ANNONS

Bekämpa näthat

/

Otrevliga kommentarer är tyvärr en del av vardagen för de flesta bloggare. Oavsett om man är stor eller har få följare. De flesta lär sig leva med det, efter tio år med min blogg så rinner det mesta av mig. Nu har Spotlife dock inlett ett samarbete med Skoda, som syftar till att uppmana de som är i färd med att kasta skit i kommentarsfälten att kasta den på annat än på bloggaren. Närmare bestämt på Skodas nya robusta offroad-kombi Octavia Scout. En bil, som till skillnad från mänskliga bloggare, är ”byggd för att ta skit”. Det funkar helt enkelt så att när någon håller på att skriva något taskigt, så kommer en ruta upp som rekommenderar skribenten att kasta sin skit på Skoda istället. Det är inget censurverktyg, tanken är bara att få bort påhopp, grova ord och kränkningar. Sånt de flesta av oss alla tar för självklart. Prova själv här: http://byggdföratttaskit.se

bild

Jag tycker att det är en bra kampanj. Ovanlig för ett bilmärke. Men allt som görs för att uppmärksamma näthatet och få näthataren att tänka till en gång extra innan man trycket på knappen är viktigt!

[showhide type=”post” more_text=”Show english translation…” less_text=”Show less…”]I

Unpleasant comments are unfortunately something bloggers get used to. Regardless whether you have 10 followers or a million. Most of us learn to live with it, after ten years most don’t touch me. Spotlife has started a partnership with Skoda that encourages people to unload elsewhere. They are asking people to throw out their aggressions on Skoda’s robust new off-road combi Octavia Scout. It’s a car that unlike bloggers is built to deal with roughness. When someone writes a mean comment, there’ll be a pop-up encouraging the reader to take it out on Skoda instead. It’s not a censure tool, the idea is just to raise the tone in comment sections. A tone most of us take for granted. Try it out here: http://byggdföratttaskit.se

bild

I think it’s a really good campaign. Unusual for a car manufacturer. But all initiatives that reduce cyber harassment are positive!

[/showhide]

21
0

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00