#IsabellaLöwengrip
Följ

Månad: januari 2015

Life & thoughts
januari 31 2015 at 16:30

Ingen Amy

Jag har tänkt en del på hon Amy idag i Gone Girl. Hur hon bestämde sig för att vara en ”sjukt skön tjej” som aldrig tjafsade, var svartsjuk eller krävde mycket i sin relation. I samma veva läste jag en bekants facebook-status där han skrev ”… Tänk att du min fru (namn) har fött våra två barn och under våra år tillsammans har du aldrig varit sur eller gnällt en enda gång”. Min första tanke var Wow vilken kvinna! Själv har jag åkt till psykakuten två gånger under min tid med Odd, jag har stundtals varit en våt fläck i hans famn och säkert gnällt massor så att det ryker ur Odd öron.

Kvinnan i facebook-statusen är säkert en faktiskt människa men jag bara undrar hur man kan leva ihop och få barn och där i mellan aldrig har varit sur/ledsen/tjafsat? Det låter så overkligt. Jag undrar hur hon gör. Jag tror att jag är mer positiv än de flesta människor, de är sällan jag tänker en negativ tanke och det mesta rinner av mig. Men jag är ju mänsklig för det. Jag har ju också dagar när jag bara vill dra täcket över huvudet och sova vidare. Dagar när jag inte orkar något alls.

Åter till Amy Gone Girl. Jag fick en tanke som poppade upp om jag liksom har lurat Odd i början när vi träffades. Att han skulle fått för sig att jag var en stålkvinna, alltid ett socialt monster och alltid ett leende på läpparna .. Men så var det inte.  Hur som helst så kom jag fram till att jag aldrig varit Miss Nice Girl, någonsin. Jag har nog alltid varit väldigt öppen med vem jag är och visat alla mina sidor rätt omgående för att testa om personen pallar trycket. Klarar han min framgångsrika sida lika bra som min svaga? Jag tror att en av framgångsfaktorerna med att Odd och jag fungerar så bra ihop var att vi sänkte garden direkt mot varandra och tillät oss vara dom vi är. Vi är både ett Chips och dipp-par men också ett par som har väldigt höga mål och stöttar varandra i det.

Summan av kardemumman så tror jag att det är viktigt att våga vara en person som gnäller, är ledsen och arg i en relation. Det tyder ju på en trygghet. Att man vågar vara urbalans. Få avreagera sig på hemmaplan när allt annat i ens liv går i 110 (var annars ska man ladda batterierna?). Jag vet många tidigare dejter som gärna hade fortsatt hänga med mig under allt flärd men inte varit beredd på att stötta när det varit tufft. Tänk om man hade hållit den leende fasaden tills man fått barn ihop och inte förens småbarnåren insett vilka man egentligen är mot varandra. Vad tufft det hade varit.

Bild 2015-01-31 kl. 16.06

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Agnes

Tack! Behövde höra det just idag.

Andrea

Hej, tack för ditt underbara inlägg. Du skänker mig hopp, inspiration och glädje! Jag undrar dock hur är det att hamna på psykakuten? Jag känner att jag är nära att hamna där också men är skrämd av hur det är och vad som görs när man är där.

Cecilia

Hej Andrea,
Svarar i Isabellas ställe och mera generellt. Det viktigaste som händer om du åker in är att du får prata med vänlig personal som har erfarenhet av att bemöta människor i kris. Du får berätta vad som skrämmer dig med själva vårdsituationen, du kan få konkreta råd om det behövs, och du får alltid vara med och diskutera hur ni ska gå vidare. Om du känner på förhand att du är på väg att börja må dåligt behöver du inte åka till akuten. Det går fint att prata med någon bra doktor eller sköterska på en alldeles vanlig vårdcentral också. Lycka till! Varma hälsningar.

Jennifer

Jag anser att alla är vi olika. Jag är en väldigt positiv person. För mig är det omöjligt att bli arg för småsaker, sånt tar bara energi. Jag skulle aldrig bli arg på min kille för att han inte handlat ”rätt saker” till exempel, då går jag och gör det själv eller tillsammans med honom. Har han ätit sista avokadon så har han gjort det, vi får köpa nya svårare än så är det inte för mig. Småbråk är för mig helt onödigt och det drar negativ energi från mig och det är något inte jag vill ödsla tid på.
Alla är olika och jag är en positiv person som skrattar ofta och jag skulle aldrig vilja byta ut det bara för att någon skulle tycka det var omänskligt att vara glad jämt i ett förhållande. Jag bråkar inte med mina vänner och inte heller med min pojkvän.

ändra inställning

Jag har en helt annan syn på förhållande än dig. Jag tycker inte att man ska använda sin respektive som soptunna där man kastar all skit efter en jobbig dag. Jag skulle aldrig få för mig att gräla med mannen pga att han ätit sista avokadon. Min man är en underbar människa som jag älskar, varför ska han behandlas som skit när jag är trött/stressad?
Vi tror på ömsesidig respekt och kärlek. Har jag haft en dålig dag så säger jag det till mannen som sen ger mig en lång kram. Det är så jag laddar mina batterier, genom att kramas med min man och min son, inte genom att gnälla på de jag älskar. Min familj förtjänar den bästa jag kan vara, för de är de bästa jag har.
Jag förstår mig verkligen inte på par som gnäller och grälat konstant, varför är man sån mot de man påstår sig älska?

anna

Men gilla!!!!!! DET är vad jag kallar en superkvinna om någon!

Håller med till en viss del men tänk på alla skilsmässor och separationer idag och om alla skulle tänka efter mer när det gäller hur man är mot sin partner? Kanske når man väldigt långt om man bestämmer sig för att hoppa över en del av allt gnäll?

Missa inte http://www.modevarlden.se idag där jag tipsar om riktigt bra inredning i butik nu!

Kram Johanna

Isa

Fint skrivet!

Psykakuten!!!??? Nu blir jag rädd att du driver dig själv för hårt Bella. Vet inte om du sett att jag skrivit om att effektiv andning håller stress, oro, ilska och sorg på en hanterbar nivå, utan psykakut. Bloggat om andning http://kikkisandstrom.se/category/effektiv-andning. Och fakta om effektiv andning http://kikkisandstrom.se/effektiv-andning

Men självklart, vi ska vara oss själva i ett förhållande. Helt rätt!

Maja

Att åka t psykakuten behöver inte vara jordens undergång som dina frågetecken och utropstecken antyder att du tycker. Alla är vi även olika, jag lider av panikångest och det är liksom bara så det är. Jag har lärt mig hantera detså bra det går, men ibland tippar jag över kanten (oftast pga ngt som hänt) och då är psykakuten nödvändigt. Utan att jag för den sakens skull är psykiskt sjuk eller inte har lärt mig andas korrekt. Att andas (för mig i form av meditation och yoga) är viktigt, men att ibland behöva professionell hjälp ur en situation man inte kan hantera behöver inte tre utropstecken och tre frågetecken.

Cecilia

Med all respekt för andningstekniker som absolut kan fungera bra i många fall: en akut psykisk kris kan ha inslag av stress, oro, ilska och sorg, men det akuta handlar just om upplevelsen av att gå sönder, att det hela inte går att hantera hur effektivt man än andas. Närståendes stöd är oumbärligt men ibland behövs också hjälp från utbildade personer som kan bemöta rätt och ge rätt vård. Vad man inte behöver i det läget är att bli skuldbelagd och stigmatiserad. Men det finns många fördomar kvar i Sverige: ”vad är det för dumheter, jag har minsann inte behövt…” Ofta från personer som saknar första- eller andrahandserfarenhet av hur det är när det verkligen är allvar.

Hanne

Tack för ett fint och klokt blogginlägg! Hälsningar från ett vintervackert Jämtland.

Vilket bra inlägg!

Evelina

BRA SKRIVET!!! Håller helt med dig, jag tror tjaffs och att man hamnar ut balans stärker en relation. Blir så trött på folk som säger ”nej vi tjafsar aldrig i vår relation”… Vad är det för relation?

Mina föräldrar är skilda sen länge. Vill inte att mitt kommande barn inte heller ska ha minnen av mamma och pappa tillsammans. Bättre att visa sina sämre sidor innan. Så att relationen även kan fortsätta efter man fått barn. För då kommer man tjafsa…

Sara Starkström

Ja, jag reagerade också på det där med ”Skön tjej” när jag läste den Gone Girl. Mitt favoritcitat ur boken (sid 303 tror jag):

”Den kvällen när jag var på den där festen i Brooklyn, låtsades jag vara en modern flicka, en sådan flicka som en man som Nick skulle vilja ha: en Skön tjej. Män brukar ju alltid använda det som en komplimang. Skön tjej. Att vara en Skön tjej innebär att jag är en åtråvärd, klipsk och rolig kvinna som gillar fotboll, poker, snuskiga skämt och rapningar, som spelar tv-spel, dricker billig öl, gillar trekanter och analsex och stoppar i sig hamburgare och hot dogs som om hon kan äta hur mycket som helst, samtidigt som hon är en nätt storlek 34, för Sköna tjejer är framförallt heta. Heta och förstående. Sköna tjejer blir aldrig arga; de ler bara en smula på ett sorgset, kärleksfullt sätt och låter männen göra vad de vill. Fortsätt bara, pissa på mig, jag bryr mig inte, jag är en Skön tjej.

Män tror faktiskt att det finns sådana tjejer. De blir kanske lurade för att så många kvinnor är villiga att låtsas att de är sådana. Jag kände mig länge förolämpad av Sköna tjejer. Jag kunde se hur männen – vänner, arbetskamrater, främlingar – blev alldeles till sig på grund av de här hemska låtsaskvinnorna, och jag hade lust att sätta mig ner med de här männen och lugnt säga till dem: Det är inte en kvinna du bjuder ut, den du bjuder ut är en kvinna som har sett alldeles för många filmer, som har skrivits av socialt missanpassade män, som gärna vill tro att den här sortens kvinnor finns och kanske skulle vilja kyssa dem. (…) Och de Sköna tjejerna är ännu mer patetiska än så: De låtsas inte ens att de är den kvinna de vill vara, de låtsas att de är den kvinna en man vill att de ska vara.”

Lola

Efter att ha sett detta inlägg så måste jag säga Isabella att jag är helt kär i dig!! Detta är för att är så mycket glans och rosor i bloggarna. Klart man vill veta vardagliga ”hinder” om man kan säga så. Jag är en väldigt envis tjej som gnäller mycket och samtidigt har så mycket kärlek i mig. Jag har levt tillsammans med min fästman ett bra tag som harfått se mina fula sidor samt dom goda. Jag ler hela tiden men samtidigt kan jag explodera. Men det är pga panikångest. Vi lär oss av varandra, vi älskar varandra inte nog med det vi tar oss igenom saker och ting. Ger man upp så förlorar man varför inte samarbeta? Fortsätt med det du gör. Mycket kärlek / Lolita.

Men Amy i Gone Girl är ju inte direkt en skön brud? Nu ska jag inte spoila filmen, men inget av hennes beteende i filmen är väl ett speciellt skönt beteende?

Hon är väl snarare väldigt manipulativ och planerande.

Är väl ingen som vill vara som henne får man hoppas.

Sen tjafsar/bråkar ju alla par, annars håller man ju inne vad man känner/tycker. Man kan ju inte tycka lika om allt hela tiden. Är nog bara nyttig med lite tjafs och ventilera ut sina känslor.

jondayla

Ovanligt och modigt att visa sig osminkad så!

Erika

Åh vad du är underbar Isabella! Fantastiskt fint, ärligt och sant inlägg.
Hejja dig!

Barbara

Fast som Amy vill man ju inte vara, hon var ju värsta psykopaten. Manipulerande och lögnare liksom, att hon lyckas så bra med att spela en ”sjukt skön tjej” är ju just pga att hon är psykopat.

Sen håller jag med om det sista, att man ska vara ärlig mot varandra. Jag och min fästman har varit ihop i 5 år och självklart så har jag extremt dåliga perioder också då jag lider av psykiskt ohälsa, det är ju ingenting man döljer direkt. Jag gråter och är arg, ledsen osv framför honom och ibland på honom, men det löser man ju!

Happy Lashes

Fint inlägg!

Är du nyfiken på att testa fransförlängning?
Utbildad hos Lashia Eyelash Design och arbetar som trainee fram till certifikatet.
Ett nytt set kostar 495 kr (elevpris) och behandlingen tar cirka 2,5 timme.

Maila till happylashesbycaroline@outlook.com för mer information 🙂

Tummen up för inlägget! Känner igen mig! =)

Maria

Fast, den där killen på facebook, hans upplevelse kanske är den att hans fru aldrig gnällt eller varit sur. Hon kanske har varit det men han kanske inte tycker det.
För exempel finns det tillfällen jag tycker jag varit världens bästa i en diskussion eller liknande medan min man tyckt jag varit ett monster.
En uppfattning om någon eller något ligger ju alltid i betraktarens ögon.

Du kan ju hävda exempelvis hävda att du VISST är gnällig/sur/inte perfekt i din blogg. Det enda jag uppfattar är en gnistrande vintervit lyckobubbla.

Frida heed

Härligt med sånna här ärliga och ”nakna” inlägg. Kloka och vackra du! Tack för att jag har möjlighet o klicka mig in på din blogg varje dag. Så mycket inspiration och motivation som du skapar hos mig varje dag , tacksam för det. Kram Goa bella!

Jag läste någonstans att om man bråkar i förhållandet betyder det att man älskar varandra, att det bevisar att man bryr sig liksom. Så slutar man tjafsa skulle det vara tecken på att man slutar bryr sig. Själv känner jag väl att det hade varit superskönt om man aldrig tjafsade, men samtidigt kan jag ju förstå det där med att det skulle vara ett tecken på att man bryr sig. Är ju såklart olika också! Bråk som dödar förhållandet är ju lite annat än lite vardagstjafs såklart!

Vet inte riktigt vad poängen med den här kommentaren var men.. Du kan ju se det som att du tjafsar med Odd för att du bryr dig! För så kanske är fallet haha 😀

Ha det bra!

anna

Men det är väl ändå skillnad på att visa känslor och att ständigt raise hell för tex en uppäten avokado eller bara för att kolla om ens man står ut med en??

mrsMe

Jag tänker ofta negativa/ gnälliga tankar, men jag och min man har ALDRIG tjafsat/ bråkat. Bara för att bevisa att man kan vara din motsats, men att det ändå är lyckligt och bra.
Jag och min man träffades när vi var femton, har varit tillsammans i trettio år, har varit gifta i tjugo år och är (för den som inte kan räkna) fyrtiofem år i år. Vi har barn.

Varför måste man tjafsa/ bråka? Det kan vara så att man känner varandra så väl är sådana soulmates att det faktiskt inte behövs. Varför måste man vara misstänksam mot denna typ av par?

Vill bara poängtera att det finns olika typer av människor.

Sara I

wow vad otrolig fin du är på bilden!

Jag vill säga (nyläsare) det är otroligt mysigt att läsa din blogg!

Haha inte bråka med sin partner alls? låter underligt, hon måste hålla mycket inne!

Gentiana

Hej bella. Jag har precis fått reda på att jag är gravid och jag fryser något helt otroligt har du känt samma sak?

Lima

Jag skulle som komplement till partner att prata av sig hos att exempelvis ha handledning via arbetet eller liknande. På så sätt kan man lämna frustration som exempelvis gäller arbetet utanför ditt privatliv och ens partner. Jag skulle rekommenderar alla att ha någon proffesionell handledning , psykolog, kurator eller liknande att prata med regelbundet. Då kan man få hjälp och handledning i massor av olika frågeställningar eller problem. Partnern är givetvis ett bra bollplank men ibland är det bra att ha någon professionell dör man kan kräka av sig och få vägledning

GC

Odd, kanske inte har det så lätt men han är ju ändå vuxen. Gillis känner ju naturligtvis av dom dåliga vibbarna, så liten han är. Hoppas att Odd mer ser till att han har det bra än sin fru. Tänk på det Odd om du läser detta. Gillis är viktigast.

Mira

Hej!
Såg avsnittet där ni provade tänkta vagnar.
Här kommer ett tips på vagnar som påminner om stokke och har syskonvagn.
http://www.mimakids.se/_literature_133339/Mima_online_broschyr_2015

Evelina H

Jag har också tänkt mycket på ”Sköna Amy” och vad en sån brud egentligen innebär. Jag tror att många tjejer är En Skön Brud inför mannen. Några kommentarer här bevisar det också, tex ”ingen står ut med en gnällspik”. Det får mig att dra slutsatsen att en sådan person inte är helt säker på att någon kan älska den för den personen han/hon verkligen är. De flesta killar låtsas aldrig, är sig själva från start. Klart vi tjejer ska vara så också. De killar som ratar en för att de vill ha En Skön Brud kan man lika gärna sålla bort.

Sen jobbar jag som socionom och har träffat en enorm mängd äldre personer och pratar med väldigt många av dem om deras viktiga relationer genom livet och för de flesta har det ju varit maken/ makan och det har hänt att jag träffat på en del som stolt sagt ”vi har aldrig bråkat en enda gång på 70 år”. Jag kan för allt i världen inte förstå detta. Har man inte hävdat sig? Har man tänkt ”låt gå”? Är det två konflikträdda? Har man varit mer ”vänner” än passionerade? Jag har frågat men fått svaren ”nej, vi har bara inte bråkat”.
Så jävla intressant!

Jag och min man bråkar då och då. Jag tänker ofta ”låt gå” ändå, för vill inte vara svår att leva med heller, har dessutom många gånger i efterhand insett att det jag blivit sur/ arg över varit fel/ orättvist. Väldigt mänsklig relation skulle jag säga. Vi älskar varandras fula och fina, och jag kan helt och hållet säga att jag känner min mans alla sidor. Vi har ändå massor av respekt och förståelse för varandras behov, vi bara ryker ihop ibland. Dock har vi varit separerade en gång bla pga att vi haft mycket extern stress som slitit på oss (aldrig vår kärlek) och trötta människor bråkar mer. Tillslut bestämde jag mig faktiskt bara: nej, det finns INGET det är värt att bråka om så mycket att våra barn får betala. Hade vi skilt oss hade barnen fått betala. Nu har vi varit tillsammans igen i flera väldigt lyckliga år och vi har skaffat fler barn. Tackar ofta gud och vår lyckliga stjärna för att vi hittade tillbaka till varandra och fick uppleva en sån här kärlek då vi älskar verkligen varandras ALLT; för ur allt fult vi gått igenom har resultatet lett till en extrem ren kärlek som ingen Skön Tjej skulle kunna få

Emma

Men Evelina, om det inte ligger i ens förhållande att bråka, varför ska det anses fel?
Bara för att man inte bråkar så håller man inte inne det och det betyder absolut inte att man inte är sig själv! Det är ett sådant idiotiskt antagande. Likadant slutsatsen du drar kring ”gnällspikar”.

Jag har mina dåliga dar och även min pojkvän, vi kanske är irriterade på varandra ibland för vardagsgrejer och inte delar vi samma åsikter om saker och ting, men vi kompletterar varandra bra och vi bråkar inte. Jag förstår inte varför min relation är mindre sund än din? Måste vi bråka för att vara lyckliga?

Mikaela

Eller hur!

Tror det sticker i folks ögon, speciellt sånna som bråkar en del i sina relationer.

Om jag läser kommentarerna verkar en del ha väldigt svårt att acceptera att vissa inte ens behöver bråka. ”Det är omänskligt och ohälsosamt” menar de.

Inte sjutton kräver ett sunt förhållande bråk o speciellt inte för sakens skull. Alla är vi väl olika och även när det kommer till att leva i en relation?

Evelina

Jag tror att mannen på facebook är ungefär som de flesta andra i cybervärlden – Han målar upp allt så fantastiskt som det kan bli, en vit lögn för att få sitt liv att verka perfekt.
Och vem är många att klandra honom när dem själva gör likadant?

Det är ju såhär också. Jag har svårt för dina gravid-uppdateringar då det i många fall endast är en rosa graviditet TROTS att du verkar ha en ganska besvärlig graviditet där det är din inställning som räddar dig..

Elin

men herregud är det eftersträvansvärt att inte visa känslor, aldrig bli arg och tjafsa? Det är väl klart att man bryter ihop ibland det gör väl alla normala människor och då om man lever med någon så ja, då får hen vara med om det, so what?

Intressant inlägg! Jag och min sambo har haft mycket berg och dalbana i vårat förhållande. Men nu 10 år senare har vi det hur bra som helst. Jag tror att ett förhållande växer om man inte ger upp, utan kämpar tillsammans så växer vi tillsammans. Förhållanden som ofrivilligt gör slut för tidigt, har varit tyvärr för snabba i beslutet.
Vi är alla människor mänskliga då det innebär att vi är super människor allihop 🙂

Maria

Å vilket bra inlägg!! Det bästa med en nära relation är ju att man har utrymme att vara sig själv helt och hållet, både stark och glad, ”svag” och ledsen – för det är ju så i livet, vi utvecklas ständigt, och ibland tar vi stora utvecklingskliv just i dipparna.

Det är ju därför vi älskar våra män/partners, för att vi är så nära dem, att de älskar oss hur vi än mår för stunden. Och gör de inte det, så är det ju inte vår sanna partner. Och jag tror att många män älskar just detta med sina kvinnor, att de är mer känslomässiga, lite upp och ner, än de själva (vilket ofta är fallet). För de lär sig så mycket om sig själva och om livet genom det. Det öppnar deras hjärtan, tror jag 🙂

Härliga kvinna!

Varför inte kolla in min blogg? Vad har du att förlora?

Puss!

Feministen

Vilket fint inlägg, modigt och hjärtskärande ärligt. Vad fint att ni funnit varandra i det och generöst att du delar med dig av det du gör.

Julie

Vad bra att du tar upp ämnet! Nu skäms jag lite för jag har tidigare tänkt på dig som den här tjejen lite när jag läst bloggen. Lite tendenser av ”den coola tjejen” som ser till att mannen får spela tv-spel och se fotboll på kvällarna, fina underkläder och inte säga nej till sex mm, kanske på bekostnad av sig själv. Senaste tiden har jag insett att jag haft fel!

Solveig

Bra, Isabella! Du er virkelig forbilledlig! 🙂

Petra

Hej Isabella! Jag har läst din blogg nu i många år men aldrig kommit mig för att skriva något. Än fast vi lever väldigt olika liv, så känner jag igen mycket i det du skriver gällande dina tankar om olika situationer och om livet i stort. Jag är sedan ett år tillbaka en ensamstående 24årig mamma till en 3årig liten kille. Så just nu befinner jag mig i min livs största utmaning. Därför är det så roligt att gå in på din blogg och få ta del av din positiva inställning till vardagen, livet och kärleken. En positiv inställning som inte upplevs som för mycket utan som väldigt genuin. Så tack för den inspiration du ger till en mer positiv inställning till livet!

jenna

Den där vännen som aldrig gnällde gjorde som denna kvinna? (Fick mig att tänka på berättelsen)

THE SHOEBOX
A man and woman had been married for more than 60 years. They had shared everything. They had talked about everything. They had kept no secrets from each other except that the little old woman had a shoe box in the top of her closet that she had cautioned her husband never to open or ask her about.

For all of these years, he had never thought about the box, but one day the little old woman got very sick and the doctor said she would not recover.

In trying to sort out their affairs, the little old man took down the shoe box and took it to his wife’s bedside. She agreed that it was time that he should know what was in the box. When he opened it, he found two crocheted dolls and a stack of money totalling $95,000.

He asked her about the contents.
‘When we were to be married,’ she said, ‘ my grandmother told me the secret of a happy marriage was to never argue. She told me that if I ever got angry with you, I should just keep quiet and crochet a doll.’

The little old man was so moved; he had to fight back tears. Only two Precious dolls were in the box. She had only been angry with him two Times in all those years of living and loving. He almost burst with Happiness.

‘Honey,’ he said, ‘that explains the doll, but what about all of this money? Where did it come from?’

‘Oh,’ she said, ‘that’s the money I made from selling the dolls.’

Elin

Ville bara säga att du är verkligen vacker på bilden , du strålar =)

anna

jag tycker aldrig det är okej att ”avreagera sig” när man kommer hem och bara gnälla och vara allmänt jobbig mot sin partner. älskar man någon är man snäll mot den. punkt slut

Lina

Det är inte alla killar som orkar i längden att stå ut med en kinkig tjej som ofta gnäller! Jag var själv en sån mot min pojkvän lite då och då. Jag tror det handlade om att jag ville bli bekräftad och få uppmärksamhet, att han skulle tycka synd om mig. Han stöttade mig bra, men sen tröttnade han på gnäll och bestämde sig för att inte umgås med mig när jag är gnällig. Det hjälpte oss, för sedan blev allt bättre och jag orkar inte vara en gnällig människa i hans närvaro. Ingen gillar sånt! Så du råkar bara ha ren tur att träffat en man som står ut med en massa gnäll. Många gillar tycker det är fruktansvärt oattraktivt och jobbigt.

Fia

Ja om man fogar sig hela tiden och blir precis som mannen vill så har man bra mycket mer problem än om man kan vara sitt gnälliga jag ibland. Skulle min man inte acceptera mig även när jag är oattraktiv så skulle jag aldrig vara med honom!

maria

Bra inlägg! Jag kommer att tänka på filmen JUNO, där pappa ger henne kärlekstips:

”Look, in my opinion, the best thing you can do is find a person who loves you for exactly what you are. Good mood, bad mood, ugly, pretty, handsome, what have you, the right person is still going to think the sun shines out your ass. That’s the kind of person that’s worth sticking with”

Sandra

Du är ju själv rätt bra på måla upp en fasad att Odd är perfekt men sen gör du en kovändning när det gynnar dig som i detta inlägg, känns så oäkta hela du och Odd!!

Sophie

Precis vad jag tänkte. Jag tycker i stort att det är bra att Isabella är en bra förebild för unga kvinnor gällande företagande och att målet kan vara framgång i karriären och inte att vara snyggast och ha bäst kläder – Men det känns ju otroligt syniskt stundtals här på bloggen. Jag upplevde till exempel att det aldrig var bråk och allt var toppen fram tills babyboost-boken kom och hon fick positiva recensioner om att hon öppnade upp sig i boken. Helt plötsligt var bloggen full med inlägg om ”dåliga dagar”

......

Är benägen att hålla med dig Sandra.

Blondinbella ger verkligen dubbla budskap. Ena dagen bråkar hon och Odd aaaaldrig, och hon har inte en negativ tanke nånsin i sitt blonda lilla huvud.

Nästa dag skriver honom hur hon använder Odd som slagpåse, och surar över när han ätit upp hennes avokado, eller köpt fel godis åt henne när han blivit utskickad till affären. Vojne… Fjortisfasoner värre!

Men hon har ju själv sagt i sina föreläsningar att hon ljuger väldigt mkt i bloggen, allt för att få reaktioner och klick.

Frågetecken

Alltså. Varför i hela friden följer ni bloggen om ni blir så tjuriga? Ni verkar följa den slaviskt med.
Äter ni godis ni tycker illa om?
Haha jag undrar som en flundra…

Alexandra

Jag tror att det är olika beroende på vilka man är. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 11 år och har en dotter tillsammans. Men det är väldigt sällan som vi bråkar eller gnäller på varandra. Jag tror att det säkert är bra i många andras relationer. Men för oss funkar det bra ändå.

M

Jag vill bara tacka dig för att du delar med dig av det här. <3

Mikaela

Jag behandlar min man som jag själv vill bli behandlad. Jag kan beklaga mig för honom o ventilera mig, men inte får han nån ilska o irritation riktad mot SIG då.

Vill inte heller som ”k” skrev, avreagera mig på den jag älskar. Jag skulle inte bete mig som en skitstövel mot honom för att nåt annat i livet går tungt. Det finns bara inte.

Är vi griniga är det förmodligen även i vårt fall på grund av ett missförstånd, ofta väldigt kortvarigt då vi pratar med varandra.

Skulle min man komma hem o ta ut sin frustration på mig verbalt hade jag inte tyckt att det var speciellt kul. Vi är vuxna människor och inga småbarn som inte kan bete o formulera oss.

Så tänker i alla fall jag 🙂

Karin

Ditt liv måste vara väldigt enkelt om du tror att alla ska fungera som dig?
Man är olika och har olika styrkor och svagheter. Man reagerar olika och det finns inget rätt eller fel i det.
Att man ”tar ut” vissa uppdämda känslor i mer accepterade lägen, som hemma där man är trygg är knappast konstigt. Hur skulle världen se ut om folk alltid och konstant fräste ifrån på plats – på jobbet, på ica etc?
Och hur vuxen man än är, så finns ett känslospann som man inte direkt kan kontrollera. Visst kan man till viss del behärska sig mångt och mycket men ibland rinner bägaren över. Det kan vara av ilska, sorg eller lycka.
Det betyder inte att man konstant kastar all skit hemma på sin partner men att kunna vara öppen med hur man känner och varför man känner på vissa sätt är nog ingen nackdel.
Att ständigt lägga band på sig för husfriden låter snarare som ett större problem i längden….

Mikaela

Fast vänta nu, jag behöver inte alls lägga band på mig? Jag har bara inget att irritera mig på gällande min man o jag tänker inte skaffa mig heller 🙂 Eller låta honom bli måltavla för att jag är stressad över nåt. Däremot bollplank om man kan använda den termen i det läget.

Absolut, är harmonisk med mitt liv för det mesta o agerar inte alls som huvudinlägget vill påstå är mänskligt! Jag är dessutom betydligt äldre än vad hon är så det är ingen 15-åring som sitter och skriver.

Tycker att det är viktigt att visa sina sidor. Jag har svårt att ha vänner som inte kan bli sura eller ha egna åsikter, jag vill hellre veta vad någon tänker. Tycker nästan att det kan vara lite falskhet varning på personer som inte kan stå för något, kan man lite på dem?
Det känns nästan som att den där frun inte har någon personlighet och inte vågar säga ifrån?

Jag tycker också att det är viktigt att säga vad man tycker och tänker. Och så klart tycker man ofta olika. Men bara för det behöver man inte bråka och bli osams. Jag och min sambo har vart tillsammans i 11 år och bråkar jätte sällan. För oss funkar det bra så, men alla är olika och i vissa förhållanden kan det kanske vara bra att gapa och skrika emellanåt?

Alla kommentarer…
Life & thoughts
januari 31 2015 at 11:49

Tillbaks bland böcker

Lördag förmiddag och jag har bestämt mig för att ta det så lugnt som det bara går (Läs: så mycket Gillis tillåter). Jag har inte kunnat läsa en enda vanlig bok på 2,5 vecka på grund av körkortsteorin (ville inte blanda böcker i huvudet, var rädd för att jag liksom skulle mixa ihop allt). Men nu! Jag har sedan några månader tillbaka, nästan bara snöat in mig på böcker om roliga frågor och teser. Dels för att det är intressant och det stillar min nyfikna sida men också för att tvinga mig tänka utanför min comfort zone och det väcker ny kreativitet hos mig. Jag har hittat ett förlag som bara ger ut sådana här böcker, Volante heter dom. Där hittade jag Max Tegmarks bok om universum, Michael Dahléns fantastiska bok Nextopia, Tänka snabbt och långsamt och gamla goda Freakonomics.

Böcker helt i min smak. Nu är det dags för denna:

IMG_444393242

… Uppföljningen av Freakonomics, jippie! Om ni inte har lyssnat på Freakonomics podd så gör det.

Skärmavbild 2015-01-31 kl. 11.38.36

När jag är klar med den ovan så ska jag ta mig an dom här böckerna, herregud så jag längtar. Jag går ju på mammaledighet första april och kommer S som beräknat den 14:e så har jag massor av boktid innan. Men å andra sidan blev det en hel del läsning under alla amningstimmar tidigare också.

 

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Joanna

Another book I can recommend ” in that alley” is ” Blink” by Malcolm Gladwell.

Läsning är avkoppling och förkovran i mitt liv. Jag älskar att läsa men inte sliskiga romaner, utan just den här typen av böcker. Hittade en specialutgåva med både Freakonomics och Tänk som ett freak på min favoritbokhandel på nätet i specialutgåva som E-bok – bara 49 kr. Hurra, måste beställa genast! Kolla här http://ow.ly/IhIE6
Slår vad att de har flera av de andra titlarna som du nämner 🙂

Minna

Ser verkligen framemot en recension av Pikettys bok:)

Sofie

Har du något tips på hur man kommer ner i varv för att kunna läsa en bok? Jag älskar böcker men får aldrig ro att läsa mer än någon sida..

Dessa ska jag kolla in. Tack för tipsen! 🙂

Jag älskar också att läsa och får abstinens om jag av någon anledning inte har möjlighet att läsa. Jag gillar också den typen av böcker som du visar här ovan. Ett favoritämne hos mig är Kvantmekanik och hjärnan.

Just nu på bloggen: 7 saker att komma ihåg när livet suger.

Njut den här lördagen!

You Rock!!!

tess

Är det inte jobbigt att ha ett barn och aldrig kunna vara ifred?

Angelica

Emellanåt.

Visst är det lite extra härligt att kunna läsa ”vanliga böcker” efter att ha läst plugg-böcker ett tag (även om det bara var dryga två veckor nu)
Tack för tipsen!
Kramar!

Älskar att läsa, är dock en perioder. Är jag i bokfas kan det bli en 4-5 böcker/vecka. Underbart avkopplande.
Kram Jess
-hyr ditt hus i Spanien-

Hey Isabella, just returned home from a vacation in Ko Lanta and gotta say one of the best part of the holiday was all the books! Thank you for these great tips, I’m constantly searching for some good reads.

Also, I recommend reading Khaled Hosseini’s books, they won’t leave your eyes dry, I promise.

http://www.arcticvanilla.com/

Alla kommentarer…
Life & thoughts
januari 30 2015 at 18:01

Träffa Teamet i LCC!

[youtube width=”600″ height=”350″]https://www.youtube.com/watch?v=CsbFVWhv4TQ[/youtube]

Glöm inte att prenumerera på min Youtube – Kanal för fler klipp! 🙂

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Marie

Hej Isabella !

Jag har följt dig sen dess många år sedan, jag är döv och kan inte hänga med i alla videon som du lägger upp grund av ni pratade och det fanns inga texter som man kan läsa + lyssna på vad ni pratade om. Eftersom du är en stort inspiration för mig, jag vill gärna kunna följa upp hela tiden och hänga med i vad du säger i dina videor. Jag tror säkert att jag är inte ensam om det. Det vore bra om du kan börja sätta in undertexter i dina videor 🙂 kram från en läsare !

Vilket fantastiskt gäng! All dedicated! Och beundrar dig för ditt driv och för att du orkar trots att du är höggravid. Keep going 🙂

Hoppas du får en bra dag 🙂

Andy

Hörde i videon att LCC har en ”Education & Marketing Manager” vid namn Lina.
Förstår att man menar den ”utbildning” som återförsäljarnas personal får i produkternas egenskaper och användning.
”Education” betyder grundutbildning typ grundskola och gymnasium. Antar att det inte är någon friskola LCC har startat.
Därför är det korrekta ordet ”training” när man menar företags- och produktspecifik utbildning.
Varför har Pingis inte reagerat?

Lena

Vad har hänt med Christian? 🙁 🙂

Emma

Det har hon redan haft ett långt blogginlägg om så sluta tjata om det!

Kolla in min blogg! Calvin Klein, fairytale, syskonbarn, massa hårtips och så mycket mer!

Skrivit ett inlägg angående rökning/passiv rökning och snus kring ens barn. Vad tycker du? nikki.vimedbarn.se/passivrokning-och-snus-kring-era-barn/

Asså jag bara ÄLSKAR ditt driv! Önskar jag hade hälften av ditt driv för att orka med vardagen ibland! Haha 🙂 Känns som om allting går till att göra dottern nöjd och glad sen är det slut 😀 Iofs en rätt bra prioritering om jag får säga det själv.

Elina

Hej!
Tänkte bara kolla med dig om du hittat något sommarhus. Kommer ihåg att du letade efter det för ett tag sen och kom på att min syster har ett fantastiskt hus som hon vill hyra ut två veckor i sommar. Osäker på vilka men runt 28-31 tror jag.
Huset är helt nybyggt och ligger på västkusten (Tjörn) det är 300 kvadrat med ett sovrum för vuxna två barnsovrum hennes barn är 3 respektive 10 månader nu (tjejer) ett lekrum. Sedan även kontor samt 1 gästrum på nedre plan. Huset har 3 toaletter med dusch på alla. Allt är fördelat på 3 våningsplan med 2 balkonger och det finns även inglasad veranda samt stor utomhuspool, utomhus jacuzzi, bastu samt en mindre gymdel inomhus.

Huset ligger med fantastisk havsutsikt på ett berg så ca 10 minuter gångavstånd till närmaste badplats.

Hör av dig om det är intressant!

Det var kul att lyssna, men såg inte särskilt mycket. Vad för inställning gjorde du så det blev 144p? Känns som början av YouTubes intågande-tiden. 🙂

Christel

Åh, vad spännande! Just det du sa i slutet, att ni höll på med något hemligt som har med bröllop att göra. Jag gifter mig den 23 maj i år – kommer det ni håller på med hinna släppas innan dess?

Åh du har en sjukt bra blogg!

sophie

Hej!

Vad kul med en video med alla som du jobbar med på företaget. Kan du inte berätta mer om vad ni gör. Hur mycket folk arbetar. Är de heltid osv.? Hade varit roligt att få veta.

Mathilda

Idag köpte jag min första produkt ifrån dig. Bodyloation som jag smörjde mig med och jag var i himlen! Kmr aldrig köpa nån annan loation, luktar sååå himla gott, verkligen nöjd! 🙂

linnéa

Ni verkar vara ett härligt gäng, kul att få en liten inblick i vilka som faktiskt ligger bakom LCC. 🙂
Keep it up!

Alla kommentarer…
Life & thoughts
januari 30 2015 at 16:00

Omslag

Förresten, jag är på omslaget för SVD:s nya bilaga Våra nyfödda barn. Det handlar om min bok Babyboost och lite allmänt i mitt liv. Vill ni läsa intervjun så finns den gratis här. Jag fick förresten en fråga idag om jag inte har ångest för att jag inte är med Gillis på inskolningen. På måndag ska jag vara med honom men det kändes faktiskt bäst att Odd tog dom första dagarna. Jag är så hormonell just nu så hade han krånglat med tex sovstunden så hade mina stresshormoner skjutit i höjden och det hade inte direkt hjälpt honom att somna bland andra barn. Odd är lugnare på det sättet. Men det ska bli jättekul att vara med på måndag, jag ser fram emot att få gå loss och tokleka med alla barn på avdelningen!

Skärmavbild 2015-01-30 kl. 14.32.36

Skärmavbild 2015-01-30 kl. 14.33.05

Skärmavbild 2015-01-30 kl. 14.33.18
Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Linda

Hej! Jag undrar vad syftet är med att skola in din son så tidigt (ung ålder ), speciellt som du ska vara hemma? Och vad tror du om forskning som säger att förskola är skadligt innan två års ålder?

Anna

Håller med de första inläggen då vi precis avslutat vår inskolning där vi fick klara direktiv om att befinna oss i bakgrunden för att så småningom fasas ut med förts kortare och sen längre och längre stunder för att vänja av. Pedagogerna gör ju sitt jobb bäst när inte vi är där 🙂

Karin

Alltså att gå in och tokleka med några barn under en inskolning är knappast okej.
Du är där som trygghetspunkt för Gillis – enbart.
Du känner inte de andra barnen och för dem är den miljön som det ser ut en trygghet och vardag. Bara en ren inskolning med nya barn och nya vuxnas närvaro är stressande för redan befintliga barn utan att föräldrar kommer och ”leker”. Vissa barn tycker det är kul medan andra tycker det är jättejobbigt och det måste man respektera.
Sen är ju förskolan en pedagogisk verksamhet som pedagogerna sköter och inget ren lekstuga.

Inskolning är knappast öronmärkt för mamman. Tycker det är helt rätt att Odd tar första dagarna, med eller utan hormonsvall.

Survey

Hey all,

I hope none of you mind, I’m currently completing a study and am in need of your valuable assistance, if by any chance any of you have time please help me with a few minutes of your time.

Thank you guys so much in advance

Part 1:
https://www.surveymonkey.com/s/9Q2J85P
Part 2:
https://www.surveymonkey.com/s/9J3T2J5

vilken fin artikel =) Härligt att du har lyckats så fint både i arbetet och med fin familj! Två härliga världar! Jag börjar längta efter att ta tag i det där med arbetslivet nu snart =)
annasvarld.vimedbarn.se

Cicci

Tredje dagen av inskolning avklarad idag. Hittills går lillan in , ropar Hej! och börjar leka. Från första stund. Jag (och pappan som var med första dagen) har bara suttit på golvet, hållit koll på vad hon gör, fått ögonkontakt och sagt några snabba ord innan hon svischar förbi mot nästa lek.
De andra barnen däremot!!!!! de dras till mig och sambon som flugor på… Jättegulligt! Eftersom barnen roterar runt bland alla vuxna får ju pedagogerna tid för min lilla medan jag läste någon saga för ett annat barn och så vidare. Jag skulle aldrig kunna avvisa ett barn som söker den kontakten, en del är så små! Men jag är ju klart primärt där för min dotters skull.

Jess

Haha typiskt dig! Du skriver nog ofta före du tänker..lite gulligt men det är ju inskolning det handlar om ?

Vad roligt att du fick vara med på omslaget och bilden är jättefin 🙂

Caroline

Jag vill, med risk att verka tråkig, starkt avråda dig från att ”tokleka” med barnen på förskolan. Du får tänka på för vems skull du är där, för att roa dig själv eller som din sons trygghet i en ny miljö?

Hej Bella! Svarar du på alla mejl du får? Jag skickade ett till dig för några veckor sen och undrar om man kan förvänta sig ett svar 🙂

Efter barn så är detta en lösning för att bli en hot mama.
http://youtu.be/Vy-ClANpzKw

Lisa

Va kul at du ser fram emot inskolningen. Jag är själv förskollärare och det hjälper att föräldern är entusiastisk. Men jag skulle inte vilja att föräldrar börjar leka med barnen. Det är svårt nog att leda sin barngrupp när det sitter främmande människor där. Men du kan ju höra med pedagogerna om vad din roll förväntas vara.

Karin

Håller med! När jag har inskolning vill jag helst att föräldrarna ska vara så inaktiva som möjligt. Då får jag, som pedagog, en chans att närma mig deras barn. Sen såklart så får man självklart gosa med sitt barn om hen kommer till en. För så länge du är där, är du nummer ett och att vara just inaktiv kan hjälpa oss lite på traven med just att lära känna ditt barn =) Passa på att ta med en bok =)

/en annan pedagog

Sara

+1 på den! Det sista man behöver precis innan samling/lunch/aktivitet är någon som skruvar upp barnen ännu mer.. /ytterligare en pedagog 🙂

linn

Håller helt med! 🙂 Mvh, en annan pedagog

Alla kommentarer…