Di x 2

Idag har jag fått två artiklar i Dagens industri. Den ena är väldigt positiv, den handlar nämligen om det samarbete Löwengrip Care & Color gör med Loréal-ägda märke Matrix. Det är rätt unikt att skönhetsbolag jobbar tillsammans men jag tycker såhär; tittar man i vilken kvinna som helst badrumsskåp så kommer man att finna olika märken trängas. Därför spelar det ingen roll om  man hittar på samarbeten över gränserna, slutkonsumenten blandar ändå produkter.

 

blondinbella dagens industri DI

Här kan ni läsa den

Den andra handlar om att jag blivit fälld av Reklamombudsmannen för smygreklam. Det låter värre än vad det är, RO är ingen myndighet utan ett privat engagemang och enda sanktionen som sker än att det står på deras hemsida. MEN jag tycker att det är en viktig fråga om just hur man ska hantera sina egna bolag. Min blogg handlar om mitt liv som entreprenör och mamma och man får följa min entreprenörsresa. Samtidigt förstår jag att för nya läsare kan det vara diffust om Löwengrip Care & Color eller Flattered verkligen är mitt bolag. Jag förstår. Och det är därför jag började ändra för några veckor sedan, fälld eller inte, om hur jag ska bli tydligare. Som jag skrev då så har köpta inlägg en tydlig text när det är sponsrat.

Skillnaden nu är alltså att när min egna bolag nämns i bloggen på ett kommersiellt sätt så står det med sponsrat inlägg eller adlink. Det är svårt att dra gränsen, jag menar idag skrev jag ett inlägg om min dag på kontoret vilket involverade mest Löwengrip Care & Color jobb. På det inlägget gjorde jag ingen sponsrad inlägg-markering men däremot en adlink på länken till min handkräm. Däremot om det skulle vara ett inlägg som är mer ”Nu släpper vi vår SPF för ansiktet, ni hittar den här”. Då blir inlägget märkt som sponsrat. Hänger ni med? Alla vardagsbetraktelser såsom styrelsemöte i LCC eller Flatteredmöte får inte en markering men om inlägget är kommersiellt vinklat, alltså uppmanar till köp ”Här är nya nyansen” Då blir det markerat.

Det här är en viktig fråga för mig och jag vill göra rätt och att ni läsare alltid ska känna er trygga här. Samtidigt hoppas jag att ni förstår att bloggen drivs som ett företag som ger lön till människor varje månad och att intäkterna kommer via sponsrade inlägg (två i veckan). Kom gärna med idéer och synpunkter på hur jag kan bli bättre, ni har alltid kloka tankar!

  1. Det var ju otippat att Isabella gladeligen svarar på övriga frågor, men ignorerar informationen och kommentarerna ovan kring att hon samarbetar med ett företag som testar på djur.

  2. Karin skriver:

    Det är väl en sak om du gör reklam för dina egna produkter , hudvård och skor. Men när du smyger in möbelreklam, designreklam,matkassar,flytt,förvaring och allt som är så genomskinligt att du fått grejerna. Då är det tröttsamt att läsa. Inte ärligt utan väldigt genomskinligt

    1. Jag är faktiskt en vanlig människa jag också, som använder produkter, har kläder på kroppen och möbler i mitt hem. Saker vi behöver köpa! Det är dock alltid otroligt många person som fråga var saker/produkter kommer i från och eftersom jag inte har möjlighet att besvara alla lägg skriver jag oftast ut informationen innan, för att spara tid (vilken man ju tyvärr inte har helt obegränsat av).

      1. Calle skriver:

        Visst kan man nämna märke, modell och eventuellt inköpsställe just av den anledningen att läsarna ändå kommer att efterfråga informationen. Till överdrift kan jag dom läsare tycka eftersom man frågar om minsta lilla t-shirt, blomkruka eller leksaksbil.
        Undvik att länka så kanske en del läsare blir lugnare. Även i dagspress nämner man ju varumärken och enskilda produkter utan att det anses som reklam.
        Gör bloggaren ett helt inlägg med bilder på en produkt, lovord, upplysningar om varumärke,modell och inköpsställe, så blir det naturligtvis svårare för läsaren att tänka annat än att det är fråga om någon form av spons eller betalt inlägg.
        Om bloggaren därefter hävdar att det är absolut inte sponsrat utan bara en nöjd köpares recension så uppstår naturligtvis ett trovärdighetsproblem.

      1. Ok, men denna vanliga människa har en gång stått på en föreläsning och sagt att hon aldrig bloggar om en produkt gratis. En annan sak är att du har börjat märka vilka inlägg som är sponsrade det senaste året. Medan du har haft sponsrade inlägg i flera år. Du har också börjat märka sponsrade inlägg efter påtryckningar utifrån, inte för att du själv har tyckt att det är rätt mot läsaren att göra. Självklart blir det då svårt för mig som läsare att tro att du gladeligen sponsormarkerar på eget bevåg för att hellre vara övertydlig än undertydlig. Tvärtom så tror jag att du som erfaren bloggare och erfaren företagare har lärt dig hur du kan undvika att märka vissa samarbeten som samarbeten och spons. Som tex inredningen i ditt nya hus där du har länkat till samma blomvas flera gånger men samtidigt hävdat att det inte är spons. Det blir väldigt svårt för mig som läsare att förstå varför vissa produkter länkas och andra inte. Hur kommer det sig att en gymåterförsäljare sponsrar er med gymutrustning medan inredningsåterförsäljare tackar nej? Och hur säljer ni in länkar och reklaminlägg om produkter som lampor, småvaser och barnvagnar länkas/skrivs om gratis utan något företag behöver betala för sig?

  3. Kattis skriver:

    Var är din skjorta ifrån? Den med blad,den är jättefin!

  4. Isa skriver:

    Tråkigt att du väljer att samarbeta med företaget Loreal/Matrix som testar sina produkter på djur. Varför väljer du att bidra till djurtester? Inte OK!

  5. E skriver:

    Hej!
    Jag kan tycka att det är viktigt med transparens i bloggen och ifall ett inlägg är sponsrat, det vill säga du har fått pengar för att skriva det eller på något annat sätt tjänat på det, så bör det märkas ut. Detta då det minskar förvirringen kring andra inlägg som idag uppfattas som i en gråzon. Som någon annan skrev tidigare, när du prisar ett hotell du bor på i vartenda inlägg det nämns, men det är inte på något sätt markeras som reklam känns det lite skumt. Jag tror inte att läsarna väljer att hoppa över reklaminlägg, eller att du skulle skriva osanning, men som läsare vill man gärna veta varifrån berömmet och exaltationen kommer.
    Detta gäller då samarbeten med andra företag, Att du ska behöva märka ut att det är i samarbete med dig själv känns märkligt. Man förstår att en person som driver ett företag vill att det ska gå bra, och då gör reklam för det.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..