ANNONS

Terese coachar

/

Myt 6: Ingen träningsvärk = inget resultat?!
Serien med träningsmyter som Terese Alvén, bloggare på www.sparkibaken.se, skriver fortsätter. Hon har jobbat med träning i 12 år och är van att svara på frågor om träning och kost. Den här veckan står den sköna träningsvärken i fokus.
 
Träningsvärken mÃ¥ste vara den skönaste värk som finns. Det tycker i alla fall jag! Mentalt sÃ¥ tycker jag att det känns bra eftersom jag känner av träningen i flera dagar efter det att träningen är över. Och vi gillar ju alla att känna att vi har gjort nÃ¥got bra. Men â?? träningsvärk är inte ett tecken pÃ¥ att man har tränat ordentligt. Och fÃ¥r man inte träningsvärk sÃ¥ innebär det inte att träningen inte har gett nÃ¥got resultat.
 
Länge har man trott att träningsvärk beror på en liten skada som sker i muskeln, men nya rön visar att träningsvärk inte alls beror på en skada i muskeln utan tvärtom så handlar det om en omedelbar förstärkning av musklerna, och det förklarar varför man inte får träningsvärk om man belastar samma muskler på samma sätt om och om igen.
 
En del personer fÃ¥r lättare träningsvärk än andra. Själv fÃ¥r jag träningsvärk om jag har tagit uppehÃ¥ll frÃ¥n styrketräningen ett par veckor, exempelvis efter sjukdom eller semester, men efter första passet sÃ¥ fÃ¥r jag ingen mer värk förrän jag testar nÃ¥got nytt. Mest träningsvärk fÃ¥r man av excentrisk träning (när musklerna bromsar â?? exempelvis när du gÃ¥r nerför en trappa eller hÃ¥ller emot vikten pÃ¥ väg ner i rörelsen när du gör en bicepscurl). Om du har träningsvärk sÃ¥ kan det ändÃ¥ vara skönt att träna försiktigt. Exempelvis kan en powerwalk eller ett spinningpass vara bra alternativ. DÃ¥ fÃ¥r du nämligen igÃ¥ng blodflödet i kroppen vilket kan hjälpa värken att försvinna snabbare. Avsluta med lätt stretch.
 
För att sammanfatta:

Får du inte träningsvärk så innebär det inte att du har slarvat. Du kan fortfarande ha tränat ett grymt pass och tagit i ordentligt. Se träningsvärken som en skön bonus (om du som jag gillar den) när den kommer, och fortsätt att variera din träning för att få resultat.
 
Har du frågor eller synpunkter? Kontakta mig gärna här
 
Gillar du godis och andra sötsaker? Det är ämnet nästa vecka!

Bild från Blogger Boot Camp 2009 på gruppen som jag instruerade en spinningklass för. Spinning är bra vid träningsvärk

21

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Följ mig på Instagram!

@isabellalowengrip
© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00