Bli mer effektiv

Eftersom jag får många frågor kring hur jag tänker kring effektivitet kommer här mina bästa tips:

1 Gör skillnad på jobb och privatliv. Först och främst, för att bli mer effektiv handlar det om att hitta en balans i vardagen. Ska man kunna prestera bra på jobbet och vara effektiv måste man ladda batterierna hemma och göra skillnad på jobb och vardag så att kroppen och psyket förstår det. I mitt fall så byter jag alltid om när jag kommer hem och går ut med barnen för att komma ner  i varv efter jobbet. Idag när jag kom hem så duggade det lite men vi tog på oss regnkläderna och promenerade bort mot skogen för att plocka blåbär och gå på upptäcksfärd.

Isabella Löwengrip bli mer effektiv

2 Vara här och nu. Jag har noll notifikationer som poppar upp min telefon (förutom kalender). Jag har inte haft ljud på telefonen sedan åtta år tillbaka. Allt för att inte bli störd i det jag gör, jag ringer upp när jag har tid. Är jag i ett möte så är jag på mötet, är jag med barnen så är jag med dom.

3 Aldrig ”Jag gör det senare”. När jag väl jobbar tänker jag aldrig ”Jag ska bara”. Jag skjuter aldrig upp något. Är det någon som ska mejlas, möte som ska tas så görs det. Jag har alltid varit så. Var det inlämningar i skolan så gjorde jag dom dag 1 och aldrig sista dagen. Jag vill få undan så mycket som det går, aldrig lämna något kvar på min todo-list.

4 Låt huvudet vara tomt och blocket fullt. Jag har aldrig något i huvudet. Allt jag ska göra, idéer och sådant skrivs ner. I telefonen eller i mitt block. Jag går inte runt och måste komma ihåg en enda grej. Jag har en todo-lista för förmiddagen och en todo-lista för eftermiddagen. Jag börjar med det svåraste först. Har jag en massa möten under dagen så lägger jag in uppgifterna i kalender, då slipper jag komma ihåg vad som står på min todo-lista utan kalendern säger till. Har man 6-7 möten på en dag och har ca 20 minuter i mellan är det skönt att kalendern berättar vad nästa uppgift är innan jag kliver in i nästa möte.

Isabella Löwengrip prioritera rätt

5. Effektiva möten. De flesta mötena jag tar är 30 minuter. I Sverige har vi en standard på att sitta i en timme och jag tycker att det är galet. Ibland när jag möter storbolag för möten märker jag att dom drar ut på snacket just för att vi ska sitta i en timma fastän vi inte behöver. Man hinner dubbelt så mycket om man halverar, förbereder genom att ha svarat på varandras frågor via mail innan samt förberett en agenda. De flesta mötena i LCC är på 15 minuter och dom tar vi stående. Har jag ett långt möte på 40 minuter så är resterande 20 minuter till för att beta av min todo-list inför nästa möte.

6. Inget behöver vara perfekt (för mig). Jag skickar hellre iväg 80 mail under dagen varav fem är felstavade än att sitta längre med varje och hinna med färre. Jag skickar hellre iväg några ok-presentationer än få fantastiska. Jag klämmer hellre in ett möte på 10 minuter och än att inte ta något alls. Bara det blir gjort nu. Jag är ingen detalj-människa, jag jobbar hellre snabbt och får saker gjorda. Däremot omges jag av detalj-människor i företaget och vi kompletterar varandra bra. Ett bra team har olika styrkor.

Vad är egentligen målet med att vara effektiv? Effektiviteten är i sig inget mål men det krävs för att jag ska kunna hinna med allt jag vill göra på få timmar. När jag hade inte hade barn kunde jag sitta på kontoret i femton timmar om jag ville och såsa igenom allt men nu vill jag hinna med mer på färre timmar. Jag startade inte företag för att jobba så mycket som möjligt utan så lite som möjligt. Det gäller i antal timmar, men mycket ska göras under den tiden.

98 kommentarer

  1. Jag har väntat länge på att du ska kontakta mig… haha.

  2. Tycker det är fascinerande att läsa att folk triggas av denna lista på ett negativt sätt. Med tanke på framgången så verkar det onekligen vara en bra strategi som funkar för Isabella. Funkar varje punkt för alla i alla branscher? Kanske, kanske inte. Isabella skriver ju tom att andra i teamet kompletterar såsom detaljmänniskor. Som någon skrev: en läkare kan inte göra en halvbra jobb. Nej, men listan är ju inte heller en medicinsk guide på något vis. Att pressa in ett besök på 30 min i samband med ett cancerbesked är te’x inte en jättebra idé. Gillar man listan man man väl ta efter det man kan utifrån sina förutsättningar, gillar man den inte kan man skapa en egen. Så himla fiffigt livet är 🙂

  3. Verkar som att de flesta här inne är chefer eller har egna företag med möjlighet att jobba hemifrån.
    Listan passar säkert i de fallen men inte för mig som sjuksköterska då jag är på plats en viss tid å gör det som behöver göras. Inga mail att svara på efter jobbtid osv, tack å lov 🙂

  4. Bra tips! Som tips tillbaka vill jag bara säga det som många redan varit inne på – jag upplever att det ofta är stavfel eller konstigt upprepade ord i dina inlägg. På en i övrigt intressant blogg är det faktiskt ganska störande. Eftersom bloggen ändå är en grundsten i din karriär tycker jag att den förtjänar lite mer kärlek i det avseendet

  5. Inspirerande lista! Förstår inte riktigt hur folk kan vara så förvånade över att ha telefonen på tyst, det är väl inget konstigt? Det är väl inte så många jobb som tillåter att man har en ringande telefon med sig, tänker jag.
    Det att man har förmågan att jobba snabbt och att det inte måste vara perfekt är ju jättebra, speciellt om man har andra i teamet som kan ta hand om detaljer som måste vara perfekta. Jag är själv något av en perfektionist, och kan konstatera att vissa av mina arbetsuppdrag har tagit pinsamt länge, en totalt bortkastad tid, bara för att jag inte är så bra på att göra saker ”bara” tillräckligt bra.

  6. Imponerande! Önskar jag också kunde tänka så, att göra det NU och inte skjuta upp. Undrar en sak bara. Vad har du tex på din to do list mellan möterna? Gå på toa, dricka vatten, ta på nytt läppglans eller du menar kanske jobb?

  7. Vi har skrivit ihop 5 tips för hur du blir effektiv och skapar mer luft i kalendern, tycker det låter som du använder dig av flera av dem på ett eller annat sätt:
    1. Lär dig att säga nej. Till oviktiga saker eller saker som tar mer energi än de ger.
    2. Välj och välj bort. Välj ut vad som är viktigast för dig just nu, utifrån livsfas, tid på året och andra omständigheter, och låta detta spegla sig i vad du planerar in i kalendern. Inse att tiden är begränsad och att du inte kan göra ALLT varje dag, året runt.
    3. Fokusera på det viktigaste. Många schemalägger allt möjligt i sin kalender och försöker sedan hitta tid för sig själva eller familjen i de små luckor som kvarstår.
    4. Stanna hemma. Exempelvis är det tidseffektivt att träna hemma, och numera går det att få matvaror och matkassar hemkörda till dörren utan att det kostar skjortan.
    5. Planera in luft i kalendern. Planera in luft mellan möten eller att saker ska ta längre tid än du tror. 🙂

    För hela blogginlägget se:
    http://minimalisterna.se/5-tips-for-mer-luft-i-kalendern/

  8. Jag gillar punkt 4 – Låt huvudet vara tomt och blocket fullt.

    Det är något jag försöker sträva efter när jag jobbar, även om det är svårt… Men shit vad mycket lättare det är att släppa jobbet på något sätt när det finns nedskrivet någonstans.

  9. Bra inspirers de lista! Colt att du är så ärlig!

  10. Sara Löfroth

    Löste bara några av alla kommentarer. Fy va dumma endel tjejer är. Blir mörkrädd att det finns så många idioter. Dr är avundsjuka på din skönhet. Heja dig! Kram från en tvåbarns mamma!

  11. Tack Isabella för jättefina tips och råd på hur man strukturerar upp sin tid! <3

  12. Tack för din inspiration!
    Jag är mammaledig med mitt 4:e barn, pluggar på 75% och har precis startat mitt företag där jag arbetar 40%. Och försöker va en ok fru ibland 🙂
    Jag håller med om detaljerna, hellre få saker gjorda o stryka dem från listan!
    Jag tror man måste älska det man gör för att orka! Jag gör scheman o försöker lägga in saker med barnen som är givande för både dem o mig så att tiden med barnen även blir min avkoppling!

    Smart med 20 minuters möten!! Så ska jag göra framöver 🙂

    /Sussie

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *