Kedjetäcke!

Det är egentligen inte tanken att jag ska visa er vår obäddade säng eller att jag läser en riktig nördbok just nu (måste låta hjärnan få jobba när jag känner att jag läst mycket skvaller dessutom är det ett skönt sätt att sysselsätta hjärnan när jag är på högvarv). Jag har nämligen ett kedjetäcke! Det betyder att mitt täckte inte längre är ett fluffigt ett utan väger 8 kg med kedjor insydda. Galet? Inte för oss med adhd. Jag äter ofta lugnande på kvällen för att komma ner i varv, inga starka grejer (lergigan) och det är egentligen okej under graviditeten men går det att undvika så vill jag helst det.

IMG_0934

Tänk om man hade varit singel och bjudit hem den man dejtat och ska sova ihop för första gången.. Snacka om chock mannen skulle få om kan plötsligt upptäckte att jag sover med kedjor … he he

Jag fick möjlighet att testa ett kedjetäcke från somna.eu och göra en recension. Först var jag skeptisk. Och första natten var väl inte toppen, det kändes lite klaustrofobiskt och jag som snurrar runt hela nätterna och sprattlar med benen upplevde ju täcket väldigt tungt att behöva lyfta hela tiden. Men! Jag lät det gå några nätter för att vänja mig och sakta men säkert slutade jag att sprattla och behovet av att snurra runt som en krokodil i vattnet minskade.

Nu har det gått två veckor och jag älskar mitt täcke och längtar efter få krypa ner under det varje kväll. Känslan att ligga under en tyngd på åtta kilo är ungefär som om man har fått en timmas massage och kommer ner i en djupavslappning, då kroppen känns alldeles tung. Lite så är känslan men att den kommer på några minuter. Dock har jag restless legs ändå vissa nätter, men det har blivit bättre helt klart. Jag menar, det är en kedjor och ingen mirakelprodukt. Hade det varit magiskt med kedjor så hade jag nog burit en brynja alla tillfällen då jag inte uppskattat min överenergi men riktigt så fungerar det ju inte…  Gillis sover i vår säng halva nätterna och det går hur bra som helst, han ligger inte under täcket och skulle han hamna under med någon kroppsdel är det ändå jag som tar tyngden. Dock kommer jag inte sova med detta täcke när nya bebisen kommer.

  1. Hej Isabella!

    Att du vrider och vänder dig i sängen är ett klassiskt tecken på att munnen är öppen när du sover. Öppen mun i vila innebär hyperventilering och därmed obalans mellan syre och koldioxid. Det går din hjärna mer stressad då ett lägre koldioxidtryck sänker tröskelnivåerna i hjärnan för när en nervsignal skickas iväg. Så ju sämre andning, desto lägre koldioxidtryck och desto mer ”srtress”-aktivitet i hjärnan.

    Något jag varmt kan rekommendera är att tejpa munnen på natten, för att säkerställa att man andas genom näsan. Här är en fin kundberättelse från LCHF-profilen Martina Supercat Johansson om hur hon älskar effekten av muntejpning – https://www.medvetenandning.se/kundberattelser/martina-johansson/

  2. Hej Isabella
    Jag skall prova ett vikttäcke och sökte lite på nätet vilket är anledningen till att jag snurrade in på din sida.
    Jag så att du, liksom jag, lider av restless legs på natten – så jkla jobbigt. En tydlig koppling som jag har märkt är att ju mer jag tränar mina ben och bakdel (framför allt cykling som spinning, MTB eller landsväg) desto värre blir det. Nu har jag hållit upp med cykling ett bra tag och problemet försvann helt. Häromdagen provade jag att köra 60km och direkt samma natt fick jag gå upp och köra knäböj, vadpress och utfall för att lugna ner benen. Jag har testat tidigare också med samma resultat – mer träning -> mer problem.
    Så om du tränar mycket där benen och sätet får jobba så prova att håll upp i 2-3 månader och se om det hjälper. Jag har dock kunnat fortsätta med löpningen och det tror jag beror på att den inte är lika påfrestande för musklerna.

  3. Maggi skriver:

    Kan tipsa om två saker som förbättrar vid RLS (restless legs)
    – Be din läkare skriva ut Sifrol som lindrar symtomen
    – Kinin lindrar RLS symtomen.
    Bra att dricka tex ”Grape Tonic” som innehåller kinin. Har bra effekt dagtid. Lindrar känslan av pirr/spring/spänningar i benen. Hjälper så att man inte måste ”trampa/skaka med benen hela tiden för att få lindring” . Det går även bra att dricka annan ”tonic” ex Indian Tonic etc
    Inte så gott, men det hjälper.

  4. Erika skriver:

    Som många skriver ovan används det mycket inom psykiatrin och framför allt till personer med just ADHD, autismspektrumtillstånd och ångest. Det var en kvinna i Danmark som såg att hennes barn blev otroligt lugna när de låg i McDonalds bollhav och funderade kring hur man kunde använda det i vardagen. Därav skapade hon bolltäcket och därefter har man gjort bolltäcken, kedjetäcken, fibertäcken och även bollvästar.

    På de flesta ställena får man det genom sitt landsting via en arbetsterapeut och det är gratis. Men på en del ställen kan man behöva betala en engångsavgift eller köpa själv.
    Dock rekommenderas det att man ska prova in täcket innan man sover med det första natten, vilket jag antar att företaget du fått prova från inte berättat. Man börjar med ca 20 minuter per dag i några dagar ohc därefter provar man att sova. De flesta brukar inte vilja behålla sitt tyngdtäcke när de sovit första natten utan behöver några nätter för av vänja sig. Det är ju trots allt väldigt tungt.

    Tror egentligen att de flesta skulle må bra av ett tyngdtäcke.
    Du kan undersöka tyngdväst som du kanske kan ha på möten och föreläsningar då du ju har svårt att vara still en längre stund. Stimulansen från bollarna/kedjorna utsöndrar ett lugnande hormon i kroppen – det är därför det fungerar så bra. Och det är just som du skriver, att det är som en massage – det är meningen. Den taktila stimulansen är det som lugnar ner kroppen, därför skulle nog tyngdväst/bollväst fungera för dig dagtid 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..