Flygresor

Jag får ofta frågan kring mina flygresor och hur jag ser på den miljöförstöring jag bidrar till. Att flyga är något som jag inte kommer att kunna minska på i mitt jobb eller privat för den delen. 90% av alla möten med personer som inte sitter i Sverige sker redan över telefon eller videosamtal. Det är standard i våra bolag eftersom vi har personal i flera länder men även att vi kör kundmöten så. Men ibland behöver man ses, vid införsäljning, event samt nätverka. Då behöver jag vara på plats. Jag kommer så fort ekonomin tillåter att flyga helt privat för att kunna vara ännu mer effektiv, då skulle jag hinna flera länder på färre dagar och jämt hinna hem till dagishämtning.

Förhoppningsvis blir flygbolagen mer och mer gröna och i framtiden kanske vi får se ett Tesla-plan, vem vet. Något som definitivt kommer att komma innan är Hyperloop – Snabbhastighetståg. Med dessa kommer man att kunna ta sig Stockholm – Berlin på 45 minuter. När det är möjligt kommer flygresorna inom Europa att blir färre. Men tills dess har jag svårt att minska på resorna. Jag får kompensera på andra sätt. All min vardagskörning är på el och som ni vet äter jag plantbaserad mat. LCC producerar alla våra produkter i Sverige vilket ger oss korta transportsträckor och vi säljer produkter som fått något tryckfel på vår Second Chance istället för att slänga.

Kavaj (adlink) och byxa (adlink) från Stylein, linne (adlink) från Lou in love och klackar Massimo Dutti

Det var lite mina tankar, nästa resa blir till New York på måndag. Då väntar en gala på måndagskvällen och införsäljningsmöten för LCC på tisdagen. Sedan hem igen. Nu ska jag göra en intervju med tidningen Connoisseur, sedan väntar lunch med Pingis och möten under eftermiddagen. Vi hörs senare!

  1. Du måste ju inte lansera utomlands. Du måste inte resa utomlands på semester. Det är klart du har ett val – det har vi alla. Många människor som kanske flyger en, max två gånger på år och det inom europa- hur motiverar vi att de slutar flyga när du och många andra flyger så ofta? Det handlar egentligen inte om ett val. Vi MÅSTE sluta flyga. Nej du kan inte kompensera med kost, eller elbil eller något annat – du måste göra det också.

    1. Det är just den här typen av kommentarer som får helt motsatt verkan. Du får mig att känna att jag då lika gärna kan skita i allt!

      Jag flyger också mycket i mitt jobb men kompenserar på andra sätt, bland annat genom närproducerad och plantbaserad kost.

      Du har fel, alla kan inte göra ALLT men alla kan hjälpas åt. I Sverige är vi dessutom väldigt miljömedvetna medan många andra länder inte är det. Vill du gora skillnad, jobba på det istället för att skriva onödiga kommentarer på internet som inte leder någonstans alls.

    2. Ja om Isabella inte har ett val vet jag inte vem som har det? Det är ju vi i västvärlden som har marginaler att välja livsstil. Och det jobb Isabella gör kan väl knappast ses som så viktigt (förutom för hennes plånbok) att det kompenserar för alla dessa flygresor.

      En enda flygresa kan radera 20 år av noggrant källsorterande, enligt forskning från Lunds universitet. En tur och retur till New York för en person i ekonomiklass motsvarar att konsumera över 100 kg nötkött 

      Och nej, i miljöfrågor funkar inte ”sköt dig själv och skit i andra”-argumentet. De val vi gör påverkar alla.

  2. Varför kan du inte minska på dina privata flygresor?
    I Sverige borde du kunna åka tåg, även om det tar längre tid så går det bra att jobba på tåget.

    1. Bor du i Sverige? Verkar som att du missat att tågen i stort sett alltid strular! Är det inte pga det ena så är det pga det andra. Ska man åka tåg, så ska man också kunna lita på att tågen passar tidtabellerna, annars kan det kvitta, för få kommer man aldrig att komma i tid.

      1. Jag åker jättemycket tåg, både privat och pendling till jobb. Det funkar jättebra. Ibland kör det ihop sig med pendlingen, men väldigt sällan. Och de sträckor som man vanligtvis skulle tagit flyget – sträckor långa som Stockholm till Malmö eller längre – dom är helt ärligt väldigt sällan försenade.

    1. +1!!! Hur kan man ens tänka i banorna att flyga privat. Om Bella nu påstår sig vara miljömedveten så förstår jag verkligen inte detta ”mål”. En flygning över Atlanten motsvarar i utsläpp vad en vanlig svensks bilkörning under ett år ger ut.

      1. Äter du o alla andra som kommenterar om flyg hit o dit kött eller mjölk? Gör ni det så va bara tysta o läs på!!!

      2. Jag äter veganskt. Har ingen bil och konsumerar väldigt lite. Vill visa och lära min dotter att jag tar ansvar för att denna planet ska få finnas kvar för generationer framöver!

  3. Grymt att du äter plantbaserat! En sån förändring gör en otrolig påverkan åt det bättre hållet på individuellt plan!

  4. 45 minuter till Berlin? Var tvungen att gå in på deras sida och kolla och enligt dom tar det 9h och 41min att köra till berlin från stockholm. Där försvann liksom trovärdigheten för deras beräkningar. Har förstås inget att göra med dig men var tvungen att inflika! Hade dock varit grymt eftersom min man jobbar i just Berlin. 😀

  5. Så kommer ni ha produktion i alla länder ni säljer i? Så länge all försäljning sker i Sverige så är det miljövänligt att tillverkningen är i Sverige såklart men ska ni sälja i Asien (som du ju skrivit mycket om) så ska produkterna fraktas från Sverige till Asien? Förstår att det är en omöjlighet att undvika om man vill utnyttja skalfördelar men det blir ett märkligt argument här.

  6. Alla dessa som klagar och gnatar, 99% av dem skiter fullständigt i hur miljövänliga deras egna liv är, det är helt enkelt lättare och bekvämare att hacka på någon annan än se till sig själv.

    Ska man tänka ”rädda värden” (vilket jag absolut tycker att man ska) kan man också fråga alla dessa icke självmedvetna människor hur mycket pengar de ger till välgörande ändamål? Vem har sytt deras kläder? Hur många vet ens om att man kan köpa en fairtrade phone? (eller sonika ha kvar sin iphone tills dess den är paj, inte tills det kommer en ny modell)

    Nä! Sopa rent framför egen dörr först!

    1. Jag har behållit min över tre år gamla iPhone 6 Plus för den fungerar bra och de nya modellerna har inga nya finesser som jag behöver. Jag behåller den tills den börjar strula så får jag se vad jag ska byta till då.

    2. Anna – jag tror faktiskt du har fel..Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. sen har vi olika förutsättningar utifrån var vi bor, vad vi jobbar med osv osv. -Det är en större uppoffring att inte ha bil på landsbygden än att inte ha bil i stan tex. Men många människor tror att de ”måste” en massa saker – som de inte alls måste.

    3. Ska alla behöva redovisa för sina egna liv för att kritisera andra? Då kan ju du börja eftersom du uppenbarligen väljer att kritisera alla som kritiserar Isabella utan att ha en aning om hur de lever?

    4. Exakt! Hur många ”miljövänner” som kommenterar här köper nya jeans och fuskpäls – något som är sjukt miljövidrigt som kräver massa giftiga kemikalier, 20 000 lite vatten per produkt och massa olja för att tillverka fuskpälsen. Hur många handlar på HM och andra budgetkedjor där de som gör kläderna arbetar för svältlön och där kläderna transporteras över hela världen. Hur många äter bananer, clementiner och andra exotiska frukter som transporteras över hela världen, istället för att äta lokalproducerat och säsongsbaserat. Hur många köper snittrosor? (Vilket skördas i ex Sydafrika och som transporteras över hela världen). Hur många åker inte till Thailand eller Marbella på charter. Hur många har iPhone vars mineraler i batterierna kommer från Kongo Kinshasa och som bidrar till att finansiera ett av de störtats inbördeskrigen i världen. Eller använder hårspray, stylingprodukter, smink eller tvättar håret med head and shoulders – vilket innehåller ingredienser som används för att ta bort färg på stora båtar.

      Absolut att vi ska ta hand om vår planet. Men, som ovan skrev, kratta framför egen dörr först och framför allt kasta inte sten i glashus för chansen är stor att du är en stor miljöbov själv.

      1. Gör faktiskt ingenting av det du har på din fina lista över saker som du gissar att alla som bryr sig om miljön gör. Dumt att anta saker om folk. Du har ingen aning.

  7. ”Stockholm – Berlin på 45 minuter”…
    Med tåg alltså.
    Det kommer ingen av oss som lever idag få uppleva. Vi kommer inte ens inom överskådlig tid få snabbtåg mellan våra tre största städer i Sverige och än mindre snabbtågsförbindelse till kontinenten.
    Tyvärr är våra skandinaviska länder för glest befolkade och avstånden för långa för riktiga snabbtåg som kräver egna banvallar.

    1. Ostlänken. Den kommer att börja påbyggas här i Norrköping snart…. Det är snabbtåg som bla tar oss till stockholm härifrån. Du har felaktig information…

      1. Jag talade om snabbtåg som använder egna banvallar för att komma upp i hastighet över 300 km/tim t ex franska TGV. Sådana snabbtåg kommer inte att byggas i Sverige eftersom det blir för dyrt.
        Ostlänken kommer knappast att på egen hand förbinda Stockholm med Malmö och Göteborg.
        På vad sätt har jag felaktig information?

  8. Blir det nån resa till Dubai i år med barnen? Du skrev tidigare kanske på Instagram att du ska åka själv på semester dut med dina barn. Undrar allmänt inte pga flygresor. 😊

    1. Ingen resa för oss i år, svårt på tre dagar. Nästa år kommer säkert bli lite mer flexibelt med dagarna

  9. Miljövänliga?
    Har ni någon aning om hur många nya bilar som skrotas innan de ens rullat en kilometer för att det är en liten deffekt på lacken?
    Hur mycket kläder eldar HM upp för att det är något fel på dem (förra årets siffra motsvarade väl 55 000 jeans?)

    Och snabbhetståg på 45 min från Stockholm till Berlin?
    Drömma går ju för staten kommer inte att rusta upp svensk järnväg för att klara såna hastigheter.

    1. Varför skulle man skrota en helt ny bil pg av ”fel” på lacken?
      Bilen lackeras inte när den är färdigmonterad utan delarna är redan lackerade när de monteras. Så är det något fel på lacken så är det den delen som inte används och eventuellt lackeras om.

    2. Haha, tror du på allvar att man skrotar en bil på grund av defekt i lacken? Vet du vad en bil kostar att framställa? Företaget gör allt för att rätta till bilar innan de skall till kund, är det en defekt efter slutmontering rättas det till av återförsäljaren eller innan bilen skeppas från fabrik. Automotiv-företagen gör verkligen ALLT för att kunna sälja byggda bilar.

  10. Jag har en fråga. Du trycker ofta på att du äter plantbaserat och veganska recept, men är det bara ur ditt eget hälsoperspektiv eller bryr du dig också om hur våra djur utnyttjas? Tänker främst på din MaxMara-kappa, hur motiverar du den ur ett djurrättsligt perspektiv? Och nej, det funkar inte att säga att det ändå är en restprodukt 🙂

      1. Oj vilket arrogant svar, men det åt sidan, är själv inte vegetarian men är så trött på folk som bara tjatar om att välja bort kött pga miljöns skull eller något annat, vilken konstig empati man måste ha om man bryr sig mer om miljö än just de det handlar om – djuren. Miljön känns som en ”restbonus” typ.

  11. Tyvärr så blir det ju inte speciellt mycket billigare att handla via second chance då man behöver betala frakt på 49 kr.

      1. Hade jag haft råd så hade jag gladeligen flugit privat. Tänker också att du drar in mycket skattekronor till Sverige. Så kör på‼️ Och strunta i alla PK

      2. Fast, nja. Ni som företag tjänar pengar på att sälja dessa produkter istället för att slänga. Även konsumenten ska väl tjäna ekonomiskt på att köpa de. Eller är det konsumenten som ska göra miljön och er som företag en tjänst att köpa de. Självklart bra att fungerande produkter inte slängs. Men då kan väl ni sänka priset ytterligare alt bjuda på frakten så alla tre parter gynnas. Om det nu endast handlar om att de inte ska slängas.

    1. Handlar du flera produkter kan det bli lönsamt. Annars passa på om de har en Drive med fri frakt exempelvis. Försök se lösningen och inte problemet. Toppen att de säljer ut ”defekta” flaskor. =)

  12. Bara en sak om det här med tanken på Tesla-flyg. Det är väldigt inne med elbilar just nu men glöm inte 1) var elen kommer ifrån – många länder (tex Kina) får mycket av sin el från kolkraftverk vilket har fruktansvärd miljöpåverkan. 2) man måste utvinna litium för att göra batterier vilket orsakar skada på naturområden i vissa länder. Batterier blir ju sedan dessutom farligt avfall.

    Så visst kan elbilar/plan vara bra men med dagens teknik är det svårt att använda dem på större skala.

  13. Tycker du kompenserar bra med att äta nästan bara plantbaseradkost och köra elbil! sätt press på flygbolagen istället, att bli mer gröna. Vill man lyckas med att bli ett stort företag, vilket är fantastiskt coolt att ni är påväg att bli, då måste man resa. Isabella är inte den enda i världen som reser inom sitt jobb, det finns människor som reser dagligen. Så ni som klagar kan ju sätta er på arlanda och vara lika negativ mot dom isåfall om ni kan det mot Isabella genom bloggen… Barnrumpor. Hon har ett jobb att sköta precis som alla andra. Skärp er.

  14. Hej! Kanon med elbil och mer växtbaserad kost men tyvärr är ju utsläppen från flyget det som bidrar mest till utsläpp av växthusgaser. Hörde precis en föreläsning om detta och i snitt kan vi alla bara resa en flygresa per år om vi ska klara av att stoppa jordens uppvärmning. Jag tänker att dina resor i jobbet säkert är nödvändiga men ifrågasätter skarpt alla privatresor du gör med flyg. Varför inte istället passa på att ta semesterdagar när du ändå är utomlands? Vi alla har ett ansvar och inte minst du som influencer. Och inom Sverige går det nästan alltid att åka tåg. Själv har jag åkt tåg massor av gånger till Ö-vik etc. som du gjorde i somras. Särskilt när barnen var små. De älskade det! Tycker du är så makalöst duktig och framåt och klok men här har du inte tänkt till ordentligt. Sorry!

    1. Det är fel, köttindustrin bidrar till mest koldioxidutsläpp (mer än all världens transport sammanlagt). Däremot håller jag helt med om att vi alla borde dra ner på flygen 🙂

      1. Men är inte transporter inräknade i köttindustrins miljöpåverkan? Och har en enskild persons köttkonsumtion mer miljöpåverkan än en enskild persons flygande? Det är två olika saker vi diskuterar här. Jag anser att det är superviktigt att vi minskar både köttkonsumtion och flygande, men flygbränsle är ju en oproportionellt stor bov – under en väldigt kort tid i luften görs en väldigt stor miljöpåverkan.

  15. Inget viktigt men dina barn går inte på dagis, de går på förskola! 🙂 Viktigt att ge de personerna som studerat så länge för en examen den cred de ska ha!
    ”Barnstugeutredningen tillsattes år 1968 med uppdrag att bland annat skriva ett pedagogiskt program för förskolan.[8] När Barnstugeutredningens resultat kom ut 1972 i två volymer valde man att samtidigt lansera förskola som det officiella samlingsnamnet för både del- och heltidsomsorg, för att markera den pedagogiska grunden för verksamheten.[9] Trots detta lever ordet dagis, förkortningen av begreppet daghem som stiftades 1943, kvar i folkmun.” Från Wikipedia.

    1. Äsch jag utbildar mig just nu till förskollärare vid universitetet. Jag struntar i vad man kallar förskolan för. Jag själv säger dagis till mina barn för det hette det när jag gick på 80-talet. Tycker ordet dagis låter bättre i ett barn perspektiv. Bättre att fokusera på dagiset innehåll och pefagogernas kompetens än namnet på förskolan.

      1. Att säga något ”för att det alltid har varit så” håller inte som argument. Det känns väl otroligt rimligt att kalla förskola just för förskola, då det är en förberedelse inför den riktiga skolan som barnen går, samt viktigt att ge förskolepersonalen den cred de förtjänar med sin utbildning! Det är inte bara en ”barn-förvaring med hopp o lek”, utan det finns en läroplan med allt vad det innebär! Därav förskola!

      2. +1 Helen
        Jag är också förskollärare och tycker ”dagis” är ett mycket bättre ord. Visst att vi följer en läroplan men tycker ordet ”skola” är så starkt förknippat med katederundervisning att det inte passar att kalla en verksamhet för 1-5 åringar för ”förskola”. Barnen lär sig i leken, via samvaro med andra och i en lärorik miljö.

      3. På mina barns förskola har pedagogerna tydligt uttryckt att de inte vill att vi föräldrar säger dagis. Dagis avskaffades som sagt för väldigt länge sen! Det är ju ingen som säger lekis längre så undrar varför just dagis hänger kvar. Ni som vägrar säga förskola och vill använda en fånig förkortning, varför kan ni inte säga föris istället?

  16. Kommer produkterna som ni säljer utomlands också att tillverkas i Sverige eller kommer det ske lokalt? Om de fortsatt ska vara svensk tillverkning tappar ni ju det argumentet i ert miljövänlighetspåstående Hur ser ni på det? Vad har ni för ”miljöplan” på LCC?

  17. Klimatkompenserar ni för resorna? Annars är det ett tips! Det går alltså att köpa utsläppsrätterna – dvs betala pengar som går till klimatarbete i bl.a. Utvecklingsländer.

    Mvh

      1. Att i Sverige hänvisa till cowspiracy som visar hur köttproduktion i USA och Latinamerika går till vill jag påstå är okunskap. Vi har möjlighet att äta svenskt kött. Produktionen av svenskt kött ser INTE ut som i Cowspiracy. Jag frågade om studier, inte propaganda 🙂

    1. Life stock in the long living shadow rapporten från FN är en av de kändaste som hävdar vi måste äta mindre kött: http://www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.HTM

      ”Overall, about 1,600 grams of carbon dioxide were emitted for every 100 grams of meat produced. That’s more than 15 times the amount of greenhouse gas emitted during the production of fruits, vegetables and starches and about 2.5 times as much greenhouse gas as that from fish, pork, poultry and eggs” (https://www.huffingtonpost.com/2013/02/12/plant-based-diets-environmental-impact_n_2665649.html)
      ___________________________________________________
      Svenskarna äter i genomsnitt knappt 90 kg kött per år per person, motsvarande utsläpp på 1,3 ton koldioxid . En tur- och returresa Stockholm-Madrid i ekonomiklass orsakar utsläpp av runt 1 ton koldioxid (Naturvårdsverket, Myclimate.org). ALLTSÅ om du äter ”plantbaserat” kan du ”tjäna” in en tur och retur resa till Madrid på ett år men det går lixåm inte att ha ryggen fri för att man äter kött mer sällan. Jag är själv är vegan men använder det inte så något försvara för min flygkonsumtion efter som det inte går att jämföra. Istället försöker jag flyga mindre trotts att jag har familj och ibland jobb utomlands samt råd att åka på schysta semestrar som lockar. Det gäller bara att vakna upp och inse att pengar, lyx och konsumtion inte är allt.

      1. Mitt problem med en hel del av dessa studier är att man sällan tar eller aldrig tar i beaktande vad köttproduktionen bidrar till. Öppna landskap och det faktum vad vallproduktion binder i koldioxid. Vallproduktion för djur är en fleråriga gröda som man inte behöver bearbeta jorden så ofta. Man får mylla. Havreproduktion och sojaproduktion utarmar jorden och dödar jorden samt skapar erosion som också är skadligt på väldigt lång sikt. Jag säger inte att vi inte borde äta mindre kött men att sätta sig på höga hästar och säga att man vid plantbaserad kost är bättre på något vis än köttätare är nog en aning magstarkt.

      2. Och återigen. Studien från FN är inte riktigt tillämpbar på Svensk djurproduktion. Ett helt kapitel om vatten som inte går att applicera.

    2. Ja självklart är jag medveten om att Cowspiracy handlar om USA. Där är helt andra regler och mer besprutning. DOCK – kan Cowspiracy öppna ögonen för någon som inte alls är medveten om att kött- och mejeriproduktionen påverkar miljön. Det var därför jag hänvisade till den. Jag visste inte vilken nivå du låg på Linda. Som du såg hänvisade jag även till en vetenskaplig artikel från Oxford.
      Kött- och mejeriproduktionen påvkerkar miljön negativt, och visst, det är bättre med svenskt kött, men det är ändå mer klimatsmart att äta 100 gram linser än 100 gram kött.
      På Livsmedelsverkets hemsida (som bör vara en tillförlitlig källa i Sverige) står detta: ”Samtidigt är kött det livsmedel som påverkar miljön mest. Därför kan det få stor effekt om man minskar på köttportionerna eller byter ut några rätter av nöt, lamm, gris eller kyckling i veckan mot vegetariska alternativ.”

      Jag håller med dig om att man ska vara källkritisk, men gällande kött + miljöpåverkan finns det mycket att läsa som går att tro på.

  18. Det viktiga är att du är medveten och att du gör vad du kan. Just nu. Men för dina barn och allas framtid så är det tveksamt om det räcker. Tyvärr är ju flygtrafiken det största hotet med allra mest utsläpp och ett privatplan innebär ju bara ytterligare ett plan där uppe..

    Min fråga är om du och ni har några planer på att byta ut era skinn- och ullprodukter i Flattered mot andra material? Icke-djur-material? Det finns enorma mängder konst-skinn och andra typer av material man kan göra skor av idag, djurens hudar och skinn är inte en nödvändighet att använda numera.
    Vi vet alla hur djurindustrin ser ut över världen idag och hur mycket lidande och ångest som finns i varje köttbit och skinnprodukt. Du är ju i stort sett vegan själv och verkar medveten om detta så därav frågan.

    1. Ja självklart är jag medveten om att Cowspiracy handlar om USA. Där är helt andra regler och mer besprutning. DOCK – kan Cowspiracy öppna ögonen för någon som inte alls är medveten om att kött- och mejeriproduktionen påverkar miljön. Det var därför jag hänvisade till den. Jag visste inte vilken nivå du låg på Linda. Som du såg hänvisade jag även till en vetenskaplig artikel från Oxford.
      Kött- och mejeriproduktionen påvkerkar miljön negativt, och visst, det är bättre med svenskt kött, men det är ändå mer klimatsmart att äta 100 gram linser än 100 gram kött.
      På Livsmedelsverkets hemsida (som bör vara en tillförlitlig källa i Sverige) står detta: ”Samtidigt är kött det livsmedel som påverkar miljön mest. Därför kan det få stor effekt om man minskar på köttportionerna eller byter ut några rätter av nöt, lamm, gris eller kyckling i veckan mot vegetariska alternativ.”

      Jag håller med dig om att man ska vara källkritisk, men gällande kött + miljöpåverkan finns det mycket att läsa som går att tro på.

  19. Fast om ni ska expandera runt om i världen, så måste ni ju exportera allt som produceras i Sverige, så vad hjälper det då att det tillverkas här?

    1. Tänkte lika.
      Det fungerar ju absolut inte som ett argument för att vara klimatsmart eftersom dom just vill expandera över hela världen.

  20. Jag förstår hur du menar men tänkte bara på att om ni lanserar utomlands i tex Hongkong, Dubai osv så kommer ju produkterna behöva fraktas dit om ni tillverkar dom i Sverige. Det är ju väldigt dåligt för miljön. Spelar ingen roll för mig men undrar hur du tänkte över det eftersom du tar upp frakten🙂

  21. Jag förstår att du behöver bemöta kritik och jag tycker du alltid gör det bra och ur ett genomtänkt svar!
    Det är otroligt vad du gör och hur duktig du är på vad du gör! Med en sån kraft 💪🏼 Jag vet att det är svårt att se vad man faktiskt gör och att det gör skillnad men det gör du!
    Man vill bara ge dig en kram 🌞

  22. Verkar som att många är skeptiska till Hyperloopen här då Bella säger att det är ett höghastighetståg. Ville bara flika in att den inte på något sätt har med järnvägen att göra och därför är det ingenting som behöver rustas upp på denna. Hyperloop är egentligen ett rör/tunnel med ett lufttryck nära vakum som gör att specialbyggda kapslar (likt tågvagnar) kan färdas extremt snabbt. Finns det tillräckligt med incitament så är det helt rimligt att dessa finns över hela världen inom vår livstid.
    Marknaden kommer att få lösa miljöfrågan – konsumenterna kommer inte förändras om de inte tvingas och då måste det finnas alternativ.

  23. Jag jobbar med bland annat linjeutredningar av nya järnvägslinjer och den framtid du talar om med 45min mellan Stockholm och Berlin ligger otroligt långt fram i tiden. Vem som helst som jobbar med infrastruktur inser hur lång tid alla utredningar krävs innan det ens är dags att börja bygga. För er som inte jobbar med infrastruktur föreslår jag att t.ex. gå in på Trafikverkets hemsida där det finns bra sätt att söka på projekt och vilka dokument som tillhör dessa. Som ex kan nämnas att delen Bollebygd-Borås som är en del av den nya järnvägssträckan mellan Stockholm och Göteborg gick ut med en förstudie förslaghandling 2005. Denna förstudie föregicks i sin tur av en annan förstudie 2001. (Källa: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/GoteborgBoras/Om-projektet/milstolpar-projekt-goteborgboras/) Byggstart beräknas 2020. Där har du alltså en delsträcka på omkring 6 mil som tar omkring 20år att börja bygga. Flera delsträckor planeras separat så hela sträckan Stkhlm-Gbg tar naturligtvis inte 20+20+20+20… år att börja bygga men det ger ju en fingervisning om hur omfattande arbete som krävs. Sträckan Stockholm-Berlin är ju över 100mil och av dem är det inte så stor andel som höghastighets utan mycket skulle behöva byggas ut för att klara hela sträckan.

    Läs med om Trafikverkets satsning på höghastighetsjärnväg här: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/nygenerationjarnvag/nyhetsarkiv/2017/oktober/hoghastighetsbanor-for-250-kmh-definieras/

  24. Jag fascineras något otroligt av alla dessa människor som fortfarande går ut på bloggar (eller allmänt på nätet), skambelägger individer för deras val, och på fullt allvar tror att det har någon effekt?

    Tror ni verkligen att det bästa sättet för att sprida ett budskap (om det nu är vad ni är ute efter), ett budskap om att exempelvis värna om miljön, är att gå ut och dumförklara människor? Ni lägger all er energi på att lyfta vad personen gör fel, ”fyfan vad dåligt”, ”Du gör mig besviken” etc.

    Om det är något Isabella har varit jävligt tydlig med i sin blogg så är det att negativitet är något hon aktivt arbetar bort ifrån, fokus läggs på det positiva då det är det hon får energi av.

    Så återigen, ni som på fullt allvar tror att ni bidrar med något i er kamp om miljön eller vad det än är, genom att välja en negativ approach och helt enkelt stå och peka finger, när fan ska ni vakna? Det måste vara otroligt frustrerande att leva i en värld där ingen lyssnar på just er. Ta en vända och fundera på varför.

    1. Det fungerar ju uppenbarligen ganska bra eftersom Isabella valt att kommentera detta vilket i sin tur gör att fler får upp ögonen för problematiken.

  25. Jag säger stort heja dig Isabella! Tycker du är otroligt inspirerande och det är otroligt häftigt det du håller på att bygga 😀 You go girl!

  26. Negativitet för sakens skull är oerhört destruktivt men vad gäller utsläpp av växthusgaser måste vi alla ta ansvar. Varje person bidrar med olika avtryck. Att just Isabella får kritik beror på
    1. Hon bidrar till enorma mängder utsläpp med sitt resande,, nödvändigt eller ej
    2. Hon är en influenser och påverkar miljontals människor

    Vi måste alla tänka över vårt sätt att leva, du med och jag med. Att säga det handlar inte i första hand om negativitet, det handlar om nödvändighet om vi vill kunna fortsätta leva på den här jorden där uppvärmning av haven, ökning av naturkatastrofer, minskning av biologisk mångfald etc. Pågår precis just nu. Det kommer att påverka Gillis och Sallys och alla andra barns framtid. Vi kan inte blunda för fakta.

  27. Ingen kan säga att du inte ”får” flyga så mycket som du gör. Men att köra elbil i vardagen och äta veganskt kommer inte i närheten av att kompensera för flygresor. Man kan inte dra det argumentet, för det kompenserar inte alls för det antalet flygresor du samlar på dig under ett år. Klimatkompenserar du flygresorna? Alltså ekonomiskt? Och privatflyg? Är tid och pengar allt som spelar roll? Det tänket leder till att det om bara några generationer inte kommer finnas ett tidsbegrepp för att människorna kommer vara utdöda. Det senaste massutdöendet skedde till följd av en femgradig uppvärmning och 97% av allt liv på jorden dog. Nu riskerar vi en åttagradig uppvärmning och massutdöendet pågår redan. Det är så svindlade obehagligt men det är också sant. Privatflyg och massor av kommersiella flygresor varje år är inte hållbart och vi måste sluta vifta bort det genom att sätta hopp till uppfinningar som inte ens existerar än.

    1. Att äta kött o mjölkprodukter ger dubbelt så mkt utsläpp än vad hela bil, tåg, båt, flygindustrin gör. Läs på!

      1. Som industri, ja. Men en resa tur och retur till Thailand för en person släpper ut lika mycket som 2,7 år av köttkonsumtion för samma person. Genom att leva utan kött kan man spara 0,8 ton s.k koldioxidekvivalenter per år. Jättebra, men: genom att undvika tex transatlantiska flygresor kan man spara motsvarande 1,6 ton. I Isabellas fall kompenserar det alltså inte ens i närheten med tanke på hur ofta hon reser med flyg, och även många långa flygningar. Med det sagt är det skitbra (och viktigt) att inte äta mycket kött (eller nåt alls) eller övriga animaliska produkter. Men det _kompenserar_ inte för ett stort antal flygresor varje år när man slår ut det. Jag är dålig på matte men även jag kan lista ut att flygresorna per år som är på tapeten här motsvarar flera års köttätande. Isabella är dessutom en stor maktfaktor som når ut till många och har därför också en betydligt större chans än en ”vanlig dödlig” att påverka.

      2. Du har ju helt fel!!! Börja vara mer källkritisk. Vad är inkluderat i din kött och mjölkonsumtion? Läs om, läs rätt

    2. Jag håller helt med om att vi måste värna om planeten men att komma med oupplyst skräckpropaganda får helt fel effekt! Det får folk att tro att ”småsakerna” de gör inte har någon som helst verkan – vilket de har! Läs på mer (mycket mer!) om vad köttproduktionen kostar planeten.

      1. Nu är det dock faktabaserade siffror och scenarion, och inte ”skräckpropaganda”. Skrämmande däremot, det är det. Vad som får fel effekt är när en person med bred och stor publik får det att framstå som att flygresorna inte är så problematiska för att hen inte äter kött, för det stämmer helt enkelt inte. Att hon är tydlig med sin ringa köttkonsumtion är däremot jättebra och hon har garanterat gett många andra en knuff i den riktningen bara genom att skriva om det. Köttindustrin är som konstaterat den värsta av industrierna gällande utsläppen.

    3. Precis min poäng tidigare Lisa – att välja bort en flygresa gör en stor individuell skillnad. Att minska köttkonsumtion är också viktigt, men det är farligt att inte uppmärksamma den explosiva miljöpåverkan som en flygresa har bara för att man brinner för plantbaserad kost. Båda är viktiga, men av olika karaktär!

    1. På tal om vikten av att läsa på. Mjölk- och köttproduktionen, i första hand nöt och lamm, bidrar visserligen till mer växthusgaser men i många fall bidrar den till andra värden. Den omvandlar betesmark till näring som människor kan äta och om produktionen görs på rätt sätt bidrar den till andra miljömål, som till exempel biologisk mångfald. Desssutom bidrar djuren med naturligt gödsel som gör att vi slipper använda konstgödsel. Det finns inga enkla svar på den frågan. Däremot bidrar flyget inte till mer värden än att transportera mönniskor. (möjligtvis till jobb, men det gör köttproduktionen med)

      1. Precis, inte en helt lätt nöt att knäcka. Men också den enda kommentaren i flödet förutom min som påpekar detta 🧐😊

  28. Jag måste undra om ni som klagar på Isabellas miljötänk även gör samma sak hos andra kändisar? En hel drös med A- och B,C kändisar har ett stort och vitt resande, enbart för nöjes skull. Kolla dessa i stället och ställ dem till svars. Det borde vara mer meningsfullt än att angripa den som reser i jobbet. För det är väl i ett genuint miljöintresse ni alltid kommenterar…..?

  29. Spännande att ta del av dina tankar. Och så bra att äta plantbaserat, köra elbil och handla second hand!
    Men om vi ska ned till 1-2 ton utsläpp av växthusgaser per person och år är det inte tillräckligt. Och hur förklarar vi för människor i till exempel Tanzania och Somalia som riskerar svält på grund av torkan som orsakas av klimatförändringar, att vi inte orkar ställa om våra liv mer? De bidrar inte alls till utsläppen, men drabbas hårdast. Och hur kan vi se in i våra barns ögon om tio år när ytterligare tusentals djurarter dött ut och säga; jag prioriterade att ni skulle få solsemestrar när ni växte upp. Jag ställer mig själv dessa frågor nu. Björn Ferry och Magdalena Ernman är stora förebilder som tar sitt klimatansvar. Björn avstår från att delta i OS för att han inte vill flyga och Magdalena väljer bort flyg trots att hon jobbar på de stora operascenerna världen över. Vi har inte tid att vänta på höghastighetståg. När de kommer kan det vara för sent. Vi måste agera nu.

  30. Varför har ni era kick-offer utomlands hela tiden? Varför inte ta tåg till svenska fjällen och gynna Sverige istället? Varför FLYGA?

  31. Att du behöver flyga ibland förstår jag. Din handling där kommer inte ändra så mycket. Att ha ett privatjet har däremot noll rationella argument förutom egoism/effektivitet. Och inom Sverige kan man ta tåg. Flygresor inrikes är onödiga, liksom ett privatjet.

    Ha d gött. Hoppas du gör och kämpar mer för miljön. Det är inget att skoja om och skulle nästan rekommendera dig och dina anställda att ta en kurs i miljökunskap alternativt anställa en miljövetare på heltid. Vi har alla ett ansvar, inte minst de som kan inspirera andra.

  32. PS. skulle vara intressant om du och läsarna här gör test på hur stort ert ekologiska fotavtryck är. Jag lever på 2,8 planeter. Och då använder jag endast kollektivtrafik eller cykel, flyger kanske 1 gång per år eller mindre och äter vegetariskt och konsumerar inte mycket produkter. Däremot är ju mycket av maten jag äter importerad från andra länder.

      1. klimatkalkylatorn.se 🙂 den jag gjorde först var på en engelsk hemsida, med den jag nämner ovan hamnade jag på ännu mer, 3,4… mycket från mat och el, har även köpt en del möbler inför flytt osv. Bor i en gammal hyresrätt och kan inte göra alltför mycket där.
        Tips är även att se bero impact på UR, väldigt bra serie! 🙂

  33. Jag kan förstå resa i företaget med flyg, men jag förstår inte privat. Det skulle göra skillnad för miljön om du ex beslutade dig för att bara göra en privat flygresa om året och i övrigt upptäcka med tåg. Att flyga är ingen rättighet och vi måste hjälpas åt att ta hand om miljön.

  34. Jag har valt att inte flyga, men jag äter kött (visserligen extremt sällan men tror inte på förbud). Du ska ha eloge för vad du gör. Om du oroar dig över din klimatpåverkan så kan man också klimatkompensera. Jag valde att göra det genom TRINE samt att jag köpte vindkraftsandelar för den påverkan jag faktiskt gör genom att leva. Vi alla påverkar miljön, vi måste bara se till att vi sänker våra egna utsläpp med cirka 10% per år. Skulle kunna ha en lång utläggning om detta då jag är miljövetare men har inte tid då jag ska hämta barn.

  35. Jag använder 2,2 av planetens tillgångar. Trots att cyklar till o från jobb, åker tåg fyra fem gr/år. Bil utanför staden typ 3 gr/år och då med full-lastad bil. Har villa med uppvärmningskostnader på minimi, en bil, tre barn och äter vegetariskt majoriteten av dagarna. Använder inget smink. Köper inte inredning. Städar sällan…. Ärver kläder. Träningskläder satsar vi på, och så har vi en häst. Det är vår belastning. Vi jobbar som it-chef/banktjänsteman (skulle man inte tro ;-)). Tror inte vi kan stoppa miljöförstöringen så länge aktiemarknad, kapitalism o tillväxt gör unga människor egoistiska o kortsiktiga. Inte ens egna barns framtid räcker som motivation till att tänka om.

    1. Jag gjorde också en sådant test för ungefär 6 år sedan. Efter det slutade jag äta kött. Bor för övrigt på 24 kvm, har ingen bil, cyklar nästan överallt (annars tunnelbana/buss), flyger ca var tredje år, har tågluffat/fjällvandrat de senaste semestrarna, källsorterar, köper secondhand osv… ja, lever så sparsamt jag kan. Prettoliv kanske vissa skulle kalla det, ÄNDÅ KRÄVER MITT LEVERNE NÄSTAN TVÅ JORDKLOT!! Jag behöver med andra ord jobba ännu mer för att inte förbruka resurser på annans bekostnad. Kan inte alla tänka så, så blir det mer rättvist?

  36. Värt att notera är att IT-industrin tangerar eller till och med nu gått om flygindustrin när det kommer till utsläpp. Ett facebook inlägg är = 1 glödlampa tänt i ett år. Nu har dock politikerna tagit bort energiskatten för datahallar i Sverige för att locka hit fler aktörer vilket är bra för jobb och Sveriges rykte men man borde ta tillvara på energin bättre. Att ta bort energiskatten helt är tyvärr kontraproduktivt. Exempelvis skulle Facebooks datahall i Luleå i teorin kunna värma upp hela Luleå, nu finns inte infrastrukturen för det men mycket skulle kunna göras istället för att släppa ut den stora mängd värme en datahall alstrar.

    Tolka mig rätt digitaliseringen är inte dålig utan oundviklig och som ger möjligheter men man måste agera snabbt i takt med att digitaliseringen ökar. Jag skulle önska att man tar miljödiskussionen upp ett snäpp, som följer med det moderna samhället och inte bara pratar bil och flyg som man pratat om i många år. Där är bollen redan i rullning.

    Vad kan då gemeneman göra i dagsläget inom den digitala världen för att spara på miljön, dvs beteendeförändring likt källsortering och tända och släcka samt spara på vatten när man duschar exempelvis? Börja rensa mailkorgen 🙂 lovar att många här är en av de som inte vågar deleta mail utan har minst 3000 mail i jobbinkorgen. Rensa mail och spara på miljön 🙂

  37. Känns ju inte som att du MÅSTE flyga ner till Skåne när du gjort det de senaste gångerna exempelvis? Ta sig till Arlanda, flyga, sen från Sturup borde ta ungefär lika lång tid som att sätta sig på ett X2000…

  38. Att Isabella behöver försvara dom val hon gör för att hon är en offentlig person kan jag tycka är orättvist. Frågan är stor. De flesta människor är medvetna om problemet. Det faktum leder till situationen vi redan har idag, varken bättre eller sämre. Problemet kommer att lösas, men inte genom att kritisera medvetna individer. Isabella har tydligt uttryckt hennes medvetenhet om detta. Att kritisera oförstående presidenter däremot.

  39. Kan någon förklara/länka till info om varför elbilar och elflyg skulle vara en lösning på problemet? Jamenar, elen produceras ju ofta av ngt som också är ändligt och släpper ut skit, eller?

  40. Jag är en av alla som har funderat över dina flygresor. Även om jag kanske inte håller med om allt det du skrev i inlägget uppskattar jag ändå att du tog upp frågan och att vi fick läsa dina tankar. Tack! 🙂

  41. Apropå second chance, superbra idé! Men inser att det skulle bli dyrare för mig att köpa den än om jag går till apoteket här hemma och köper en ”vanlig” pga att frakten är så dyr. Något som kanske går att se över för just dessa produkter? Man vill ju gärna stödja denna idé!
    Hälsningar
    Jessica

  42. Hej Bella!
    Har en helt annan fråga än vad inlägget handlar om.
    Senaste tiden har du skrivet mycket om vad du vill uppnå med LCC, men jag undrar vad ditt nästa stora mål är vissionsmässigt efter LCC?
    Efter att följt din blogg periodmässigt i många år har jag svårt att tro att ditt enda mål är att göra LCC till nya Esteé Lauder. Så vart riktar Bella fokus när LCC uppnår målet?
    Hoppas på svar 🙂

  43. De 2% av världsutsläppen som alla flygresor utgör är inte ens i närheten så allvarligt som de18% köttindustrin släpper ut, så du bidrar mer än tillräckligt genom att äta plantbaserat tycker jag.

  44. Spännande kommentarsfält att mötas av. Starkt av dig Isabella att orka detta varje dag.
    Däremot så skulle jag vilja tipsa om att det går att klimatkompensera sina resor. Antingen genom att köpa utsläppsrätter, är betydligt billigare än man kan tro och väldigt enkelt. Eller ännu bättre, plantera träd som kan binda samma mängd CO2 i områden där detta behövs. På köpet får man då också bla arbetstillfällen, minskar risken för jorderosioner och främjar klimatet på plats. Det kan tex öka möjligheten för att bedriva jordbruk på platser som idag inte är möjligt. Vad det gäller din vegkost och elbil så är det ett bra steg, men utan att göra någon djupare beräkning så skulle jag säga att dessa val inte väger upp de miljömässiga kostnader som klädkonsumtionen och tillverkandet av de nya produkter som köps in (tex en ny bil).
    Det positiva här är att det på ett ganska enkelt sätt går att göra skillnad. Tänk vad häftigt om ni även kunde börja klimatkompensera för era produkter. Det tror jag skulle smälla ganska högt hos dina barn.
    Lycka till med en väldigt häftig och imponerande satsning!
    /Hon som valde till yrke att rädda världen 😉

    1. Håller med dig men måste samtidigt påpeka att sådana ”kolskogar” som man kan ”kompensera för” visserligen har ett gott syfte och viss påverkan – men de är långt ifrån så bra som de låter. Varken ur ett socialt eller miljöperspektiv. Ofta leder de till monokulturer som minskar den biologiska mångfalden. Träden har ofta även ett instrumentellt värde som innebär att de sedan skördas ändå för vinning. Och vissa av dessa platser som de planteras på VILL inte befolkningen att de använder till monokulturer. OSV OSV. Finns såklart bra exempel, men utsläppsrätter och ”kolsänkor” är kanske inte svaret, inte i det långa loppet 🙂

      Ha det!

  45. De litiumbatterierna som finns i elbilar är ju inte helt miljövänliga, tänkte köpt en elbil, men fick tänka om….

  46. Till er i kommentarsfältet. Herregud. Jag brukar aldrig kommentera eftersom jag inte hinner, men det här är ju galet? Det här handlar om ett företag som – endast när det krävs – reser till länder där man finns representerad eller håller på att bygga varumärke. Trots att bolaget växer imponerande snabbt handlar det om ett fåtal personer som reser. Varför hör ni inte av er till de stora giganterna som dagligen skickar hundratals anställda fram och tillbaka mellan länder? Där kan vi snacka impact på miljön. Alla bolag har inte ens en policy angående detta, vilket Isabellas företag har, om ni läser vad hon skriver. Give the woman a break och gör skillnad på vad som handlar om företagsresor och privatresor. Gällande privatliv – ni som skriver att det inte spelar någon roll att hon äter plantbaserat istället för kött kanske borde lägga er fritid på att läsa på angående köttindustrins miljöpåverkan istället för att sitta och skriva ovettiga kommentarer på en blogg medan ni själva typ sitter och äter köttbullar med makaroner och är avis på att ni inte gjort lika mycket av era liv själva.

  47. ”Att flyga är något som jag inte kommer att kunna minska på i mitt jobb eller privat för den delen.”

    Varför kommer du inte kunna minska på ditt privata flygande?

  48. Kött industrin är absolut värst när det kommer till klimatförändringar och natur förstörelser. Så länge man ignorerar detta problem har man ingen rätt att uttala sig. Sverige släpprr dessutom ut minst av diverse ämnen i atmosfären så haka inte upp er för mycket på att folk flyger. Det finns viktigare problem att lösa, bara alla ser inom sig själva istället för att peka ut någon annans fel

    1. Sara – fast att något bidrar mest eller är värre betyder inte per automatik att man ska glömma det andra? Jag förstår verkligen inte folks inställning ibland. Slutar du äta kött men flyger titt som tätt så tar det liksom ut varandra. Kött är problematiskt ur fantastiskt många aspekter och det finns ingen anledning för någon att konsumera animalier på det sätt vi gör idag.
      Det finns heller ingen anledning att ta flyget inrikes, bilen till affären eller flyga utomlands flera gånger per år.

      Jag rekommenderar er alla att titta på Zero Impact på UR, även du Isabella, som handlar om hur 4 olika familjer i Sverige ska koldioxidbanta så de hamnar på FN:s klimatmål: 2 ton koldioxid per person och år. Väldigt spännande, givande, informationsrikt blandat med humor och inblick i vardagen och tips på hur man kan förändra sin livsstil till en miljövänligare – på riktigt. Vi kan inte bara skylla ifrån oss längre eller hoppas att någon annan ska lösa problemet åt oss. Vi måste agera NU, ta initiativ, ansvar. Finns mycket vi kan göra.

      Ha d gött!

  49. Intressant! Hur kommer det bli sedan när LCC är stort internationellt? Tänker på tillverkning i Sverige, det är bra för landet och exporten osv, men miljömässigt? Hur går tankarna där? 🙂

  50. Tyvärr är det du gör på andra områden obetydligt jämfört med flyget. En vegansk måltid – 0,5-1,5 kg CO2 ungefär, beroende på. Sthlm-NYC – ca 3000 kg CO2 (2000-5800kg beroende på vem man frågar). Som kemist kan jag säga att det är en astronomisk mängd. Det har blivit normaliserat, men det ändrar inte hur koldioxid funkar rent kemiskt.

    FN gav ut en ny rapport i dagarna som sammanfattar bra med vilken hastighet vi håller på att köra alla livsnödvändiga planetära system i botten. Vi har några få år på oss att vända den utvecklingen. Hittills händer väldigt lite. Mina syskonbarn och dina barn kommer vara tonåringar när saker börjar bli riktigt illa, och då är det för sent att ändra. Så funkar fysikens lagar, tyvärr.

    Du behöver inte ta mitt ord för detta, och det tycker jag inte du ska. Läs på vad forskningen säger istället om hur stora förändringar vi behöver göra och hur lite tid vi har på oss. Det angår oss alla. Det handlar om överlevnad nu.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..