#IsabellaLöwengrip
Följ
Business Life & thoughts
februari 21 2018 at 11:17

Instagrams framtid

Att spåna kring instagrams framtid är spännande, framför allt när det har blivit en viktig kanal i mångas business. För min del som har bloggat i snart 13 år ser jag dock ett mönster som håller på att upprepa sig. För över tio år sedan hade var tredje tjej i Sverige en blogg. Jag minns det som igår, alla hade en blogg. Många siktade på att bli stora och man slängde sig med begreppet ”bloggare” på samma sätt som influencer idag. Det var något otroligt provocerande med att vara en bloggare, folk trodde att man mest fotade sin mat precis som att många idag tror att vara en influencer handlar om att ta selfies. Vikten av att äga sin egen plattform, bygga varumärke och kunna kommunicera var inget folk riktigt greppade värdet av.

Idag ser vi hur fler och fler bolag bygger sin tillväxt tack vare kanalerna och hur social media är givet i mångas strategi. Dom där unga bloggtjejerna, likt mig själv, går inte riktigt att skicka läppglans till längre och hoppas på att få synas utan det skrivs sju siffriga kontrakt och vi bygger våra egna bolag.

Men vad hände egentligen med alla hundratusentals bloggar i Sverige? Eller den viktiga frågan är vad kommer att hända med alla personer som idag kämpar med att växa på Instagram? Blickar vi tillbaka så hände följande: Konkurrensen bland bloggarna blev skyhög. Varenda en slogs om ett utrymme att få bli störst eller i alla fall kunna leva på sin blogg. Efter några år av blogg-storhetstid som rådde i Sverige hände dock något. Det blev ett glapp mellan dom som såg sin blogg som ett bolag och de som hobby-bloggade. Det blev tillslut omöjligt för 99% att uppdatera i samma takt år efter år samtidigt som man skulle hitta partners och få till den kommersiella biten. De som inte förstod att man var tvungen att knyta sig till ett nätverk alternativ anställa en person orkade tillslut inte hänga med. Det få bloggjätttar som blev kvar blev därför ännu större i brist på konkurrens och de mindre bloggarna började försvinna – Vem vill skriva när chansen att bli stor och synlig inte finns kvar?

Dock fanns det några ”mindre” bloggar som kunde leva kvar under denna period och som fortfarande existerar och tjänar mycket pengar efter 10 år. Anledningen? De var nischade alternativt hade byggt upp ett starkt personligt varumärke under tiden. Ta Egoina, Trendenser, Michaela Forni som exempel. De kommer kunna leva i tio år till, om de vill för att de är tydliga vad man får läsa eller så har man fått lära känna dom under åren.

Tillbaka till Instagram. Vi kommer att se samma mönster upprepa sig. Många av dessa hundratusentals konton som kämpar med att växa och kunna tjäna pengar kommer att bli besvikna. Om man idag inte väljer att rätta sig i ledet med hur algoritmen fungerar kommer du inte växa. Snart går tåget gått. Vi kommer se några konton bli enormt stora, få ännu mer inflytande, ta sig in i näringsliv och politik. Men vi kommer också att se hur många som ligger på runt 20 000 följare inte orkar hänga på i tempot och försvinna. Alltså jättarna blir större, majoriteten av de mellanstora kontona kommer inte orka kämpa på och tyvärr försvinna (troligtvis byta till annan plattform) och de nischade (oavsett storlek) kommer att överleva.

Vad är knepet för att bli långlivad på Instagram?

1. Se din instagram som ditt bolag. Det behöver finnas en strategi över hur den ska växa, det behöver planeras och analyseras. Under mina tonår testade jag mig fram  i bloggvärlden för att se vad som gick hem. Det fanns en bloggplan för varje vecka och allt analyserades.

2. Streta inte emot algoritmen utan lär känna den och nyttja den. Om du gnäller över att bara proffsbilder går hem har du inte förstått kanalen. Flödet är inspiration, i storyn kan du vara privat.

3. Var seg och uthållig.

4. Paketera dig själv och var redo för framtida flytt av kanal. Med det innebär att dina följare måste veta var dom får hos dig, varför ska de hänga med när du byter plattform, vad är din USP?

5. Ha ett tydligt konto/flöde. Om jag skulle ge ett tips som gäller i alla sociala medier 2018 är det att allt som är otydligt kommer att få det tufft och så småningom försvinna.

50 Kommentarer

Mila

Intressant! Gillar verkligen dina inlägg som är knutna till business, som läsare lär man sig alltid något nytt och att utmana sina tankar!

Jag undrar om du skulle vilja skriva lite om hur investeringar fungerar? Jag har en affärsidé som jag tror starkt på men då jag är student och saknar eget kapital behöver jag komma i kontakt med investerare.
Jag skulle därför tycka att det vore väldigt intressant att läsa vad man skall tänka på samt hur den relationen och utbytet fungerar? Vad som förväntas och hur processen kan se ut.

Hoppas du får en fin onsdag!

Mvh, Mila

Eva

Hej Isabella uppskattar du tar dig tid svara.

Intressant blogg o fina tips på kläder o annat mångfald vilket jag tycker är
roligt.

Undrar om du bleker dina tänder och vilken metod i så fall och var?

Provat det mesta men missnöjd.
Samt vore det kul o se din inredningsstil hur du inreder och har du mer tips på outfits till jobbet så tacksamt lägg ut alla du kan .Samt var man kan hitta dem .

Ha en bra vecka kram Eva

Majsan

Opalesence är bra. Tandläkaren gjuter skenor efter dina tänder och så bleker du dem hemma på natten i några nätter beroende på hur vita man vill ha. Går på några tusen.

Eva

Hej Majsan tack för ditt svar men vill inte bleka hemma e så bökigt vill göra på plats men vet inte var .Mvh Eva

Så himla intressant läsning för en person som försöker se sina kanaler som business i en expansiv fas. Men så svårt att hinna lägga en strategi för alla kanaler som ska uppdateras. Men inspirerande att höra dina tankar kring bolagsbyggande och sociala medier.

Malin

Intressant. Men också intressant att både jag och mina väninnor i veckan avföljde alla sk influencers Instagram. De enda vi har kvar är recpetkanaler och ”riktiga” vänner. Vi är väldigt trötta på all falsk yta, all konsumtionshets och låtsaslycka.
Vi är alla 35+ och jag tror inte att vi är de första, eller sista, som gör detta.
Jag tror att vi blir allt fler som inser att följa andras liv och leverne (och ständiga upprepningar i sina uppdateringar) är tröttsamt och ger föga energi!

Nilla

Och jag har stängt alla mina socialamedia konton.

Emma

Håller med. Följer inga sk ”influencers” på Instagram. Tröttsamt med framställningen om det ”perfekta livet”, och allt skryt. Jag tror personligen att sociala medier får folk att må dåligt, att man hela tiden måste lägga upp den perfekta bilden osv, det blir en stress dygnet runt.

Erika

Så trött på alla poddar… Kändisar som fnittrar och pratar om innehållslösa ämnen.

MB

Word! Jag gjorde precis samma sak förra helgen på min instagram. Istället för att följa innehållet i andras liv (oftast ytligt innehåll), så insåg jag att jag behöver skapa innehållet i mitt eget liv och inte dagligen följa andras. Varför lägga så mycket tid och energi på någon annans liv när jag istället kan titta upp från min telefon och se min egen värld och de människor som finns i mitt liv. Det är det som gör att man mår bra och får energi!

Linda........

Håller med är något äldre än dig,känner samma. Är inte ett dugg intresserad av influencers och deras ytlighet. Vill bara följa nära vänner, arbetskamrater,familj. Vill jag ha info googlar jag det eller läser bloggar.

Minna

Jag och min vän gjorde precis samma sak! Snapchat, fb, insta mm använder jag bara för att följa vänner! 🙂 Influencer tar mer energi än de ger just nu, upplever jag. Isabellas blogg är typ den enda jag läser nuförtiden.

Isabella Löwengrip

Förstår ert val men det är inte så själva globala trenden med instagram ser ut

Mimmi

Håller med till 100%. Vad ska vi med alla sk, influensers till? Allt de står för är orimliga proportioner av konsumtion, att aldrig vara nöjd tänket och lever för att skapa köpsug hos tonåringar/unga vuxna.
Vem vill bli influerad av allt detta? Det verkar som alla sk. Influensers har missat att vi andra försöker att leva ett så hållbart liv som det går. Är det livet att vara en levande reklampelare som säljer sig till alla hugade annonsörer…

K

Kan bara hålla med, samma snack går i min krets. Vi är alla mellan 25-30 mode/konst-intresserade, älskar att resa och har bra jobb. De flesta av oss följer inte influencers längre, vi känner att man mår bättre utan all yta och konsumtion.

K

Kan bara hålla med, samma snack går i min krets. Vi är alla mellan 25-30 mode/konst-intresserade, älskar att resa och har bra jobb. De flesta av oss följer inte influencers längre, vi känner att man mår bättre utan all yta och konsumtion.

Mycket bra skrivet, du är en stor inspirationskälla!
Jag tror, precis som du säger, på att nischa sig och hitta en delmarknad.

Intressant inlägg! Tack för tips🙂

Emma

Jag förstår att många har som mål att få så många följare som möjligt till sin blogg, Instagram etc, och att en liten klick av dessa tjänar stora pengar. Jag tror däremot att denna era har fått människor att må otroligt dåligt, och jag tror att folk kommer att tröttna på att följa ”det perfekta livet”, som ska framställas i Instagram.

Skulle aldrig vräka ut mitt liv i sociala medier, oavsett storlek på inkomst det skulle inbringa. Det privata livet är värt så mycket mer.

Gina

Otroligt spännande inlägg!! Jättebra!

Vilket intressant inlägg! Jag har bloggat i 11 år och jag tycker det är häftigt att se vilka bloggare som hållt sig kvar och vilka som försvunnit under åren som gått. Vissa har verkligen lyckats.

http://hannafialotta.blogg.se

Emma

Hej!
Jag håller med dig till viss del i det du skriver. Jag tror dock att det finns fler som instagrammar idag än vad som bloggade förut, med helt andra mål. För många därute så är nog inte instagram en kanal för att få synas och exponeras så mycket som möjligt. Jag tror att för de allra flesta så är instagram ett sätt att lätt visa sin vardag och så för dem man känner. Många har privata instagramkonton som just bara bekanta följer. Jag tror inte att lika många har som mål att ”bli stora” med sina instagramkonton som med bloggarna. För en ”vanlig” så är instagram mycket smidigare än en blogg, man tar en bild, lägger på ett fileter och publicerar. På bloggarna behövde det finnas tanke bakom både text och bild, vilket nog blev jobbigt för många.

Har man dock målet att bli stor på instagram så håller jag helt med!

Isabella Löwengrip

Självklart kan man använda i privat syfte, menade om man har professionella ambitioner 🙂

A

Vad vill du med detta inlägg? Och vem har egentligen författat det?

Isabella Löwengrip

Trendspaning 🙂 jag!

A

Fast nej. Snyggt placerat dock!0

J

Nope, inte du. 🙂

Jelena

Du är så fantastiskt inspirerande!
Det är så kul att få följa dig och lära utav dig!
TACK!

Agnes

Sju siffriga kontrakt😂 tur att det inte behöva åtta siffriga kontrakt :-))

Valis

Såg Elaine idag på nyhetsmorgon, undrar bara om ni fortfarande har kontakt?
Trevlig onsdag!

Isabella Löwengrip

Vi hörs ibland men vi ses inte, det var närmare två år sedan

Minna

Varför satsar du inte mer på Youtube? Hade älskat att se typ vloggar med dej osv.

Jag tycker det viktigaste om man vill jobba med Instagram är att fundera på vilket syfte man har, och håller därför inte helt med dig. Har skrivit mer om detta tidigare här: https://jennifersandstrom.se/2018/01/11/darfor-ska-du-ha-en-strategi-instagram/

Man måste inte vara störst eller nå ut till flest, det är viktigt att komma ihåg! 🙂

Spännande Jenn, detta ska jag läsa!

jag håller med. Många har sagt till mig att jg borde satsa på Youtube oc hde tgör jag gärna, jag vet bara inte vad jag ska prata om haha. Har ju ingen lust att sitta där för egen självuppfyllande profetia och göda mitt ego och inte leverera värde till tittarna.

Tack!! Du får klura på vad för värde du kan leverera i videoformat, sen är det bara att köra igång 😉

Sofia

Din blogg är den enda jag fortfarande läser. Har gallrat mig igenom många influencers i perioder, på diverse kanaler. Jag tror inte att jag är ensam om detta.

Vad är din strategi rent innehållsmässigt som du tror får folk att stanna kvar? Du pratar i inlägget ovan om att bygga ett varumärke, ha driv och satsa. Men mer konkret, vad har gjort dig så speciell?

Otroligt bra inlägg. Så uppskattat och så lätt att förstå.
Tack snälla

Superintressant inlägg, och som svar på din fråga ‘Vem vill skriva när chansen att bli stor och synlig inte finns kvar?’
Jag och förhoppningsvis fler med oss. För vad händer med oss när vi inte tror att vår historia är viktig? Den frågan fick mig att börja blogga igen efter några års uppehåll. För att fler kvinnors historier och liv ska få ta plats, på riktigt och fullt ut. Men också för att jag tycker väldigt mycket om att skriva, och hålla igång skrivandet. För mig är bloggen det bästa verktyget för det!

Johanna

Har du någon förklaring till mitt val: jag har läst din och kenzas bloggar dagligen i 10 år nu, tröttnar liksom inte, MEN – jag skulle aldrig kunna följa någon av er på insta/snap och har heller aldrig gjort! Den sidan av er lockar mig inte alls, så skulle du sluta blogga skulle du helt försvinna från min värld, haha. Jag vet inte exakt varför, följer flera andra influencers på insta och snap men trots att jag ”känner” er tusen gånger mer så har jag absolut NOLL intresse för era snygga bilder eller skojiga videos.. sjukt ändå?

Pia

Så ær det før mig också!

Malin

Exakt så är det för mig med 🙂

A

Som om jag hade skrivit det själv /aldrig kommenterat en blogg i mitt liv.

Sara

Samme for meg!!

L

Jag skulle göra denna jämförelse istället: Bloggarna som överlevt är samma som de karaktärer som överlevt paradise hotel. Ungefär samma seriösa nivå.

Monika

Vilken oseriös och dum kommentar. De bloggare som överlever är de som är hårt arbetande, seriösa entreprenörer idag! Med avundsjuka kommer du ingenstans i livet, varken yrkesmässigt eller privat. Kom ihåg det.

Lou

Intressant analys. Har du skrivit texten själv eller någon ur din stab?? Meea liknande texter som synar media o strategier. Det uppskattar jag och även att ni satsar på bred rekrytering. Lycka till. Jag läser både blogg o ser på stories… blandning av personligt o bussiness bäst. Hälsn från Finland Finland leder i skidåkning 🤗🤗🤗

Intressant inlägg!

Alla kommentarer…
Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *