Tummen upp för Dove

Jag måste få ge en hyllning i denna blogg. Nämligen till företaget Dove! Ingen har väl missat deras kampanj för ökad självförtroende, där en ung söt tjej tycker att hon är tjock. Dove är en av de första skönhetsföretagen som jag ser tar tag i debatten om en av Sveriges mest växande sjukdomar, nämligen anorexi och bulimi.

Trots att det är år 2008 så ser vi fortfarande modeller på catwalken, i tidningen vara ohälsosamt smala. Vi vet att till stor del påverkar detta tjejer och skönhetsidealet i vårt samhälle har förstärks av dessa bilder. Förstår inte företagen såsom H&M, Lindex etc att det är lönsamt att använda sig av normala modeller, modeller i alla storlekar för att på så sätt drar det mer uppmärksamhet och man blir en av få klädföretag som går åt det hållet. Men trots att klädföretag vänder sig till tjejer och killar i alla storlekar ser man ändå bara en typ av kropp! Det är en så otrolig dubbelmoral.

Istället har vi coola Dove som gör skönhetsprodukter som driver frågan. Dove sammarbetar även med Anorexi/Bulimi-kontakt och för varje produkt som säljs under kampanjtiden, donerar Dove 50 öre till organisationen. I mitt UF-företag i skolan har vi även bestämt att ha som mål att bidra med minst 20 000 kronor till dom i vår. + att jag/vi drar igång tjejgrupper igen tillsammans med Anorexi/Bulimi-kontakt i vinter för att ha en plats att prata om det här. Det behövs. Och om jag kan göra något så är det just att använda kanalen i bloggen till er tjejer och bjuda in er på trevliga kvällar tillsammans i vinter med mitt UF-företag och prata om det här samtidigt som vi har en yogaklass, sminkkurs eller något annat roligt. Jag ska försöka göra mitt bästa för jag vill vara med i kampen mot ätstörningar och hoppas på att få er hjälp!

Dove är ett coolt företag och jag hoppas att andra företag blir inspirerade!