Psykologer hos KRY

– I samarbete med KRY –

Äntligen är älskade KRY tillbaka här på bloggen, och det är jag väldigt glad över. Jag ringde KRY senast i förrgår och visade upp Sallys eksem på armbågen. Det var så runt att jag trodde att det var ett fästingbett men det var det inte. Så otroligt smidigt att slippa åka in till en vårdcentral för att visa upp en sådan sak.

För er som missat vad KRY är så är det en app som man laddar ner till telefonen. Där kan man både ta drop in-tider eller boka tid för att träffa någon av deras läkare. Det är väldigt bra när man är sjuk och inte orkar göra något annat än att ligga kvar i sängen. Det fungerar som ett vanligt besök på en vårdcentral och de kan skriva ut mediciner som levereras direkt hem till dörren. Väldigt smidigt. För barn är det dessutom kostnadsfritt. Man loggar bara in genom sitt bank-id.

KRY har precis lanserat något som gjorde mig glad, det är många som lider av psykisk ohälsa och nu har KRY utökat sitt team av läkare med psykologer. Det fungerar på samma sätt som läkarbesöken och du får prata med samma person varje gång, man bokar tid som vanligt. Jag hoppas så att det ska sänka tröskeln för människor som behöver prata och få professionell hjälp.

Mina erfarenheter är att man kan få perspektiv av en psykolog som man inte hade fått av någon i ens närhet. Dessutom behöver man ibland verktyg för att komma igenom tuffa perioder. Jag vill verkligen uppmuntra alla som funderat på att ta kontakt med en psykolog att testa. Ibland kan det dessutom ta några gånger innan man känner att man hittat rätt psykolog. Jag har testat en rad olika genom åren men idag har jag en som förstår mig och talar ett språk som jag också förstår. Via KRY har man möjlighet att byta psykolog om det inte känns rätt och när du hittat rätt så får du träffa samma varje gång du vill ha nytt möte. Psykologerna kan ge dig råd och stöd vid bl.a. Ångest, oro, sömnsvårigheter, depression, nedstämdhet och stress. Vi behöver bli bättre på att uppmuntra varandra att ta hjälp och inte bara sopa under mattan.

Klicka här för att ladda ner appen!

I samarbete med KRY

  1. Jag har blivit bränd av psykologer och kuratorer så pass ofta att jag litar nada på dem längre. Absolut inte värt att gå till en psykolog känner jag.

      1. Men hallå man kan ju typ inte vara fel i förhållande till en psykolog! Känner någon sig ”bränd” efter ett besök hos psykolog så har denne totalt misslyckats. Det är skillnad från att känna ”nej det här är inte rätt psykolog för mig” men ändå ha hoppet intakt.
        Jobbar man i vården har man liksom i uppgift att kunna hantera människor som mår dåligt.

      1. Förstår inte varför folk tycker det är ok att kommentera negativt på en annan människas utseende sådär? Du tycker hon ser äldre ut, so what? Varför inte bara hålla de kommentarena för dig dig själv om du inte har något snällt att säga. Hur hade det kännts för dig om random personer kom fram till dig och kritiserade ditt utseende? Säga att si och så är fult när du själv tyckte det var fint? Inte så kul va? Sluta upp med att klanka ner på andra sådär, hur en annan person väljer att se ut är deras val och om de känner sig fina och sen får höra att de minsann inte är det kan en blir ganska ledsen. Du får tycka precis vad du vill, men elaka kommentarer får du hålla dig för dig själv.

    1. Det gjorde hon definitivt inte: Enligt mig gav hon genen ett verktyg för att ta sig igenom jobbiga situationer.

  2. Om man har ett litet eksem på armen kanske man inte behöver prata med en läkare. Det är gratis för barn säger du, men Vad kostar det inte samhället? För det första är det väldigt svårt att bedöma medicinskt de flesta tillstånd utan att se patienten och det mesta som folk ringer för behöver inte läkare titta på. Det leder endast till ökade kostnader. Trots att kry och andra aktörer funnits ett tag har de inte avlastat primärvård eller akutvård, dvs folk söker nu för saker de inte skulle sökt för annars. Och det är framförallt unga som ringer för banala saker för man vill enkelt och snabbt få ett svar. Så tänk en extra gång innan ni ringer kry etc. Däremot gillar jag att man kan få prata med psykolog, det tror jag kan avlasta och bidra till vården.

    1. Tror inte många vet att för varje läkarbesök i mobilen så skickas en faktura till den sökandes landsting på ca 1200 kr, något som blir en enorm summa för en redan överbelastad primärvård. Ibland kan kanske vård över nätet vara befogat, men tänk efter var ni väljer att söka vård.

      1. Detta tas upp återkommande men varför skulle det vara ett hinder? Landstingen ligger efter i utvecklingen och kostnaden samt användningen av dessa tjänster kommer att regleras efterhand. Landstingen är som vanligt sena på pucken och är organisatoriskt undermåliga.

      2. Matilda: Och hur ska landstingen med sin begränsade budget ha möjlighet att ta sig ikapp när de samtidigt betalar för nättjänsterna patienter tycker du?

    2. Håller med om att man inte ska söka för små saker. Men i Isabellas fall sökte hon ju inte hon för ett eksem, hon skrev att det var ett runt märke och trodde det var ett fästingbett. En röd cirkel runt ett fästingbett kan ju vara ett tecken på borrelia så tycker det är en legit anledning att vara orolig och vilja kolla upp det och då är det ju skönt att kunna få svar snabbt tänker jag istället för att behöva gå till vc och ta upp tid där om det inte är något allvarligt.

  3. Kry och liknande appar är säkert suveräna. Men det kostar sjukt mkt för landstingen varje år! Galet att man använder dessa appar för små saker som man egentligen inte behöver söka vård för! Egenvård! Förr fanns egenvård i var familj men idag är varje familj mindre. Men oavsett egenvård!

    1. Vad tror du alternativet är? Att dessa människor tar ledigt från jobbet och tar upp sjukvårdresuser. Har en fd kollega som åkte till akuten för hon HICKADE.

      Om det är något som kostar landstinget pengar så är det dyra stödstrumpor och dåliga upphandlare.

      1. Haha, Mjoo! Vilken igenkänning på den..! Kan skriva en låååång lista på upphandlade varor och tjänster till överpris p g a LOUU och alla semi-kompetenta upphandlare. Kanske upphandla KRY istället..?

    1. Sant.Men hon skrev heller inte att en psykolog är läkare, utan att kry har utökat med psykologer utöver läkare

      1. Ja och ingenjören kan vara sjuksköterska också…
        Nu handlade kommentaren om att en psykiater måste ha en läkarlegitimation i botten medan en psykolog är en egen skyddad yrkestitel som inte kräver en grundutbildning utan är en grundutbildning.

  4. Tyvärr så fungerar inte KRY så att man kan fortsätta ha kontakt med psykolog där över tid. De är mer till för att göra en bedömning och slussa vidare till annat ställe. Jag vet eftersom jag själv har haft psykologkontakt där och jag fick bara prata med honom ett par gånger, sedan var det stopp och han förklarade att det inte gick att kringgå reglerna trots att både han och jag tyckte att vi borde fortsätta med fler tider.

  5. Vanligtvis brukar man ju behöva ha en remiss eller stå i långa köer för att prata med en psykolog. Hur fungerar det hos Kry? Går det via landstinget eller är detta något man betalar för privat?

    1. Det blir svindyrt för landstingen när man väljer att ta kry-samtal. Har man inte kommit upp i sitt fribelopp får man betala vårdagiften på 250 kr, annars är det gratis. Fått mycket hjälp via kry som jag kämpat med i över två år att få vårdcentralen att ta på allvar.. 💙

    2. Åh min vårdcentral (ganska liten) har två psykologer som sitter på övervåningen 🙂 fick tid typ redan samma vecka. Det är inte hopplöst överallt!
      En nära vän som bor på Gotland tycker psykvården är jättebra där 🙂

  6. KRY och andra liknande nätdoktorer är en för landstingen oerhört kostsam tjänst – som utarmar den redan ansträngda ekonomin för primärvården! Det är INGET snack om att det är en förkrossande stor majoritet unga, i övrigt friska, storstadsmänniskor som söker LÄKARvård (utan filter!) för i största majoritet något som de inte hade behövt söka vård för.

    Remisserna som kommer till landstingsdrivna instanser från KRY är många gånger inte bara felaktiga utan ofta direkt olämpliga eller onödiga. Det är en o-e-r-h-ö-r-t liten andel diagnoser man i rimlighetens namn faktiskt kan ta hand om helt utan att träffa patienten alls, speciellt utan att riskera att feldiagnostisera. Det innebär att i en stor andel av de samtal som kommer till KRY måste läkaren (!) omdirigera patienten till en faktisk vårdcentral. Med andra ord har en patient ofta då träffat (och kostat därefter) läkare inte bara en gång, utan minst TVÅ för samma problem. Det minskar knappast köerna!! Faktum är att det blir raka motsatsen! Att KRY dessutom väljer att rikta reklam (!) via influencers till unga, och därmed oftast ganska friska, människor talar mer än sitt tydliga språk! Det är den typen av patienter man vill ha, man vill sålla och välja och vraka och inte ta de vårdtunga, multisjuka eller äldre – för de tar tid och är svårbedömda och kostar därmed för mycket för dessa riskkapitalistägda företag. Dem ska tydligen någon annan ta hand om! Nä, resurserna är ändliga. Både ekonomiskt och i rena läkarantal.
    Du tjänar säkert bra på detta samarbete, men samhället förlorar stort! Du som influencer når ut till otroligt många, framförallt unga, och borde därmed ta ditt ansvar och vara påläst gällande det som du för fram på bloggen. Det du väljer att föra ut här påverkar nämligen samhällsutvecklingen, vilket di säkert redan är medveten om. 

    1. Det där är okunskap och stämmer inte , jag känner läkare som jobbar inom kry och dels har de väldigt tydliga regler, patienterna måste noga kryssa i vad de söker för , vissa patienter ljuger och ”går vidare” ändå , det kan knappast läkaren råför, tex vid öronproblem, står tydligt att man måste fysiskt titta i öronen men patienterna försöker ändå, detta är samma patienter som försöker ringa in till vårdcentralen och tar upp plats och tjafsar med en stackars sjuksköterska i tele q istället. Har själv jobbat i rådgivningen och jag tycker det är jättebra att patienterna får prata med en läkare direkt istället. Det finns tvärtom väldigt mycket dom kan göra via internet ! De är även hårda regler gällande förskrivning av antibiotika vid tex halsfluss, provtagning samt uppfylla sentorkritieriern, om de inte gör det så blir det inget. I rådgivning hos sjuksköterska så tjafsar samma patienter återigen med en sjuksköterska som kanske vet att detta uppfyller ej kriterier för tex halsfluss men patienten är så ihärdig och det resulterar istället i ett onödigt läkarbesök.
      Kry är perfekt också vid tex borrelia, hudåkommor, rådgivning gällande sjuka patienter som BEHÖVER åka till akuten, oroliga föräldrar till barn osv. Det finns både negativa och positiva saker med tex kry, precis som en vanlig fysisk vårdcentral, jag tycker dock att hela systemet på en vanlig vårdcentral bör ändras , kroniker får inte tid på en fysisk vårdcentral heller, det är fakta.

    2. Linda har helt rätt i allt det hon skriver!
      Jag känner läkare med insyn i landstingets ekonomi och med förståelse för systemet. Jag jobbar själv inom vården och ser vilka som söker vård och för vad.
      Den förkrossande majoriteten som söker vård via dessa appar är unga och friska som borde stannat hemma med en kopp te. Eller så har de fått en liten prick på armen som de genast måste rådfråga en läkare om.
      Kostnaderna belastar dock landstinget och de grupper som behöver vård bäst.
      Det är ingen tillfällighet att de som gör reklam för KRY är influencers vars målgrupp är unga, penningstarka, stressade storstadsbor som är FRISKA. De är ju de bästa kunderna!

  7. Så bra att du är sponsrad av kry som ändå har legitimerade psykologer och ingen annan aktör där kvaliteten inte kan garanteras, så som bluecall. Jag ringde dem en gång och fick prata med en person som kallade sig för ”terapeut”, inte var utbildad, gav mig konstiga råd och tog 400 spänn i betalt. Du borde varna dina läsare för liknande tjänster, en kan inte garantera vilken vård som ges om personen inte är utbildad till kontrollerade titlar.

  8. Jag jobbar själv inom primärvården och är generellt för en digitalisering för att effektiversera vården och driva den patientsäkert framåt i nytänkande anda.
    Men, det som inte framkommer då man gör reklam för användande av ex ”Kry” är det faktum att varje gång en digital aktör används skickas en ganska saftig faktura till den vårdcentral där patienten är listad, detta utan att aktuell vårdcentral ens träffat patienten. Detta medför att vårdcentralerna tappar intäkter på patientbesök, samtidigt ökade utgifter för alla de patienter som använder sig av ex Kry.
    Jag är för konkurans inom vården, tror att den behövs för att i alla ska vilja bli bättre och prestera sitt bästa.
    Men kan inte förstå varför digitala aktörer har rättigheter att fakturera vårdcentralerna?

    1. Precis, vårdcentralerna i glesbygden drabbas extra hårt vilket i slutänden leder till sämre livsnödvändig fysisk vård…..

      1. Att den vårdcentral man e listad på får faktura känns väldigt fel och något som måste lösas, då ja tror fler och fler kommer använda sig av appar som kry mfl. Men samtidigt finns det orsak till kry mfl tillkommit var listad på en vanlig vc, var ny läkare varenda gång, att få en tid inom en månad var omöjligt och då jag endast besöker läkare vid tex halsfluss/bihålsinflammation så var ja alltid tvungen sätta mig på deras akutmottagning vilket innebar 1-3 timmars väntetid. Vem orkar det när man e sjuk. De slarva bort viktigt sjukintyg, en annan gång tog det en månad få ett provsvar mm. Dessutom låg denna vc i ett väldigt segrerat område så de va överfullt ingenstans att sitta/barn som sprang omkring som vildar mm. Då e det gott kry finns. Så problemet är inte kry appen mfl utan de vanliga vårdcentralerna som inte mäktar med alla patienter. Bytte till privat vc som är ansluten till f-kassan (kostar inte mer gå dit än vanliga vc) bästa jag gjort. Aldrig haft så bra vc som nu

  9. Har inte följt dig på ett tag. Ditt liv har känts såpass fjärran från mitt eget.
    Är glad att du tar upp psykisk ohälsa, för första gången på länge har du ett inlägg som jag själv kan relatera till plus att det är något som behövder belysas. Tack för det.
    Mvh Paulina

  10. Helt värdelös tjänst tycker jag. Opersonligt och inte särskilt proffsigt heller. Raderade appen direkt efter jag provat det.

  11. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-digitala-vardgivare-natlakarna-dranerar-varden-pa-resurser
    Bra artikeln som förklara problematiken med Kry. Viktigt att tänka mer långsiktigt än bara fokusera på att få snabba lösningar och svar på enkela sjukdomar. Den vård vi har i Sverige ger oss på vissa sätt ett ansvars kring att inte söka läkarhjälp i onödan, vilket kry på vissa sätt gör alldeles för enkelt men kostsamt för samhället. Dessutom kan vårdguiden besvarat en hel av frågor som nämndes bland kommentarerna som inte kräver läkarråd specifikt.

  12. Testade mindoktor appen för svår pms.. fick starka tabletter utskrivna med en gång.. fyllde bara i ett formulär och fick tabletterna utan att ens prata med doktorn. Fick sedan världens äckligaste biverkningar och blev typ liggande i 2 dagar. Min upplevelse? Hade föredragit ett samtal med en doktor, där vi disskuterat ev biverkningar av medicinen och övervägt för och nackdelar hos olika behandlingsmetodet.. biverkningarna var hjärtklappning, yrsel, dåsighet, hallucinationer, darrningar, stötar i kroppen, torr munn, illamående, olika stora pupiller och förstorade pupiller.. trötthet, onykterhetskänsla, etc etc… var så svag att jag inte ens kunde stå upp i dushen… skulle ha jobbat men fick ringa in och berätta som det va! Såg dessutom ut som jag tagit droger eller liknande då pupillerna förändrades.. jag menar 2 min att prata om dessa vanliga biverkningar? Hur svårt?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..