Förlossningsmusik

Jag har började lyssna igenom min ”förlossningsplaylist” igår på flyget eftersom det var enda listan offline. Herregud vilken superkvinna jag känner mig som när jag hör alla låtar. Jag gjorde listan när det var några dagar kvar till beräknat datum och jag lyssade genom alla låtar varje gång jag var ute och gick eller skulle slappna av hemma och visualisera mig det stora jag väntade mig. Just låten Svalkar vinden är mest förknippad med Gillis förlossning. Jag känner mig stark och fri när jag hör den. Innan jag fick barn så hade jag nog föreställt mig att en förlossningslista skulle vara låtar som ”Who run the world, girls”, alltså mer fartfyllda låtar som man kan ta i till. Men ju längre in i graviditeten så insåg jag tillsammans med alla profylaxtimmar jag hade med Carina på Baby Z att musiken ska istället vara sådant som jag blir lugn av och känner mig trygg och stark. Innan jag själv födde barn trodde jag att jag skulle vråla rakt ut när jag födde, att det var så man ”skulle göra” men jag var tyst och andas och gick in i mig själv. Det var mitt sätt att behålla kontroll.

IMG_2806.PNG

 Ni hittar min förlossningslista här!l.

Alla ni som väntar barn och är oroliga inför förlossningen. Ett stort tips är verkligen att göra en playlist som du lyssnar på fram tills dess samtidigt som du visualiserar hur bra du kommer att fixa det. När oron dyker upp (vilket den gör oavsett hur stark man är) så kan du bara sätta på en av låtarna och har du varit duktiga på visualiseringen så kommer låten vara betingad på så sätt att dina tankar ändras och du känner dig betydligt mer cool inför förlossningen. Ett annat sätt är att skriva ner ord, meningar eller små mantran som du går igenom varje dag. Mitt mantra var ”Andningen är min livboj. Sköter jag den klarar jag allt”. Vilket tog mig igenom förlossningen galant (plus lustgas och epidural, utan dom hade det nog varit tufft trots bra mental träning).

Det är oerhört svårt att träna inför något som man inte vet hur det känns. Att läsa alla böcker om smärta skrämde bara mig. Istället valde jag att ta 15 minuter varje dag från vecka 20 där jag tänkte på förlossningens hela skede (av det jag visste) och på hur bra det skulle gå och hur stark jag är. Hur mycket jag litar på min egen förmåga. Det var en otroligt bra förlossningsträning.

IMG_7645

19 november 2013 var den bästa dagen i hela mitt liv. Då kom du till världen Gillis! 

[showhide type=”post” more_text=”Show english translation…” less_text=”Show less…”]I started listening to me ”labour playlist” because it was the only playlist available offline. Wow, I feel like superwoman when I listen to all the songs. I made the list when there were a few days left to my delivery and I listened to all the songs every time that I went for a walk or visualised what I had ahead of me. The song Svalkar vinden (Cools the wind) is the one I associate most with giving birth. Before I had Gillis, I’d imagined that a labour playlist would be full of songs like ”Who run the world? (Girls)”, more fast paced songs that you get pumped by. But during the course of my pregnancy I had sessions with Carina at Baby Z, which made me realise that music should make me feel calm and safe. I thought that I’d be screaming with pain, because that’s what ”you do” but I was quiet, focused on my breathing and turned into myself. That was my way of staying in control.

You can find my playlist here!l.

For those of you who are expecting and feeling nervous, make a playlist that you listen to until then while visualising how well you manage. When you start worrying (which everyone does, no matter how strong they are) you can just put on one of the songs and if you’ve been practising your visualisation, the music will be associated with positive thoughts and your outlook will change. Another method is to write down words, sentences or little mantras that you repeat each day. Mine was ”My breathing is my safety net. If I focus on that, everything will be fine.”. That got me through giving birth (as well as lust gas and epidural, without those it would’ve been hard despite good mental habits).

It’s so difficult to practice for something that you’ve never done before. Reading books about pain just scared me. Instead, from week 20 onwards, I spent 15 minutes per day walking myself through the delivery (based on what I knew) thinking about how well it would go and how strong I am. How much I trust my own ability. That was great practice.

November 19 2013 was the best day of my life. That’s the day you were born Gillis!

[/showhide]

  1. anonym skriver:

    En av mina kollegors fru berättade om hennes första förlossning (ingen epidural, ingen lustgas). Hon berättade att smärtan var helt otrolig, men hon överlevde faktiskt. Och kvinnor föder barn varje dag i värre situationer än vad vi har i sverige. (Utan rent vatten, i krig, i missär och många överlever och får friska barn. Är inte detta helt otroligt!?) Hur smärtan kommer att kännas är något du behöver stå ut med i timmar,kanske ett dygn. Men du kommer att överleva och du får världens vackraste gåva efteråt. Detta gör att jag känner mig lugn..

  2. S skriver:

    KUUL!!

    Kolla in bloggen då jag lagt upp ett träning- kostschemaa som jag fått skräddarsytt ifrån en PT (payat). Vad tycker ni dom detta schema? Bra eller dåligt? Prova det gärna och se skillnaderna eftersom jag verkligen gjjorde det!!
    MYCKET VIKTIGT inlägg om måltider med osv!! GÅ NER I VIKT OCH FETTMA genom träning och nyttig mat på några månader!SUper lätt om du har viljan:)

    http://nattstad.se/schouhan

  3. Vilken vecka är du i nu? Hypat luktsinne, lergigan på diskbänken och nu förlossningsmusik och nytt bilköp. Mig lurar du inte 😉

    1. Sandra skriver:

      Inte mig heller ?

    1. S skriver:

      Exakt ??

  4. Emeli skriver:

    Tack för din kommentar i bloggen! 😀

  5. Emeli skriver:

    Tack för din kommentar på bloggen! 😀

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..