Öppet brev

Framgångsrika kvinnor väcker mycket känslor….

… Särskilt starka blir de känslorna när vi driver företag, tjänar pengar och tar för oss. Även om vi driver bloggar som är större än många svenska mediehus, med större inflytande på det offentliga samtalet och med större lönsamhet än de flesta tidningar, så framställs vi oftast som lättviktiga kändisar. Som en av de starkaste rösterna i den svenska bloggvärlden och som en föregångare i att driva framgångsrika företag med bas i bloggen har jag fått ta mycket skit, både från dem som är för fina för att läsa bloggar och från dem som är avundsjuka på framgångsrika företagare. Och att jag inte skäms för att mitt företag går bra och att jag tjänar pengar väcker ännu mer ilska på sina håll. Det är helt i sin ordning. Alla kan inte vara nöjda alltid. Men jag blir lite bekymrad när jag ser hur etablerade medier bevakar bloggar. Trots att bloggar idag är en stor mediekanal och för unga, främst tjejer, en viktigare kanal än många traditionella tidningar, så bevakas svenska bloggföretagare nästan uteslutande som kändisar.

Nyligen inledde Reklamombudsmannen en granskning som ni säkert vet. Egentligen välkomnar jag en sådan granskning. För mig är det viktigt att vara tydlig med vad som är marknadsföring gentemot mina läsare och jag försöker följa gällande regler. I detta fall har reglerna dock varit otydliga. Först i november förra året kom Konsumentverket ut med tydliga rekommendationer kring marknadsföring i bloggar och sociala medier. Dessförinnan har det varit upp till bloggarna själva att försöka tolka marknadsföringslagen. Man kan tycka att jag skulle ha följt de nya reglerna till punkt och pricka från den dag då de publicerades, men det vi talar om nu är ett enkelt misstag som redan åtgärdats och som borde vara en bagatell. Men nej, i den mediala bevakningen jämställs ett ganska oskyldigt misstag med smygreklam och brott mot marknadsföringslagen. Vi som bloggar hängs ut som giriga, vill roffa åt oss och ohämmat bjuder ut våra personliga varumärken för vinnings skull.

Imorse pratade Linda Hörnfeldt om hur man ska agera när man gör reklam i sina kanaler på TV4. Det som låg till grund för själva inslaget var RO:s granskning av mig.

Min blogg är varken det första eller sista medieföretag som kommer att granskas av KO eller Reklamombudsmannen. Men jag ser sällan stora rubriker i traditionella medier då andra medieföretag granskas. När kvällstidningarna granskades för spelannonser bevakades det sakligt utan skandalreportage där de som granskas beskrivs vara ”bad guys”. Fällningar i pressens opinionsnämnd för grova kränkningar av personlig integritet leder sällan till rubriker, utan blir notiser i den tidning som fällts. En del av ansvaret ligger naturligtvis på oss som driver företag baserade på våra bloggar. Vi har inte alltid själva insett kraften i den räckvidd vi har och att vi på många sätt är mer inflytelserika än många traditionella medier. Vi har därför inte krävt den respekt vi förtjänat vid granskningar. I stället för att agera med självklarhet som framgångsrika företagsledare har vi ofta låtit oss beskrivas som unga uppstickare. Det är en viktig lärdom för alla som driver nya företag att respekt från andra också kommer från den egna självbilden.


Själv har jag för länge sedan lämnat de bekymmer bakom mig. Jag har bevisat för mig själv och andra att jag kan driva företag och att jag kan bredda det företag långt bortom min blogg. Men fortfarande stöter jag i det glastak som finns i förminskandet av bloggare, oavsett hur framgångsrika de är. Det är inte bara ett förakt mot oss, utan också mot våra läsare och kunder som man visar få andra företag och deras kunder. Det finns också en jämställdhetsaspekt: Vill vi nå ett samhälle där män och kvinnor mäts för vad de åstadkommer, så måste man också i media sluta förakta vissa typer av företag drivna av kvinnor, oavsett om det handlar om hemtjänst, RUT eller att driva en blogg.