Di x 2

Idag har jag fått två artiklar i Dagens industri. Den ena är väldigt positiv, den handlar nämligen om det samarbete Löwengrip Care & Color gör med Loréal-ägda märke Matrix. Det är rätt unikt att skönhetsbolag jobbar tillsammans men jag tycker såhär; tittar man i vilken kvinna som helst badrumsskåp så kommer man att finna olika märken trängas. Därför spelar det ingen roll om  man hittar på samarbeten över gränserna, slutkonsumenten blandar ändå produkter.

blondinbella dagens industri DI

Här kan ni läsa den

Den andra handlar om att jag blivit fälld av Reklamombudsmannen för smygreklam. Det låter värre än vad det är, RO är ingen myndighet utan ett privat engagemang och enda sanktionen som sker än att det står på deras hemsida. MEN jag tycker att det är en viktig fråga om just hur man ska hantera sina egna bolag. Min blogg handlar om mitt liv som entreprenör och mamma och man får följa min entreprenörsresa. Samtidigt förstår jag att för nya läsare kan det vara diffust om Löwengrip Care & Color eller Flattered verkligen är mitt bolag. Jag förstår. Och det är därför jag började ändra för några veckor sedan, fälld eller inte, om hur jag ska bli tydligare. Som jag skrev då så har köpta inlägg en tydlig text när det är sponsrat.

Skillnaden nu är alltså att när min egna bolag nämns i bloggen på ett kommersiellt sätt så står det med sponsrat inlägg eller adlink. Det är svårt att dra gränsen, jag menar idag skrev jag ett inlägg om min dag på kontoret vilket involverade mest Löwengrip Care & Color jobb. På det inlägget gjorde jag ingen sponsrad inlägg-markering men däremot en adlink på länken till min handkräm. Däremot om det skulle vara ett inlägg som är mer ”Nu släpper vi vår SPF för ansiktet, ni hittar den här”. Då blir inlägget märkt som sponsrat. Hänger ni med? Alla vardagsbetraktelser såsom styrelsemöte i LCC eller Flatteredmöte får inte en markering men om inlägget är kommersiellt vinklat, alltså uppmanar till köp ”Här är nya nyansen” Då blir det markerat.

Det här är en viktig fråga för mig och jag vill göra rätt och att ni läsare alltid ska känna er trygga här. Samtidigt hoppas jag att ni förstår att bloggen drivs som ett företag som ger lön till människor varje månad och att intäkterna kommer via sponsrade inlägg (två i veckan). Kom gärna med idéer och synpunkter på hur jag kan bli bättre, ni har alltid kloka tankar!

85 kommentarer

    Jag är inte särskilt insatt i alla lagar och regler men som läsare tycker jag absolut att det låter som ett vettigt mantra. I mina öron låter det urlöjligt att du ska skriva ”sponsrat” så fort folk kan få uppfattningen om att du har fått betalt för inlägget, för om du inte fått betalt ljuger du ju faktiskt. Däremot tycker jag det är rätt att markera att det är reklamlänkar – som du får betalt för – och då kan läsaren göra ett val innan de trycker på länken, och möjligtvis köper produkten.

    Sedan tycker jag även att alla dessa läsare som påpekar att du (och andra bloggare för den delen) skulle få allt som de tycker bra om gratis kan ägna sig åt någonting annat. Sådana kommentarer är bara onödiga och osar avundsjuka. Om jag själ hade bloggat hade jag säkerligen tagit illa åt mig av att få sådana kommentarer dagligen, för det är självklart att man som privatperson (och känd bloggare) också har rätt till åsikter – ”köpta” eller inte.

      Tack för din kommentar!

    Jag blev också fälld av reklamombudsmannen för att jag använde adlinks utan att skriva ut det. Nu är jag sååå noga med att skriva ut att det är adlinks för att slippa missförstånd, hehe. Kram fina du! <3

    Dock ser man inte reklammarkeringen om man har adblock aktiverat, ni får gärna fixa det.

      Svårt att styra adblocks-programmering 🙂

      Är det inte lite det som är tanken med adblock? Det är nog så att du antingen får avaktivera adblock eller kontakta de som utvecklar tillägget i sådana fall. Tvivlar på att någon annan än de kan påverka det.

    Hur långt tid tar det att skriva ”sponsrad post” eller markera med adlink ? Inte så mycket att bråka om kan jag känna, varken innan eller nu:)

    Jag tycker det känns väldigt märkligt iaf, att i ena timman lägga upp privata bilder på sin familj/sitt liv, och sen i nästa veva försöka kränga produkter och dylikt för att tjäna sitt uppehälle. Sen när blev arbetslivet = familjen? (t.ex. bilbarnstolar, försäkringar)

    Att t.ex. göra reklam för preventivmedel (som inte ens får kallas preventivmedel) känns ju helt befängt, när det gäller en sådan viktig grej som rör människors liv och hälsa.. Hur kan ens en privatperson (som aktieägare) få ”sälja in” sånt?
    Tror mycket negatvitet här beror på att folk inte känner att det går att lita på nåt som skrivs.

      Det är väl helt oväsentligt om du tycker det är märkligt eller inte. Bloggen är en del av Isabellas jobb, sen väljer hon själv vad hon skriver om. Passar det inte kan du sluta läsa, väldigt enkelt. Men om dh hänger med lite så är det vardag blabd många entreprenörer att det funkar så hör, inget konstigt alls.

        Sorry stavfelen, blir så när man skriver snabbt på mobil!

    Hanna Axelsson

    Jag tycker det är alldeles för petiga regler kring reklam i bloggar och på nätet. Det är så typiskt svenskt att myndigheter måste styra upp allting. Vi vuxna som läser måste ju ha lite sunt förnuft, kunna källgranska och se lite bakom raderna. Jag tycker det är viktigt att källkritik finns schemalagt i skolan så barn och ungdomar får lära sig fatta kloka beslut när de är på nätet. Lite regler när det gäller sidor som riktar sig till unga köper jag, men din blogg, Bella, riktar sig till vuxna och därför tycker jag det är lite smått onödigt att fälla dig för detta. Mina tankar. Jag gillar din blogg!

      Haha förstår din kommentar. MEN det som är typiskt svenskt, dvs att myndigheter styr upp på ett effektivt och icke-korrumperat sätt, har bidragit till att vi har ett samhälle med bland den högsta tilliten till myndigheter och varandra i världen 🙂 och det är inte illa! 🙂

      Det är i detta fall absolut inget speciellt för Sverige att dold reklam i sociala medier leder till påpekande. Konsumentskydd är viktigt i alla civiliserade länder.
      Reklamombudsmannen tillämpar Internationella Handelskammarens (ICC:s) Regler för Reklam och Marknadskommunikation när man bedömer om reklam och annan marknadsföring uppfyller god affärssed och god etisk standard. Det är alltså ingen bedömning som är speciell för Sverige utan gäller i alla länder anslutna till ICC.
      Den svenska Marknadsföringslagen skiljer sig inte väsentligen från andra västländers motsvarande lag. Inom EU är reglerna för marknadsföring harmoniserade.
      Möjligen har Sverige strängare regler för marknadsföring av alkohol än vissa andra länder.

    Ja reglerna är ju lika för alla så inte mycket att orda om kan man tycka.

    Varför läser man en blogg om man bara vill anmäla och gnälla? Jag tycker att man borde få skriva vad man vill.. Det är ju ditt liv!

      Jag håller med!!!

    Mer skrämmande är att folk är så blåsta att dom köper allt skit bloggare kränger!

    Är det lagligt att skriva:
    Blondinbella
    Privatliv och mina egna företag (typ) i rubriken högst upp?
    Då kan ingen missa att det inte bara är din livsstilblogg utan även din reklamkanal ut för det du jobbar med?

      Vi tittar på det 🙂 vore betydligt enklare då 🙂

        Håller med om att det vore enklare men då måste det också vara tydligt, för jag har sett exempel på Instagram där de bara taggar ”#sponsrat” och då blir det enkelt ”smygreklam” eftersom i alla fall jag inte läser vad personen taggar med.

        Även om det känns töntigt för dig tror jag det hade varit dags med ”svar på tal” gällande de sponsringar du gör, eftersom det är så många ”reklampoliser” i varje inlägg och jag hade gärna sett färre av dem. De verkar ha väldigt svårt att förstå att man som bloggare har egna åsikter och bara vill dela med sig av man tyckte om sin resa, hotell etc. bara för att det är en del av din vardag.

    fy fn va TRÅKIGT o skriva blogg om man ska bry sig i allt detta!!!? fan, man verkar ju kunna bli stämd för vadsomhelst här oxå. att du ens orkat skriva i 10 år!! (jajja, du blev rik som ett troll på’tt, men ÄNDÅ!)

      Nu har hon ju inte blivit stämd utan anmäld till Reklamombudsmannen vilket inte är en domstol eller som Isabella säger kan ge några sanktioner.(Dock är det direktiv som kan lyssnas till i MD och dold marknadsföring är trots allt vilseledande.)Det handlar alltså först och främst om självreglerande och Reklamombudsmannen tar upp och granskar anmäld marknadsföring och vägleder marknadens aktörer i vad som är god marknadsföringsetik. Alla ärliga aktörer gör bra i att ta deras råd på allvar för sina egna kunders skull.

    Kan du skriva lite om ditt samarbete med Lindex? Dom sponsar ju kläder til dig och andra bloggare, men blir aldrig märkt som sponsad?

      Ja det vore intressant, helst sedan Lindex har ett samarbete med LCC = Bellas företag.

      Sånna som du som antar en massa.. Värst vad du vet så mycket och bättre!

        Är det väldigt många i dina kretsar som bär ej utgivna kläder?

      Bella har sagt flera gånger att hon betalar för kläderna som kommer från Lindex. Därför blir det ju inte sponsrat av Lindex.

        och det sväljer du med hull och hår? Herregud..

    Tycker att det är bra att man måste markera när man gör reklam för andra saker (exempelvis bilbarnstolar), men känns konstigt att behöva göra det när det tydligt framgår att det är ens eget företag. Tycker du gör bra i att bemöta kritiken dock, och att reklamombudsmannen generellt gör ett viktigt jobb 🙂

    Suck! Dina inlägg är ju så oskyldiga i jämförelse med vissa andra bloggerskor som lägger upp betydligt värre saker som ÄNNU mer är uppenbara reklaminlägg.

    Tråkigt och höra om domen. Svår balansgång!

    Herre Gud vad det där måste vara svårt, att veta när man ska skriva och inte skriva. Tycker det är svårt att veta överhuvudtaget som vanliga bloggare.
    Men kör på bara fina, det blir nog bra oavsett vad, du vet vad du gör. 🙂

    Det känns lite otydligt. I ditt uttalande till RO förklarar du att:

    ”Huvudsyftet med webbplatsen (www.isabellalowengrip.se) är att sprida information om de projekt och
    bolag som bloggaren är aktiv i. Webbplatsen bör därmed jämföras med en samlad webbplats för en bolagsgrupp snarare än en privat blogg.”

    Som du beskriver det i ditt inlägg här ovan samt den känsla din blogg ger läsaren så känns det definitivt som din privata blogg och inte en samlad webbplats för en bolagsgrupp?

    Hur kommer det sig att det skiljer sig så markant?

      I Isabellas svar till Reklamombudsmannen ville hon slippa ifrån att reklammarkera inlägg för de egna bolagen genom att hävda att bloggen egentligen är en marknadsföringskanal för dessa bolag och inte en privat blogg. Om hela bloggen var att anse som ett verktyg för marknadsföring skulle varje inlägg inte behöva separat markeras som reklam.
      Hon kunde knappast i svaret hävda att det var en privat blogg för då skulle det inte gå att argumentera mot reklamidentifiering för LCC och Flattered. Gentemot läsarna är argumentet förstås det motsatta.

      Håller med. Det rimmar illa med den bilden du försöker visa för läsaren, att det ”bara” är 2 sponsrade inlägg = du bloggar främst om ditt eget liv = privat blogg. Till skillnad från om hemsidan var t.ex. lowengripinvest.se och du i huvudsak skrev om bolagen men hade ett par vardagsinlägg i veckan.

    Ibland får man en känsla av att produkter, hotell, upplevelser osv är sponsrade utan att det skrivs ut. Det blir dumt när man måste gissa och en massa spekulationer sätts igång. Om du tex är på semester och höjer ett svenskt hotell till skyarna, inte bara en gång utan om och om igen… då får man en känsla av att du fått lite rabatt i utbyte mot alla superlativ. Detta tycker jag du hade behövt vara mycket, mycket tydligare med.

      Håller med. Drar alltid (tyvärr) öronen åt mig när det känns sponsrat.
      http://yohannaafskovde.se

      Men när det inte ÄR sponsrat/rabatterat då och hon helt enkelt bara tycker nått är jävligt bra och vill rekommendera det på eget bevåg? Vad ska hon märka det med då?

      Det går väl inte att bli tydligare än att märka sponsrade inlägg med sponsrat, och icke-sponsrat med ingenting. Sen får läsare bara ta det för vad det är och lita på vad som står.

        Om du tror att alla människor alltid är ärliga är du nog mer naiv än en tvååring.

    Ni som inte verkar förstå varför det är viktigt att annons/sponsmärka – det är EXTREMT viktigt. Om man som läsare inte vet om att personen som skriver bloggen fått betalt för att skriva om en produkt, kan man bli tipsad om en massa goja som aldrig ens testats av bloggaren ifråga, och köpa det rakt av (med detta menar jag inte att BB nödvändigtvis gör så, seriösa bloggare verkar tipsa om sådant de verkligen gillar). Reglerna är framtagna för att värna om privatpersoner och gäller alla som har möjlighet att påverka, media, bloggare osv. Det är varje företags våta dröm att få publicitet utan att det ser ut som en annons. Tänk också på att BB sparar en del slantar på att slippa annonsera sina produkter i tv osv, eftersom hon har en gigantiskt plattform i form av sin blogg.
    När någon tipsar om en produkt vill jag gärna veta vem som ligger bakom – ett företag eller en person som genuint gillar produkten.
    En blogg funkar precis som en traditionell tidning.

      Mycket bra beskrivet.

      eller så använder man sitt vett i huvudet och tar reda på egen fakta istället för att börja grubbla och känna sig lurad 🙂 att alla ska vara så kinkiga, människor borde bry sig mindre om oviktiga saker.

      Det du beskriver är de nya ”vetenskaperna” Content Marketing och Influencer Marketing som de senaste åren ryckt fram ordentligt på bekostnad av ”gammelmedia” som tidningsannonsering och tv-reklam.
      Enligt Wikipedia:
      ”Innehållsmarknadsföring (engelsk benämning Content marketing), är ett medel inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Det syftar på att med en smart strategi och redaktionell ton skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen. Detta ska göras i rätt kanal och med anpassning av innehållet för den särskilda kanalen och målgruppen. Kortfattat kan man säga att det är en strategisk målgruppsanpassning. Uttrycket används för att sammanfatta flera olika marknadsföringsdelar där man mer fokuserar på mottagarens villkor än det företaget vill förmedla.”
      ”Influencer marketing, (also Influence Marketing) is a form of marketing that has emerged from a variety of practices and studies, in which focus is placed on specific key individuals (or types of individual) rather than the target market as a whole. It identifies the individuals that have influence over potential buyers, and orients marketing activities around these influencers.”

        Calle – precis 🙂 Och ska den typen av annonsering ha en chans att överleva eller bli tagen seriöst, måste den annons/sponsmärkas. Läsare får aldrig känna sig lurade.

        Matilda – Om du köper en tidning och läser ett test av produkter så vill du väl att det testet ska vara gjort utan en annonsör i ryggen? Och om det är gjort med en annonsör i ryggen så vill du väl se det så att du vet att en av orsakerna till att produkten är bäst i test, är för att testet är köpt och inte neutralt?
        Naturligtvis tar de flesta reda på vad de själva tycker om en produkt men på samma sätt som tv-reklam påverkar oss (vare sig vi vill det eller inte), påverkar bloggares rekommendationer oss. Det handlar inte om hur smart eller gammal man är, det handlar om hur reklam funkar. Därför är det viktigt att det framgår att produkter pushas för att man får betalt. Reklam är dyrt av en anledning.
        En enda läsare som känner sig vilseförd är en läsare för mycket och börjar man tumma på reglerna på vissa håll är det snart vilda västern vad gäller annonsering.

    Jag har funderat mycket på det där. Ibland får jag känslan att vissa läsare vill att varje inlägg ska märkas med sponsring bara man nämner någon vara. Det börjar gå lite för långt även om det självfallet ska vara tydligt. Det man kan göra är väl att alltid skriva in i sina blogginlägg att det är dina/dina företags/era varor så nya läsare förstår att skorna du har på dig kommer från ditt eget företag. Själv bryr jag mig inte så mycket om det står sponsrat eller i samarbete med utan läser det mesta om det intresserar mig:) (men författaren i mig stör sig lite på att flödet i texten bryts av (adlink)). Mirella
    http://Www.livetmedhund.se

    Äsch- märk alla inlägg som ”sponsrade inlägg” så slipper du allt krångel! Läsarna (eller iaf jag) bryr sig ändå inte 🙂

    Tycker bara det här är fruktansvärt löjligt! Det är ju dina egna företag! Det ska inte behöva stå sponsring eller så, tycker det ör så löjligt. Klart man vill berätta när man lanserar något nytt,
    Är ju ändå något ”stort” på jobbet, eller bara skriva om det. Tycker du borde få göra det fritt. Kram till dig ! 🙂

    Jag kan förstå att det känns väldigt knepigt och att gränserna känns otydliga, men det är ju faktiskt lite av anledningen till att det är så viktigt. Du är ju själv mycket medveten om att det är din blogg som i största del är marknadsföringskanal åt de varumärken du driver, det är alltså ganska uppenbart att det är detta det rör sig om. För varje nytt medium som dykt upp har dessa diskussioner förts, sociala medier är inte unikt där. Det som är unikt är att det är otroligt svårt att kontrollera och urskilja reklam i dessa på en helt ny nivå. Du som varit med från början gällande sociala medier i Sverige (till och med på museum nu) vet ju otroligt väl vilken makt man har att påverka i dessa kanaler och det är ju otroligt viktigt att du tar det på allvar då. Du driver ju fantastiska bolag och varumärken (som jag gärna ser finns kvar :)) då är det viktigt att de framstår som ärliga aktörer på marknaden. Reklamombudsmannen handlar ju om självreglerande Nu har hon ju inte blivit stämd utan anmäld till Reklamombudsmannen vilket inte är en domstol eller som Isabella säger kan ge några sanktioner.(Dock är det direktiv som kan lyssnas till i MD och dold marknadsföring är trots allt vilseledande.)Det handlar alltså först och främst om självreglerande och vägleder marknadens aktörer i vad som är god marknadsföringsetik. Alla ärliga aktörer gör bra i att ta deras råd på allvar för sina egna kunders skull.

    Väldigt lång kommentar jag vet, men jag tycker det är naivt av många att avfärda detta som självklart när de i själva verket inte är medvetna om hur pass stor makt man har som företag och hur utsatt man kan bli som konsument om hela internet får bli fri spelplan för dold marknadsföring.

      Influencer Marketing syftar just till att sudda ut gränsen mellan vad som är personligt och vad som är kommersiellt. I äldre marknadsföringsböcker talade man mycket om tvåstegshypotesen vilken betyder att man inte påverkar konsumenter direkt utan använder sig av ”early adopters” dvs konsumenter villiga att pröva nytt och som genom sin trovärdighet kan få andra att följa efter. Influencer Marketing är en ny form av detta där man låter Zlatan stå för valet av bil, rakhyvel och duschtvål – inte för att han är expert på dessa områden utan därför att han har trovärdighet i andra sammanhang.
      Yngre konsumenter är ofta negativa till traditionell mediareklam och dessutom svåra att nå med traditionella medier. Sociala medier som bloggar, Facebook, Twitter och på senare tid Instagram och Snapchat har därför blivit allt viktigare kanaler till en stor och svårfångad konsumentgrupp.

        Jag är fullt medveten om detta, men vad i den informationen menar du gör det fritt fram för dold marknadsföring? Jag förstår inte vad din poäng är? 🙂

        Hannah, det kommer alltid att vara en kamp mellan intressen som vill tona ned marknadsföringen till förmån för det till synes personliga och uppriktiga, och intressen som kräver korrekt konsumentinformation och transparens.
        Jag anser personligen att sponsrade och kommersiella inlägg ska reklamidentifieras till ledning för läsaren.
        Det kommer dock alltid att finnas en gråzon där det inte är uppenbart vad som ska gälla. Eftersom så många aktörer i sociala medier nu är ovilliga att komma ut med vilka samarbeten de har och vilka inlägg som är betalda, kommer vi tyvärr att under en tid framöver att få leva med känslan av att det är väldigt mycket smygreklam. Därför är det viktigt att trappan sopas uppifrån och att de stora aktörerna t ex Blondinbella och Kenza föregår med gott exempel.

        Absolut Calle, det är ju precis det jag menar på i min kommentar. Jag har studerat ämnet i flera år och precis som du anser jag att kommersiella budskap ska reklamodentifieras, oavsett form. Att Isabella själv inte satt sig in i detta och varit nogrann med hur hon hanterar sin marknadsföring i bloggen (som hon själv säger är drivande i marknadsföringen för hennes bolag) har resulterat i en anmälan och fällning hos RO är inte speciellt oväntat. Jag tycker det är självklart att Isabella ska få marknadsföra sina bolag i sin blogg, jag tycker också att det är självklart att hon tydligt ska vida att det är marknadsföring det rör sig om. Med väldigt små medel kan hon ju faktiskt ta sitt ansvar och göra detta på ett tydligt sätt vilket både hjälper hennes läsare och trovärdigheten hos henne och hennes bolag.

    Tycker inte det ska spela någon roll, du skriver om en produkt som i det här fallet råkar vara din, Tyra Sjöstedt (stavning?) åkte ju också dit när hon gjorde något liknande. Rätt ska vara rätt

    Jag tycker att det är superviktigt att sponsrade inlägg är markerade, då jag vid många tillfällen undrat om de produkter som Bella lovordar är något som hon faktiskt köpt för fullpris och tyckt om eller om hon fått dom gratis eller rabatterat för att skriva om dom i bloggen. Exempel: betalar hon Ida inreder fullt pris? Var garderoberna från Elfa i förra lägenheten gratis? Vad betalade hon egentligen för dom där måttanpassade rullgardinerna i lägenheten? Var babypölen från Ng Baby en gåva? Listan kan göras lång…

    Så du menar att ”Vår handkräm Get a grip kommer alltid vara en favvo. Enda handkrämen jag har testat som går in på några sekunder.” är inte kommersiellt vinklat? Man kan uppmana till köp på olika sätt. Stor skillnad dessutom mellan att beskriva ett styrelsemöte och en produkt man säljer, hänger du med?

    Om någon läsare anmält så fattar jag inte hur vissa orka! Helt otroligt!

    En säljares liv

    Hur mycket betalar du för den här bloggen per månad eller år?
    Hur mycket får du för bloggen?

    Hur mycket hade du fått betala för att promote dina produkter om inte blogget inte fanns?

    Hur hade du promotat eller påverkat folk att köpa dina produkter?

    Det är super viktigt att du är tydlig med reklam.
    Det finns ngt som heter falsk marknadsföring och det gör du en hel del om. Hur ska man fälla dig om du inte märkerar det som reklam?

    Sponsrade inlägg är en bra grej när det gäller andra bolags produkter, men när det gäller dina bolag tycker jag att det är rent löjligt att frågan ens kommer upp på bordet. Företagare måste ju kunna prata om bolaget och de produkter man säljer/lanserar utan att behöva märka inläggen. Erbjudanden till läsarna är ju något kul och härligt för alla parter som alla vinner på. Bolagen är dessutom en så sjukt stor del av en själv och ens liv när man driver eget och alla framgångar och spännande projekt är ju det roligaste som finns. Man vill ju glädjestrålande tjuta ut alla glada nyheter! Att då inte få skriva fritt om det är ju som att bakbinda ena armen – jobbigt, svårt och dämpande för entusiasmen. Dessutom så är det ju konstigt att anta att dina läsare inte har koll på vad du gör. Hela grejen med bloggande är ju att man får en inblick i någons liv, vilket bolagen är en stor del av. Dessutom så väcker det en massa frågor. För mig som föreläsare som bloggar om mina ämnen – borde jag inte jag också behöva märka mina inlägg då i sådana fall? Blogginläggen ger ju mig uppdrag eftersom att folk gillar det jag skriver om – alltså borde det klassas som reklam.

    Men som sagt: Allt detta är så oerhört löjligt. Jag blev arg, ledsen och förskräckt när jag hörde om domen och anmälan och vill verkligen skicka dig en massa stöd och kramar. Bara för att någon tyckt att saker ska skötas på ett visst sätt så betyder det inte att resten av världen tycker så. Vidare så kan väl bloggare sätta ner foten kring detta? Vi bloggläsare kan ju inte lägga över hela ansvaret på bloggaren. Det är lite väl blåögt att skylla på att ”nyare läsare inte har koll” på vad du gör, när du skriver om det både ofta och tydligt i bloggen. Vi läsare måste ju ta vårt eget ansvar i att ta reda på saker, annars skulle ju du isf behöva skriva en resumé om ditt liv i varje inlägg + märka inlägget för att ”nyare läsare” ska få koll. Summa summarum: Löjlig bestämmelse och riktigt tråkigt att du råkade hamna i skottlinjen för detta.

    Jag personligen har aldrig riktigt fattat detta, förstår att sånt här behövs för ett fungerande samhälle men blir ändå lite fundersam. Är det så viktigt för vissa läsare att veta om det är reklam eller inte? Hur orkar man sitta och tänka på det? Jag bryr mig inte om det är reklam eller inte, jag blir ju inte så himla påverkad att jag måste köpa varenda produkt isabella skriver minsta lilla om. Men ja vissa kanske måste det.. menar inget negativt med detta utan blir bara fascinard av att det kan ta så mycket energi och vara så viktigt för många.

    Jag håller med många här att det börjar spåra ur, ang. att man hela tiden ska behöva vara extremt tydligt så fort det är lite reklam. Jag bryr mig aldrig om ifall ett inlägg är sponsrat eller inte. Är det sponsrat så, jaha? alla måste ju tjäna in sina pengar någonstans 🙂 kan tycka att det känns mer personligt om det inte står att det är sponsrat. Står det *inlägget är i samarbete med..” (även i videos på youtube) så kan jag tycka tvärtom, att det känns lite kallt och opersonligt. Då är jag hellre ovetandes om ifall det är betalt eller ej 🙂 men ni måste väl göra som myndigheterna säger!

    Otroligt tråkigt att du väljer att samarbeta med L’Oreal, då dom låter sina produkter testas på djur i Kina. Det är otroligt grymma och plågsamma tester, för att inte nämna fullständigt onödiga.

    Även om L’Oreal gärna slingrar sig undan med att säga att dom själva inte testar och inte stödjer djurförsök, så har dom faktiskt AKTIVT valt att gå in på en marknad som Kinas, som ställer krav på att alla produkter måste djurtestas innan dom får säljas. Så genom att välja att sälja sina produkter i Kina så stödjer dom djurförsök. Jag har sett L’Oreal bemöta många kommentarer kring det här på nätet med att dom som företag själva inte testar, men det är ju som att frånsäga sig sitt eget etiska ansvar. Ingen tvingar dom att sälja i Kina, utan dom kör business och pengar framför stoppet av plågsamma djurförsök. Det finns många andra företag som valt att avstå från att sälja i Kina av etiska skäl och jag hoppas folk hellre stödjer dom.

    Skulle jättegärna höra hur du ser på det här och djurförsök i allmänhet. Produkter inom EU får inte testas på djur, men om ett företag väljer att även sälja i ett land utanför som kräver djurförsök, så är dom ju faktiskt medlöpare.

    Kommer tyvärr inte köpa något mer ur din serie. Jättesynd, då du haft en bra policy hittills.

      Alltså, Bella lobbade för päls från hon var 16 år gammal. Tror inte hon bryr sig nämnvärt om djurtester hit och dit så länge det inte skadar LCC som varumärke.

        Det stämmer och är fullkomligt vedervärdigt. Chansen att Blondinbella bemöter frågan kring djurens rätt att slippa plågas och exploateras i skönhetens eller underhållningens tecken är inte speciellt sannolikt, då hon alltid väljer att tiga när kommentarer kring det kommer upp i fältet.

        Jag skulle verkligen, verkligen vilja höra hennes syn på att använda päls, då djuren sitter i otroligt trånga burar och får sånt stressbeteende att dom börjar bita och gnaga på sig själva. Och ännu värre är det med djurhållningen utomlands inom pälsindustrin.

        Mer om minkars liv här:

        http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-palsindustrin/minkar

      Håller fullständigt med! Fruktansvärt tråkigt att du Blondinbella låter pengar styra för att göra något flashigt samarbete. Gör något bra av ditt företag istället än att medverka till ytterligare lidande för djur.

      Alla produkter inom skönhet som säljs i Kona måste testas på djur.

        LCC testar självklart inga produkter på djur! Och Kronan skulle helt omöjligt kunna ha det som krav eftersom det är olagligt i EU att testa på djur!

        Isabella, var i min kommentar ser du det du skriver? Jag skrev att Kina kräver djurtest, ett svar på en annan kommentar om djurtest. Det står ingenting om LCC och att ni djurtestar.

        Emelie, jag måste ha läst helt fel! Dels blandat ihop kommentarer och tagit din felstavning i kina för kronan, hur jag nu lyckats med det (?), ursäkta för det!

    Jag tycker Alla markeringar stör läsningen enormt, man vill ha ett flyt när man läser, typ som när man läser en bok. Men så avslutas inläggen tydligt med” i samarbete med” det blir ett abrupt slut det blir inget flyt till nästa inlägg. Likadant med Adlinks markeringar med stora bokstäver o.s.v. det blir inte som mysig läsning utan mer som annons efter annons det blir jättekonstigt.. vore bättre om det gick att lösa på något sätt som inte påverkar läsningen för mycket.

    Det verkar som att antingen vill man ha jättemycket koll och markeringar på allt, eller så finns det folk som mig som bara vill läsa bloggen och bryr sig inte så mycket om vad som är sponsrat eller inte..

    Kan man ha någon individuell inställning på bloggen kanske, så man själv får välja om man vill ha just den infon eller inte? By default kan den vara på.

      Det fungerar inte riktigt så med tanke på att vilseledande marknadsföring även är reglerad lagligt och kan komma upp i MD om det inte sköts som det ska.

    Tycker det är självklart att varje människa ska få skriva om sitt arbete i sin blogg, oavsett om man äger företaget eller inte. Du uppmanar ju inte till köp i bloggen bara genom att gå till jobbet och ha ett möte. Tycker det är jättespännande att få följa dig, din vardag och dina bolag!

    En önskan dock är att de länkar som finns i bloggen kan öppnas i en ny flik i webbläsaren. Ibland kan jag klicka på en länk men vill ändå vara kvar i bloggen för jag har fler inlägg längre ner som jag vill läsa.

    Problematiken med RO:s beslut är att det i förlängningen innebär att alla egna företagare som skriver eller länkar till sitt eget företag på Facebook eller i andra sociala medier även dem ska kunna dömas för smygreklam. Att inlägg som sponsrats av externa företag ska märkas som reklam är självklart, men att behöva göra det när man talar i positiva ordalag om sitt EGNA företag är helt bisarrt. RO har uppenbarligen inte tänkt längre än vad näsan räcker..

    Jag tycker det är enormt tråkigt alla ni som säger att det är överdrivet att Bella ska behöva märka de inlägg som är reklam. Jag skulle vilja be alla er att titta på filmen The Joneses med Demi More och sedan fundera på om livsstilsbloggare i allmänhet och Blondinbella i synnerhet är verklighetens The Joneses som har som syfte och leverbröd att skapa trender och påverka människors livstil, drömmar och konsumtion. Så bortsett från de skatteekonomiska aspekter som rör sponsrade inlägg, tänk gärna att det inte har med taskighet att göra att ifrågasätta Blondinbella utan att det alltid är viktigt, bra och nyttigt att kräva transparens av människor med makt. Tänk också att Blondinbella faktiskt är ett företag och inte en privatperson och att det när hon granskas och ifrågasätts är som man brukar säga i affärsvärlden ”not personal, it´s business”.

    Jag blir otroligt besviken att du väljer att samarbeta med ett företag som aktivt väljer att låta djurtester utföras på deras produkter!

    Hej!
    Jag kan tycka att det är viktigt med transparens i bloggen och ifall ett inlägg är sponsrat, det vill säga du har fått pengar för att skriva det eller på något annat sätt tjänat på det, så bör det märkas ut. Detta då det minskar förvirringen kring andra inlägg som idag uppfattas som i en gråzon. Som någon annan skrev tidigare, när du prisar ett hotell du bor på i vartenda inlägg det nämns, men det är inte på något sätt markeras som reklam känns det lite skumt. Jag tror inte att läsarna väljer att hoppa över reklaminlägg, eller att du skulle skriva osanning, men som läsare vill man gärna veta varifrån berömmet och exaltationen kommer.
    Detta gäller då samarbeten med andra företag, Att du ska behöva märka ut att det är i samarbete med dig själv känns märkligt. Man förstår att en person som driver ett företag vill att det ska gå bra, och då gör reklam för det.

    Tråkigt att du väljer att samarbeta med företaget Loreal/Matrix som testar sina produkter på djur. Varför väljer du att bidra till djurtester? Inte OK!

    Var är din skjorta ifrån? Den med blad,den är jättefin!

    Det är väl en sak om du gör reklam för dina egna produkter , hudvård och skor. Men när du smyger in möbelreklam, designreklam,matkassar,flytt,förvaring och allt som är så genomskinligt att du fått grejerna. Då är det tröttsamt att läsa. Inte ärligt utan väldigt genomskinligt

      Jag är faktiskt en vanlig människa jag också, som använder produkter, har kläder på kroppen och möbler i mitt hem. Saker vi behöver köpa! Det är dock alltid otroligt många person som fråga var saker/produkter kommer i från och eftersom jag inte har möjlighet att besvara alla lägg skriver jag oftast ut informationen innan, för att spara tid (vilken man ju tyvärr inte har helt obegränsat av).

        Visst kan man nämna märke, modell och eventuellt inköpsställe just av den anledningen att läsarna ändå kommer att efterfråga informationen. Till överdrift kan jag dom läsare tycka eftersom man frågar om minsta lilla t-shirt, blomkruka eller leksaksbil.
        Undvik att länka så kanske en del läsare blir lugnare. Även i dagspress nämner man ju varumärken och enskilda produkter utan att det anses som reklam.
        Gör bloggaren ett helt inlägg med bilder på en produkt, lovord, upplysningar om varumärke,modell och inköpsställe, så blir det naturligtvis svårare för läsaren att tänka annat än att det är fråga om någon form av spons eller betalt inlägg.
        Om bloggaren därefter hävdar att det är absolut inte sponsrat utan bara en nöjd köpares recension så uppstår naturligtvis ett trovärdighetsproblem.

        Tack för konkret feedback!

        Ok, men denna vanliga människa har en gång stått på en föreläsning och sagt att hon aldrig bloggar om en produkt gratis. En annan sak är att du har börjat märka vilka inlägg som är sponsrade det senaste året. Medan du har haft sponsrade inlägg i flera år. Du har också börjat märka sponsrade inlägg efter påtryckningar utifrån, inte för att du själv har tyckt att det är rätt mot läsaren att göra. Självklart blir det då svårt för mig som läsare att tro att du gladeligen sponsormarkerar på eget bevåg för att hellre vara övertydlig än undertydlig. Tvärtom så tror jag att du som erfaren bloggare och erfaren företagare har lärt dig hur du kan undvika att märka vissa samarbeten som samarbeten och spons. Som tex inredningen i ditt nya hus där du har länkat till samma blomvas flera gånger men samtidigt hävdat att det inte är spons. Det blir väldigt svårt för mig som läsare att förstå varför vissa produkter länkas och andra inte. Hur kommer det sig att en gymåterförsäljare sponsrar er med gymutrustning medan inredningsåterförsäljare tackar nej? Och hur säljer ni in länkar och reklaminlägg om produkter som lampor, småvaser och barnvagnar länkas/skrivs om gratis utan något företag behöver betala för sig?

    Det var ju otippat att Isabella gladeligen svarar på övriga frågor, men ignorerar informationen och kommentarerna ovan kring att hon samarbetar med ett företag som testar på djur.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *