#IsabellaLöwengrip
Följ
Business Life & thoughts
november 22 2017 at 10:46

Flygresor

Jag får ofta frågan kring mina flygresor och hur jag ser på den miljöförstöring jag bidrar till. Att flyga är något som jag inte kommer att kunna minska på i mitt jobb eller privat för den delen. 90% av alla möten med personer som inte sitter i Sverige sker redan över telefon eller videosamtal. Det är standard i våra bolag eftersom vi har personal i flera länder men även att vi kör kundmöten så. Men ibland behöver man ses, vid införsäljning, event samt nätverka. Då behöver jag vara på plats. Jag kommer så fort ekonomin tillåter att flyga helt privat för att kunna vara ännu mer effektiv, då skulle jag hinna flera länder på färre dagar och jämt hinna hem till dagishämtning.

Förhoppningsvis blir flygbolagen mer och mer gröna och i framtiden kanske vi får se ett Tesla-plan, vem vet. Något som definitivt kommer att komma innan är Hyperloop – Snabbhastighetståg. Med dessa kommer man att kunna ta sig Stockholm – Berlin på 45 minuter. När det är möjligt kommer flygresorna inom Europa att blir färre. Men tills dess har jag svårt att minska på resorna. Jag får kompensera på andra sätt. All min vardagskörning är på el och som ni vet äter jag plantbaserad mat. LCC producerar alla våra produkter i Sverige vilket ger oss korta transportsträckor och vi säljer produkter som fått något tryckfel på vår Second Chance istället för att slänga.

Kavaj (adlink) och byxa (adlink) från Stylein, linne (adlink) från Lou in love och klackar Massimo Dutti

Det var lite mina tankar, nästa resa blir till New York på måndag. Då väntar en gala på måndagskvällen och införsäljningsmöten för LCC på tisdagen. Sedan hem igen. Nu ska jag göra en intervju med tidningen Connoisseur, sedan väntar lunch med Pingis och möten under eftermiddagen. Vi hörs senare!

137 Kommentarer

Jessica

Apropå second chance, superbra idé! Men inser att det skulle bli dyrare för mig att köpa den än om jag går till apoteket här hemma och köper en ”vanlig” pga att frakten är så dyr. Något som kanske går att se över för just dessa produkter? Man vill ju gärna stödja denna idé!
Hälsningar
Jessica

Jessica

oj, glömde skriva att jag hade kollat på just deon.

Marika

Hej Bella!
Har en helt annan fråga än vad inlägget handlar om.
Senaste tiden har du skrivet mycket om vad du vill uppnå med LCC, men jag undrar vad ditt nästa stora mål är vissionsmässigt efter LCC?
Efter att följt din blogg periodmässigt i många år har jag svårt att tro att ditt enda mål är att göra LCC till nya Esteé Lauder. Så vart riktar Bella fokus när LCC uppnår målet?
Hoppas på svar 🙂

Jenny

De 2% av världsutsläppen som alla flygresor utgör är inte ens i närheten så allvarligt som de18% köttindustrin släpper ut, så du bidrar mer än tillräckligt genom att äta plantbaserat tycker jag.

Spännande kommentarsfält att mötas av. Starkt av dig Isabella att orka detta varje dag.
Däremot så skulle jag vilja tipsa om att det går att klimatkompensera sina resor. Antingen genom att köpa utsläppsrätter, är betydligt billigare än man kan tro och väldigt enkelt. Eller ännu bättre, plantera träd som kan binda samma mängd CO2 i områden där detta behövs. På köpet får man då också bla arbetstillfällen, minskar risken för jorderosioner och främjar klimatet på plats. Det kan tex öka möjligheten för att bedriva jordbruk på platser som idag inte är möjligt. Vad det gäller din vegkost och elbil så är det ett bra steg, men utan att göra någon djupare beräkning så skulle jag säga att dessa val inte väger upp de miljömässiga kostnader som klädkonsumtionen och tillverkandet av de nya produkter som köps in (tex en ny bil).
Det positiva här är att det på ett ganska enkelt sätt går att göra skillnad. Tänk vad häftigt om ni även kunde börja klimatkompensera för era produkter. Det tror jag skulle smälla ganska högt hos dina barn.
Lycka till med en väldigt häftig och imponerande satsning!
/Hon som valde till yrke att rädda världen 😉

Bel

Håller med dig men måste samtidigt påpeka att sådana ”kolskogar” som man kan ”kompensera för” visserligen har ett gott syfte och viss påverkan – men de är långt ifrån så bra som de låter. Varken ur ett socialt eller miljöperspektiv. Ofta leder de till monokulturer som minskar den biologiska mångfalden. Träden har ofta även ett instrumentellt värde som innebär att de sedan skördas ändå för vinning. Och vissa av dessa platser som de planteras på VILL inte befolkningen att de använder till monokulturer. OSV OSV. Finns såklart bra exempel, men utsläppsrätter och ”kolsänkor” är kanske inte svaret, inte i det långa loppet 🙂

Ha det!

Rebecca

De litiumbatterierna som finns i elbilar är ju inte helt miljövänliga, tänkte köpt en elbil, men fick tänka om….

Lisa

Till er i kommentarsfältet. Herregud. Jag brukar aldrig kommentera eftersom jag inte hinner, men det här är ju galet? Det här handlar om ett företag som – endast när det krävs – reser till länder där man finns representerad eller håller på att bygga varumärke. Trots att bolaget växer imponerande snabbt handlar det om ett fåtal personer som reser. Varför hör ni inte av er till de stora giganterna som dagligen skickar hundratals anställda fram och tillbaka mellan länder? Där kan vi snacka impact på miljön. Alla bolag har inte ens en policy angående detta, vilket Isabellas företag har, om ni läser vad hon skriver. Give the woman a break och gör skillnad på vad som handlar om företagsresor och privatresor. Gällande privatliv – ni som skriver att det inte spelar någon roll att hon äter plantbaserat istället för kött kanske borde lägga er fritid på att läsa på angående köttindustrins miljöpåverkan istället för att sitta och skriva ovettiga kommentarer på en blogg medan ni själva typ sitter och äter köttbullar med makaroner och är avis på att ni inte gjort lika mycket av era liv själva.

E

”Att flyga är något som jag inte kommer att kunna minska på i mitt jobb eller privat för den delen.”

Varför kommer du inte kunna minska på ditt privata flygande?

sara

Kött industrin är absolut värst när det kommer till klimatförändringar och natur förstörelser. Så länge man ignorerar detta problem har man ingen rätt att uttala sig. Sverige släpprr dessutom ut minst av diverse ämnen i atmosfären så haka inte upp er för mycket på att folk flyger. Det finns viktigare problem att lösa, bara alla ser inom sig själva istället för att peka ut någon annans fel

Bel

Sara – fast att något bidrar mest eller är värre betyder inte per automatik att man ska glömma det andra? Jag förstår verkligen inte folks inställning ibland. Slutar du äta kött men flyger titt som tätt så tar det liksom ut varandra. Kött är problematiskt ur fantastiskt många aspekter och det finns ingen anledning för någon att konsumera animalier på det sätt vi gör idag.
Det finns heller ingen anledning att ta flyget inrikes, bilen till affären eller flyga utomlands flera gånger per år.

Jag rekommenderar er alla att titta på Zero Impact på UR, även du Isabella, som handlar om hur 4 olika familjer i Sverige ska koldioxidbanta så de hamnar på FN:s klimatmål: 2 ton koldioxid per person och år. Väldigt spännande, givande, informationsrikt blandat med humor och inblick i vardagen och tips på hur man kan förändra sin livsstil till en miljövänligare – på riktigt. Vi kan inte bara skylla ifrån oss längre eller hoppas att någon annan ska lösa problemet åt oss. Vi måste agera NU, ta initiativ, ansvar. Finns mycket vi kan göra.

Ha d gött!

Johanna

Inte 45 min Sthlm-Berlin? Det måste vara mer.

Susanna

Intressant fakta om klimatförändringarna. Tipsar också om klimatkompensation för de flygresor som ej kan avvaras. För våra barns skull. http://supermiljobloggen.se/nyheter/2017/11/tio-slutsatser-fran-klimatforskningen-som-alla-bor-kanna-till

Emma

Intressant! Hur kommer det bli sedan när LCC är stort internationellt? Tänker på tillverkning i Sverige, det är bra för landet och exporten osv, men miljömässigt? Hur går tankarna där? 🙂

Agnes

Tyvärr är det du gör på andra områden obetydligt jämfört med flyget. En vegansk måltid – 0,5-1,5 kg CO2 ungefär, beroende på. Sthlm-NYC – ca 3000 kg CO2 (2000-5800kg beroende på vem man frågar). Som kemist kan jag säga att det är en astronomisk mängd. Det har blivit normaliserat, men det ändrar inte hur koldioxid funkar rent kemiskt.

FN gav ut en ny rapport i dagarna som sammanfattar bra med vilken hastighet vi håller på att köra alla livsnödvändiga planetära system i botten. Vi har några få år på oss att vända den utvecklingen. Hittills händer väldigt lite. Mina syskonbarn och dina barn kommer vara tonåringar när saker börjar bli riktigt illa, och då är det för sent att ändra. Så funkar fysikens lagar, tyvärr.

Du behöver inte ta mitt ord för detta, och det tycker jag inte du ska. Läs på vad forskningen säger istället om hur stora förändringar vi behöver göra och hur lite tid vi har på oss. Det angår oss alla. Det handlar om överlevnad nu.

Alla kommentarer…
Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *