Obligatoriskt gymnasium

Och så kom det. Socialdemokraternas och Miljöpartiets första löfte efter regeringsskiftet. Gymnasiet ska bli obligatoriskt. Jag vill dra mig i håret och skrika rätt ut. Så känner jag just nu. Klart att målet är att få fler elever att plugga och faktiskt lära sig något men att lagstifta, det är röd politik i ett nötskal. Vänsterns politik har alltid byggt på att man löser problem genom tvång. Vi tvingar föräldrar om hur föräldrarledigheten ska delas upp så löser vi kvinnofällan, vi tvingar företag att kvotera in kvinnor i styrelser så blir det mer jämställt, vi tvingar människor att betala mer skatt om man kör bil så kör vi mindre bil. Listan göras oändlig. Och nu kommer vi till skoltrötta elever som egentligen behöver inspireras men istället är lösningen att lagstifta gymnasiet. Då är det problemet löst.

Det är galet hur man tror att tvång någonsin löser problem. Man måste ju gå till botten med varför elever faktiskt lämnar skolan och förbättra det istället. När det handlar om att elever att läsa klart gymnasiet så handlar det ju om att ställa sig frågan ”hur gör vi skolan attraktiv” ”Hur får vi elever att tycka att det är roligt” ”Hur får vi eleven och förstå värdet av utbildningen?”. De flesta som hoppar av gymnasiet (liksom jag själv) gör det sista året. Många av oss tröttnar, ser inte poängen med kurserna som är kvar eller faktiskt får en möjlighet utanför skolan. Man kan inte tvinga en myndig person ner i skolbänken om personen inte har motivation till det själv.

tulegatan44stockholm

Mitt gamla gymnasium låg här i källaren 

Istället för att lagstifa gymnasiet och tro att det löser problem borde man…:

1. Minska på kunskapsglappet mellan högstadiet och gymnasiet. Kravet ligger hos högstadieskolan att se till att alla lämnar med jämn lägsta nivå. Uppelvs första året på gymnasiet för svårt så kommer eleven inte orka tempot och hoppa av fel skäl.

2. Gör utbildningen mer verklighetsanpassad. Självklart finns det kurser som man måste i stort sett måste banka in (alltså urtråkiga) men varvat med en utbildning som andas verklighet lockar. Mer praktik hos företag, fler gästföreläsare från yrkeslivet. Mer kontakt med studievägledare. Kurser i retorik. Varje elev ska känna att det jag gör här och nu tar mig till nästa nivå. Jag är ledsen men en kurs som handlar om topografi när man drömmer om en karriär som journalist fungerar inte.

3. Större möjlighet till nischade utbildningar/yrkesutbildningar. Många som läser på gymnasiet vet inte vad dom vill göra efteråt och då är en bred utbildning bra för att hålla alla dörrar öppna. Men så finns det ett stort gäng som som vet exakt vad dom vill jobba med. Låt utbildningarna matcha yrken och speciellt yrken som det finns ett behov av på arbetsmarknaden. Lite som Ky-ubildningar. Tex. Idag behövs det flera programmerare, men hur många har möjlighet att läsa det idag? Väcker man ett intresse under gymnasietiden, tror jag att chansen att personen också läser vidare efter gymnasiet är större. Man måste tycka att det man gör är roligt.

4. Sluta lär elever att de ska bli anställda. Det står till och med i vår skolplan. Det kan inte vara ett enda alternativ. Vi måste få in i varenda elevs mindsett att driva eget företag ska vara lika sjävklart som att bli anställd. Låt kurserna faktiskt handla om det. Vad är vitsen med att läsa företagsekonomi om man inte lär sig hur man driver bolag? (och nu pratar jag inte UF). Vi måste få elever att förstå värdet av en utbildning. Att mina tre gymnasieår hjälper mig att nå dit jag vill.

haa_1161186162_5887601 (1)

Jag känner väldigt många som lämnade gymnasiet. En del tyckte att glappet mellan högstadiet och gymnasiet var för stort, att första året kändes för svårt och så la man av. Många kände också att utbildningen inte gav något sista året. Att livet utanför med ett jobb lockade. Elever precis som jag började också driva företag som 18 åringar och insåg att skolan inte alls ville hjälpa till med att få båda sakerna att fungera. Och såhär är det, en affärsidé kan liksom inte vänta. Man startar ju en business för att man hittar en lucka av något slag, här och nu. Jag hade väldigt svårt att förstå värdet av mina två år som jag läste på Jensen Gymnasium. Att låtsasdebattera om dödstraff är rätt eller fel, läsa om en terrängs fysiska form eller att tvingas till att ha drama var för mig helt ointressant. Jag hade velat ha ett gymnasie som fick mig att känna att varenda timma jag befann mig i skolan, faktiskt gav mig något i framtiden. En investering till mig själv. Jag kände så en enda gång på Jensen Norra och det var när vi hade en kurs i mental träning. Det är något som jag än idag använder mig av.

Men återigen, att lösa problemet genom lagstiftning är fel. Jag hoppas att Löfven och Fridolin besöker en massa gymnasieskolor istället och frågar eleverna vad dom tycker att politikerna bör göra. Jag hoppas att det här blir det sista karlssons-klister-lösningen som nya regeringen föreslår.

Såhär tyckte de som gillar min fb-sida!

[showhide type=”post” more_text=”Show English translation…” less_text=”Show less…”]
And there it is. The Social Democrats and the Green Party deliver on their first promise. High school is becoming mandatory. I want to pull my hair and scream. Thats how I feel right now. Obviously we want more students to pursue their studies and to learn, but to try and achieve that through the law, that’s leftist politics for you. Their approach has always been to force a solution through. If we force parents to divide up parental leave we solve equality issues, if we force companies to hire women we’ll even out pay differences, if we force people to pay more exhaust taxes and they will drive less. The list could go on. When it comes to students who have lost interest in school and who are in need of motivation, the answer will not be to make high school mandatory. It won’t solve anything.

It’s crazy to think that changing the law is the way to solve problems. You have to get to the bottom of why students decide to leave school and use that as your starting point. When it comes to getting students to finish high school you have to ask the question “how do we make education appealing?”, “how do we get students to enjoy school?”, “how do we get students to understand the value of education?”. Most of those who decide to drop out (myself included) will do it in their last year. It’s because you tire, can’t see the point of the courses or get an opportunity outside of school. You can’t force someone over 18 to study when they aren’t motivated to do so.

Instead of making high school mandatory and think that doing so solves the problem you should,

1.Close the knowledge gap between junior high and high school. It’s important that everyone leaves with the same basic level of knowledge. If the first year of high school is too tough, the student will drop out for the wrong reasons.

2.Find ways to make the syllable more applicable to real life. Of course there are things that need to be memorized but they tend to be boring. However, if you mix that up with skills that can be used in real life it can keep students motivated. Offer more opportunities to intern at companies, bring in guest lecturers from the professional world, offer more sessions with guidance counselors. Teach rhetoric. Every student should feel that what they are learning is helping them advance to the next level. I’m sorry but a course about topography is useless when you dream of becoming a journalist.

3.Offer more opportunities for students to learn a special trade or take vocational courses. A lot of people don’t know what they want to do when they’re in high school. But there is a significant group of people who know exactly what they want to do. Create courses that are tailored to preparing students for a future career, with a focus on the kinds of jobs that are currently undersubscribed. For example, computer scientists are highly sought after on the job market but there is no clear path to become one. If you expose people to these things while they’re in high school you can get them interested and encourage further study. You have to be interested to want to pursue higher education.

4.Stop teaching students that they will get employed. It’s even in our national syllabus. Employment is not the only alternative. We have to alert students to the possibility or running their own businesses. What’s the point of studying management if you aren’t taught how to run your own company? We have to get students to understand what the value of an education is. That the three years you spend in high school get you to where you want to be.

5.I know a lot of people who dropped out. Some found it too difficult compared to junior high. Many also felt that they didn’t get anything out of it in their last year. Life beyond school appealed more. Students who like myself started with their own business at 18 and noticed that their school wasn’t interested in helping them achieve both. But here’s the thing: a good business idea can’t be put on hold. You start a business because you find a need or a use for something at that particular time. I had a difficult time understanding what the value of the two years I spent at Jensen Gymnasium. To have hypothetical debates about whether or not corporal punishment is right or wrong, to read about a terrain’s physical properties or have to do drama felt completely pointless to me. I had wanted to study in a place where I felt that every hour I spent studying led to something. That it was an investment in my future that would give me something in the future. I only felt that once and that’s when we did a course in mental training. That’s something I still use today.

To return to my original stance, I think that solving the issue of drop-out rates by legislation is the wrong approach. I hope that Löfven and Fridolin visit a number of high schools and ask them what they think that the politicians should do. And I hope that this is the last time that they attempt a one-size fits all solution.
[/showhide]

  1. Hanna skriver:

    Det finns många som inte får jobb på grund av att de inte har körkort. Detta löses nog bäst av att lagstifta på att alla 20-åringar måste ha körkort.

    Det finns många som äter onyttigt. Detta löses nog bäst av att lagstifta om att alla måste äta nyttigt.

    Det finns många som skiljer sig. Detta löses nog bäst av att lagstifta så att skilsmässor blir olagliga.

    Det finns många som gör abort. Detta löses nog bäst av att lagstifta så att aborter blir olagliga.

    Det finns många som inte är lyckliga. Detta löses nog bäst av att lagstifta om att alla måste vara lyckliga.

    Det finns många som känner utanförskap. Detta löses nog bäst av att lagstifta att alla ska vara likadana, tänka likadant och tycka om exakt samma saker.

    Då får vi ett jämlikt samhälle.

  2. karin skriver:

    åhhh jag bara måste skriva en kommentar på detta x antal veckor senare. jag vet att jag inte kommer övertyga dig men kanske nån annan som inte har cementerat sina politiska uppfattningar än.. orsaken till att löfven vill ha obligatoriskt gymnasium är att det finns otroligt många ungdomar som inte går klart eftersom de är fattiga och inte har föräldrar som bryr sig eller känner att nån bryr sig. och sen har de inte ens gymnasieutbildning och till och med mcdonaldsjobb kräver ju gymnasieutbildning nuförtiden. de står alltså HELT utanför marknaden. och nej, dessa ungdomar har inte kunskapen, möjligheten, hjälpen, självförtroendet att ”starta en buissness”. din pappa hjälpte dig eller hur? om du hade vuxit upp i en förort med en ensamstående mamma som gick på bidrag och sedan hoppat av gymnasiet och ”startat en buissness” bara sådär då hade jag haft respekt för din åsikt. men det är så synd att du som faktiskt verkar rätt klok i andra sammanhang inte kan se utanför din bubbla. men jag dömer dig inte. alla lever i sina bubblor. jag tror man verkligen måste känna nån på djupet från en annan värld innan man kan säga något om den världen. så att det har gått bra för alla dina kompisar som hoppade av gymnasiet säger inte så mycket om den verkliga världen.

  3. Carita skriver:

    Riktigt bra skrivet!

  4. Linnea skriver:

    Varför ska man inte ha obligatoriskt gymnasium? Nästan alla arbetspöatser i dagens samhälle söker människor med kunskap och utbildning, hur ska man få det utan att gå i skolan?
    Och de flesta blöcker och skolor gör skolan mer verklighetsbaserad. Jag tycker att skolan ska vara obligatoriskt eftersom att det ger nytta i framtiden!!

  5. Varning långt inlägg:

    Tror inte heller att lagstifta om gymnasiet är rätt väg att gå, men av helt andra skäl än vad både Isabella och de flest andra i kommentarsfältet nämner. Göra skolan mer arbetslivförankrad, visst det kanske är viktigt men det är inte där problemet ligger, det är inte därför man väljer att hoppa av ett program eller ens börja. Problem börjar egentligen i ettan. Lågstadiet är det som kommer att lägga grunden till hur din fortsatta utbildning kommer att bli, om du kommer gå ut nian om du kommer att börja gymnasiet etc. Det är så oerhört viktigt med tidiga insatser för att tidigt förebygga vad som kan bli problem sen. Om alla elever som hade någon form av svårighet fick hjälp direkt i ettan istället för att man avvaktade och sen i högstadiet lagade de sprickor och kunskapsluckor som uppståt, skulle det hjälpa så många fler och andelen som gick ut gymnasiet utan godkänt i svenska, engelska och matte skulle minska. Ändå är det inte där som skolreformen la sin kraft utan det viktigaste var att mäta elevers kunskap, helt fel väg att gå. (Dessutom vet lärarna var elverna ligger kunskapsmässigt utan att ta hjälp av nationella prov, betyg osv.)
    Idag har dessutom kraven höjts för att komma in på de nationellaprogrammen, det räcker inte längre med godkänt i ma,sv och eng utan du måste ha e i en hel massa andra ämnen också. Tanken är väl god, men det skapar ett ännu större utanförskap, och tyvärr finns det elever som aldrig tar sig vidare från IV programmen, som förövrigt har blivit den största inriktningen i den svenska gymnasieskolan. Det hade varit mycket bättre om man låtit eleverna få börja på programmen utan att de har uppfyllt alla målen och istället upprätta en individuell studieplan och lägga fokus på att hjälpa eleven klara programmet, istället för att de ska gå IV och sitta och försöka läsa upp högskolebetyg medan deras kompisar tar studenten.

    I skolreformen sa man också att gymnasiet var för akademiskt, för teoretisk och att man behöver rena arbetsutbildningar, eftersom alla inte kan eller vill bli akademiker. Problemet är bara att sen man tog bort högskolebehörigheten på de praktiska programmen så har också antalet personer som sökt till just de programmen sjunkit. Man är rädd för att man kanske ångrar sig och att man en dag ska vilja läsa på universitet, och då hoppar man på en teoretiskt program som man egentligen varken har motivation eller lust att gå och då ökar chansen att man hoppar av.

    Kort sagt tanken bakom att gör gymnasiet obligatoriskt är kanske vettig men det är inte där problemet ligger och att göra det obligatoriskt kommer inte heller att lösa problemen, för det krävs andra åtgärder t.ex tidiga resurser. Läs mer här:

    http://www.skolvarlden.se/artiklar/obligatoriskt-gymnasium-loser-inte-problemet-0
    http://www.metro.se/kolumner/mindre-klasser-ar-inte-losningen/EVHncl!Vdvr7Xn4OxG5U/
    http://www.skolporten.se/nyheter/fragan-om-det-fria-skolvalet-har-blivit-en-av-de-mest-brannande-i-skoldebatten/

    Kan också nämnas att varken mindre klasser eller tidigare skolstart för att förbättra skolresultaten har stöd i forskning. För små klasser kan till och med ha motsatt effekt. Men nu ska jag vara tyst.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..