Fokusera rätt!

Hej Bella! Jag har lite av ett problem jag tänker att du kanske kan hjälpa mig med! Det är såhär: Jag har typ 1000 olika idéer om olika företag, personlig utveckling och karriärmöjligheter. Jag pluggar information och PR och mycket av mina idéer kommer från min utbildning. Till exempel att jag ska starta företag som hjälper andra företag med sociala medier, att jag ska bli känd PR-bloggare och ja, tankarna är oändliga! Jag får ingen struktur i mitt liv och min tankebana tack vare detta och blir snart galen av att detta tar så himla mycket energi av mig. Jag vill så mycket, men har inte kunskap eller tid att fullfölja all idéer som jag vill – vilket slutar med att jag bara känner mig vilsen och hjälplös. Jag är väldigt ambitiös, engagerad och driven av mig men jag kan inte riktigt ta vara på dessa egenskaper som jag är otroligt tacksam att jag sitter inne med. Så min fråga är: hur gör man för att använda sin ambition på bästa sätt och hur orienterar man sig genom alla idéer man får? Hur kan jag göra för att istället för att slösa energi och tid på små saker, samla allt och lägga energi där? Mycket tacksam för svar och måste berömma för fantastiskt inspirerande blogg! Svar: Vilket härligt problem du har! Jag förstår att det är frustrerande men trust me, att ha energin och vilja så mycket än betydligt enklare än om det hade varit tvärtom. Nu gäller det bara för dig att hitta din väg, din bana och det är inte lätt men du har en rolig resa framför dig så njut. Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att du kommer att snöa in dig på några projekt som du sedan upptäcker inte var riktigt rätt. Men vet du, vad inte bekymrad över det för man måste tillåta sig att testa idéer och branscher innan man faktiskt kan avgöra om det var något för mig. Och allt du påbörjar lär du dig något av så det finns inget som är ”bortkastad tid”. 

Men till din fråga. Försök att göra en slags tidsaxel över allt du vill göra. Vad är smartast just här och nu att börja med? Vad är enklast? Roligast? Om du samtidigt pluggar är du begränsad på ett sätt rent tidsmässigt, kan du samtidigt dra i gång en liten business vid sidan av studierna? Lära bolag kring sociala medier känns som något alldeles perfekt att göra samtidigt. Kan du samtidigt dra nytta av det i din utbildning så är det win win. När mitt huvud kokar över av allt jag vill göra så tar jag fram mina idéböcker (förut hade jag en stor white board också) och skriver upp allt. ”Isabellas imperium” i mitten och så streck ut till allt jag vill göra. Ganska snabbt märker man vad som är genomförbart idag och vad som inte är det just nu. De som inte kan genomföras idag får ligga och ”marineras” tills jag känner att tiden är redo för att köra igång.

Alltså:

1. Syna drömmarna i sömmarna. Skriv upp och fundera; är varje dröm verkligen din dröm? Ibland är det så lätt att dras med i något som är trendigt/stort just nu men är det verkligen vad du brinner för?

2. Gör en tidsaxel på allt du vill göra inom de närmsta 5 åren. Vad ska du börja med?

3. Spara alla andra ideér i en anteckningsbok, ibland räcker det för att ge fokus åt första saken.

4. Bestäm dig för att inte slösa energi på fel saker. När du har valt det du ska fokusera på så på med ”öronpropparna” och lägg bara tid på sådant som tar dig till målet, inte energi från målet.5. Tänk pull och inte push. Det är så lätt som blivande entreprenör och starta en massa saker som man tror att det finns en efterfrågan kring. Det kallas för push när bolag försöker skapa en efterfrågan eller gissa sig till den. Går man istället på pull, alltså när konsumenterna verkligen efterfrågar något så får du bättre uppsving i din business snabbt.

Du verkar vilja jobba med PR och den branschen är rätt mättad idag på vissa delar (hint: PR för att hjälpa stora företag finns det gott om, men PR-hjälp till nystartade enmansbolag till rätt pris finns det knappt någon som gör. Du skulle egentligen bara kunna ta fram en Sociala medier-stategi som du säljer ”startpaket till dig som entreprenör som vill lära sig synas”). Besök småbolag och fråga om hur dom skulle vilja bli hjälpta, jag tror att du kan hitta en tydlig efterfrågan där och forma din PR-business efter det.