Retail-satsningar

Retail är en svår bransch just nu men jag är imponerad när bolag försöker. Det är modigt. Igår var vi hos AMF:s nya satsning The Lobby på Regeringsgatan. Det är en slags marknadsplats för olika varumärken och du beställer allt via en iPad och så får du hem allt sen. Löwengrip gästspelade på Kicks yta som dom har i några veckor. Jag är även imponerad av Kicks som också försöker hitta nya retail-sätt när de samtidigt är så extremt starka online. Den nyfikenheten och viljan att vara föränderlig är A och O.

Men som investerare och entreprenör kliar det lite i fingrarna på mig. Den satsning som jag såg igår tror jag faktiskt inte kommer att fungera. Jag fick känslan av när ett storbolag sitter i ett konferensrum och spånar på ideér men glömmer hur kunden faktiskt fungerar. Vad som målas upp i teorin och vad som fungerar i verkligheten är två olika saker och det var lite den känslan jag fick igår.

Att stoppa in en massa varumärken i en lokal med ett café och photobooth är inte att knäcka koden för retail. Dom konceptbutikerna har vi sett under en lång period och det fungerar inte, koncept är till för att inspirera kunden och visa nya varumärken men den inspirationen hittar man hellre via sina sociala medier och klickar hem därifrån – Smidigare.

Att ta mycket betalt från små entreprenörer så de har en chans att visa upp sin kollektion där på en kvadratmeter i en källare och erbjuda konferensrum med glas vägg i vägg är inget som kommer att lösa entreprenörens tillväxtdröm. Marginalen är tajt som den är och ha en affärsmodell som inte leder till spontanköp krånglar bara till det – När en konsument tar sig till en butik för att shoppa men få fylla i allt man behöver ha på en iPad och få hem det någon dag senare passar inte alla typer av varumärken. Framför allt inte när man lägger sig på en gata där det främst är människor på språng (behovet är nu nu) eller turister. Ipad-lösningen kommer att fungera bättre när vi har en Post-logistik som levererar hem inom några timmar men där är vi inte än och därför blir tajmingen fel.

Jag hejar på AMF, det är modigt att testa nytt och sådant ska hyllas. Men alla jag pratade med igår hade synpunkter och feedback, lyssna in den och gör om. Är The Lobby ett tydligt namn nog? Vad är varumärkenas egentliga behov? Är ingången synlig nog från gatan? Vad är det som lockar en konsument in dit? Eftersom det är servicen man ofta är ute efter när man köper fysiskt undrar jag kring servicenivån. Kan dom hjälpa till med rätt nyans på en foundation eller vilken topp som fungerar till ett par skor? Hur håller man personalen kunnig när varumärkena bytas ut regelbundet?

Vad är The Lobbys samspel mellan deras sociala media-kanaler och deras butik? En annan sak var att det i princip var omöjligt att fota sig själv där inne på grund av alla spottar. Vill man inte fota, är det svårt att dela (sprida). Är det rätt strategi att annonsera hos så mycket dagspress men inte lifestyle?

Hos Amazon har man alltid en tom stol vid ett konferensbord under alla möten, den stolen tillhör kunden. Om inte kunden är med på noterna och skulle uppskatta beslutet gör man det inte. Jag gillar det arbetssättet.

  1. Hej Isabella! Förstår absolut ditt tänk kring retail och hur detta koncept endast känns som att det försvårar den snabbhet många är ute efter idag. Jag jobbar själv med logistik – på Instabox. vi levererar paket till våra paketautomater som står på centrala ställen och där kunderna själva hämtar ut sina paket med hjälp av en pinkod de får på sms. Därmed tar vi bort själva hanteringen och det blir aldrig kö. Allting vi gör handlar om att det ska vara så smidigt som möjligt och kunderna ska alltid få snabbaste leverans med oss, av den anledningen besöker vi tex Apoteas lager 2 gånger om dagen för att kunna leverera paket båda samma dag men också erbjuda en leverans när kunden sover. Beställer du fram till 22:30 har du paketen nästa förmiddag och kan hämta upp det på lunchen. Det är snabbheten och att alltid se till kundens behov jag tror de missar här, precis som du är inne på.

  2. Du utgår nu från att alla kunder har samma beteende. Så är det inte. Tro det eller ej det finns de som inte fotar eller har något behov av att sprida. Eller har bråttom att få grejerna, utan kanske uppskattar att de levereras hem istället för att kånka själv. Ibland vill man också bara känna, dofta etc innan man gör ett köp.

    I området där The Lobby är rör sig i första hand folk som arbetar i det området skulle jag säga.

    Tvärtom tycker jag det är ett ganska innovativt sätt att bedriva handel, där kunden kan se och känna på produkterna utan att affären behöver betala för en stor lokal mitt i stan.

    1. +1

      Jag tror på en motreaktion nu gällande marknadsföring i bloggar/”lifestyle”. Det ger inte lika storverket längre. Tvärtom tror jag det avskräcker från köp att synas hos för många influencers. Man går liksom inte på det längre. Naturligtvis gillar inte Bella denna utveckling, och det är väl ingen vild gissning att hennes gästspel varit ineffektivt då målgruppen för The Lobby ej är samma personer som konsumerar Bellas produkter.

  3. Otroligt bra tänkt!!
    Lycka till med allt.
    Har inte läst mycket om dina produkter denna gång, men är nyfiken på om de är friaa från PArabener och sånt denna gång.

  4. Min fråga har inget med inlägget att göra. Men den 30 april skrev du ett inlägg där man även fick rabatt på klockor från Daniel Wellington. När jag ska klicka hem den så gäller inte rabattkoden längre 🙁 såg tyvärr inte vad det var för tidsbegränsning. Så jag undrar nu om det kan komma ett lika bra erbjudande inom en snar framtid? Är så ledsen över att jag inte han med att klicka hem den klocka jag spanade in 🙁

    Tack för en annars grymt bra och inspirerande blogg!

    1. Surfa igenom de största bloggarna i några minuter så kan jag garantera att du hittar en annan rabattkod 🙂

  5. Och med detta sagt undrar man ju lite varför du gick och ställde dig på ”The lobby”?
    Gör man inte research innan som entreprenör?
    Och ska man ”gästspela” någonstans bör man inte ha någon form av kampanj, erbjudande då? Eller varför ska man som kund gå in där istället för att gå till Åhléns?
    Att träffa Isabella i egen hög person kanske tyvärr inte räcker.

    Att kicks finns där är väl ett sätt att göra reklam för sig själv där det rör sig mycket folk. Det behöver ju inte alltid betyda att någon går in och köper något där och då. ”Syns man så finns man”.

    Från en lantis som måste googla retail.

  6. Intressant analys av en ny idé! Gillade verkligen att du berättar hur du tänker och också vågar problematisera. Det får en att tänka i nya banor vilket är bra när man, som jag, vill bli egenföretagare. Hoppas du i framtiden kommer skriva fler liknande inlägg! Var förresten på eventet #boostamig2018 idag, det var intressant att lyssna på dina tankar och idéer! Häftigt att få en inblick i din stora resa 🙂

  7. Hvor får man kjøpt de nye produktene i Norge? De er ikke på Lindex, og på komplett Apotek har de bare de gamle produktene..

  8. Hej Isabella! Jag har en fråga som det vore så intressant att få ditt svar på. Nu vet jag att du ju inte själv tagit in investerare i dina bolag, men om du drev ett företag som behövde kapital för att kunna växa hur skulle du gå tillväga då? Hur skulle du utvärdera olika affärsänglar och investmentbolag för att så gott det går kunna veta om de är rätt investerare för en?

    Är själv i fasen av att vilja ta in kapital i mitt bolag på sikt och funderar på hur jag ska lägga upp mitt sökande efter de rätta investerarna som kommer kunna hjälpa oss på vår resa. Vore därför intressant att höra hur du skulle tänka!

    1. Det första du måste göra är ju att förbereda presentationen av ditt bolag. Om du inte har uppfunnit hjulet är det sällan investerare står i kö. Du måste göra jobbet och visa vilken avkastning de kan förvänta sig på sin investering (på riktigt inga luftslott). Lycka till!

  9. Åh vda jag gillar det här inlägget, mer sånt! Jag älskar att ta del av din kunskap!

    Jag kände så när jag sommarjobbade på Åhlens i somras, det var INTE kunden i fokus. Av nån anledning satte det sig personal brevid mig under varje lucnrast och åd passade jag på att fråga personalen hur DE skulle göra ovh vad deras feedback var. Och den var ovärdeling.

    Jag frågade även när de fick tillfälle att bidra med den till Åhlens, när kommer feedbackformulären liksom? Det visar sig att det inte ens finns. Åhlens lyssnar inte på sina anställda. Jag blev helt paff.

    Jag som ny såg direkt vilka små, enkla justeringar man kan göra för att direkt ta bättre hand om kunden, ge bättre service, behålla personalen och framförallt – lyssna på sina anställda.

    Då gäller det dock att det finns en ledning som lyssnar och tar till sig, och tar feedback på att ”Hm, om företaget inte går så bra så kanske vi behöver göra nåt annorlunda?”. Den ledningen finns inte enligt utsago.

  10. Jag är en helt vanlig kvinna, 37 år som rör mig i dessa kvarter då och då och älskar Beauty. När jag läste om den här satsningen så var min första tanke ” men om varumärkena hela tiden byts ut hur ska jag bli lockad dit om jag aldrig vet vad som finns på plats?”
    Faktiskt ganska märkligt. Var ska infon komma ut om varumärkena? Känns som bortkastad tid att gå dit.

  11. Håller helt med, och längtar verkligen till all innovation som kommer explodera när leveranstiderna kapas.

  12. Jag håller med på Alla punkter!! Så underbart att du talar så öppet om vad du tycker och tror om framtiden och i detta fall om denna satsning.
    Man får verkligen en inblick i hur du jobbar och tänker och du är verkligen ”on fire”! Jag brukar ofta ge liknande feedback till företag (jobbar med marknadsföring) men de flesta lyssnar inte på någon som är ”yngre och oerfaren” -Det dom inte tänker på är att jag är en potentiell kund och ser företagsidéerna från den ”andra vinkeln” -från kundens sida.

    Älskar även att Amazon har en stol för kunden på alla möten! <3 Fantastiskt!

    Ha en underbar dag!

  13. Vad kul att ni äntligen finns hos Kicks, handlar ofta skönhetsprodukter där!:) Får blir ett besök till helgen.

  14. ÄLSKAR ditt Long lasting-shampoo och balsam. Grymt jobbat. I princip det enda schampot som räddat min fattiga hårbotten trots alla möjliga kurer och hemmaknep tidigare. Du är en inspiration!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..