#IsabellaLöwengrip
Följ
Life & thoughts
mars 13 2018 at 11:46

Pingis 40 år!

Jag studsade upp ur sängen efter fem timmars sömn inatt, tog mig till gymmet och sprang intervaller. Jag har dock fått ont i ena smalbenet, är inte det en typisk nybörjargrej att ta ut sig lite hårt? Jag funderar på att gå till löplabbet idag och köpa skor som sitter rätt om jag nu ändå springer fem dagar i veckan. Det finns så mycket teorier om skorna när man springer, jag älskar när skorna har rejält med stöd/uppbyggnad men många säger till mig att man helst ska springa så platt/barfota som det går. Hmm..

Hur som helst, det var en pirrig stämning på kontoret. Vi väntade nämligen in Pingis som fyller 40:

Alla som kunde hade samlats i konferensrummet och vi stod redo för att överraska henne med pompa och ståt. Det blev succé!

En massa pynt!

Och in kom hon! I träningskläder och allt. Hon fick en guldhatt och sedan sjöng vi högt, skålade och höll tal.

Vår älskade Pingis! Hon är den mest generösa och hjälpsamma jag känner. Alltid ett leende på läpparna och en enorm inre trygghet. En mening som beskriver Pingis i ett nötskal är ”Hur svårt kan det vara?”. Allt är möjligt och den tron är något som förenar oss.

Hon fick en present av mig, ledtråden var ”step by step bygger vi bolag”.

28 Kommentarer

Lina Ek

Det kanske oavsett skor är svårt att hålla sig skadefri om man går från noll dagars löpning till fem dagar i veckan på bar några månader…komplettera med styrketräning iallafall en dag i veckan för att hålla dig skadefri (har ni inte ett gym hemma?)

A.J

Rätt tänkt att prova ut ett par löpskor som passar just dig och din löpstil.
Man måste öka belastningen långsamt för att undvika överbelastningsskador. Det är värt att ta det lugnt. Det tar längre tid att försöka läka och återhämta från en skada/överbelastning.
Ett första steg kan ju vara att ha som regel att aldrig löpträna två dagar efter varandra, att alltid ha en vilodag (från löpning alltså) mellan löppassen.
Jag har taskiga leder och får lätt belastningsskador = trivs bäst i skor med mkt dämpning. Skor utan dämpning/barfotaskor är säkert bra i grunden, men ställer ännu större krav på långsam uppbyggnad, annars dyker skador upp som ett brev på posten!

//Hon som lärt sig undvika skador och förslitningar den hårda vägen…

Åsa

Så klart att bra skor som passar just dig är viktigt, men annars för att hålla dig skadefri så är det nog viktigare att öka successivt. Både tiden, längden på passet och farten spelar in. Att springa enbart intervaller är slitsamt. Hur långt springer du på ett pass och hur långa och snabba intervaller springer du? Tänk på att värma upp ett par kilometer innan du ökar farten och sedan varvar ner i lugn fart efter intervallerna. Att försiktigt öka på sina pass i kombination med löpstyrka/styrketräning brukar vara en framgångsfaktor. Kanske du kan ta hjälp och få tips från gymmet du tränar på? Att redan vara uppe i 5 löppass per vecka om du inte sprungit regelbundet innan låter inte sunt ur skaderisksynpunkt.

Men åh!! Så kul att överraska sådär!! Stort grattis till Pingis 💕

Aldrig mer över 100kg.
Ta gärna en titt i bloggen:
http://saraabrahamsson.se/min-viktresa—bilder-33263792

Löplabbet är 👍🏼👍🏼

Nina

Kul med firande! Men angående din träning, kanske dumt att pressa sig själv när du inte sovit ordentligt och dessutom knappt återhämtat dig efter att ha varit sjuk. Vila och återhämtning är otroligt viktigt! Förstår dock om du känner ett behov av träningen, blir lätt som en drog om man är en person med mycket energi 🙂

Sara

Grattis Pingis!!

Grattis till henne!! 😀

Helena

Det beror lite på var i smalbenet du har ont. Det är rätt vanligt tyvärr när man ökar sin träningsintensitet för mycket att man får benhinneinflammation. Kan vara värt att kolla med en naprapat om du inte blir bättre.

Sofia

En fysioterapeut skulle jag säga! Som arbetar evidensbaserat och hållbart!

Lynn

Även naprapater arbetar evidensbaserat och hållbart! På vilket sätt skulle en naprapat inte vara att föredra?
Mvh naprapatstudent

Katja

Låter som benhinneinflammation, typiskt när man börjar för hårt..lite vila nu och bra löparskor är bra att ha.
Grattis Pingis!!

Åh, låter som benhinneinflammation. Det kan jag få ibland och det gör så ont!

Grattis Pingis! 🎉

Malin

Fick samma problem själv efter att ha ökat både antalet dagar men även distans och intensitet. Hade för det första helt fel skor (platta och odämpade) samt NOLL muskler i vaderna. Trodde jag fick det gratis genom löpningen. Tji fick jag, istället drog jag på mig benhinneinflammation som jag dras med än idag flera år senare och har tyvärr svårt att springa lika ofta numera.

Om du vill fortsätta springa som du gör idag så kolla upp problemet så snart du kan så du inte får någon utdragen skada 🤗

Maria

Gå till löplabbet och gjut sulor. Det absolut bösta jag gjort för min löpning. Gjut sulor och löpa stabila och bra löpningsskor 🙂

T

Ett par tips från någon som sprungit väldigt mycket och många Marathon. Om man ska börja springa och sedan öka så ska man aldrig öka mer än 10% per vecka. Alltså om du springer 5 km första veckan kan du springa 5,5 andra veckan o.s.v. Det straffar sig nästan alltid att gå ut för hårt även om man är så taggad.

angående skorna… det finns lika många teorier som människor. Men om man är nybörjare ska man absolut satsa på skor med skydd, vilket du även är inne på själv. När man sprungit länge och har tekniken så kan man börja med mer ”barfotaskor”, även om jag aldrig kört med det själv. Barfotaskor gör att man måste använda hela foten och det är enligt teorierna så vi är menade för att springa. Men är man inte så van är det lätt att skada sig. Men oavsett så bör man alltid gå till en skobutik och springa på band och be dem mäta fötterna så att man får ett par skor som passar en exakt. Man kan ha pronation inåt eller utåt utan att veta om det eller tänka på det.

Sandra

Låter som att det hade kunnat vara benhinneinflammation. Hade problem med det i över 10 år, blev bara värre och till slut fick jag problem av en weekend i en storstad då jag gick mer än en vanlig vecka.
Min räddning var barfotaskor, det är det bästa beslutet jag tagit när det kommer till träning och hälsa.
Aldrig haft problem sen jag bytt, varken med knän eller benen.
Dessa grundar sig just i att låta kroppen röra sig med mindre dämpning, vi är ju biologiskt uppbyggda på ett sätt vilket vi motverkar när vi har massa sulor och dämpning.

Jag ska erkänna att jag dissade just denna varianten av skor i flera år för att jag tyckte de var så fruktansvärt konstiga och fula!

Sara

Barfotaskor flyttar problem från knän o höfter ner till fötterna.. Med vänlig hälsning, fysioterapeuten

Myran

Jag använder också barfotaskor sen tre år tillbaka, innan kunde jag inte springa alls pga knän. Inte problem med fötterna än, trots fyra mil i veckan. Säger inte att det är en universallösning som passar alla, men bra för de det funkar för kan jag tycka? Tycker inte du det?

Sussi

Håller med ovan. Spring inte så ofta i början och du kan komplettera med tex cross trainer för att avlasta benhinnorna. Skulle ta känningen på allvar så du inte får avstå helt sen för att det blivit en inflammation. 🙂

Var vaksam på din smärta så du inte förvärrar något.
Kram
http://www.jagraktuppochner.se

Wow vad kul överraskning, ni verkar vara sånt härligt team! 😄 När man fyller jämt på mitt jobb firas det i 15 min med frystårta och ett presentkort på någon restaurang 😬

K

Gällande löpskorna så är det bra att ha så ”bara” skor som möjligt när man löper ute i mjuk terräng så man får barfotakänslan, foten är skapt för att löpa i mjuk terräng. Om du dock springer på asfalt eller ett hårt löpband kommer du inte gynnas av barfotaskor så kör på uppbyggda.

jennifer

Hej! Låter för mig som att du åkt på benhinneinflammation. Fått det själv några gånger. Viktigt att vänta ut det innan du springer igen, sen skaffar du ett par kompressionsstrumpor som du springer i och ett par att sova med. Du kan sluta med dessa senare. Inflammatonerna kommer ge sig med tiden iom att kroppen vänjer sig. Det är flera muskler och muskelfästen som tar lite tid att bygga upp och tar du det lite lugnt i början så kommer kroppen att tacka dig.

Sofia

Jaa läs ”Born to run” så förstår man att vi verkligen inte behöver löparskor <333

Håller med om barfotskor utomhus i mykt terreng og oppbyggde sko innendørs eller på asfalt:-)

Sjekk gjerne min blogg for dating-tips!

H

Smörj med Voltaren!

Fanny

Jag rekommenderar verkligen dig att gå till stadium pulse på Kungsgatan eller i mos för att få bästa servicen till en fantastisk upplevelse ute i spåren

Alla kommentarer…
Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *