har ett väldigt lätt liv, såklart är du glad. Man blir ödmjuk först när det vänder.

  5. Jessica skriver:

    Hmm…Jag tror absolut att man, till viss grad, kan träna sig till att tänka positiv och rationell och att det i sin tur gör att livet upplevs på ett ljusare sätt men det är knappast så enkelt som att tro att 10.000 timmars regeln är en sanning. Det är ett skönlitterär myt från Malcolm Gladwell som baserades på studier gjorda av Anders Ericsson under 90talet men dessa stöds inte av dagens forskning. Även om tiden verkligen disponeras kvalitativt och tanken om att kunna klassa sig som expert lockar så finns det inte något som tyder på att 10000 timmar är någon form av mirakelsiffra, oavsett hur hängiven personen i fråga är. Att sedan dra en slutsats till att detta är applicerbart på människans känsloliv är ytterligare en förvridning av sanningen. Sen kan det vara en peppande tanke men det är en annan femma.
    Det jag vill åt är att människan antas ha 9 grundaffekter varav sex st är negativa, två är positiva och en är neutral. Det är således egentligen mer naturligt att uppleva negativa känslor titt som tätt framför att ständigt känna glädje. Känslorna vi upplever kommer att driva oss till att agera vilket är en basal del i vår överlevnad även om det kanske ser lite annorlunda ut i dagens moderna samhälle.
    Däremot tror jag, precis som flera andra här, att det handlar om att hitta ett sätt att hantera dom negativa känslorna och den biten är högst individuell. Jag är tveksam till ”tänk positivt” tills det går över, då det i mina ögon inte är ett sätt att möta sina känslor utan snarare motsatsen för om ”tänk mer positivt”-metoden fungerat så hade inte psykisk ohälsa varit på topplistan gällande sjukskrivningar i Sverige.

    Tack och hej!:)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..