Jag som chef

Vilken mini-weekend! Det avslutades på restaurangen Väkst i Köpenhamn. Det var en av de bästa restaurangerna jag har varit på i mitt liv. Att vara veg blev en fröjd med så mycket gott. Väkst var bättre än 108 men jag rekommenderar båda två. Innan middagen promenerade vi runt hela dagen, ute på Papirön fanns en utställning av Yoko Ono som hette Wish Tree där människor kunde hänga upp lappar med önskningar. Jag blev så peppad!


Sedan har jag läst Damernas Världs intervju med mig som finns i tidningen och här. Jag blev lite ledsen när jag såg tidningens omslag med citatet ”Mina anställda har sprungit ut gråtandes”. Självklart är det inte så och har man följt mig och bolagen vet man att vi har väldigt roligt ihop på kontoret och jag är en peppande chef som gör allt för att medarbetarna ska trivas och växa. Jag brinner för att lyfta andra och det är en av mina drivkrafter i livet. 

Situationen som exemplifierades handlade om ett tillfälle för många år sedan, jag kan vara väldigt rationell och gav feedback mot en prestation som inte höll måttet och personen tog emot det personligt och blev ledsen. Jag lärde mig av den situationen och idag är jag är tydligare mot människor som inte känner mig tillräckligt att det jag kommer att säga alltid rör arbetet för bolagets bästa och aldrig personen i sig. Jag har varit chef i snart 11 år och lär mig nya saker hela tiden gör mig till en bättre ledare. Det är inte lätt. När jag fick barn blev jag en betydligt bättre chef vilket är häftigt. Nu ska jag strax boarda planet hem till Stockholm. Jag har haft två dagar som gett mig massor av energi själsligt men också ett lugn samtidigt. Det är en fin kombo. 

59 kommentarer

  1. Tack för att du förklarar!

  2. Spännande intervju! Mycket jag inte visste om dig som person och din bakgrund. Kul att läsa! 🙂

  3. jag är helt säker på att du är en suverän chef, tidningarna vill bara göra det lite extra spännande. Du är otroligt inspirerande så fortsätt med det

    kram

  4. Tänk på att alla chefer är inte ledare. När du säger att du varit chef i 11 år, hur många personer har det då varit?

  5. Snyggt att du besvarar kritiken, Isabella. Att vara chef innebär inte automatiskt att man är en bra ledare eller mentor. Det är viktigt som ledare att utvärdera sig själv i den rollen och det låter ju toppen att du reflekterat över ditt eget agerande.

  6. Saken är den att människor är en och samma person, både hemma och på jobbet. Man kan inte säga ”det här rör bolaget så du får inte ta det personligt – det funkar inte så. Enda sättet är att leverera konstruktiv feedback. Det ska vara okej att göra fel och man lär sig av sina misstag. Hellre göra fel än ingenting alls. Sällan är man ensam om att göra fel, om det är kommunikationsproblemen så finns det alltid två som är skyldiga. Det här försöker jag vara tydlig med som chef. Det är svårt att vara en ledare och jag är inte heller perfekt (har dock aldrig fått nån att gråta – vad jag vet!) men det är häftigt att utvecklas tillsammans med sina medarbetare. Skriv gärna mer om din resa till att bli en bra ledare, jag läser så gärna om det.

    1. haller ej med dig, jag ar elitdomare och nagot jag var tvungen att skilja at ar jag som person och jag som domaren. Sa nar jag blir pahoppad av spelare eller tranare sa ar det inte gentemot mot som person utan mig som domare, min roll. Jag tror det ar det hon syftar pa…Nar man lyckas gora nagot fel pa jobbet sa ar det inte personen i sig som det ar fel pa utan utovandet …

      1. jag tror kanske inte en bra elitdomare har samma kvaliteer som en bra chef. Arbetslivet är inte en tävling.

    2. Nej, jag håller inte med dig. Att jag får kritik på jobbet för min arbetsprestation är inte alls samma sak som att jag blir kritiserad som person. Jag tror verkligen att det är jätteviktigt att lära sig skilja på sak och person.

    3. Håller med i huvudsak och jo, klart man är samma person, men kritiken på jobbet bör handla om prestation och kompetens, vara saklig och välgrundad. Inte ”du är…” utan ”det där som du gjorde…” eller ”vi behöver kompetensutveckla dig inom…” . Att ge såväl som ta kritik är en konst som kräver ansträngning, eftertanke och övning.

    4. Förstår inte vfr min kommentar ej blev godkänd – försöker igen. Jag håller med om att det är dumt att ”skylla på” att man inte ger kritik till privatpersonen, och sen säga ”du är inte tillräckligt bra”. Som mottagare av kritiken blir det väldigt svårt att skilja på. Det är även så att det som har visat sig fungera när man ska få medarbetare att prestera bättre är ffa positiv feedback på det man vill se mer av. Negativ feedback leder istället oftare till att medarbetar bli omotiverade och börja tycka illa om chefen, snarare än att de börjar prestera bättre. Tycker dessutom att det är långt ifrån okej att Bella rättfärdigar sitt beteende genom att säga att det bara är sådan hon är som person. Vill man vara en bra chef/ledare anser jag att man måste ta ansvar för att försöka ändra sitt beteende när det uppenbarligen gör andra ledsna, inte bara vifta bort det med att ”men det är för att personen inte känner mig”. Är själv snart färdig psykolog och ska arbeta med organisations/ledarskapsfrågor, så detta är något jag är påläst inom.

    5. I vården finns en avd,chef som är ansvarig för avdelningen och personal. Sedan finns en chef över det, som inte är på avdelningen. Om avd.chefen säger till / har samtal så att någon börjar gråta tror jag att den anställde går till den högre chefen och tar upp detta. Men du har ingen högre chef? Vem kan du bolla med? Kram och lycka till!

  7. Löljigt att de tog det citatet helt taget ur sitt sammanhang.
    Samtidigt så lär man ju sig hur man ska föra fram saker och anställda lär sig tyda chefens uttryck efter hand.
    Alla kan ju också ha en dålig dag, både som chef och anställda.

  8. Väldigt kul intervju att läsa, tyckte dock att de highlightade lite väl fjantiga saker, som du själv tog upp. Jag förstår att man vill sälja men det var lite onödigt. Himla kul att få lite mer bakgrund om dig ändå! 😊

  9. Trist artikel av Martina Bonnier…Men du och din vision lyser igenom ändå👍🏻

  10. Det är väl inte första rubriken som vinklats/tagits ur sitt sammanhang, men bra att du förklarar. Att ge återkoppling så att den förstås så som man menar den är ju en konst. Man kan ju inte uttrycka sig likadant med alla, eftersom ”mottagarna” är olika och uppfattar saker olika. Men visst lär man sig av sina erfarenheter.

  11. Spännande läsning och så långt du har kommit. Det är häftigt att se hur något man påbörjar kan utvecklas så enormt.

    Kika gärna in på min blogg, lyfter många viktiga och djupa tankar varvat med vardagslivet med barn och jobb.

  12. Dessa Wish Trees finns på flera ställen i världen, bland annat på Wanås i Sverige. Dessa önskningar samlas sedan in och skickas till Island och till IMAGINE PEACE TOWER. Där lampan lyser från John Lennons födelsedag till hans dödsdag, varje år. Väldigt vackert, hela grejen!

  13. Läste artikeln. Det bästa var att läsa att du anställer gravida och att bebisar är välkomna på arbetet. Det gjorde mig glad. Hoppas fler arbetsgivare hakar på det!

    1. Nä fy Fabian! Skulle inte vela jobba på ett sånt jobb,vadå störigt!

      1. Gravida är ju så ”störiga” liksom bah…

      2. Jag gissar att Sandra syftade på bebisarna. Och ja, det kan bli ganska störande med barn på kontoret eller på möten.

      3. Baserat på dina kommentarer här ibland så är du störig.

  14. Du ska inte behöva förklara men skönt att du gjorde det eftersom tidningar gärna vinklar till allt för att locka läsare.
    Jag tror du är nog en av de bättre cheferna man kan ha. Rättvis, medveten och ödmjuk men rak.

  15. De valde givetvis den rubriken för att sälja så många lösnummer som möjligt. Kul att läsa intervjun. 😊

  16. Jättebra intervju bortsett från det citatet.

  17. Haft en hel del chefer vid det här laget och få hanterar balansen att vara chef. Att vara lagom personlig, stöttande men ändå rak och tydlig. Om man måste ge någon kritik som är så hård betyder det en av tre saker: personen har ljugit på sitt cv och utför ett dåligt jobb, personen har inte ljugit och företaget viset vem man anställde (inkl brister) vilket betyder att chefen ställer orättvisa krav eller så råkar personen ha gjort ett mänskligt misstag som händer alla (och därför kanske inte måste behandlas så hårdhänt). Har varit med om sååå många gånger att en medarbetare behandlats dåligt pga alternativ 2. Sedan är det inte ovanligt att kritiken handlar om att man ska ändra sin personlighet. Att vara mindre eller mer av något. Detta går inte. Då landar vi om i gen på alternativ två.

    1. Så sant!!!

    2. Men det finns ju en situation där en chef kommer in som ny i en befintlig organisation också. Då präglas ju gruppen successivt av den ledaren, tänker jag. Jag hade hand om en sån grupp drygt 1,5 år och det fanns sååå mycket att jobba med hos så många av medarbetarna, som de ibland inte ens var medvetna om. Det finns så många i Sverige som är rädda för att ge någon slags feedback. Men jag upplever att det jag förde fram oftast togs emot bra och ledde till förändring och tacksamhet för att någon tog upp det.

      1. Så sant. Har varit med om det med. Men man får ändå inte glömma att även om medarbetarna valt att jobba där har jobbet valt dem med. Man kan inte köra på för hårt som ny chef. Feedback sagt på rätt sätt gör att man växer, men kritik är svårt att ta till sig. I slutänden får vi inte glömma varför vi jobbar. Vi jobbar för att leva och må bra. För hårt arbetsklimat uppnår ej detta.

  18. Varför använder du inte din elcykel längre? In till stan från dig borde det ju vara en ypperlig sträcka (Odd körde på moppe). Bra för ditt energiutlopp, mer miljövänligt än något annat (förutom vanlig cykel) och borde ju passa in i din nya hälsomedvetna livsstil.

    1. Den lär hon ha sålt!

      1. Alltså Sandra vet du hur man svarar på kommentarer eller kommenterar utan att låta spydig/sarkastisk/missunnsam? Hoppas du är en gladare person IRL…

      2. Sandra måste ha ett hårt liv. Var snälla mot henne. *styrkekram*

  19. Tror att väldigt få människor klarar av att distansera sig så från en av livets roller. Att tänka ”detta är inte personligt” när man blir kritiserad för sitt jobb, föräldraskap, träningsprestationer… vad det nu må vara… tror jag är väldigt svårt.

  20. Väldigt tråkigt att de valde den vinkeln men inte heller helt oväntat. De som inte är ute efter att smutsprata vet om att du är framgångsrik för att du har personalen med på tåget. Hade det varit helt vidrigt att jobba med dig så hade du nog inte varit där du är idag.
    Förstår att det är tråkigt att bli missförstådd så offentligt, men lugnande kan vara att inte en jävel med IQ tror att du är sån som chef 🙂

    1. För ingen chef har någonsin tagit sig till toppen genom att bete sig svinigt? 🙄

      1. Donald trump ?

  21. Men vill du adressera alla andra saker som du inte stämmer i artikeln här? Eller inte stämmer i bloggen kanske? Finns en rad saker du berättar om i intervjun som inte alls stämmer med vad du sagt här.

  22. ”Jag ska inte berätta varför vi skilt oss för att skydda barnen” vart tog det vägen?

    1. Jag tolkade det som att Isabella inte vill berätta exakt i detalj varför de valde att skilja sig. ”Han gjorde si, jag gjorde så” tex, är ju inget som hon har gått in på i varken bloggen eller i någon artikel i tidningar. Att man är olika och kanske vill åt två olika håll är väl ett rätt uppenbart skäl till varför två människor väljer att separera.

  23. Blev du nervös nu?

  24. Vad har de anställd för tankar kring att du inte är en närvarande chef? Sedan skilsmässan har du varit bortrest väldigt ofta. Märks det inte bland arbetarna att du inte är där särskilt mycket?

  25. Kul att så många bara köper BB:s förklaring rakt av. Själv har jag väldigt svårt att tro att en seriös tidning förvanskar citat på det sättet. Fine att rubriken kan vara missvisande, men att ändra ett citat i brödtext på det sättet känns tveksamt. Tror snarare att det var BB som var otydlig isf (eller helt enkelt inte kan stå för vad hon säger).

    1. Vad bra, skyll på Bella vad tidningen skriver och printar, det är ju hon som bestämmer det… Tidnigar vrider och vänder det mesta, även de ”seriösa” tidningarna. Men härlig kommentar, den gjorde väldigt mycket!

      1. Hahaha nej, det är som tur är inte hon som bestämmer det. Resten orkar jag inte ens kommentera, känns inte som att du är speciellt mottaglig för att ta in åsikter som inte stämmer överens med dina egna. Men måste däremot ställa en fråga: Du tycker inte att BB brukar vrida och vända på det mesta? 😉

      2. +1 Sara

  26. Men, vilken chef skulle inte göra så? Dvs ge kritik för att nå organisationens bästa. Det är ju en grundläggande självklarhet att man inte ger kritik för att sätta dit någon personligen. Sen kan man såklart ändå göra det på olika sätt. Du har inte jobbat som anställd och verkar ha fel bild av det? Jag har alltid varit på arbetsplatser som anställer gravida, har möjlighet till flexibel arbetstid mm. Däremot bebisar på jobbet, det tycker jag stör och är respektlöst. Både egna och andras barn.

  27. Det står om orsaken till skilsmässan i media ändå..du som var så viktig med att det inte skulle komma ut.

  28. Har ett vagt minne av en praktikant var presentation inte höll måttet för dig. Har för mig att denna praktikant vädrade öppet sin upplevelse av sin praktik hos dig. Minns inte vart hon skrev det dock. Någon annan som minns?

  29. Vilken SKITTIDNING, där sjunk den som en sten.

  30. Reagerade också på rubriken och antog direkt att den var vinklad. Tycker det är bra att du tog upp detta här så man får höra din syn på saken 🙂

  31. Du säger att du ”till och med anställer kvinnor som är gravida i åttonde månaden”. Enligt EU-rätten (och därmed också svensk rätt) är det diskriminerade att INTE anställa en kvinna som är gravid i åttonde månaden (förutsatt att hon är den mest kvalificerade för yrket). Det är alltså inget ”val” man som chef kan göra 🙂

  32. I vanliga fall brukar man få läsa artikeln innan den går i tryck, konstigt att Isabella inte då bad dem stryka det stycket.

    1. Tänkte säga det. Min chef brukar vara med i intervjuer, han har t.o.m varit med i den här tidningen och han har ALLTID fått läsa igenom innan, han får även vâlja vilka bilder som ska vara med.

  33. Isabella, kan du inte berätta mer om dina upplevelser om att ha olika värderingar som sin partner. Inga detaljer. Bara vikten utav det som du upplevt.

  34. Men med så många år inom media, hade du inte kunnat räkna ut hur din kommentar om gråtande personal skulle tolkas och gå stick i stäv med den chef och ledare du försöker framstå som? Inte så smart… dessutom tycker jag att det hela handlar som en så banal sak som en pp-pres. Och ditt svar på hennes blogginlägg LYSTE härskarteknik. Rätt obehagligt.

  35. Tänker att det är få chefer som är perfekta, alla gör vi misstag, har dåliga dagar eller beter oss klumpigt med jämna mellanrum. Det viktigaste är hur en hanterar det, att man lär av sina brister, fel och misstag och att man jobbar för en så sund och bra arbetsmiljö som möjligt som chef!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *