Tankar om mat!

FullSizeRender-19

Svar: Först och främst så är jag otroligt imponerad av Elaines träningsengagemang. Det som inspirerar mig mest är att hon älskar träningen och att hon mår bra av den, det är ju så träning ska vara. Elaine och jag delar inte träningsintresset tyvärr men däremot dessertintresset, alltid något.

Jag själv har aldrig haft så stort fokus på varken mat eller träning i mitt liv. Alltså jag älskar god mat men att lägga tankar och energi på vad jag stoppar i mig eller hur jag rör mig har liksom aldrig fått prioritet på gott och ont. Jag minns hur tjejerna i LCC nämnde fitness-hysterin för mig för ett tag sedan och jag har totalt missat det. Att vi tydligen har en fitnesshets på instagram och andra ställen har verkligen passerat mitt flöde obemärkt, antagligen för att det inte intresserar. Jag hänger inte med i mat-trender och alla olika typer av mat-livsstilar ”Ät raw, paleo, fallfrukt, inga mejerier, rätt fett” etc. Jag gillar klassisk husmanskost såsom köttbullar och potatismos, biff rydberg, torsk med pepparrot och skirat smör och därför äter jag det, krångligare än så är det inte. Nästan varje dag vill jag äta något sött också, antingen en chokladboll på eftermiddagen, en fruktsallad på kvällen, lite glass eller om Odd gör en efterrätt. Jag tycker att det hör till livet, äta för själen.

Jag grubblar helt enkelt inte så mycket utan äter det jag är sugen på. Gällande vikten är det inte så noga, den brukar pendla mellan 66-68 (1.70 lång). Det viktigaste för mig är hur jag mår och känner mig. Känner jag mig vacker och pigg? Eller trött och ofokuserad? Dock är jag rätt dålig på att träna och vill komma ihåg med något som till vardags hjälper mig att komma ner i varv på kvällarna, jag har inte riktigt listat ut om det ska vara intervall och bli helt slut eller något lugnt som typ yoga. Däremot så får jag alltid mycket vardagsmotion, jag går nog en timma om dagen överallt plus leker med Gillis. Jag sitter väldigt sällan still mer än 45 minuter åt gången. Nu med graviditeten får jag ont på insidan av låren om jag går långt (idag fungerade en halvtimmas långsam promenad i alla fall) men ryggen har jag inte känt av alls med bebis 2 två (trodde att två täta graviditeter skulle smärta).

Summan av kardemumman – Regelbunden träning skulle jag nog må bra av och jag ska komma igång med det efter graviditeten (jogga har jag alltid gillat). Men kosten styrs utifrån mina sug. Mer tankeplats får inte kost ta, jag har har mer intressanta saker i mitt liv tycker jag själv. Jag äter hemmalagad husmanskost, mycket frukt och grönt och mycket goda saker som innehåller båda socker, fett och säkert en massa E-ämnen. Oavsett så känner jag mig lycklig, energisk och vacker och det är de viktigaste för min del för då tror jag ändå att kosten har landat rätt 🙂

  1. Klara skriver:

    Låter superklokt och framförallt sunt! Jag är så impad över att du dessutom tycker att du är vacker 🙂

    Tack för en fantastisk blogg!
    Kram

  2. ..... skriver:

    Du har ju skrivit i din bok att du haft ätstörningar?

  3. emmy skriver:

    De flesta äter nog som dig bella men vågar heltenkelt inte erkänna det för ”fitnesshysterin”

  4. sofia skriver:

    Men bella , du skriver ”Jag själv har aldrig haft så stort fokus på varken mat eller träning i mitt liv. Alltså jag älskar god mat men att lägga tankar och energi på vad jag stoppar i mig eller hur jag rör mig har liksom aldrig fått prioritet på gott och ont. ”

    Men ändå så har du haft ÄS och skrivit om det. Jag blir lite förvirrad. Har du helt förträngt det, eller försöker du framstå som att du inte bryr dig för att va en bra förebild, eller brydde du dig då…men klarar av att gå vidare utan men?

  5. Natalie skriver:

    Jag tycker du har en härlig inställning Isabella!

    STRESS påverkar kroppen mer negativt än vad god kosthållning/träning påverkar kroppen positivt. Så om man är avslappnad till sin egen livsstil är det bättre än att vara stressad för att försöka vara fitness. Och fitness har ingenting med hälsa att göra, utan handlar om att uppfylla ett visst ideal till varje pris. Hälla i sig skadligt höga mängder av protein, undvika kolhydrater (som är det enda hjärnan får energi av, läs lite biokemi så får ni lära er om alla gifter som frisätts när glykolysen måste ske baklänges för att ni bara äter fett/protein) och att hälla i sig Celsius, aspartamfylld kvarg och annan skit är verkligen inte bra för kroppen.

    1. Linde skriver:

      Bla bla bla jo du har rätt, massa protein är inte hälsosamt men nog fan är det hälsosamt att leva som man älskar. Visst finns det en del personer med ortorexi bland fitnessfolket, men för många är sanningen bara att det är sjukt kul att känna sig stark och snygg och bara bli starkare!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..