ANNONS

Hur marknadsför man på web?

/

Hej Bella! Du är ju en mycket framgångsrik tjej med många bollar i luften. Hur gör man reklam för något nytt man startat upp utan att det kostar skjortan? Jag skulle vilja göra reklam för min hemsida men vet inte hur jag ska få den att växa utan massa pengar. Tacksam för svar! Mvh Sofia

Svar: Bra fråga! De gäller att först och främst bygga varumärket och att köpa tv-tid eller ta över all radioreklam är inte direkt något man kan göra i ett nystartat företag. Nu vet jag inte vad de är för hemsida eller vad för produkt eller tjänst du säljer men jag tycker alltid att man ska synas på kanalerna på nätet. Såsom blogg, facebook-sida och kanske twitter. I början är de kanske svårt att förstå varför man ska ha en facebook-sida om ingen ändå känner till företaget men man måste ju börja någonstans och synas!

Om jag skulle dra igång en sajt som sålde klockor så hade jag gjort följande:
1. Vi låtsas att den heter Tjejklockor.se. Först hade jag hittat någon som kunde bygga en hemsida till mig i utbyte mot banner-plats på hemsidan när den var klar.
2. Jag hade gjort en sida på facebook som heter facebook.com/tjejklockor, jag hade startat en twitter som heter tjejklockor samt en blogg under adressen tjejklockor.se/blogg.
3. När alla kanaler fanns så hade jag letat upp tre ambassadörer i blogg/kändisvärlden som jag hade sponsrat med mina produkter. Hade jag haft olika stilar på klockorna hade jag valt en bloggare till varje stil. Jag tror stenhårt på att skapa en livsstil kring produkter/tjänster. De säljer lättare.
4. Jag hade låtit bloggarna haft en varsin webshop på min hemsida där de fick välja ut sina favoriter, en del av försäljningen skulle gå till provision till dom. Det betyder alltså att dem är ambassadörer för varumärket men tjänar pengar på om de länkar till hemsidan och får saker sålda där. Win-win.
5. På Facebook-sidan så hade jag använt platsen som en portal för att berätta om nya produkter som kommer (men bara kort, långa texter skrivs på bloggen och länkar från facebook-sidan). På Facebook hade jag frågat efter ideér till kommande inköp,  ex ”vilka färger vill ni ha på klockorna” Samt ha tävlingar och dylikt. Att fråga om feedback sparar företaget massor av pengar, man slipper köpa in saker som inte säljer.
6. På twitter och bloggen hade jag uppdaterat om allt som händer i företaget. Det är spännande att få följa ett företag växa. Jag hade bloggat om hur produktionen av klockorna går till, hur funkar allt.
7. Med alla kanaler igång på nätet så bygger man sakta ett varumärke. Jag hade försökt att sponsra event, ha mina produkter i goodiebags, kanske gjort en klocka där hälften av försäljningen gick till ett bra ändamål för att få bra PR (men ändå göra något vettigt samtidigt).
8. Hade jag börjat få snurr på försäljningen så hade jag lagt lite marknadsföringsbudget på att köpa annonsering på någons blogg samt i en tjejtidning samtidigt, de ger genomslagskraft.

64

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Följ mig på Instagram!

@isabellalowengrip
© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00