Starta webshop!

Min första webshop som jag startade var Bellme. Det var mitt andra företag som jag drev under tonårstiden och det var väldigt kul och lärorikt. Idag har vi både webbutik hos Löwengrip Care & Color och Flattered via Smelink och lite har hänt sedan jag startade min första. Här kommer fem bra tips i samarbete med Smelink för er som är i startfasen:

1. Välj en passande plattform för din webbshop
Det finns många olika system att välja mellan och vad som passar dig beror på en rad faktorer.
Vad har du för budget? Baserat på din prognos på hur mycket du kommer sälja, hur mycket pengar kan du lägga per år på din webshopslösning? Se över olika leverantörer och titta på deras kostnader, både i uppstart och driftskostnad. Tänk på att det du behöver ingår i årskostnaden. Support? Obegränsat produktutbud? Enkla möjligheter att själv uppdatera? Alla är viktiga delar att fundera på.

2. Hur ska din webshop se ut?
Ska den ha en helt unik design från scratch eller byggas efter en mall för att hålla nere startkostnaden? Vart finns dina kunder och vad har de för preferenser? Den informationen kan säkert hjälpa dig att ta rätt beslut här.

Min första webshop. Velour-dressen var poppis på den tiden 🙂

3. Responsiv design på din webshop?
Under 2013 avbröt många konsumenter sina köp på grund av att webbutiken de skulle handla i inte var mobilanpassad. Med en så kallad responsiv webshop anpassas designen automatiskt efter besökarens skärmstorlek så att de får en bra shoppingupplevelse både i datorn, surfplattan och mobilen. Dessutom behöver du bara uppdatera produkter på ett ställe, till skillnad från för några år sedan, då man i bästa fall hade en mobilsida som uppdaterades separat.

4. Utan trafik, ingen försäljning
-Direkttrafik är besökare som skriver in din www-adress i adressfältet och på så vis går direkt till din webshop, utan några mellanhänder som exempelvis en sökning på Google. Eftersom din webshop är helt ny är det svårt att få direkttrafik, det är ju inte så många som känner till dig än.

-Organisk trafik är obetald trafik som kommer via sökningar på Google och de andra sökmotorerna. För att få den här trafiken behöver din webshop vara bra sökmotoroptimerad. Se till att plattformen du väljer låter dig jobba med metataggar för varje produkt (information om produkten som sökmotorerna ser) samt att du skriver sökmotoranpassade texter. Jobba sedan aktivt med nya produkter, information om dina produktområden och se till att synas på sociala medier för att ständigt förbättra dina resultat på sökmotorerna.-Betald trafik är trafik som du får genom annonser på sökmotorer eller andra webbplatser. Vanligast är att du använder Googles annonsprogram AdWords för att köpa trafik. De översta träffarna när du söker på Google är betalda och även de i högerspalten. Du betalar ofta per klick (alltså per besök) och du sätter själv din budget och samt väljer vilka ord du vill synas på. Har du lite pengar över i marknadsföringsbudgeten är det perfekt att lägga den på en AdWords-kampanj där du riktar in dig på potentiella kunder som är intresserade av just dina produkter. Det är ett bra sätt att få trafik till butiken i uppstarten och trafik det behöver du. Annars kommer du garanterat inte sälja något.

Flattered

5. Så skriver du säljande och Google-anpassade produkttexter
-Skapa en känsla med personliga texter
En viktig komponent när dina kunder tar sina köpbeslut är om de kan föreställa sig själva med produkten. Skriv dina produkttexter med en personlig touch där du lyfter fram känslor som produkten kan framkalla hos köparen. Fokusera på fördelar som produkten kan ge kunden och anledningar att välja just den produkten. Skriver du personliga produkttexter ökar dessutom förtroendet för din webbutik då kunden omedvetet inser att du lagt ner jobb på att skapa en bra upplevelse.-Ta bort tveksamhet med färger, storlekar och guider


En vanlig anledning till avbrutna Internetköp är tveksamheter på vilka storlekar som finns, hur produkter passar och andra detaljer om vilka varianter som finns. För att undvika detta ska du skriva produkttexter som innehåller all den information som dina kunder kan tänkas behöva om vilka varianter som finns av varje produkt. Komplettera gärna med storleksguider och liknande för att ytterligare förtydliga hur produkten passar kunden i fråga.


Trygghetsfaktorer

-Trygghetsfaktorer webshop
Om dina kunder inte känner sig trygga kommer de inte handla i din webshop. Du kan öka tryggheten genom att presentera en kort lista med fördelar med att handla i just din webshop. Det kan vara saker som fri frakt, öppet köp och produktgaranti. Kombinera gärna med ett emblem för Trygg E-handel som garanterar bättre och säkrare handel på nätet för konsumenter.

-Tydligt med rubriker och stycken
Dela upp dina produkttexter med underrubriker och olika stycken för att göra texten lättare att läsa. En lång sammansatt text utan styckesindelning blir riktigt svårläst, särskilt på en dator, och risken att du förlorar läsaren ökar. Tänk på att göra underrubrikerna korta, tydliga och gärna innehållande ett viktigt sökord relaterat till produkten. Läs mer om att skriva texter för webben.

Löwengrip Care & Color

Hoppas att det gav er lite mer kött på benen 🙂