Annonsera rätt på nätet!

I fredags hörde jag på Ekot att nätet är Sveriges största annonsmarknad, inte dagspressen längre. Jag som har kunnat försörja mig på min blogg i åtta år har verkligen kunnat känna av hur marknaden förändrar sig. Å 2008 startade jag även en bloggportal, Spotlife, som har funnits i fem år samt att jag drev min egna tidning Egoboost Magazine i 1,5 år så visst är jag insatt i annonsbranchen. 2005 var det nästintill omöjligt att få ett företag att annonsera på min blogg, jag minns hur jag själv ringde runt och försökte få bolagen att köpa en annons på bloggen och det var tufft att ens förklara vad en blogg var (att jag kallades för Blondinbella gjorde väl inte saker lättare heller). Min uppfattning är att tele-bolagen var snabbast ut på nätet. Tre såg man tidigt på min sida. Även olika teknik och gadget-webbshopar förstod värdet.

Idag är annonsmarknaden på nätet rejält pressad. Och det blir det mer och mer för varje år. Det finns auktionsbolag idag som auktionerar bannerplatser till låga priser vilket såklart gör det tufft. Det leder till att kvalitén på det man gör på webben måste ständigt förbättras. Förut pratade man om vikten av att använda sociala medier, idag pratar man istället om vad man ska göra, till vilket syfte, på sin kanal.

Och där finns två vägar. Ha något att säga och göra det riktigt bra. Eller köra dött-djur-vid-vägen-metoden. Det är äckligt, stötande (provocerande) men du måste kolla.

Annonsmarknaden på nätet är fantastisk skulle jag säga för dig som driver företag och vill nå ut till kunder. Den är enkel att mäta och du når ut till betydligt fler och under en längre tid jämfört med en sida i en stor tidning. Priset dock är på eftersläp. Jag som drev min tidning förut vet att vi hade ett grundpris på ett uppslag på 45 000 kr. Ett uppslag som man som läsare snabbt bläddrar förbi på en sekund och sedan slänger tidningen. För samma summa på nätet når du ut till betydligt fler under en veckas tid och det viktigaste av allt – Du kan mäta det du betalar för.

Det man måste tänka på som företag som väljer att annonsera på nätet. Gör det rätt från början. Du kan inte använda samma material som i press. I Egoboost Magazine hade vi en business school vars annonser föreställde två solariebruna kvinnor med permanentat hår i omoderna kläder (bilden var nog 15 år gammal), vem tusen tycker att den skolan känns modern? Hade den skolan annonserat på nätet hade jag valt rörligt material lite som Nordic Battle Group gjorde  .. ”Klarar du den här utmaningen? I så fall sök hit”. Få läsarna lite engagerade! Välj annonssida med omsorg. Köp inte via nätverk som lägger dina annonser lite överallt på nätet bara för spridningens skull. Utgå alltid själv vad du tror att dina kunder befinner sig och syns där istället. Hitta ambassadörer, personifiera dina produkter eller tjänster. Kör mun-till-mun-metoden på nätet och aktivera kunderna. Integrera de tänket i din annons.

Skärmavbild 2013-02-25 kl. 13.24.45

 

  1. Babak skriver:

    Bra skrivet, håller med helt och hållet.
    Jag är egenföretagare och driver en egen sajt och kan bara hålla med om vikten att annonsera på rätt ställe på nätet för att nå sin målgrupp.

    Detsamma gäller annonsering på bloggar. Många tittar blint på antal besökare på en blogg. Ännu viktigare är att tänka om de som läser bloggen är inom ens målgrupp. Hellre en blogg med mindre läsare och rätt målgrupp än tvärtom. Låter självklart men något som många ändå missar.

  2. Kul att läsa Blondinbellas reflektioner över detta ämne! En invändnings dock. Att köpa utrymme eller klick via ett annonsnätverk behöver inte alls vara fel. Allt beror på vilket syfte du har med kampanjen och vilket pris du får betala. Men det fina med internetannonsering är precis som det står i bloggen att nästan allt går att mäta. Så man får testa sig fram och hitta den kanal som fungerar helt enkelt.

  3. Allting går att sälja med mördande reklam.
    Kom och köp konserverad gröt!
    Allting går att svälja med mördande reklam.Även
    lagom söt konserverad gröt!

  4. Jag håller delvis med dig. Faktiskt.
    Det finns en fantastisk marknad på nätet och oftast är det ett kostnadseffektivt och framförallt mätbart sätt att nå ut till rätt målgrupp. Sen önskar jag att de bloggar som har gjort sin blogg till sitt företag dels lärde sig lite om marknadföringslagen och att det som är reklam måste reklammärkas. Men även att ta betalt på ett vettigt sätt. Och ett vettigt sätt är inte, enligt mig att få produkter och sedan skriva om dem. Och oftast glömma bort att man inte är helt subjektiv. Ett vettigt sätt är att sälja på trafik, målgrupp och sammanhang. Och sedan skicka en faktura och inte få tillbaka produkter. Lite mer som seriösa medier jobbar.

    Jag jobbar själv som key account manager inom den digitala världen och har tidigare jobbat på en av Sveriges större morgontidningar.
    Sen är det skillnad på tidningar och tidningar. Med all respekt men just Egoboost är väl inte det mest lysande exemplet på ett lyckat sammanhang att synas i. Nu syftar jag egentligen inte till den låga räckvidden utan främst till att det inte är ngn hemlighet för oss som jobbar inom mediabranschen att annonserna dels såldes till i stort sätt obefintliga priser men att man även slängde mer tvivelaktig marknadsföring på köpet.

    Men i sak håller jag med dig. Mediakartan ritas om och det går fortare än vad vi någonsin kunnat förutspå.

    1. Se skriver:

      Och falsk dessvärre..

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..