Reklam och alkohol

Idag blev jag inbjuden att prata på Systembolagets seminarie ”Reklam och alkohol, hur ser sambanden ut?”. Jättespännande. Men när jag blev presenterad så sa moderatorn: ”Välkommen upp Isabella, bloggare och så har du varit med i Lets Dance också!” Jag vet inte om han fick hjärnsläpp, vilket det kan bli när man ska presentera dagens sista talare. Men jag kunde inte låta det glida förbi obemärkt så jag svarade …

”Lets Dance? Jag åkte ju ut först för åtta år sedan! Dom flesta brukar faktiskt presentera mig som en entreprenör med ett flertal bolag och anställda, att bloggen är Skandinaviens största och ibland nämna att jag har två små där hemma men visst!”.

Sedan blev det en del frågor kring hur just marknadsföring i bloggvärlden för alkohol ser ut, vi pratade gråzoner där jag själv sa att det var otydligt med om jag får visa upp ett glas vin en fredagskväll eller inte. Som tur var Mattias Grundström där, han jobbar som alkoholgranskningsman och jag bad om en lunch ihop för att lära mig mer.

Jag har en grej för att prata med händerna. Uppenbarligen.

Det var ett spännande samtal, summan av kardemumman så har studier visat att totalkonsumtionen hos svensken ökar inte trots att alkoholföretagen lägger större summor på marknadsföring. Jag tror att svensken generellt vet vad man vill dricka eller inte, oavsett om du ser reklam för ett spritmärke så påverkar inte det enormt. Det hade kanske gjort det om alkoholen fanns i dagvaruhandeln för då hade spontanköpet varit närmare. När man väl går till systemet så planerar man vad man vill ha, man ”shoppar” inte på samma sätt som när man går inne på ICA och varorna trillar ner i korgen. Sedan tror jag hela hälsovågen också har varit en anledning till att svensken inte dricker mer.


I was invited as a speaker at Systembolaget’s seminar ”Advertising and Alochol – is there a connection?” today. A very interesting topic. But when the moderator gave my presentation, he said: Let’s welcome Isabella, blogger and former contestant in Let’s Dance! I don’t know if he just went blank for a moment, which of course can happen when you’re about to present the last speaker of the day, but I just couldn’t let it pass so I answered…

”Let’s Dance? I was the first person to get voted out, and that was eight years ago! Most people usually describe me as an entrepreneur with a couple of companies with several employees, the person behind Scandinavia’s biggest blog and at the same time a mother of two, but as you wish!”Then we discussed alcohol related marketing in the blog world and grey zones where I raised the question whether or not it is considered okay to show a glass of wine in a post on a Friday evening, or not. Good thing Mattias Grundström was there.

He’s been working with supervision of alcohol marketing, so I suggested a lunch to learn more on the subject.

My hands are making it pretty clear that I like making use of my body language.

It was a very interesting conversation. What it all came down to in the end was that the average Swede doesn’t buy more alcohol, even though companies in the industry spends more on marketing. My personal belief is that Swedish people today basically know what they like to drink and what not, and I don’t think more advertising by alcohol brands will have any greater impact on those habits. There might be a chance that things would have looked differently if we could buy alcohol in the supermarket here in Sweden. That would have opened up for more impulsive and spontaneous purchases. With the current system you have to plan more. You plan what to buy at Systembolaget, you don’t ”shop” in the same sense as when you’re at ICA and some products just magically end up in your trolley. I also believe that health trends are another reason to a non-increasing alcohol consumption.