Retail-satsningar

Retail är en svår bransch just nu men jag är imponerad när bolag försöker. Det är modigt. Igår var vi hos AMF:s nya satsning The Lobby på Regeringsgatan. Det är en slags marknadsplats för olika varumärken och du beställer allt via en iPad och så får du hem allt sen. Löwengrip gästspelade på Kicks yta som dom har i några veckor. Jag är även imponerad av Kicks som också försöker hitta nya retail-sätt när de samtidigt är så extremt starka online. Den nyfikenheten och viljan att vara föränderlig är A och O.

Men som investerare och entreprenör kliar det lite i fingrarna på mig. Den satsning som jag såg igår tror jag faktiskt inte kommer att fungera. Jag fick känslan av när ett storbolag sitter i ett konferensrum och spånar på ideér men glömmer hur kunden faktiskt fungerar. Vad som målas upp i teorin och vad som fungerar i verkligheten är två olika saker och det var lite den känslan jag fick igår.

Att stoppa in en massa varumärken i en lokal med ett café och photobooth är inte att knäcka koden för retail. Dom konceptbutikerna har vi sett under en lång period och det fungerar inte, koncept är till för att inspirera kunden och visa nya varumärken men den inspirationen hittar man hellre via sina sociala medier och klickar hem därifrån – Smidigare.Att ta mycket betalt från små entreprenörer så de har en chans att visa upp sin kollektion där på en kvadratmeter i en källare och erbjuda konferensrum med glas vägg i vägg är inget som kommer att lösa entreprenörens tillväxtdröm. Marginalen är tajt som den är och ha en affärsmodell som inte leder till spontanköp krånglar bara till det – När en konsument tar sig till en butik för att shoppa men få fylla i allt man behöver ha på en iPad och få hem det någon dag senare passar inte alla typer av varumärken. Framför allt inte när man lägger sig på en gata där det främst är människor på språng (behovet är nu nu) eller turister.

Ipad-lösningen kommer att fungera bättre när vi har en Post-logistik som levererar hem inom några timmar men där är vi inte än och därför blir tajmingen fel.

Jag hejar på AMF, det är modigt att testa nytt och sådant ska hyllas. Men alla jag pratade med igår hade synpunkter och feedback, lyssna in den och gör om. Är The Lobby ett tydligt namn nog?

Vad är varumärkenas egentliga behov? Är ingången synlig nog från gatan? Vad är det som lockar en konsument in dit? Eftersom det är servicen man ofta är ute efter när man köper fysiskt undrar jag kring servicenivån. Kan dom hjälpa till med rätt nyans på en foundation eller vilken topp som fungerar till ett par skor? Hur håller man personalen kunnig när varumärkena bytas ut regelbundet?

Vad är The Lobbys samspel mellan deras sociala media-kanaler och deras butik? En annan sak var att det i princip var omöjligt att fota sig själv där inne på grund av alla spottar. Vill man inte fota, är det svårt att dela (sprida). Är det rätt strategi att annonsera hos så mycket dagspress men inte lifestyle?

Hos Amazon har man alltid en tom stol vid ett konferensbord under alla möten, den stolen tillhör kunden. Om inte kunden är med på noterna och skulle uppskatta beslutet gör man det inte. Jag gillar det arbetssättet.