Di x 2

Idag har jag fått två artiklar i Dagens industri. Den ena är väldigt positiv, den handlar nämligen om det samarbete Löwengrip Care & Color gör med Loréal-ägda märke Matrix. Det är rätt unikt att skönhetsbolag jobbar tillsammans men jag tycker såhär; tittar man i vilken kvinna som helst badrumsskåp så kommer man att finna olika märken trängas. Därför spelar det ingen roll om  man hittar på samarbeten över gränserna, slutkonsumenten blandar ändå produkter.

Här kan ni läsa den

Den andra

handlar om att jag blivit fälld av Reklamombudsmannen för smygreklam. Det låter värre än vad det är, RO är ingen myndighet utan ett privat engagemang och enda sanktionen som sker än att det står på deras hemsida. MEN jag tycker att det är en viktig fråga om just hur man ska hantera sina egna bolag. Min blogg handlar om mitt liv som entreprenör och mamma och man får följa min entreprenörsresa. Samtidigt förstår jag att för nya läsare kan det vara diffust om Löwengrip Care & Color eller Flattered verkligen är mitt bolag. Jag förstår.

Och det är därför jag började ändra för några veckor sedan, fälld eller inte, om hur jag ska bli tydligare. Som jag skrev då så har köpta inlägg en tydlig text när det är sponsrat.

Skillnaden nu är alltså att när min egna bolag nämns i bloggen på ett kommersiellt sätt så står det med sponsrat inlägg eller adlink. Det är svårt att dra gränsen, jag menar idag skrev jag ett inlägg om min dag på kontoret vilket involverade mest Löwengrip Care & Color jobb. På det inlägget gjorde jag ingen sponsrad inlägg-markering men däremot en adlink på länken till min handkräm. Däremot om det skulle vara ett inlägg som är mer ”Nu släpper vi vår SPF för ansiktet, ni hittar den här”. Då blir inlägget märkt som sponsrat. Hänger ni med? Alla vardagsbetraktelser såsom styrelsemöte i LCC eller Flatteredmöte får inte en markering men om inlägget är kommersiellt vinklat, alltså uppmanar till köp ”Här är nya nyansen” Då blir det markerat.

Det här är en viktig fråga för mig och jag vill göra rätt och att ni läsare alltid ska känna er trygga här. Samtidigt hoppas jag att ni förstår att bloggen drivs som ett företag som ger lön till människor varje månad och att intäkterna kommer via sponsrade inlägg (två i veckan). Kom gärna med idéer och synpunkter på hur jag kan bli bättre, ni har alltid kloka tankar!