#IsabellaLöwengrip
Följ
Business
januari 18 2017 at 13:14

Get Wavy!

Idag skrev Breakit.se om Idas och min nya gemensamma investering. Eller ska man vara korrekt är det Backlund Invest och Löwengrip Invest som investerar, även Pingis är med vilket gör oss till ett starkt team. Vi kliver in i det gotländska bolaget Wavy som är en bokningstjänst för frisörer. Både Ida och jag har jobbat mycket med frisörer och vi båda har insett behovet av ett bra bokningsverktyg. 75 % använder fortfarande block och penna eller sms:ar med sina kunder. Och de bokningssystem som idag finns är gamla och krånglar mycket.

Det finns en hel del aktörer på marknaden just nu men det som skiljer Wavy från resten, och också anledningen till varför Ida och jag valde Wavy. Beror på att affärsidéen i första hand vänder sig mot frisören och inte till själva konsumenten. Det några av konkurrenterna gör är att klumpa ihop alla salonger under en och samma tak och för att synas behöver du jobba med rabatter och kampanjer. Dessutom tar företagen X antal procent av alla behandlingar som bokas via tjänsten. För mig är inte det fair. Idéen med Wavy bygger på att hjälpa entreprenören och i det här fallet frisörer. Med ett specialanpassat bokningssystem som kan jämföras med en kalender samt onlinebokning för kunden. Superenkelt och smidigt. Målet är att hjälpa frisörer att växa med sitt bolag och fortsätta bygga sitt egna varumärke utan att någon tar en cut samt behålla dom kunder man redan har.

Skärmavbild 2017-01-18 kl. 13.14.47

Fotograf Josefin Hellgren.

Vill ni läsa mer om tjänsten så gå in på Wavy här.

Hela artikeln hittar ni på Breakit.se 🙂

 

38 Kommentarer

Maria

Har en så otroligt dålig humor, satt och skrattade i flera minuter åt din rubrik :’). OBS, getting wavy är när man går helt bananas på alkohol och/eller droger, kändes inte riktigt som dig!

Hahaha, fail på ordvalet eller en medveten ordvits – who knows? 😉

Fick nyheten från Breakit på mejlen och gick direkt in här… Grattis till investeringen! SJUKT spännande! Känns som om de poppat upp en hel del tjänster och lösningar för just denna problematik på senaste tiden, alla med sin touch på det.

Är lite nyfiken på vad det kommer innebära för konsumenten? Tänker på den marknadsföringen du bidrar med – är det också främst mot frisörsalonger?

Isabella Löwengrip

För konsumenten blir det lättare att boka på den frisörsalong du redan går till, verktyget är främst till för frisören 🙂

I see – kul! Känns som en intressant vinkling på det hela. Antar att det är bra när flera programvaror växer fram tillsammans och konkurrerar, det innebär ju att marknaden är mer eller mindre redo 🙂

I

Har du inget liv Jenn?

Issa

”I” , vad är det för en dum fråga?! Så respektlöst och onödigt bara!!

Vilken bra idé och hoppas att det tas emot positivt utav frisörer runt om i landet. Smart också att Ida är med på detta och att ni gör det ihop. Tillsammans med Pingis så blir ni ett start team, precis som du skriver.

Kram LouiseiTurkiet
http://www.louiseiturkiet.se

H

Du upprepar pga?

Väldigt intressant. Jag har valt bort onlinebokning helt, av många anledningar, men FRÄMST för att kunderna har ingen aning om hur lång tid saker och ting tar. Det tar inte exakt 45 minuter för alla att klippa sig. Och om kunden då ska boka in en klippning så väljer hen klippning i bokningen (vilket jag förmodar är förinställt på en viss tid och är det inte det så förstår jag inte ALLS hur det ska gå till) och sen visar det sig att det tar en timme. Då är jag SEN resten av dagen. Så för mig personligen går online-bokning där kunden kan boka själv, helt bort. Om man däremot bara kan VISA hur schemat ser ut så att kunden snabbare kan avgöra om det är lönt att ringa eller inte, då är jag gärna med. Men att låta kunderna boka själv är för mig katastrof. Mitt schema är så väl uträknat och vi kan inte bli sena. Då blir kunder irriterade, frisörer stressade och arbetena blir inte så fina som dom kan bli.
Jag färgar i stort sett ALLA mina kunder och ALLA tar olika lång tid beroende på projekt. Vi bokar också i stort sett in en ny tid när man går och de nya kunderna kräver jag en konsultation på först, så då kan dom inte heller boka online utan måste göra det efter vi träffats.
Men som sagt, kan man bara ha schemat på display, då vill jag gärna gå med!
Kul att du engagerar dig mer i företagarnas sida, du har alltid sett allt från rätt håll enligt mig!

Katarina

I andra bokningstjänster är det ganska väl specificerat, långt/kort hår, vilka tjänster man vill ha utförda etcetera, och sedan är det förvalt hur lång tid de olika valen ska ta. Det är inte jag som kund som avgör hur lång tid frisören ska avsätta till min bokning.

Jag förstår hur du menar men om jag skulle sätta en generell tid så måste jag ju också ta betalt för HELA den bokade tid, tid som eventuellt skulle bli över står jag annars obetald. En färgning är helt omöjlig att sätta förvald tidsåtgång på, eftersom det är extremt olika. Det hänger nästan inte ens på hur långt hår kunden har, utan skicket håret är i, vad som ska göras, hur många olika moment som ska ingå och många andra faktorer. Det är helt omöjligt för kunden (om hen inte är frisör själv) att avgöra. Och jag tror inte någon skulle vilja betala för ”tom tid” heller, men jag har ju ingen lust att gå obetald halva dagen heller för att slippa vara sen. Förstår du min synvinkel? 🙂

Sen ska jag tillägga att det finns många kunder som väljer ett kortare tidsalternativ bara för att få tid, för att om hen väljer en ”lång behandling” som kanske är det som krävs, så finns det inte möjlighet att boka. Har många kollegor som råka ut för detta och det slutar i två olika scenarion. 1. Kunden får ingen behandling för det hinns helt enkelt inte, men frisören får heller inga pengar för man hinner inte heller ringa in en ny kund inom en minut. Då går frisören obetald om hen är egenföretagare, eller om anställd- utan provision den timmen. 2. Frisören stressar järnet för att hinna göra kunden nöjd och för att få in lön den/de timmarna.

Fast det är nog olika då, Katarina, för hos min förra frisör var bokningsystemet precis som Alice säger. Det stod typ ”Kort hår 45 min, Långt hår 90 min” och de (två) gångerna jag gick dit så var det ALLTID för lite tid. Dels pga att jag har långt hår som är lockigt och väldigt tjockt, och sen verkade det inte alls som att frisören hade räknat med konsultation i den tiden, man behöver ju ibland mer än 5 minuter för att gå igenom hur man vill ha det och vad man har gjort tidigare osv.

Katarina

Alice – tack för att du utvecklade hur du tänker. Jag har när jag tänker efter ett ganska ”lätt” hår, inte jättetjockt eller jättelångt och mina bokningar går aldrig över tiden, snarare är vi alltid klara med klipp och färg/slingor en halvtimme tidigare. Förstår att det kan bli knepigt i schemat!

Hej Alice,
Robin från Wavy här (första personen från vänster på fotot).
Först och främst – vilken bra och insiktsfull input – tack för det!
Vår erfarenhet tyder på att salongerna snabbt brukar hitta rätt tidslängd för sina behandlingar. De kunder som ”bokar fel” kan salongen korrigera längs vägen – salongen har hela tiden full kontroll.
Om man inte vill att kunden skall kunna boka själv så har vi även lösningar för det. Kontakta oss så pratar vi gärna länge om det :slightly_smiling_face: !

Hej Robin!
Det låter som att jag kanske kontaktar er snart då 😉
Tack för ditt svar!

Jag tycker man också kan ringa salongen efter bokad tid och uppge att ”det är jag med det tjocka håret som tar tre timmar att slinga” när man bokat tiden. Då kan de antingen flytta om lite eller informera om när det faktiskt finns tid. Så brukar jag göra och måste för att få en hel behandling 🙂

My

Frågade min frissa, hon sa samma sak.

Nadia

Nu är inte jag frisör men jag har svårt att tro att min frisör skulle vilja använda ett sådant system. I vanliga fall tar det ungefär 3-4 timmar för klipp och slingning men mitt hår tar alltid ca 6 timmar. Detta för att mitt hår är jäkligt tjock och sen tar det väldigt lång tid för blekningen att ta på mitt hår. Hade jag då bokat in en fyratimmarsbokning så hade min frisör i värsta fall blivit två timmar sen till nästa kund. Jag är generellt för onlinebokningssystem men just vid frisörbesök vill jag nog gärna ha en konversation. Tror dock att det kan funka på salonger som alltid har samma tid för en klippning oavsett hår. Sådana frisörer som jag med ”problemhår” aldrig går till eftersom att de aldrig hinner klippa klart mig.

Helena

Men borde man inte kunna lägga in i programmet enskilda tider för varje kund? Exempelvis vet ”min” frisör att mitt hår tar ca 3,5 h med slingor och klipp och 3 h utan klippning, då kan jag i min inloggning få två alternativ slingor på 3 h och med klippning på 3,5 h. Och någon annan får sin egna tid på samma typ av behandling som tidsval.

Sen att alla nya får svara på ett frågeformulär (typ hur långt är ditt hår? 1. halsen 2. axlarna 3 till brösten 4 nedanför brösten, osv) och datorn räknar ut en tid automatiskt som man får boka. Efter första bokningen får man sina egna tidsangivelser för olika behandlingar. Vill man sen i framtiden göra en ny typ av behandling får man ringa in eller ansöka om att kunna boka den typen av behandlingar också.

Borde väl gå?

Grattis till en ny investering!
Och väldigt snygg pressbild!

Isabella Löwengrip

Vad snällt, Josefine är duktig!

Ja SUPERSNYGG bild!

Johanna

Bra humor. Ta en cut haha:)

Kul med ny investering, lycka till. Antar att du återkommer om hur det går för er! Mycket snygg bild!!

Frida

Hej, jag har en fråga jag länge funderat på men undvikit ställa med risk för att bli besviken på svaret. Men jag kör. Jag minns att du för länge sedan sa att du absolut inte kallar sig feminist eftersom du ”älskar din man och son alldeles för mycket.” När jag läste detta upplevde jag att du inte förstått innebörden av feminism, att du missuppfattat den helt eftersom feminism inte är likställt med manshat. Även om det finns otaliga grenar inom feminismen så är ändå grunden lika (jag har studerat ämnet och alla forskare är överrens om): att alla, oavsett kön, etnicitet, religion och sexualitet skall behandlas lika, ha samma förutsättningar (osv.) Hur ställer du dig till feminism idag? Jag hoppas givetvis att du blivit mer påläst. Jag, men det är ju bara min upplevelse, ser dig som en sann feminist i allt du gör; driver företag, är en otrolig förebild för unga (alla kön) och som anser att karriär och familj absolut kan kombineras. Jag vet inte, men för mig är du en feminist (men jag kan ju säga vad du är och inte är, det avgör ju du själv.) Ja, lite funderingar och tankar. Tack för en bra blogg! Kram

Maria

Va?! Vilket oreflekterat svar på frågan om man är feminist eller inte. Det är helt okej för mig att inte vilja ta på sig den titeln men det finns ingen anledning att avfärda idén om feminism på det sättet. De kvinnor som kom före oss och banade vägen för exempelvis kvinnligt företagande kände alldeles säkert kärlek till sina nära och kära, även om de råkade vara av manligt kön.

Frida

Va? Det är inte JAG som sagt meningen ”Jag älskar min man för mycket för att vara feminist”, jag frågade Isabella hur hon ser på att HON gjorde det uttalandet för x antal år sedan. Läs gärna min kommentar en extra gång 🙂

Frida

Eller, jag kanske missuppfattade ditt svar Maria. Förstår nog inte helt haha.. 🙂

Julia

På vilket sätt gynnar det era kunder att ni tar betalt för ert onlineverktyg jämfört med att ta en procentsats? Du får det nästan att låta som att det handlar om välgörenhet 🙂

Låter som en bra affärsidé

Mia

Precis som det redan diskuterats här i kommentarerna blir det svårt att få ihop en väldigt bra tjänst just på grund av att alla kunder är olika. Jag är dock positivt inställd till framtiden och tror absolut att det i framtiden kommer gå att boka tid online utan att det blir det minsta fel.

Även om dagens frisörer ofta har olika alternativ så som långt,mellan och kort hår så finns det så mycket annat som spelar in.
Det räcker ju till exempel med att kunden som själv tycker att denne har kort hår, egentligen har mellanlångt hår.

Vissa har också alternativen Långt och väldigt långt hår och där har jag svårt att definera mitt hår. Det är långt, men inte jättejättelångt?
Det är däremot VÄLDIGT tjockt och VÄLDIGT slitet och i stort behov av klippning, det i kombo med färgning tar TIMMAR.

Allas hår är olika och alla olika faktorer spelar in när det kommer till hur lång tid det tar. Hos min senaste frisör har jag upplevt att hon felbedömt tidsåtgången vilket bland annat slutade i att jag fick föna mig egna hår medan hon tog sin andra kund. Ledde till en besviken kund (mig).

Kanske om man kan kombinera en livechatt med frisören medan man är inne på onlinebokningen, så man kan ställa frågor och få hjälp med vilket alternativ man ska boka, men det blir ju jävligt krångligt också.Kräver att frisören sitter och passar datorn…

Men Mia! :O vad ledsen man blir när man hör att du fick föna själv. Men det är verkligen jobbigt att vara sen för man vill inte att någon ska bli sur. Jag brukar ringa min nästa om jag är sen, berätta läget och bjuda på fika om hon ändå vill komma in till salongen och vänta. Kunden som är i stolen just nu är viktigast och man gör klart från början till sista locken. Det är just därför jag har konsultation upp til en timme ibland för att minska risken för missbedömning av tid! Hoppas du inte behövt föna ditt eget hår fler gånger på salong.

Det där med livechatt är nog det närmsta online-bokning vi kan komma! Bra idé, kanske kan utvecklas.

Sadra

Hej !
Jag jobbar som hudterapeut och använder ett välkänt bokningssystem.
Såklar mycket för-nackdelar, men den stora nackdelen här tycker jag med bokning på internet är att jag kan aldrig ”kontrollera” kunden på det vis att när dem gjort behandlig bokar dem inte en ny , för dem vet att dem kan boka via internet. Det stora problemet med detta är att : kunden kommer på 1 dag innan dem vill göra behandling att ”idag ska jag boka tid” så är det kanske fullt eller av någon anledning inte bokningsbar då bokar dem hos den som har tid och man förlorar då just den behandlingen. Ibland är faktisk den där kalender och blyertspennan guld värt :). Vissa saker blir inte alltid till det bättre när man ändrar det. Företagen som har dessa bolag tjänar pengar såklart! men för oss som använder det , Njäe… Ingen höjdare tyvärr!

Hej Sandra,
tråkigt att höra att du inte är helt nöjd med ditt nuvarande system. Vi har löst det problemet som du beskriver i vår tjänst, genom att INTE bygga en portal där konsumenter lätt hittar andra som erbjuder samma tjänst. Wavy är lojalitetsbyggande, som en direkt, digital brygga mellan dig och konsumenten. Vi VET hur hårt du har kämpat för att få just dina kunder, och vi vill aldrig leda bort dem från dig.

Wavy är prissatt på ett sådant sätt så att du, företagaren, alltid skall tjäna stort på att ha det. Ett exempel: För en enskild stylist kostar det 299, ordinarie pris. Vi garanterar nya och nöjdare kunder, och i princip alla våra kunder får ökad återbesöksgrad och tätare mellan återbesöken.

maria

En sak som skulle behövas är recensioner på frisörer!
Är ju en tjänst som man köper ganska sällan (iallafall jag klipper mig 1 gång om året) och då kan man inte prova sig fram..
Dessutom är det svårt att granska tjänsten innan etc.

Ett bra exempel är Tripadvisor! Superpraktiskt!

Alla kommentarer…
Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *