#IsabellaLöwengrip
Följ
Business
februari 23 2018 at 11:37

Nordic Tech House syfte

Jag läste att svenska bolaget Tinitell hade gått i konkurs. Dom gjorde tidigare armbandstelefoner för små barn. Det gör alltid lite ont i entreprenörshjärtat när jag ser att det inte går vägen för bolag. Tinitell berörde mig lite extra, vi delade nämligen kontor tidigare. Men det är viktigt att våga belysa när det inte fungerar för bolag, vi alla företagare kan lära oss av varandra. Jag sitter idag på två stolar, som investerare och bolagsbyggare och vad jag ser är att Sverige har en kultur idag där bolag får enormt höga värderingar och det finns kapital i överflöd. Att be om 50 miljoner idag från ett investmentbolag är lättare än 5 miljoner. Fonderna har också enormt mycket pengar som behöver placeras, tajmingmässigt är det en dröm att ta in kapital.

I många fall är det såklart avgörande att få in pengar, plattformar som behöver programmeras, produkter som ska tas fram, löner som ska ut. Titta bara på ett annat innehav jag har, Natural Cycles. Där behövdes det kapital för att ens kunna existera. Men, det finns ett stort men här. I vår (fantastiska) start up kultur är det många bolag som byggs med konstgjord andning från dag 1 och i takt med att man rustar för lansering glömmer man det viktigaste i hela processen; kunden.

Tinitell som nu har gått i konkurs

Jag ser det hända om och om igen. Produkten som entreprenörerna håller på att ta fram blir mer och mer avancerad, mer pengar behövs, man tar in kapital, värderingen stiger och på Breakit ser man rubriker som ”Miljonerna regnar över företaget” – Men fokus på försäljning och att komma ut på marknaden verkar nästan försvinna längs vägen.

Tillbaka till Tinitell. Det är en klocka som små barn kan använda och ringa ifrån. Som har en inbyggd GPS. På pappret låter det fantastiskt. Tänk er själva, i vårt samhälle som folk uppfattar mer otryggt för varje år som går kommer här en snygg liten produkt i sann Apple-anda som du kan ge till dina barn och dom kan alltid bli nådda. Inte konstigt att investerarna öste pengar över bolaget, prislappen på 1500 kronor var ju inget som direkt hade varit ett bekymmer i deras egna privata plånböcker – samt vilka föräldrar vill inte betala för sina barns trygghet? Men frågan är vad som hade hänt om man hade gått till en kvinnlig investerare med barn i Tinitell-åldern? Hade tankar om priskänslighet hos andra mammor (kunderna) sett annorlunda ut? Vi vet idag att kvinnor bestämmer majoriteten av hemmets inköp. Det är alltså mamman du måste övertyga om du vill sälja en dyr barnklocka.

Alcatel’s Pixi 4 – 600 kronor – Halva priset av vad en Tinitell kostar

När jag skrev om en konkurrent till Tinitell här på bloggen för några år sedan var ni läsare snabba på att såga hela idéen med dyra armbandsmobiler till små barn. Saxat från kommentarerna från inlägget:

”Idag finns det smartphones för halva priset av en barnklocka, varför skulle jag som förälder hellre köpa en klocka istället för smartphone?”

”Många av oss föräldrar har ju ofta en smartphone liggande där man köper en ny, jag ger hellre den till min 6 åring”

”Jag gör ju direkt mitt barn till ett rånoffer”

Feedbacken haglade in och den var inte nådig. När jag läste alla mina kommentarer övertygade det mig att det måste ha brustit i marknadsundersökningen. Bland mina 400 000 småbarnsmammor var det nog inte många som blev tillfrågade.

Har du en fantastisk idé eller ett större bolag som behöver hjälp med din digitala resan så hittar ni oss här. 

Ändå ser vi hur det här upprepar sig gång på gång inom start up-kulturen. Man reser mycket kapital, fokuserar på värdering och glömmer bort kunden längs vägen. Därför ville jag och mina kollegor starta vårt accelerator-bolag Nordic Tech House. Vi har hittat en lucka mellan Almi och klassiska investmentbolag. Vi kan testa bolagsideér redan i idéstadie åt våra entreprenörer, vi kan delvis stötta med kapital, bygga det du vill skapa med vårt fantastiska growth hacker-team samt ta fram en Go to Market plan samt försäljning digitalt. Vi håller i handen under hela resan!

 

24 Kommentarer

Angelika

Hej,
Jag är föräldraledig med mitt första barn och jag håller på och startar upp mitt första bolag. Som du såklart vet är det mycket jobb med att samla alla tankar till Att bli ett fungerande helhetsgrepp. Är Nordic tech house i funktion än för jag anmäler mig gärna för att få guidning och även en chans till kapital hos er. Vore hjälpsamt om du kan skriva hur man anmäler etc samt om du igen (vet att du skrivit om det en massor tidigare) om hur man går tillväga för att starta upp företag samt om du vill ge tips om hur jag ska agera när jag hamnar i tankebanor som ”detta kommer inte att fungera”, ”jag kommer misslyckas” känslan. Tack!!

Men så synd! Tyckte det där var riktigt bra även om jag själv aldrig hade
möjligheten att skaffa till mina barn.

Jag skriver mycket om min vardag, delar med mig av goda recept och håller på med en ”viktresa”. Brukade väga 117kg men har gått ner 40kg nu. Ta gärna en titt hos mig 🙈💕

http://saraabrahamsson.se

Linda........

Men du bemöter aldrig kritiken som kommer till dig angående de bolag du investerar i. Brandbassador, NC mm…varför?

S

Mitt barn hade en tinitell till en snäll släkting bytte ut den mot en iPhone. Var mkt mer nöjd med armbandet, då jag hade full koll på vilka barnet ringde och vilka som kunde ringa till barnet. Dessutom kan man inte ladda ner appar, kolla youtube och smsa.

Andrea

Hej Isabella!

En helt icke bloggrelaterad fråga men tänker att jag ställer den här i bloggen i hopp om svar. Jag har emailat Löwengrip Care & Color’s kundtjänst x-antal gånger och har inte fått något svar. Vet du hur jag kan få kontakt med er? Jag är kund och har en produktrelaterad fråga.

Tacksam för svar.

Dinah

Hej, Vad tokigt! Mejla mig direkt så håller jag utkik i min mejlkorg 🙂
dinah@economista.se

/Dinah

Angelica Sandström

Intressant inlägg! Kunden ja. Efterfrågan på en produkt ÄR ju det viktigaste. Det SANNA måttet på att en produkt har ett existensberättigande på en fri marknad. Det är ju också det som du Isabella gjort och gör så fantastiskt bra; har kontakt med, och bygger både produkten (både design och faktiska egenskaper) och marknadsföringen på kundens behov och tyckande. All försäljning utgår ju från RELATION. Något du redan har, och ständigt förvaltar och utvecklar med dina kanaler. Tack för reflektion, intressant inlägg och att du delar med dig. Du är helt klart en av de mest fascinerande i business. Vore kul om du var med i Framgångspodden igen, då din story idag är verkligen en uppgradering av den du gjorde där sist. Så mycket du byggt upp sedan dess, med stor möda och ditt starka driv och fantastiska mindset. Just sayin’💕

Emma

Vad glad jag blev av denna fina kommentar 🙂 Kram

Mia

Varför blev du, Emma, glad för kommentaren?

Kakan

Jag har köpt klockan till min dotter. Fast den var dyrare än alla andra valde jag just den klockan för att företaget bakom var svenskt. Tråkigt att höra att gick i konkurs.

Sara L

Hej!
Har inget med inlägget att göra. Men jag undrar en sak. Har någon här blivit utfryst på en arbetsplats? Kollegor som särbehandlar en och pratar bara med en när dem måste? Började jobba på en förskola i Januari men det känns inte alls bra.. måste dock jobba för att få ekonomin att gå ihop! Kontraktet går ut i Juni.. vet inte vad jag ska göra.. det är inte meningen att man ska må dåligt varje dag efter sitt jobb och känna olust för allt..

Sara

Kan jag som privatperson investera i något av dina bolag?

Anna Johansson

Sjukt bra inlägg! Detta är oerhört inspirerande tankar och så mycket värt. Gillar när du generöst delar med dig Isabella! Heja dig!

Angelica neuman

Mycket bra inlägg Isabella!!!
Att vara driven och en sann entreprenör är en sak, att lösa det finansiella en annan MEN ingenting existerar ju om det inte finns en efterfrågan och ett kundunderlag. Jag stöter också på detta fenomen om och om igen. Man får aldrig och då menar jag verkligen aldrig glömma bort kunden i processen.
BTW, härligt att se utvecklingen av dina varumärken.

Emelie

Mycket bra och intressant inlägg!! Mer av dessa för oss som följer dig främst för dina framgångar inom bolagsbyggande.

Jasmine

Har ni planer på att börsnoteras?

Mycket intressant inlägg och roligt att höra från någon som faktiskt jobbar med detta. Hur man än vänder och vrider på det, har man inga kunder har man inget företag. Eller jo, ett tag medan du tar in kapital men när du sedan behöver stå på egna ben, då är det kört.

Anna

Bra kommentar! Det är så lätt att hamna fel, glömma kunden som du säger.
Kommentarerna du fick om barnklockan skulle ha varit guld värd för bolaget om de hade lyssnat. Man måste alltid lyssna på kunden.

Mia

Var det därför du sålde dina tidigare bolag innan de gick omkull?

Kristina

Intressant inlägg! Jag är eg inte intresserad av entreprenörskap ochföretagande (jobbar i vården) men detta var kul läsning!

Hanna

Åh det är kul för mig att höra! Självklart tråkigt att kunden glöms bort men bra för mig som pluggar kognitionsvetare. Tanken är att vi ska se till att slutanvändaren till en produkt inte glöms bort! Vi älskar användarundersökningar, målgruppsanpassad design och att få människor med olika bakgrund (designers/programmerare/kunder) att förstå varandra. Lägg den utbildningen på minnet för framtida rekryteringar, för det är inte många som känner till oss men vi finns där ute!

Elin

Jag köpte en Tinitell till min son! Har också smartphones hemma, han har fått min gamla iPhone. MEN han skulle glömma telefonen överallt! På sommaren när han e ute så har han ingenstans att ha den. Inga fickor och rädd att tappa bort. Älskar Tinitell! De andra modellerna som finns är inte lika enkla – känns ”B”.

Synd att de gått i konkurs. Tur att jag hann köpa en innan!

Eva

svenska http://www.minifinder.se äe ett företag som gör Gpser till Barn, äldre, husdjur, fordon mm. Till väldigt bra priser.
Har deras modell Atto på min katt.
Har även en gps från företaget http://www.podtrackers.com till den andra katten.
Rekommenderar verkligen de båda om man är intresserad av GPS spårning.
Minifinder är dessutom ett helsvenskt företag med exemplarisk kundservice.

Lina

Länken funkar inte när man klickar på ”contact us here” på Nordic tech house’s hemsida under ”our offer”. Tips att ordna det 🙂

Alla kommentarer…
Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *