Tips för att varva ner

När jag gick första året i gymnasiet så hade vi mental träning på schemat. I början förstod jag inte vitsen alls. Varför ska jag blunda i fem minuter varje dag och göra tankeövningar när jag har viktigare saker för mig? Men ganska så snabbt förstod jag storheten i det och mitt mentala rum som jag skapade där, är ett rum jag besöker var och varannan dag fortfarande.

Ett mentalt rum är en plats där du kan återkomma till där du känner dig trygg. Och varför detta flum! Jo när jag är stressad så kan det vara svårt att komma ner i varv med andningen. Men om man har en plats att gå till mentalt, ett ”rum” att vara i och fokusera på så blir avslappningen enklare och går fortare. Jag brukar visualisera att jag åker upp i hissen, in i rummet, och så tar jag av mig skorna och lägger mig i låtsas-sängen och vilar. Under tiden när jag tänker på mig själv i mitt mentala rum hinner jag komma ner i varv. Ett knep helt enkelt!

 

IMG_0274

 

På Pinterest hittade jag ett liknade rum som det jag hittade på där i klassrummet i 1:an på gymnasiet. Rummet jag skapade ser ut som en hotellsvit högt belägen så att jag ser ut över en stad. Det är beige heltäckningsmatta och möblerna går i cognacsfärgat skinn. Det är faktiskt inte jättesnyggt där inne och det är ju lite lustigt att jag inte skapar ett drömrum när allt ändå är fantasi…? Men nu är jag så van med skinnmöblerna så det går inte att byta!

För att vara konkret: Hit vänder jag tillexempel om jag ska ta en powernap på 20 minuter och vill somna fort. Att bara blunda kan vara svårt mitt på ljusa dagen när man har tusen tankar som snurrar i huvudet men om man alltid har en plats att gå till i tankarna så lär sig hjärnan att det är dags att varva ner, det fungerar verkligen.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..