Kampen är slut

Förra månadens pms genomled jag med tårar och ångest, denna gång kommer jag börja med premalex igen. Gah! Så himla märkligt att jag hade en period på några månader när pms:n inte kändes av och nu är den sådär ångesttung igen och kli:ig inombords. Att ha såhär en vecka per månad är ju inte kul. Nu har jag varit duktig på att skriva ner alla datum så det är lite tröstande att se att datumen stämmer i alla fall, allt blir lättare när jag förstår varför det känns som det känns. Nu har jag varit nere i stort sett hela helgen så imorgon och framåt blir det pms-medicin. Jag skulle egentligen börjat redan i helgen men dom var slut så ber om nytt recept imorgon.

Idag har jag gjort det bästa man kan göra i alla fall, umgås med barnen och en peppande vän. Det blev playdate och en brunch ute med fyra barn. Mitt bästa råd till mig själv är att inte ta mig själv på så stort allvar. Försöka ha helikopter-perspektiv på mig själv och låta det vara. Kli:et inombords brukar bli bättre när jag rullar fram yogamattan och gör några enkla övningar några gånger.

Imorgon väntar en ny vecka. PMS-version av mig själv känner AHHH, jag vill boka en flight till Venedig och äta pasta och dricka rödvin på en uteservering med stora svarta solglasögon och nya dyra skor på fötterna. Men mitt rationella jag vet att jag har en rolig vecka som jag ser fram emot. Kul möten, föreläsning med Prins Daniel och Martin Lorentzon (grundare av Spotify) i Sundsvall samt en föreläsning på Ecommerce & Shop tech 2018. Dessutom fyller Sally år och det väntar Pippi-kalas på lördag.

Nu under kvällen har jag suttit och lagt in min träning för veckan, det blir Barre imorgon på lunchen då jag har barnen och sedan kör jag morgonträning innan jobbet de andra dagarna. Totalt fyra pass. Under helgen har jag barnen så då passar jag på att vila, istället blir det lek med dom utomhus. Att lägga in det i schemat underlättar, annars är det lätt hänt att någon kollega bokar in annat i kalendern.

Nu ska jag gör en kopp té och läsa min mail, ni får gärna tipsa om ert bästa PMS-tips eller hur ni tänker när irritationen vill ta över varenda cell inombords! Kram på er.

  1. För mig har min PMS blivit värre i perioder när jag mått sämre rent psykiskt. Självklart är det inte så för alla, men kan vara något att fundera på i och med att du säger att det blev bättre en period 🙂

    Annars är mitt bästa tips att tänka att det är okej. Världen får vara piss och eländig och man få må skit men som tur var det går över 🙂 Vara snäll mot sig själv helt enkelt.

      1. TACK! För att du skriver om ämnet och normaliserar det för så många andra tjejer samtidigt som du belyser det. Har väldigt tuff ångest men kan spåra det på dagen till menscykel variationer i hornondippar. Mår annars bra resten av månaden. Klart man inte ska acceptera att bara för att man är kvinna så ska man behöva må extremt dåligt vissa dagar i månaden. De som skriver att det är normalt och att man bara ska hantera symptomen kanske helt enkelt har ganska lite hormonförändringar i kroppen och då kan hantera det med beteendestrategier med ok mående. Jag ska faktiskt ta itu med saken jag med och pröva premalex just de dagarna för en period framåt. Att ha ”automatiskt” hormonellt betingat tryck över bröstet och stresshormoner flödande är kanske naturligt men det behöver inte betyda att det är bättre för kropp och hjärna i längden. Långvarig stress vet vi är skadligt. Ingen ska behöva fasa för pms. Till alla er alla er som mår ok eller har såpass lindriga symptom att det går att hantera utan störra lidande med beteende strategier – grattis. Men döm inte någon annan. Tack för att du väljer att vara en förebild.

  2. Ah kjenner igjen følelsen! Noterer i kalenderen hver gang jeg venter menstruasjon og teller meg en uke bakover i tid og forbereder meg mentalt på at kroppen blir vanskelig den uken. Jeg sørger for mer søvn, minimalt med koffein og sukker, men litt sukker for å døyve det verste suget (får intenst godtesug), spise lettfordøyelig mat, gjøre morsomme ting, og la tårene strømme når det koker over. Jeg lytter også på kroppen, trenger den mer hvile så legger jeg inn hvile der jeg kan. Etter å ha født to barn ble alt bare verre, og nå skal jeg få sett på om det er noe ubalanse i hormonsystemet som gjør dette, eller om det bare er sånn at alle hormoner løper løpsk en gang i måneden 😛 Ønsker deg en god uke!

  3. PMS är ofta kopplat till en obalans i kroppen. Det finns en tjej vid namn Jenny Koos (aka vulverine online på fb) som jobbar med såna här frågor utifrån ett sundhetsperspektiv kring kvinnohälsa. Det kanske är att greppa efter halmstrån men jag har själv fått hjälp med henne kring andra frågor relaterat kvinnohälsa (trots att jag sökt mig till sjukvården och inte fått någon lösning där) så jag rekommenderar henne starkt om du känner dig villig att testa en annan väg och gå till botten kring vad det är som föranleder PMSen. Det är vanligt att ha PMS men det finns också lösningar så banala att inte ens sjukvården föreslår dem, kanske just för att de inte har ett helhetstänk kring kroppen, inkluderat det hormonella systemet osv. Oavsett hur du gör hoppas jag att det löser sig!

  4. Mitt bästa tips är en hormonspiralen. Endast lokalt verkande och många får balans i sina hormoner. . Vill inte äta antidepressiva läkemedel för pms som Premalex är. Du verkar inte ha höjd”för att livet kan fucka upp och att kroppen styr. Man kan inte medicinera bort alla ups and downs. Man lär sig för varje år.
    Tänk på: vem är du om du inte kan prestera?

  5. Mitt bästa tips är att äta Premalex varje dag! Jag tar 10 mg varje dag. Förut tog jag 20 mg 10 dagar innan mens och det tog bort min pms med kanske 40 %. Nu när jag tar halv dos varje dag så försvinner den helt. Jag har ingen pms alls!

    När jag har pms är det så illa att jag har självmordstankar. Jag mår riktigt dåligt. Nu känner jag mig som en helt ny människa!

    Lycka till. Kram!

    1. Fy tusen så bra att få höra det du skrev! Jag vill inte äta bara vissa dagar utan skulle isf behöva äta som du mindre dos varje dag. En fråga, det är trots allt antidepressiva medel så skulle du en dag sluta kommer du förmodligen inte må som du gjorde med tabletterna alls. Hur tänker du kring det?

      Jag mår också fruktansvärt dåligt inga tankar om att skada mig själv men är så irriterad, arg, har ont i hela kroppen, gråtmild deluxe osv. Tro min fästman träffar andra och helt sjuka tankar som liksom tar över, sen försvinner min sexlust helt…

  6. Åh kunde vart jag som skrev inlägget har med haft en pms helg, varje cell skriker av ångest och klump i bröstet, när på slaget har kommit har jag snabbt som bara den snörat på mig spring skorna och sprungit intervaller upp för en backe, 🙂 känns iaf bättre nu så tror jag botade den lite iaf, skall springa i morgon med.. För mig funkar intensiv träning eller en jobbig yoga övning.. Så mitt tips är att ta ngr djupa andetag och tänka på att det blir bättre, men tillåta att det är tungt ibland men att det inte är förevigt! Ny vecka nya möjligheter

  7. När jag går igenom ngt jobbigt, som jag vet har ett slut, tänker jag i tid. Peppar mig själv, att jag fixar detta, om x antal timmar är det över. Försöker sätta det i perspektiv till annat.
    Du kanske också kan tillåta dig att reagera på impulser, men undvika att agera? Så att inga förhastade beslut tas tex☺

  8. Jag äter 5-htp tillskott inför och under pms då mina dippar beror på brist på serotonin. Jag tycker inte om syntetisk psykofarmaka utan vill ha i mig så naturliga saker som möjligt. På femalebalanceshop.se har de så mycket bra tillskott, jag rekommenderar dig verkligen att besöka dem.

  9. Min PMS blev så mycket bättre när jag slutade med p-piller och började med spiral. Vilken skillnad! För mig funkar det bäst med en lång dusch, nytvättat hår och en stor chokladkaka. Och att min fästman tycker lite synd om mig 😂👍💁🏼‍♀️

  10. Hej!
    Jag vet Exact hur vidrigt det känns! Att vilja rymma en gång i månaden är hopplöst. Dock har jag landat i att ha medicinen hemma och använda dom den dagen det börjar kännas hemskt och då såklart ta dom tills mensen kommer och allt blir ljust igen. Har dom alltid stående i reserv. Använder Sertralin då. Har inte behövt dom
    På 3 månader, men bara det att jag har dom ger mig en trygghet. Kom ihåg att det i princip är synapser som behöver lite hjälp på vägen. Vi skulle aldrig tveka av att ta medicinen om det var hjärtmedicin, diabetes osv. Se det helt prestige löst och ha dom hemma som din trygghet! Är sjuksköterska och var länge mycket tveksam att ta medicinen – mycket pga stigma.

  11. Bästa pmstipset är just det du skriver: acceptans. Jag vet ju att det går över. Meditation lindrar också, precis som bra kost som du äter. Ibland unnar jag mig också att boka av allt och bara ha det gött en dag.

  12. Jag äter tillskott av 5-htp inför och under pms eftersom mina dippar beror på brist på serotonin. Jag tycker inte om syntetisk psykofarmaka utan vill ha i mig så naturliga saker som möjlig. På femalebalanceshop.se har de många bra tillskott och kan verkligen rekommendera dig att besöka dem.

  13. Va jobbigt för dig att ha dem besvären, hoppas det snart känns bättre med medicinen! Då jag inte lider av någon direkt pms själv så vet jag inte några tips tyvärr! Hoppas du får en fin vecka, och möterna verkar så roliga ju! Kram

  14. Hej Isabella,

    Sen jag börja med hormonspiralen så har jag varken haft mens, pms eller ont. Och då ska du vet att jag har haft världens hemskaste mensvärk och pms innan barn, fick ta smärtstillande.

    När jag börja med spiralen som jag var sjukt skeptisk till då jag inte har kunnat ha något preventivmedel innan barn. Men går sjukt bra.

    Tips!

  15. Jag tänker att det är ett sundhetstecken att du kan känna andra känslor än bara sprudlande lycka hela tiden?
    Att känna sig arg och sorgsen ibland är ju helt normala känslor som alla människor känner. Det kan jag tycka är lite synd att till varje medicinera bort. Livet består ju av så mycket mer än bara lycka och eufori. Visst – om sorgsenheten tar över för mycket så att man inte fungerar som en normal människa – DÅ kanske man måste få hjälp, men annars tror jag inte att man ska vara rädd för sådana känslor. Det betyder nog också att du kanske börjat landa lite efter skilsmässan och att du på ett sätt mår bättre nu, hur paradoxalt det än låter, för du har kontakt med ditt känsloliv och stänger inte bara av.
    Har inte så många tips mot PMS annat än sömn, vila och motion. Att vara rädd om sig själv och tillåta sig själv att vila. Och landa i att allt inte måste vara perfekt alltid, det är ok att känna sig ledsen ibland. Fråga dig istället varifrån dessa känslor kommer. De finns där av en anledning mer än bara hormoner, tror jag. Kanske behöver du bearbeta något?
    Var rädd om dig. ❤️

  16. du är så klok och fin mamma, mitt tips är att du lyssnar efter vad känslorna säger – kanske dom säger att du behöver återhämta dig med att bara duscha/bada varmt länge och ligga i sängen och sova och mysa och lyssna på Wizdom from above när du är ledig?

  17. Hej! Många får hjälp av nattljusolja mot PMS! Läs om det 😊
    Aldrig kommenterat här innan men PMS suger och nattljusolja hjälper mig!
    Och du, du verkar vara en fantastisk mamma, närvarande och rolig! Heja dig!

    1. +1. Bra tips Malin. Har bara hört gott om det och tänkte faktiskt på den jag också. Att den hjälper mot mycket eftersom vi lider brist på omega 6-fett som är viktigt i många av kroppens processer, inkl fertiliteten, PMS och rubbade menscykler. Den ska t om vara mjukgörande för livmodertapp under graviditet så att förlossningen inte blir fullt så smärtsam som vid en lite mindre medgörlig tapp så det finns helt klart en hel del goda effekter av nattljusolja. Tänkte själv testa det vid tillfälle då jag brukar ha lite hackiga menscykler! 😀

  18. Hormonbalansen förändras genom livet så det som funkar mot pms ett tag kanske inte funkar några år senare. Jag började med minipiller (alltså bara progesteron och inget östrogen) vid 40 års ålder och slapp all pms och även nästan alla blödningar. Ljuvligt! Mitt tips är att prata med en gynekolog och gå igenom alternativen. Onödigt att ha det så jobbigt om man kan slippa.

  19. Har kämpat med min pms sedan den dagen jag fick den för nu 30 år sedan. Tål inte hormoner såsom p piller så jag har jobbat mycket med acceptans. För ett par år sedan började mina stora mensblödningar få konsekvenser i form av väldigt lågt blodvärde osv. Kroppen hann aldrig återhämta sig varken psykiskt eller fysisiskt efter varje period. Min gynläkare övertalade mig att testa hormonspiral och idag är jag honom evigt tacksam. Blöder i princip ingenting, min pms är såååå mycket bättre och jag mår bra. Önskar att jag gjort det tidigare men inget att grubbla över. Naturligtvis får jag pms fortfarande men på en helt annan nivå som är hanterbar och som inte går ut över min omgivning.

  20. Hej
    Upplever du att pms är värre efter andra barnet? Vilka biverkningar ger medicinen?
    Arbetar väldigt mycket, har två barn och ett rikt privat liv. Varje månad slås jag av att jag är extremt sur, egoistisk och snudd på vidrig mot mina nära och kära , detta kommer jag plötsligt på 2 dgr in i PMSen. Samma visa varje månad..att man aldrig lär sig;)

  21. 5-htp plus magnesium tar jag varje kväll när det är 2 veckor kvar till mens. Det bästa, gör enorm skillnad! Prova det!

  22. Jag älskar appen ‘Clue’ som har hjälpt mig att hålla koll på min cykel samt eventuella humörssvängningar. Ett annat tips är att prioritera sömn, mat och egentid för att ta hand om välmåendet lite extra. Brukar lyssna på podden ‘The Life Coach’ som har korta och positiva avsnitt för att skifta negativa tankar. Önskar dig en fin vecka Bella!

    1. Skulle aldrig rekommendera någon ett homeopatiskt läkemedel. Att det fungerar för dig är jättebra och du ska såklart fortsätta men det är ju placeboeffekt (vilket man iofs inte ska underskatta). Men homeopatiska läkemedel innehåller i stort sett vatten eller en aktiv substans så utspädd att det inte finns någon effekt kvar i det. Det godkäns trots att man inte genomför kvalitetskontroller eftersom det inte innehåller nånting i stort sett. Tycker inte man ska ge reklam för något som inte ger bevisad effekt. Speciellt inte till någon som har stora problem.

  23. Veganmat har boostatmin hälsa på alla sätt, inte minst när detdet gäller PMS. Kött, fiskoch mjölk tror jag bidrar till hemsk Pms.

  24. Under de månader du upplevde mindre pms minns du om du åt mindre mejer/djurprodukter. Märke senaste tiden i de bilder du delat att du ätit en del djurprodukter igen. Fråga för att jag själv märker strör skillnad de månader jag äter helt plant baserat jämfört med när de jag faller tillbaka i äta mejer produkter.

    1. Tänkte precis samma. Ser en koppling mellan att Isabella började med ägg och mejeri igen till att pms kom tillbaka.
      Pröva att helt plantbaserat igen och se om det hjälper först! Om inte så finns ju medicinen till hands🙂

    2. Läste senast igår om relationen animalisk kost -> PMS. Tänkte då också direkt på att du sagt att du varit fri från PMS senaste månaderna. Så går jag nu in och läser att det är tillbaka för dig och minns att du börjat införa vissa animaliska produkter i din kost. Tror lösningen finns betydligt närmre oss, inte i medicinska preparat som manipulerar kroppen som egentligen bara signalerar obalans. Ta hand om dig!

    1. Hjälper det? Är de svåra att svälja ´/stora? såg att man kan ta oljan på sked med. Äter du det jämt? Jag måste verklige hitta någon som får min kropp att må bra igen.

  25. Relaterar. Hade inga känningar av något i cykeln förr. Efter andra barnet så har jag ont vid ägglossning och en fruktansvärd pms. På snudden till att inte vilja leva och ta ut skilsmässa varje pms-vecka…

    1. samma här. jag får ångest, gråter hela tiden och vill ibland inte ens leva. Sexlusten försvinner ibland så illa att den är obefintlig.

    2. Samma här! Vill ta livet av någon – oftast mig själv. Skiljas,flytta mm. Medicinerar premalex sedan drygt ett år. Blir såå muntorr. Någon mer som blir muntorr?

  26. Allt detta flygande! Måste du verkligen flyga till Venedig
    för att äta pasta, dricka vin och klä dig i stora solglasögon
    och dyra skor? Var en ambassadör för Sverige istället.
    Vill du inte bli igenkänd klä ned dig och fjällvandra, skulle
    nog göra dig gott.

    1. HAHAHHAHAHAHA!
      Ja, alla är ju oerhört intresserade av att fjällvandra.
      Det gör inte alla gott för att du tycker det är kul.
      Jag mår mycket bättre av att få åka till värmen och slappna av i ett par stora solglasögon och dricka gott.
      Hade hellre suttit hemma än fjällvandrat.

  27. Har precis som du kraftig PMS. Mitt bästa tips är att boka en tid hos gynekologen och få Orudis Retard utskrivet. Man ska inte behöva gå omkring och lida i onödan 🙂 kram!

      1. Har orudis men den funkar bara mot smärtan då den är en stark värktablett. Pms är psykiskt där hjälper inga värktabletter i världen emot.

  28. Lyssna på arg musik en sväng! Forskningen har visat att det faktiskt hjälper en att hantera sin ilska på det sättet: du tröttar ut den. Alternativt sätt korta mål när du gör ensamjobb: uttnyttja irritationen till att jobba riktigt intensivt i intervaller.

  29. Ni som är långtidssjukskrivna? Vad gör ni om vardagarna? Jag är sjukskriven sen en månad tillbaka, får lätt ångest för jag inte jobbar.. men kroppen fixar inte det. Hur slutar man skuldbelägga sig själv?!

    1. Jag försöker ha rutiner dom dagarna som jag mår hyfsat bra. Går upp samma tid varje dag, gör en nyttig smothie, kollar nyhetsmorgon, går en promenad, läser böcker, försöker röra mig så mycket jag orkar.
      Det är skitjobbigt men konstigt nog tycker jag dagarna går väldigt fort.

    2. Jag är långtidssjukskriven, ca 1,5 år nu. Detta pga en kronisk sjukdom som ger mig värsta tänkbara smärta och leder som hoppar ur bara av att jag vänder mig i sängen. Pga detta har jag även utvecklat en depression och väldigt mycket ångest så det blir bara en negativ spiral av allting.

      Vad jag gör på dagarna? Dom flesta av dagarna så ligger jag bara ner, värken är alldeles för tung att hantera trots höga doser morfinpreparat. Mina ”bra” dagar klarar jag av att handla (med hjälp av sambo som får bära allt), hjälpa till lite med hemmet som att fylla diskmaskinen, eller det bästa av allt: kunna ta vår hund på en 10 minuters promenad. Dagarna som sambon jobbar så är hon med honom där.

      Så för mig blir det väldigt mycket TV och serier. Jag är bara 30 år och har haft det så här mer eller mindre sedan jag var 19 år och jag vet att jag inte kommer bli bättre, annat än i perioder som alltid slutar med ett skov som detta. Ibland så frågar jag mig själv vad jag ens tillför denna värld men sedan så lyckas alltid min sambo säga något fint som får mig att glömma dessa hemska tankar.

      Jag hoppas att du snart är tillbaka i arbete och att du slipper alltför stora problem pga det du är sjukskriven för!

  30. Jag har blivit rekommenderad att börja med liknande permalex då jag lider av pdms men är väldigt emot den form av medicin. Hur fungerar det egentligen att ta antidepp medicin några dagar? hur ska man veta när man ska sluta/börja? Jag mår fruktansvärt dåligt cirka 10 dagar innan mens fram till mens sen ‘även efter i några dagar så har börjat inse att det går ut över mitt liv på en inte rolig nivå. Jag funderar på att prova medicinering. Någon här som testat hur blev skillnaden och hur/när tar man medicinen?

    1. Jag tänkte likadant men att börja med prmalex är det absolut bästa jag har gjort. Jag fick verkligen livet tillbaka. Förstod först efteråt hur dåligt jag faktiskt mått under pms och hur mycket det påverkat mig.

      I början kände jag av lite biverkningar som yrsel och spända käkar men efter två omgångar så kände jag inget annat än de positiva effekterna. Nu har jag ätit dem i snart två år och kommer aldrig sluta.

      Mitt tips är att testa och tycker du att det inte känns bra är det ju bara att sluta! ☺️ Lycka till!

    2. Jag äter premalex varje månad och för mig funkar det jättebra. Från att ha haft stor ångest, känt mig så misslyckad och bara velat ligga hemma och dra täcket över huvudet i över en vecka, till att endast känna av lite grann när det är som värst (då känner jag mig lite låg och på dåligt humör i någon dag). Jag fick stor hjälp av medicinen och ångrar absolut inte att jag tar den. Jag är inte emot medicin på det sättet som du för fram att du är, men mitt bästa råd är ändå att testa den i ett par månader och se vad du tycker och om den funkar för dig. Ingen skada skedd om du ångrar dig och inte längre vill ta den. Jag tar min från ägglossning fram till ett par dagar in på mensen. För mig är det lätt att hålla koll på dagarna med en app samt att jag känner igen symptomen när ägglossningen sker.

      Lycka till, jag hoppas det blir bättre för dig!

  31. Ha ha jag älskar kommentaren om att vilja åka till Italien och äta pasta iklädd mörka sunnisar och dyra nya skor! Själv brukar mitt PMS-tänk innefatta tankar som att göra mej av med maken och boka en enkelbiljett till Sverige. Eller åka till en paradisö nånstans! Båda alternativen har ju gemensamt att man vill bort bort bort från den jobbiga känslan man går och bär på. Tror att det är bra att göra som du, att föra dagbok på när det händer så man inte tror att man håller på att bli galen utan det faktiskt går att skylla på hormoner. Mitt tips är att vara extra snäll mot sej själv under dessa dagar och att unna sej saker som både kropp och själ mår bra av!

  32. Man kan åstadkomma mycket på naturlig väg. PMS är vanligt bland kvinnor, men inte normalt. Det innebär att du har någon form av obalans i kroppen. Genom att se över kost, näring, kosttillskott, stress, sömn/återhämtning och motion kan du åstadkomma mer än bara symtomlindring via mediciner. Läs t.ex. nedan artikel för att få en snabb överblick:

    Här har du några https://kurera.se/3-satt-att-minska-din-pms/

    Jag skulle även rekommendera dig att läsa Martina Johanssons bok ”Hormonbibeln 2.0” som är riktad till kvinnors hormonhälsa. En mycket bra bok! Du som gillar att läsa böcker 😉

    // cert. kostrådgivare

  33. Akupunktur hjälpte mig. Lider av den jobbigare varianten PMDD och när jag började med nålarna så tog det inte många ggr in jag märkte skillnad. Alla mina typiska PMDD symtom försvann efter ett tag. Godissuget, ont i brösten, självmordstankarna, tungsintheten, utbrotten mm ja allt minskade för till försvinna helt tack vare akupunkturen.

  34. Gor en traningsform som gor dig glad, jag brukar kora styrketraning och ga en promenad for att fa ut frustationerna och anda fa endorfiner, och fokusera pa allt roligt som vantar 🙂

  35. Jag har börjat med progesteronkräm mot pms, den verkar lugnande bland annat. Googla på det, väldigt intressant med östrogen progesteron-kortisol balansen 🙂

  36. Jag testade antidepressiva ett tag men tyckte det var så extremt jobbigt med biverkningarna. Började istället med minipiller och för mig fungerar det perfekt så länge jag kommer ihåg tabletterna. Det märks tyvärr direkt om jag råkar missa en tablett.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..