Typiska pitch-misstag

Jag har suttit i väldigt många möten då entreprenörer pitchat sin idé för att ha en chans till investering. Det är bland det roligaste jag vet! Dock märker jag att många gör klassiska misstag som kan stjälpa en hel presentation, därför tänkte jag bara lista dom vanligaste sakerna jag får höra men som jag inte vill höra:

”.. Vi får det här (tex materialet) gratis av X vilket betyder att vi kan ha väldigt höga marginaler” 

Man kan inte bygga en affärsidé på att någon i ens närhet är snäll och ger bort något som deras bolag inte behöver men som du kan sälja vidare. Det här har blivit vanligt i vårt återvinn-samhälle vilket är fantastiskt bra men bygg inte en affärsmodell på det. Som till exempel har det varit entreprenörer som fått fula grönsaker av ICA. Själva idéen med att laga mat på dom och sälja på nytt är smart (just nu!) men jag behöver se hur affären kommer att se ut den dagen välgörenheten slutar.

”..  Jag känner en person som jobbar mycket med fabriker i Kina så vi kommer att få en bra deal genom honom, jag har även mailat mycket med återförsäljare som visar stort intresse” 

Jag kan inte använda mig av den informationen på något sätt. Jag vill se ett avtal med en kinesisk fabrik och jag vill se en inköpsorder från återförsäljaren.

”.. Nä, IKEA är lite för lågpris för oss, vi tänker oss lite mer exklusiva återförsäljare” Eller ”Vi vill inte finnas överallt, jag tänker mig NK först och främst” 

Berätta aldrig för mig att du vill tacka nej till affärer, innan du ens har gjort din första affär. Dröm gärna högt men du måste vara realistisk. Jag vill inte höra att du endast ska nå en liten exklusiv marknad och när jag frågar om priset inte är för högt är det värsta jag vet när svaret är att du endast vill nå människor med tjocka plånböcker. Folk med pengar är en oerhört liten klick i Sverige. Jag vill inte bygga creddiga varumärken som går med minus varje år, dom finns det gott om. Jag vill bygga välmående bolag som når många.

Andra viktiga saker:
– Ha koll på din marginal. Det kostar att växa. Ska du ha en återförsäljare en dag så kommer du behöva ha marginalutrymme för att få ihop kalkylen. Jag kommer att fråga dig om allt det här så ha det färskt framför dig.

-Lägg stor vikt på siffrorna när du presenterar. Hälften av alla jag har träffat har inte kunnat berätta för mig hur mina pengar kommer att användas och vad blir det för return on investment. Alltså vad kommer jag att tjäna på att ta en risk och investera mina hårt införtjänade pengar i dig?

Jag med en väldigt duktig pitchare!

-Timing är allt. Hälften av alla bolag jag har träffat den senaste tiden har presenterat olika typer av prenumerationsboxar. När något är en trend är det ofta redan för sent. Eller det kostar snarare oerhört mycket pengar att ta marknadsandelar när något redan är etablerat. När något är etablerat är har dessutom jättarna vaknat och konkurrensen är hårdare. Ta Matkassen tillexempel. Linas matkasse är en supersuccé för att hon var bland de första. Ska du etablera dig så måste du antingen var riktigt nischad (men ändå ha tillräckligt stor målgrupp) annars slåss du med ICA, Coop och alla andra jättar som har hunnit ikapp. Enligt mig är det lönlöst, du kan aldrig slå deras logistik.

.. Låter allt tufft och hårt? Jag kan faktiskt säga att är du en person som inte kan något av ovanstående men har en riktigt bra idé så kan det gå utan sifferprat också, det blir tuffare för dig för det betyder att jag har betydligt mer jobb framför mig om vi går vidare, men var ärlig med dina svagheter direkt, skit i att låtsas. Ingenting är omöjligt att få igenom.