#IsabellaLöwengrip
Följ

Månad: oktober 2013

Life & thoughts
oktober 31 2013 at 17:00

Gifta i två månader

Idag firar Odd och jag två månader som gifta så jag tänkte överraska honom med en liten present när han kommer hem från jobbet. Jag älskar verkligen att vara gift. Det är så fint på något sätt. Kärleksfullt till tusen. Något som vi pratar mycket om är just att fortsätta att vara ett par när vår son kommer. Att inte bara vara mamma och pappa utan hustru och man också. Jag hör så många par som glömmer det och så låter det som ett företag när de planerar nattning och annat. ”Om du ska ut med dina vänner ikväll, då får du ta morgonen” (eller hur det kan låta, jag syftar på när man säger det i negativ ton som en slags företagsdeal man försöker ro in). Så vill jag aldrig någonsin ha det.

Det som har varit styrkan med mitt liv hittills är att jag gör allt med glädje. Jag tycker väldigt sällan saker i livet är jobbiga. Och det handlar egentligen inte om vad som ska göras utan inställningen. Jag är en levnadsglad människa. Irritationsmoment fastnar inte och jag tror att livet levs bäst om man försöker hitta en känsla av lycka och så stannar man där. Det fungerar. Några skriver att stressen av att vara lycklig hela tiden är något som får oss olyckliga. Jag håller inte med.

Det är ingen konst att vara lycklig. Det är rätt enkelt.

1. Ändra på det som du ogillar i livet. Skyll aldrig ifrån dig utan inse att du är din lyckas smed. Man får älta en taskig barndom ett tag eller vara uppriven efter ett förhållande som tar slut men förr eller senare är det du själv som bestämmer om du ska komma på fötter igen. Skit som händer i livet är en fantastisk energikälla. Vänd det till något positivt och lär dig utav det.

2. Oroa dig inte över sådant som du inte kan påverka.

3. Inse att allt löser sig så länge du är positiv. När jag ser tillbaka på tillfällen i livet som jag tror att det har gått åt helvete så har det snarare bara blivit bättre efteråt.

4. Var tacksam för det du har i livet. Det största källan till lycka.

IMG_6881

IMG_6877

Till min prins! Två månader som gifta

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jane

Tack för ett fantastiskt fint inlägg, Isabella. 🙂

Andrea

Jag har precis blivit gravid med första barnet, så jag vet heller inte mycket om livet med barn, men en i princip oundviklig del av nyblivna föräldrars liv är sömnbrist, och effekterna av sömnbrist har jag erfarenhet av, så därför tycker jag också att det här inlägget är oerhört naivt.

Innan min sambo opererades hade han ett medicinskt problem som ledde till mycket dålig sömnkvalitet. Kombinerat med ojämna skift på jobbet ledde det till en sambo som ofta var slutkörd. Normalt sett är min sambo oerhört empatisk och kärleksfull, men när han är riktigt trött blir han lättirriterad, säger klumpiga saker och håller sig för sig själv. I det här läget hjälper inte positivt tänkande – hans hjärna är inte tillräckligt vaken för att fungera fullt ut.

Därför kommer vi definitivt ha ett schema på vem som tar bebisen när. Det handlar inte om att uppnå millimeterrättvisa, utan om att vi behöver få våra basala behov uppfyllda för att kunna ha det bra i relationen. Jag är övertygad om att det ibland kommer köra ihop sig pga saker som stress på jobbet och barnets utvecklingsperioder och att det till följd av det kommer bli tjafs mellan oss, men det känns faktiskt inte så farligt så länge vi accepterar att det var sömnbristen som talade och sedan går vidare. Jag tror definitivt att positivt tänkande kan hjälpa, men då krävs det som sagt att de basala behoven är uppfyllda först, vilket kräver en del planerande om man har en bebis att anpassa sig efter.

Johanna

Herregud vilka avundsjuka mänskor det finns!!! Ni som alltid måste spy galla över det Isabella skriver, fruktansvärt barnsligt och omoget. Ni kan istället sluta läsa bloggen om ni stör er så på det! Jag är häpnad över att folk kan bete aig så som ni gör!

Jag är 30+ och har fyra barn, stort hus, bra jobb och en fin man. Det har jag jobbat för, det har varit mitt mål, inget har kommit gratis. Klart att livet inte är den dans på rosor men med rätt inställning blir dagarna enklare och tillsammans reder man upp motgångarna.

Gk

Du är ju fan en sjuk människa som är expert på alla områden, sitta och påstå att det är hur lätt som helst att vara lycklig?! Då har man ALDRIG mått riktigt skit kan jag säga. Tycker du ska hålla tillbaka på dina expertuttalanden hela tiden..

Saradenraraa

Jag och min sambo har varit tillsammans i flera år. Men ändå så är vi inte förlovade eller gifta än. Och jag tycker det är underbart. Bara jag får vara tillsammans med han jag älskar!!

Lisa

Hej Isabella!
Jag vill bara säga att jag tycker att du är en grymt inspirerande människa, du är stark och har precis rätt inställning. Fler människor borde tänka som du gör och bli mer positiva! Jag är egentligen ingen person som läser bloggar, men din blogg älskar jag! Det står så mycket bra saker och som sagt bli man verkligen inspirerad!

Elin

Hej Isabella!
Vill bara poängtera att jag tror att vissa i kommentarfältet helt enkelt blir provocerade över att andra är lyckliga och tillfreds med livet – eller i alla fall har inställningen att livet går att påverka.
Bry dig inte om dessa bittra kommentarer – din personlighet och blogg är en inspirationskälla!

Kim

Mycket bra skrivet! Som vanligt så går Bella ut och talar om hur allting skall vara och hur perfekt livet är, pekpinnar och hur man lyckas med allt, pengar = lycka, men gång efter annan så har även BB fått erfara att man ändrar sig med tidens gång (kallas ERFARENHET), för några år sedan ville hon st*rlisera sig men med tiden så blev det ett annat, så är det ju, man ändrar sig hela tiden allteftersom livet och verkligheten kommer emellan, skall bli intressant att se hur BB ser på livet om några år, trist bara att inte någon som helst ödmjukhet finna utmed vägen

Sofie

Alltså, läser ni vad ni skriver? Vad vill ni ha sagt med att ”Vänta bara, världen är hemsk och kall och fruktansvärd och vi kommer alla dö!”? Tror ni inte hon också har märkt av de sidorna av livet vid det här laget? Vill ni att hon skriver ”Åh, men vad fel jag hade – naturligtvis är världen hemsk och jag ska aldrig mer försöka vara lycklig.”? Är det det ni tycker att hon ska göra? Eller att hon ska gruva sig inför förlossningen, tycka att det ska bli hemskt med ett barn?

Hon skriver varken att cancersjuka ska ta sig i kragen eller att hon inte kommer få ett enda problem med barnet sitt. Det hon skriver är hur hon hanterar sitt liv, och det är otroligt starkt att kunna gå tillbaka till en positiv livssyn trots att livet ger en käftsmällar ibland (vilket vi alla vet att hennes liv har gjort, hon har t.ex. antagligen fått fler dödshot än alla er här sammanlagt). Och som ni borde ha märkt är inte det här någon psykologblogg om hur man hanterar svåra depressioner eller dödsfall i familjen, utan en ung tjej som vänder sig främst till andra unga tjejer. De flesta unga tjejer har inte cancer eller svåra depressioner, utan tonårs-/ungvuxenproblem, vilka mycket väl kan bli bättre av positivt tänkande. Vid psykisk sjukdom eller livskris ska man kontakta sin närmaste vårdcentral, inte Bella.

Angående citatet ”Det är ingen konst att vara lycklig. Det är rätt enkelt.”, så är det ganska enkelt. Lycka är ingen slutdestination när hela ens liv är perfekt, när man är frisk som en nötkärna, har friska, vackra, smarta barn, har den perfekta partnern, perfekta huset och perfekta jobbet. Om ni tror det kommer ni förmodligen aldrig bli lyckliga. Lycka är det fina på vägen – att uppmärksamma saker som gör en glad, och låta det göra en glad. Det är ingen raketforskning att försöka ändra sitt tankesätt till vardags och att försöka se ljusglimtar när allting känns tungt. Det är inte att förringa dåliga känslor, det är att inte fastna utan gå vidare och hitta lyckokänslor trots dem. För obehagliga känslor försvinner, man måste bara låta dem gör det också. Det är svårt att komma ihåg, men lätt att göra (förutom vid psykisk sjukdom, då du bör kontakta din närmaste vårdcentral för vidare remittering).

Och angående 3:an, är det verkligen ingen av er som har tänkt tanken att upplevelsen av hur saker löser sig kan vara subjektiv? Om man är positiv är chansen mycket större att man upplever det som att saker löste sig. Är man negativ är risken att alla utfall, förutom det i förhand önskade, upplevs som att saker inte löste sig.

Dessutom, in case of saker man är missnöjd med som man inte kan ändra, se tips nr. 2.

Sluta trycka ner folk som försöker, ni kommer inte högre upp för det.

Sophie

TACK! Precis vad jag har tänkt på sedan jag läste inlägget och kommentarerna. Jag förstår inte vad som är fel på folket som bara försöker trycka ner. Ja, det är jobbigt ibland med småbarn men jag är då trött på allt gnäll på småbarnsriden och hur jobbig den är. Kan man ta den tiden med en nypa salt och positiv livssyn så klarar man även av den grova sömnbristen och de dagar där man bara gråta och känner sig sur. En positiv grundinställning är ingeting som är feleller konstig utan tvärtom en överlevnadsstrategi vid motvind. Flrsök aldrig tappar den Bella!

Anna

Jag tycker det är tråkigt vilken negativ inställning ni har! Jag är inte gift eller har barn men när den dagen är här kommer jag vara exakt lika positiv som Bella är. Varför skaffa barn med inställningen ”spyor, bajs, vara ständigt trött osv”. Bella är säkert medveten om att det är tufft att vara förälder men varför fokusera på det?
Hade jag ständigt fokuserat på det som vissa av er kallar ”det verkliga livet” hade jag också varit bitter.

Alex

Det är väl ändå inga par som går in i föräldraskap med annan bild än att det ska bli bra. Att man delar upp saker och ting, typ ”om du fick sovmorgon idag så får du gå upp tidigt i morgon (med barnet/barnen)”, så är väl det inget annat än ett sätt att försöka få det lite rättvist. Klart om det sägs på ett negativt sätt då är det ju en annan sak. Men att annars försöka dela upp saker, både som har med barnet hushåll osv, är väl ändå bara sunt. Och jo det kan vara svårt att vara lycklig. Alla lever inte ett liv som är en dans på rosor. Många går igenom svårigheter, på olika sätt, som gör att man inte alltid är lycklig. Och det är inget fel med det. Det är så livet kan vara. Självklart kommer man långt med positivt tänkande. Men det löser inte allt. Du var ju trots allt deprimerad själv för typ ett år sedan. Då borde du inse att vissa saker som händer i livet kan man inte bara ta med en klackspark och gå igenom med ett leende på läpparna. Likadant är det ju med det här med att få barn. Du kan sitta nu och vilja/önska/tro att det ska bli på ett visst sätt. Men hur det verkligen blir vet du inte ännu. Det är faktiskt mycket möjligt att även du och Odd blir ”de där föräldrarna” som kanske är griniga på varandra osv. Eller där du sitter och är bitter på Odd för att han går ut på krogen med kompisarna och dricker öl medan du får vara hemma med lillen. Du säger att du inte är sån. Men du vet faktiskt inte hur det blir på riktigt. Men visst du kanske är den övermänniskan som man ibland får bilden av att du tror att du är. Fast med tanke på att du gått in i vägen, varit sjukskriven, deprimerad osv så tycker jag att det visar att du är precis som alla vi andra ”vanliga”. Du tror bara inte själv att du är det. Men det kanske vi får läsa här i bloggen. Även om de flesta inlägg här bara visar hur pussilulligt och bra allt är. Frågan är om det verkligen är så på riktigt eller om det bara är en bild som visar.

Kim

Mycket bra inlägg! Att som Bella hela tiden tala om hur allting skall vara är mycket naivt och inte alls trovärdigt, vardagen och livet kommer emellan och man ändrar åsikt hela tiden varefter man blir äldre och saker och ting händer (kallas ERFARENHET), för några år sedan ville Bella sterilisera sig, tänk vad man kan ändra sig bara på några år!

Karin

De senaste dagarna har jag kräkts när jag läser din blogg som jag annars tyckt varit ganska bra. Det känns som att du pissar på oss småbarnsmammor som kämpar varje dag med våra älskade ungar.
Det är inte lätt att inte få sova en hel natt på månader och aldrig få vara själv. Man kan älska sin partner oändligt, men det hjälper inte alltid mot tjafs och sura miner.
Man vill inte ha spetstrosor efter förlossningen, man behöver sova men måste amma och det är inte så lätt som man tror att dela lika på sysslorna.
Att bli mamma är fantastiskt häftigt, men också det mest krävande man kan tänka sig. Du är naiv, och jag kan inte hjälpa att önska att du får ett riktigt wake up call snart.
Nu lägger jag ner den här bloggen. Over and out. Lycka till.

Emelie

Håller helt med. Bra skrivet. Det är jättebra med en positiv inställning men försök inte verka bättre än andra innan du varit i situationen själv.

S.B

Det är bra att man är positivt inställd. Men man vet aldrig hur det kommer bli i framtiden och hur allt kommer löpa osv. Ingen mening med att planera allt i minsta detalj! ”Vi kommer inte att, vi kommer att”, ni får väl pröva er fram och komma till lösningar som funkar istället när tiden är inne 🙂 Det kan tillochmed bli en rejäl chock eller besvikelse sen om det inte fungerar så som i hade tänkt/planerat. Ni vet inte ännu hur det är att ha ett barn helt enkelt 🙂

Klara

Det är både underhållande och tröttsamt att läsa alla kommentarer som kommer på detta och liknande inlägg. Det är så många som aktivt väljer att tolka detta fel och bara kritisera. I stället för att aktivt välja att ta saker man inte håller med om med en nypa salt och gå vidare. Ni har ju alla ett val – att välja att reta upp dig på något du inte håller med om och sluta läsa eller acceptera att vi tänker olika och läser vidare.
Men kan det verkligen vara så många som inte har fattat hur stark viljan och tankens makt är? Och hur mycket lyckligare man kan bli av att välja att se saker positivt? Jag håller helt med dig, Isabella, tråkigt att så många väljer den negativa vägen.

VAD ÄR DET MED VISSA? Varför i helvete är det så många negativa? Det är precis vad detta handlar om, sluta gnäll och klaga. Speciellt på ANDRA. Sitt inte hemma bakom en jävla skärm och tyck synd om er själva och ta ut det på en bloggare.

Man väljer precis själv vad man ska skriva och inte. Vill ni läsa om gnäll och inte om lyckliga stunder så hitta en annan jävla blogg.

och JA jag blev sjukt bitter nu! Varje dag är det folk som är så negativa. Det sjuka är att de flesta skriver under falskt namn också. PATETISKT

My

Spelar ingen roll vilket namn läsarna här kallar sig för, Isabella har våra IP-adresser och det är detta som räknas. Inte direkt så att vi söker vänner bland kommentarerna. 😉
Och det läsare skriver här är ÅSIKTER och sina ERFARENHETER, inte förbjudet vad jag vet.

L

Ser ut som en skokartong..
Får han kanske ett par egna flattered i present?
;P ^^

Hur hälsosamt tror du att det är att skjuta undan allt det jobbiga för att du anser att det är bättre att vara positiv hela tiden? Ibland måste man få vara ledsen, arg, negativ och älta. Saken är väl den att man inte ska gräva ned sig i allting, utan försöka att ta sig upp igen. Men om man hela tiden går och inbillar sig att man är glad så kommer det att brista, för det spelar ingen roll hur levnadsglad man är, någon gång måste man få tycka att saker är jobbiga och att det känns skit.

Jag har haft en jobbig barndom, jag har haft en alkoholmissbrukande pappa. Jag är inte bitter över det och jag skulle inte vilja ändra på något, men jag tycker fortfarande att det är jobbigt periodvis och det tror jag bara är bra. Varför skulle jag vilja skjuta undan sådana känslor? För att det är bättre att vara positiv?

Det är bättre att KÄNNA ALLT, glädje, sorg, ilska, hopplöshet, lycka. Man ska aldrig skjuta undan sina känslor, men man ska heller inte gräva ned sig i det jobbiga. Det är mitt enda tips.

C

Fast det skrev ju BB i sitt inlägg också.

Emelie

fast det är lätt att säga innan barnet kommer. Du får se sen hur det kan bli med parrelationen. Även om ni är kära och älskar varandra så kan omständigheterna och tidsbristen göra att ni inte kan ha det på samma sätt längre. Er relation kommer att förändras tro mig..

L

Men faktiskt Bella.. kom igen om ett år , när ni fått känna på hur det är att ha barn ens. Du har verkligen INGEN ANING om hur det kommer bli. Sedan att du inte VILL att det ska bli si och så, nä visst.. det sa vi också. ”Så vill vi inte ha det. Så här ska det fungera.” osv osv.

Jag tycker du lever i en riktig drömvärld. Dags att vakna och se verkligheten istället !

Särskilt sedan, när barnet är lite större med egen vilja och faktiskt kan ta sig ur sängen vid nattning tex. När han har sprungit ur den 500 ggr på 2 timmar och ni inte ens fått sitta still i soffan i 1 minut på hela kvällen för att vara ”man och hustru”.. då är det faktiskt inte så jätteroligt längre och vems tålamod som helst börjar ta slut vid det laget. Då är ni enbart mamma och pappa och kan glömma den där mysiga egentiden.

Vilja

För mig är sorgen numer alltid störst i lycka och glädje. Min syster dog och hennes frånvaro är så närvarande i livets glädjeämnen. Smärtan är obeskrivlig och går inte att välja bort. Hennes dotter var 5 när hon gick bort. det finns ingen möjlighet att välja att se positivt på detta eller se detta med glädje. Det är mycket man inte vet om livet.

Emma

Det är såklart väldigt tråkigt det som hände din syster för allas skull och det finns faktiskt inte mycket positivt när någon går bort. Jag har själv varit i liknande sits.
Däremot kan du istället välja (även om det är väldigt svårt nu) att se tillbaka på den tiden du fick med henne som något positivt, i början är det svårt att överhuvudtaget vara glad men det kommer och efter en tid kommer du märka att du kommer kunna sitta och le och skratta åt allt roligt ni varit med om tillsammans, vilken människa hon var och vad hon har gett dig i livet.
Man går igenom livet med bra och otroligt jobbiga stunder men man ska uppskatta dom alla, man blir starkare med tiden. Man växer som människa på många olika plan.

I de flesta situationer kan man alltid hitta någonting positivt även om man under en period inte alls ser dom små ljusglimtarna, om någon går bort exempelvis så kan man alltid gå tillbaka och uppskatta och glädjas över att man faktiskt fått ta del av denna personen i sitt liv under en period som kanske lämnat väldigt stora avtryck hos en, därför är det ju oftast väldigt tufft att förlora någon som betyder så mycket.

Många kramar till er där ute som har det svårt, man får hoppas att ni hittar små ljusglimtar i era liv små som stora, det hjälper en att orka lite till.

Grattis!! Ni är himla fina ihop.

Grattis finisar!!<3

Nystartad blogg:
http://louisejennifer.blogg.se

Bra lyckotips! Stämmer perfekt och funkar på mig! 😉

Anonym

Asså hallå där! Du har uppenbarligen inte haft det riktigt jobbigt i livet! Jag kan absolut hålla med det du säger, att vara lycklig är viktigt blablabla! Men allvarligt talat, det är fan inte lätt att vara lycklig, var har du fått det ifrån??? Lycka handlar inte alltid om dig själv, ibland inträffar saker som du inte kan förändra men som påverkar dig enormt mycket. Som jag har t.ex. En mycket cancersjuka familjemedlem, det för ständigt att jag aldrig kan vara helt lycklig och jag kan heller inte förändra det! Så lägg av med att vara så naiv på det sättet, taskigt att sprida falska budskap! Alla lever inte ett sockersött liv, kliv ur dockhuset nu va! Har själv läst att du oftast inte skriver när du mår dåligt t.ex, men gör det, det är det som gör oss till människor! Mycket roligare att läsa om människors äkta vardag med äkta känslor! Förstår dock att du såklart är väldigt lycklig just nu, vilket är jättekul för dig och önskar dig all lycka till i framtiden! Tycker du är en skön person o allt annars, så snälla keep it real!

Håller med, skriv även de dagarna du mår dåligt eller berätta om saker och ting du har problem med osv. Det hjälper dina bloggläsare också. För mig verkar du vara övernaturlig. I bloggen. Mer ärlighet hade uppskattats. Blev även väldigt ledsen, för din skull, när du lade upp filmen på Kissie för några dagar sedan i din blogg. Det finns MÅNGA pinsamma filmer på dig också från din bloggkarriärs början.. Jag började faktiskt läsa din blogg pga dina pinsamma videoinlägg. Så tänk om Kissie hade visat ett av dina sådana filmklipp? Inte så kul va?

R

”Det är ingen konst att vara lycklig. Det är rätt enkelt.”

Jag tror inte du menar illa, men i mina ögon är det lite som att du påstår att alla vi som är olyckliga av någon anledning antingen är korkade eller inadekvata. Jag har varit olycklig stora delar av mitt liv, just nu är det i ett sånt läge att det ses som en sjukdom och jag får medicin, men har ändå fått ge upp hela mitt egna liv och flytta hem till mina föräldrar för att bli omhändertagen.
När jag inte har varit såhär nere har jag med all kraft jag besitter försökt se livet på den ljusa sidan och förändra det jag inte tycker om, men jag hamnade ändå här.
Det är fantastiskt med en positiv inställning och jag tror att jag beundrar dig lite för att du kämpar så hårt för att bestämma dig för att vara lycklig oavsett omständigheterna i livet, men när du skriver sånt här framstår du för mig enbart som naiv och ganska dömande mot alla som inte tänker som du.
Du kan visualisera din lycka hur mycket som helst, men vissa saker kan man helt enkelt inte påverka, och jag tror att du kommer få ett mjukare fall ner på jorden från dina rosa moln om du börjar förstå det

Så sant. Jag jobbar med positiv psykologi och lyckoforskning (och svarade på läsarfrågor i Egoboost Magazine en gång i tiden) och kan bara instämma i att tacksamhet är en av de viktigaste nycklarna till lycka och välbefinnande.

Du har rätt i att livet blir lättare om man inte oroar sig och är positiv, men det räcker inte att veta ATT man ska göra det, man behöver också känna till HUR man gör för att sluta oroa sig och tänka optimistiskt. Vilket är precis vad positiv psykologi handlar om. Lyckoforskarna är nämligen helt överens om att lycka är något som går att lära sig, öva på och skapa.

Är du nyfiken på att lära dig det kan jag tipsa om min blogg Hello Happiness: http://bloggar.aftonbladet.se/hellohappiness

Anonym

Hemskt att människor faktiskt sitter och försöker få Bella att inte tänka på det sätt hon gör. ”Vänta bara tills barnet är ute”, ”lilla du, du har ingen verklighetsuppfattning”. Är det inte fantastiskt att alltid försöka tänka positivt, istället för det negativa sätt ni ser världen på? Ja, skit händer i livet och det kan vara rent ut sagt hemskt vissa gånger, men är det inte då jättebra att alltid försöka vända det till något positivt, även i dom svåraste stunder?
Hoppas ni på riktigt skäms som försöker sätta stopp på någon annans lycka.

Hej! Vi är två tjejer som precis har startat en insamling hos barncancerfonden, vårat mål är att skänka 1000kr innan 31/12. Vi gör söta armband för hand, som vi sedan säljer vid beställning, ett armband kostar 50kr och 40kr går då oavkortat till barncancerfonden. De resterande 10kr går till materialinköp, dvs pärlor och band. På barncancerfondens hemsida heter vår insamling ”En liten gåva”. Frakt tillkommer på 15kr. Tack på förhand. Varma hälsningar Alexandra & Amanda

Lina

Bella skriver saker i bloggen som ska få oss läsare att reagera o kommentera. Hon har väl själv sagt att allt hon skriver inte är sanning. Bella har ingen aning om hur det är att vara förälder. Hon tror att bara för att hon älskar sin man o att de har en god ekonomi så kommer de ha det lätt o barnet kommer få ett perfekt liv. Vänta bara säger jag. Ni har varit ihop en relativt kort period o gifta i två månader.
Hon kommer ljuga om sin tillvaro även efter att bebisen kommit. Åh vi har det så mysigt med lille G! Gud va mysigt o vara förälder!

My

Bella , vad anser du om ordet empati och vad detta ord står för?

Jätte viktigt med en positiv inställning till det mesta 🙂

http://www.daniellarosengrip.se

C

Efter att ha läst och sett inlägget om att man ska önska sig saker för framgång, och nu läser detta, kräks jag lite i munnen igen. Visst väljer man hur man väljer att se på sina motgångar, men att läsa det så här, känns väldigt platt och glättigt. Det känns inte som du har någon förståelse, Bella, för andras problem med denna ”ryck upp er”-attityd”.

kloka ord isabella!

Sofia

Det är ju gött med den inställningen. Men ett litet tips då: Prata gärna också om hur ni tror att ni ska hantera det jobbiga. För det blir jobbigt ibland, även fast ett barn är det bästa som hända er. Många kommentarer här handlar om att ”inte så lätt att vara positiv med canser, eller andra svåra sjukdomar. Jag vill lägga till några mer vanligt förekommande inslag i vardagen med bebis som också kan påverka relationen och den allmänna inställningen.
– bebisar sover inte då ni vill sova. Alltså kommer ni båda att vara trötta. Det tär som vi alla vet på humöret.
– pappan kan ändå få några timmars extra sömn än mamman. Det i sig är påfrestande både för den som inte får sova lika mycket (mamman) och den som får sova och ha dåligt samvete (pappan)
– då man inte sover och är väldigt trött är det varken kul eller lätt att ligga.
– då ens barn inte mår bra är det svårt att själv vara positiv. Och med inte mår bra menar jag allt ifrån jobbigt för bebis att fisa/bajsa/somna/sluta gråta till kolik eller för kort urinrör
– även om ni har ambitionen att turas om med diverse bebissysslor på ett härligt jämställt sätt, kommer bebis första månaderna förmodligen föredra dig tio gånger av tio För att undvika skrik kommer ni därför att låta bebis bestämma 9 gånger av 10. Det kan vara frustrerande för
Både den som blir dissad (pappan) och den som blir kvävd (mamman). Och det i sin tur leder oftast till tjafs.

Är ni bara beredd på detta så kanske ni lyckas undvika tjafs, bråk, perioder av noll intimitet, kalla varandra för mamma och pappa osv.

Förmodligen inte. Men låt oss gärna veta hur det går.

Och det är fantastiskt med barn. Annat vill jag inte påstå.

Linnea

Du är så otroligt naiv. Ni lever era liv genom att berätta oxh skryta om det till andra offentligt. Ni lever en roll. Utan offentligheten hade eran kärlek osv dött direkt. Jag är ledsen men ditt liv kommer alltid vara ”perfekt” här i bloggen. Jag hoppas att ingen tror på den falska ytan.

Oxh NEJ, jag är inte bitter. Jag har barn och är gift. Vi delar på allt och har väl fungerande kärleksförhållande oxh ekonomi. Detta skriver jag för att inte folk ska skriva ”du är säkert ensam fattig och olycklig”. Nej, men jag tycker synd om folk som kanske har det skot jobbigt i småbarnsåren.. Visa lite jävla ödmjukhet Isabella! Utan bloggen eller din låtsas framgång har du ingenting.

HERREGUD

”Oxh NEJ, jag är inte bitter. Jag har barn och är gift. ”
GRATTIS – men vad ger dig rätten att skriva saker om hennes liv och framtid som du inte har en ANING OM? Om hon nu är så hemsk, varför sitter du då och läser hennes blogg? Tyck synd om andra – fine! Men att tycka synd om någon hjälper sällan till och att vara negativ gör aldrig någon lycklig. Ta en titt på dig o ditt liv istället.

amanda

”Utan offentligheten hade eran kärlek osv dött direkt”, vilken fruktansvärd fräck kommentar.

Cattis

Snarare väldigt saklig. Uppenbart finns det en vinst i att båda bloggar om sitt privat och familjeliv inför öppen ridå. Tack och lov börjar fler och fler få upp ögonen för att den smörja som Bella försöker tuta i sina läsare är ett stort skämt. Tack och lov!

Hanna

Bellai Lama har talat igen!

Mimmi

Hahahaha. (Y)

Vilken otroligt bra sammanfattning av den här bloggen!

Isabelle

Haha klockrent!

X

Narcissistisk personlighetsstörning

Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av grandiositet (i fantasi eller beteende), behov av beundran, brist på empati, börjar i det unga vuxenlivet och finns i varierande samband indikerat av fem (eller fler) av följande:

Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).

Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.

Tror att han eller hon är ”speciell” och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).

Kräver stor beundran.

Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.

Är interpersonellt explorativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.

Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.

Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.

Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.

Annika

Mitt i prick, X! Allt passar in på BB.

My

Jag har en syster som har allt detta så detta känner man igen. 😉

Grattis till 2 månader som gifta!

http://hejsanjenny.blogg.se/ <— Klicka

Elaine

Ja det är bra om man kan tänka positivt men jag tycker inte att man inte ska få låta sig själv vara ledsen. Om man inte är det ibland vet man då vad lycka och glädje är? Det är lätt att säga hur allt kommer bli men det blir inte alltid så. Om jag sa att jag aldrig skulle få vara ledsen i mitt förhållande i framtiden skulle jag bara bli stressad av att ständigt försöka göra det så perfekt som möjligt och hålla det, att det inte får finnas några brister alls.

Men det är klart att man ska gå in i det positivt och inte vara inställd på att allt kommer bli hemskt eller liknande. Men jag tycker att man ska vara realistisk och inte lova för mycket i förväg. Men främst tillåta sig att vara ledsen och nere ibland också för att se verkligen kunna vara glad! 🙂

Sarah

Dumt att förvänta sig en massa om ditt/ert kommande liv med en bebis innan han ens är hos er. Det blir inte alltid som man tror, bara du är förberedd på det. Kan ju gå hur bra som helst, eller bli sjukt jobbigt. Jag älskar min son över allt annat, men han har skrikit konstant i fem månader pga kolik (och ja vi har kollat upp allt annat så det är kolik). Jag och min man älskar varandra och skulle aldrig gå ifrån varandra men detta tär så sjukt på vårt förhållande. Försöker såklart ta den lilla tid vi får med varandra utöver bebis och allt som ska göras i vardagen. Men klart ni kommer hinna med varandra. Du har ju redan sagt att ni ska ha en nanny 😉 då är det ju inga problem med en liten goding..

Emme

Kan bara hålla med. Vår son hade kolik i 7 månader. Skrek DYGNET runt. Det var inte mycket lycka och rosa moln. Kan inte låta bli att tänka på hur Bella hade klarat detta?!

God Afton!

Men att behöva sova och hjälpas åt med att få sova har ingenting med att ”inte vara lycklig” att göra. Sen kanske det bara är JAG i ett nötskal. Men när jag läser ditt inlägg känner jag som småbarnsförälder att du helt missbedömmer mig som mamma. För du pratar om Lycka och om att vara Lycklig…menar du då att om man som mamma och pappa behöver avlasta varandra för att få sova – så är man en olycklig människa!? Bara för man ber om sömn behöver inte det betyda att man är less på livet ELLER sitt barn! Det ÄR ett företag att bli/vara förälder. Det största företaget du NÅGONSIN kommer att vara delägare i. Jag tror också det är viktigt att du som blivande mamma tillåter dig att tycka att saker och ting är/blir jobbiga. Annars finns nog risken för att känna sig misslyckad. Ett barn är krävande – dygnet runt. Att du är levnadsglad är fantastiskt! Det är jag med! Men det ena behöver inte utesluta det andra.

En liten tanke…

Ytterligare punkter för ett medvetet lyckligt liv (så som jag ser det i mitt liv);
Lyhörd för sina egna behov, sätta små eller stora mål, kortsiktiga eller långsiktiga. Känslan när man når sina mål är lycka! Målen behöver inte vara märkvärdiga, utan att välja medvetna val och strävan.

Körkort

Hur går det med körkoret?

Linn

Jag tror inte Bella prioriterar körkortet halvvägs till BB… Tror hon har viktigare saker att tänka på.

M

Uppenbart har det väl egentligen inte med prioriteringar att göra (då hon försökt så många ggr) utan att hon helt enkelt inte har klarar av att ta körkortet trots många lektioner och privat träning. Man KAN ha svårigheter med saker i livet även om man heter Isabella Löwengrip Spångberg. Den supermänniska hon målar upp sig själv att vara i bloggen är ju bara en bloggfantasi, hon är en helt vanlig 23 årig tjej, tro’t eller ej. 😉

gli

Njae, en helt vanlig 23 årig tjej är hon väl inte. Efter flera år av bloggande, tre böcker, flera företag på gång och massor av föreläsningar så kan jag nog inte hålla med dig.
Rent fysiologiskt ja, men inte erfarenhetsmässigt och ”resultatmässigt”.

Sen vill jag bara säga att personligen tycker jag att det är rätt att unga människor ska vara positiva och tro gott om framtiden. Det är väl tusen gånger bättre än motsatsen; att de tror att allt ska gå åt helvete och att inget löser sig. Tids nog får alla sina törnar. Men det är egentligen inget jag önskar någon att få.

Själv har jag njutit av mina barn och varit lycklig med och över dem, även när jag varit trött mm. Hade en svärmor som sa att det”blir bättre när de blir äldre”. Förstod aldrig vad hon menade med det. Njöt av dem som små och vet inget bättre än att få umgås med dem nu när de är vuxna.

Lev i nuet. Inget blir bättra av att tänka på allt dåligt som hänt och allt dåligt som kan komma. Försök att fokusera på det som är bra och fungerar. Du mår inte bättre av att låta det negativa ta över dig. Vet att det är svårt. Men det kan göra livet mindre tungt om du är befinner dig på en plats i livet som är svår.

Önska dig och dina medmänniskor allt gott!

God afton!

Att behöva sova och hjälpas åt med att få sova har ingenting med att ”inte vara lycklig” att göra. Sen kanske det bara är JAG i ett nötskal. Men när jag läser ditt inlägg känner jag som småbarnsförälder att du helt missbedömmer mig som mamma. För du pratar om Lycka och om att vara Lycklig…menar du då att om man som mamma och pappa behöver avlasta varandra för att få sova – så är man en olycklig människa!? Bara för man ber om sömn behöver inte det betyda att man är less på livet ELLER sitt barn! Det ÄR ett företag att bli/vara förälder. Det största företaget du NÅGONSIN kommer att vara delägare i. Jag tror också det är viktigt att du som blivande mamma tillåter dig att tycka att saker och ting är/blir jobbiga. Annars finns nog risken för att känna sig misslyckad. Ett barn är krävande – dygnet runt. Att du är levnadsglad är fantastiskt! Det är jag med! Men det ena behöver inte utesluta det andra.

En liten tanke bara…

amanda

himla klok tanke tycker jag!

Tilda

Varken Äktenskap eller föräldrarskap handlar inte om att man alltid ska vara tipp topp. Det handlar om kärlek, respekt och ödmjukhet. Jag och min man väntar vårt första barn nu i november och har samtalat mycket kring den första tiden. Många av våra vänner har det skittufft och de ser knappt varandra vissa dagar mellan läggningarna. Det behöver inte bli så men man gör sig en otjänst genom att blunda för det! Vi har ett motto ”sitt still i båten tills havet lugnat sig”.

Amanda

Livsgurun Blondinbella har talat, igen. Personen som aldrig upplevt något tuffare än en depression där Atarax faktiskt hjälpte.

Du vill kunna och veta så mycket, tyvärr är din mänskliga sida där empati och förståelse ingår allvarligt skadad.

Emme

Oroa dig inte. Snart är bäbisen här och har man inte vaknat innan så gör man det då! Believe me! Hon kommer att få ett trist uppvaknande, synd bara att hon inte kommer att dela med sig av det jobbiga.

Tess

Ja det är rätt med inställning men det hjälper faktiskt inte mot allt tyvärr. Testa att ha grav sömnbrist dvs inte sova på många år som det blir ibland då man har barn och man måste fortsätta i alla fall. Ingen inställning i världen kan rädda en då det sunda förnuftet försvinner… Så kom tillbaka om några år då ni kanske har fler barn och kanske har barn som inte sover så bra då kanske du vet vad du pratar om.

Mickan

Helt rätt i teorin, men kom igen när du inte har sovit en hel natt på ett år.

Jag tror också att det är jätteviktigt att ta tid tillsammans med sin partner även om man har barn. Däremot så tror jag också att man ibland kan se sin familj som ett företag. Det krävs en hel del planering och att då t.ex. dela upp det att man får varsin sovmorgon på helgen, tycker inte jag låter tråkigt eller hemskt snarare väldigt smart. Och att prata om detta innan bebisen kommer är nog så viktigt, för annars kan man få en chock om man helt enkelt tänker olika. Jag har så många kompisar som har hamnat i sitsen där de får dra det stora lasset själva och där deras partner inte hjälper till. Om de hade pratat lite om hur det kan bli när bebisen kommer kanske detta hade kunna undvikas. Ibland tror jag också att millimeter-rättvisa är det enda som verkligen fungera. Om du tränar på onsdagar, tränar jag på torsdagar. Om du får sovmorgon då, får jag sovmorgon då osv.

Kram och lycka till med lille bebben

Malin

Om du visste vad några sömnlösa nätter kan göra! Man skulle byta ut sin man i en grisblink för en hel natts sömn!

Alla kommentarer…
Life & thoughts
oktober 31 2013 at 14:21

Löwengrip Spångberg

Jag har gjort ett framsteg idag, förflyttat mig från sängen (varit sängliggande sedan lördagen) till att sitta i vardagsrummet. Har även hunnit ta tag i saker jag länge glömt bort. Tillexempel som namnbyte! Mitt fullständiga namn idag är Isabella Desirée Löwengrip Rydberg och nu när jag och Odd är gifta har jag valt att byta ut till Löwengrip Spångberg istället. Vår son kommer ha samma efternamn. Känns häftigt att få posta iväg det. Riktigt vuxenpoäng. Min mans efternamn!

IMG_6859

Älskar koppen, från Rörstrand, bröllopsgåva från mamma

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Alex

Är det så viktigt att din son ska ha ett adligt efternamn för?

agned

Sonen kommer inte få heta Löwengrip Spångberg om du byter namn innan han föds. Löwengrip kommer bli ditt mellannamn, inte efternamn, och mellannamn får man inte ge vidare till sitt barn. Jag ville göra samma sak men Skatteverket sa nej. Om du heter Löwengrip i efternamn så får ni dock ge honom det som mellannamn.

Amanda

Hej Isabella! 🙂

Vill bara önska dig stort lycka till med kommande bebisen. Har aldrig brukat läsa din blogg tidigare, men nu är jag inne flera gånger i veckan. Så roligt att följa vad som sker under din graviditet och vad som händer i ditt liv med ekonomista och allt annat. Så ja, lycka till med förlossningen!! Du är grym! 😀

Isabelle

Varför skriver du så ofta vuxenpoäng efter vissa inlägg?
Är du osäker på dig själv, måste du bekräfta det för dig att du är vuxen.
Ena stunden ska du vara så vuxen men eftersom du har sådant behov av att uttrycka dig med dina vuxenpoäng så är du nog fortfarande ett barn?

johanna

Kommer odd också att att heta spångberg löwengrip? Eller fortsätter han att bara heta Spångberg?

Jo

Man får tyvärr inte ge sitt barn sitt mellannamn. Jag behöll mitt efternamn som ett mellannamn – men fick alltså inte ge det till min dotter… Löwengrip kommer vara ditt mellannamn = får tyvärr inte ges till din son.

Namnreglerna är väldigt stränga. Har läst att det ska ändras så att det ska bli möjligt med dubbla efternamn, men vet ej när.

Anna

Barn till föräldrar med gemensamt efternamn förvärvar det efternamnet med automatik. Ett mellannamn är alltid den andre förälderns efternamn och bärs före efternamnet, så har föräldrarna ett gemensamt efternamn har barnet inte möjlighet att bära mellannamn. Den nuvarande namnlagen tillåter inte nybildande av dubbla efternamn.

Hej,
Ostindiska är en fin servis och jag har själv tallrikar, assietter, kaffekoppar, sockerskål i mitt vitrinskåp.

Minns när jag gifte mig och lade till min dåvarande mans namn, det kändes häftigt! Jag valde också dubbelnamn iom att mitt efternamn är ett taget släktnamn.

/Johanna

Sara

Hej!

Tack för en bra blogg!!

Jag tror också att ni får svårt med att ge er son namnen löwengrip Spångberg, tyvärr! Det jag vet med 100% säkerhet är att man endast får ha ett efternamn. Vill man ha fler blir det andra ( i ditt fall löwengrip) ett mellannamn. Om man får ge sitt barn det vet jag inte. Hoppas det eftersom ni vill ha det så 🙂

Kram

Oj att du inte skickade in det tillsammans med hindersprövningen. Det gjorde jag när jag gifte mig i somras. Och håller med den som skrev tidigare, du som ska vara så traditionell att du inte tar bort ditt efternamn helt och tar Odds.

Emma

Tyvärr kommer er bebis inte kunna heta ”Löwengrip Spångberg” i efternamn, utan endast Spångberg. Enl. Skatteverket är detta inte möjligt då ni har samma efternamn nu efter att du Bella tagit Spångberg till ditt efternamn.
Vi var i samma situation när vi fick vår son och jag har pratat ett flertal gånger med Skatteverket, men nix! Finns inget att göra åt tyvärr. Irriterande!

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html

Varför inte endast ett efternamn?

Ml

Om man tänker praktiskt är kommer det bli jobbigt för din son med två långa efternamn. Båda är ju fina. Men jag har själv hetat två långa efternamn och gör det fortfarande men jag använder bara det ena. När jag gick i skola och mitt namn blev uppropat ropades ändå bara ena namnet upp i 8 av 10 gånger. Så det är inte så praktiskt tyvärr

Anna

Åh! När jag ser koppen tänker jag på mina morföräldrar, de hade den serien av Rörstrand. Älskar Rörstrand! passar både vardag och fest och alla serier är såå fina och klassiska! Hemma har vi djupa tallrikar från ”Gröna Anna” till frukost och de vita ”Swedish Grace” som muggar, tallrikar och assietter. Så glad att jag fått lite produkter från Rörstrand i födelsedagspresent, så fina!

Sandra

Tantvaring på dig :))

Anna

Haha! ja, men jag älskar sånt 😉

Sandra

Tror att babyn kommer att heta Gabriel…känner det på mej.Gustaf är för gubbaktigt.
Va bra att du samlar ”vuxenpoäng” nu då du borde vara vuxen i och med att du ska bli förälder.

Zozo

åh vad kul!
krya på dig bella<3

Är koppen från Ostindia? Himla fin i alla fall. Krya på dig!

Cornelia - Stil & Ungmamma-blogg

Åh kan du inte visa hur ni förberett för bebisen? Skötbord och så! 🙂

Jag och sambon har precis blivit klara (nästan;-)) med allting. Jag älskar inredning så det är svårt att sluta fixa i bebisens rum! 🙂

Kram
http://Cutelittlethings.se – Stil & Ungmamma-blogg

M

Varför skickade ni inte in anmälan om namnändring tillsammans med hinderprövningen? Jag tyckte att det var jättesmidigt för då slapp man ju tänka på det sen, tog någon vecka och sedan hade jag mitt nya efternamn. Enda jobbiga är att jag glömmer bort att beställa nytt körkort hela tiden.

Så roligt att du lyckats förflytta dig lite i alla fall 😀

annika

Du som ska vara så tradionell borde väl veta att man tar sin makes efternamn vid giftemål?

Sofia

Vad är det med det då? Det är väl inget speciellt med att bara lägga till ett namn?
Det är skillnad att helt byta namn, om du helt skulle ha valt bort det tagna namnet Löwengip och bara hetat Spångberg. DET är vuxenpoäng, bara fjantigt att ha dubbelnamn, varken hackat eller malet.

heidi

hur kan det vara vuxenpoäng att byta efternamn om jag få fråga?? Och fjantigt? Förklara för mig varför det är vuxet och varför inte valet att behålla samt lägga till sin makes efternamn är det? För uppenbarligen är jag inte vuxen som ej förstår detta. Varför anses det inte vara en skillnad att lägga till gentemot byta efternamn?

Löwengrip
Löwengrip Spångberg
Spångberg

ser du inte att de två nedre är båda olika den första?

Och du fröken Matilda, har det slagit dig tanken att för många som väljer att vilja behålla sitt efternamn eller lägger till efternamn, ser sitt efternamn som en del av sin identitet? Varför radera sitt efternamn som ens kära föräldrar givit en som man håller kärt om man inte vill? I mitt fall väljer jag att lägga till min makes efternamn och jag behåller mitt efternamn för att det är min älskade faders efternamn. Att radera mitt efternamn vore som att radera min far och en stor del av mig själv. Undantaget för blondinbella då hennes far ej behandlat henne väl. Men oavsett:

RESPEKTERA FOLKS VAL OCH TÄNK EFTER ETT STEG TILL INNAN NI ÖPPNAR TRUTEN!

trevlig kväll!

Marika

Men nu är hon ju känd som Isabella Löwengrip så att ta bort det hade väl bara skapat förvirring. Varför skulle det vara fjantigt?

Matilda

Jag håller helt med dig!! Det är som om man inte kommit överens och tagit bådas efternamn. Är det på riktigt ska man välja ett efternamn som båda har!

En sak som jag tänkt på är om barnet med dubbelefternamn träffar en partner med två efternamn får deras barn då 4 efternamn?!

Man kan bara ha ETT efternamn, de andra är mellannamn. Men skulle man vilja ge sitt barn tre mellannamn och sju förnamn så får man väl de tror jag? Men efternamn har man bara ett och om föräldrarna har olika (som både min mamma/pappa har och min sambo/jag) så väljer man ett man vill ge barnet som efternamn och eventuellt vilka namn man vill ha som mellannamn.

Själv har jag mammas namn som efternamn, pappas som mellannamn. Dottern har mitt som mellannamn och hennes pappas som efternamn. När jag vi gifter oss tar jag bort mitt nuvarande mellannamn, byter mitt efternamn till mellannamn och lägger till min mans namn som efternamn. Då har jag, dottern och min man samma efternamn, och jag och dottern samma mellannamn. Tyvärr får man inte ge vidare mellannamn till makar så min man får ”klara sig” utan vårt mellannamn.

joss

Eh nej..

kajsa

byter han också namn till löwengrip då eller?

Eftersom löwengrip är hennes mellannamn (kan bara ha ett efternamn) och inte efternamn så kan inte Odd lägga till det. De är bara efternamn man kan ta från make/maka. Vet att de varit tal om att ändra lagen just för familjer som deras (och min), men så vitt jag vet har det inte gått igenom än.

J

Det tänkte jag åxå på

Emma

Det får man hoppas!

EE

Hej! Det sjuka är att er G inte får heta båda era efternamn eller ha dubbelnamn. Jag tog min mans efternamn efter mitt eget (precis som du gjort) när vi gifte oss och vi ville även att vår dotter skulle ha dessa namn när hon föddes men som det är idag går inte det. Hon fick således ta mitt efternamn (som är ”roligare” än makens). Hörde på nyheterna nyligen att detta kan komma att ändras men som det är nu är det supertrist att det inte går…

Malin

Jag föddes 88 och har två efternamn. Det ena räknas som mellannamn, men står som efternamn ändå. I vissa fall kommer inte det ena efternamnet med… skitflummigt.
Skitjobbigt med två efternamn dock! Vore fett skönt att heta typ Bo Ek eller nåt annat kort 😛

Kajsa

Min pojkvän som är född 94 har två efternamn. När ändrades detta? Jag vill ju att mina barn i framtiden ska heta Martinez Pettersson.

Lisa

Man får ett mellannamn och ett efternamn. Man säger ändå likadant så spelar inte så stor roll 🙂

M

Jag är född 1991 och har två efternamn, de är båda med i passet så det borde ju vara möjligt?

amanda

är född samma år som du är (1991) och har också 2 efternamn.. men det är inte 2 efternamn utan det ena kallas Mellannamn… vad som krävs för att båda ska få kallas efternamn vet jag dock tyvärr inte =/

M

Sonen kommer att ha Löwengrip som mellannamn då så det går visst, det går bara inte att ha två efternamn 🙂

My

Gillis Spångberg eller Gillis Löwengrip, det blir nu den stora frågan. 😉

Frida

Men jösses.. Du är ju känd som Isabella Löwengrip inte som Isabella Rydberg. Löwengrip är ju ändå Ditt namn också (inte bara din pappas) så du borde väl klara av att behålla det. Dessutom låter inte Spångberg Rydberg så himla bra ihop faktiskt. Men du har antagligen övervägt det länge och tagit ett moget, vuxet beslut så du struntar väl i vad jag säger 🙂

Alexa

WTF? Tusen kommentarer om samma sak! Folk älskar verkligen att rätta andra…

My

haha pinsamma människor, precis min tanke. Många här som totalt måste sakna ett eget liv.

Lasse

Hon ska nog heta Löwengrip Spångberg…inte Spångberg Löwengrip…inte Rydberg Löwengrip…inte Spångberg Rydberg…inte Spångberg Löwengrip….hajar ni?

SKRATTAR JA!!!

Underbart att efter Frida uppmärksammat sitt fel så skriver så himla många ändå om att hon måste läsa om texten. Hahahaha

Agnes

Hon ska ju heta Löwengrip? Hon byter till Löwengrip Spångberg.

linnea

NU tror jag att hon har förstått att hon råkade läsa fel :P:p:P:p

Malin

Om nu alla är så duktiga påtat läsa så kanske ni också ser att Frida har svarat efter första kommentaren att hon hade råkat läsa fel och bad som mycket om ursäkt. Så tagga ner en smula.

Fia

Hej, jag tänkte lite likadant när jag såg att min kommentar kom långt ner i raden. Men eftersom kommentarerna inte godkänns direkt så är det svårt att se att hon faktiskt gjort det, eller att andra påpekat samma sak. När jag skrev min kommentar hade inte någon annan fått sin godkänd, och därför ser det ut som att alla bara maler på när alla godkänns samtidigt. Tråkigt, men är nog inte mycket att göra åt.

S

Hur många personer tänker säga exakt samma sak egentligen :D?

orb

ÖÖÖÖÖ men hon ska ju ha kvar löwengrip? Vad är ditt problem?

E

Läs vad hon skrivit en gång till.

Lisa

Hon säger ju att hon ska heta Löwengrip Spångberg, inte Spångberg Rydberg.

Lisa

Hon säger ju att hon ska heta Löwengrip Spångberg? Inte Spångberg Rydberg

pia

Men hon skriver ju att hon byter till Löwengrip Spångberg… læs texten igen

Malin Magdalena

Hon skrev ju att hon byter till Löwengrip Spångberg. Alltså två efternamn 🙂

M

Du har nog missuppfattat lite, hon ska heta Löwengrip Spångberg nu 🙂

eva

Oj, nu tänkte du nog lite tokigt. Hennes nya namn blir ju Löwengrip Spångberg och hon tar bort Rydberg som är pappans namn

Isabel

Frida, hon byter ju ut Rydberg mot Spångberg. Och behåller Löwengrip. Eller vad var så svårt att förstå?

Sophie

Fast hon säger ju att hon behåller Löwengrip och byter Rydberg till Spångberg…

ada

Men herregud, läs lite noggrannare? Hon ska inte byta ut Löwengrip mot Spångberg utan mot Rydberg. Dvs hon ska heta Löwengrip Spångberg istället för Löwengrip Rydberg. Tror aldrig hon hade skippat sitt efternamn Löwengrip, det är det hon blivit känd på!

Anna

Tror du missuppfattade, hon ska ta bort Rydberg och heta Löwengrip Spångberg. Men jag håller med om att om en läser snabbt kan man missta det för att hon ska byta UT löwengrip MOT spångberg vilket i så fall skulle innebära att hon blev isabella spångberg rydberg men så blir det inte så hon kan tryggt fortsätta bygga sitt varumärke som isabella löwengrip 🙂
Det som är intressant är ju att endast det sista efternamnet (dvs hittills rydberg och i framtiden spångberg) är ett riktigt efternamn, de övriga är mellannamn. Alltså har isabella byggt sitt varumärke med sitt förnamn och mellannamn. Men det är i och för sig helt ok, och Löwengrip är ju snyggt också 🙂

Isabelle

Men hon ska ju behålla Löwengrip

M

Men hon ska ju ta Löwengrip Spångberg och strunta i Rydberg, rydberg är väl efter hennes pappa?

Fia

Tips…läs igen!

H

Hon skriver ju att hon ska byta till Löwengrip Spångberg?

Jag tror hon menade att hon byter ut ”Löwengrip Rydberg” med ”Löwengrip Spångberg”, att hon byter ut Rydberg med Spångberg, inte Löwengrip. 🙂

Emma

Nu har du nog inte läst ordentligt i inlägget?

Angelica

Vad babblar du om? Isabellas pappa heter Per Rydberg och det är Rydberg som hon väljer att ta bort/byta ut mot Odds efternamn Spångberg. Löwengrip kommer väl från mammans sida. Hon ska alltså heta Löwengrip Spångberg…

V.P

Att det är ifrån hennes ”mammas sida” är tveksamt. Det är med all sannolikhet ett påhittat namn. Det finns bara en handfull som heter så i Sverige, och det är heller inget adelsnamn, trots att det låter så.

Anna

Det finns många bra sidor på internet där man kan gå in och öva på läsförståelse, bland annat studera.nu 🙂

Läs om läs rätt 🙂
Hon ska alltså byta ut Rydberg mot Spångberg.

Jag tror inte att du läste ordentligt vad Isabella skrev. Hon ska behålla Löwengrip, som är hennes mammas namn. Hon ska alltså heta Isabella Löwengrip Spångberg.

Fanny

Men hon ska ju heta löwengrip spångberg och inte Spångberg Rydberg??

S

Hon har skrivit följande: Jag byter ut Löwengrip Rydberg mot Löwengrip Spångberg. Det står ingenting om att hon ska göra sig av med Löwengrip och hennes pappas efternamn är Rydberg, inte Löwengrip.

Läs igen det står att hon tänker heta löwengrip Spångberg

Malin

Läste du ens texten?

Sofia

Hon skrev ju dock att hon ska byta från löwengrip Rydberg till löwengrip Spångberg.

Frida

Jag ser nu att jag tabbade mig totalt! Det var ju precis tvärtom du skulle göra. Ursäkta mig!

Lisa

Hon ska ju behålla Löwengrip och byta ut Rydberg till Spångberg skriver hon ju!

elin

jag har studerat historia med din mamma. hon är väl lärare i historia och inte forskare som du brukar säga…

löwengrip är väl ett påhittat namn, och inte ett adelsnamn som den som kom på det ville få det att låta? eller?

Marika

Hon har väl aldrig skrivit att hon är forskare? Kommer ihåg när hon skrev om att hon blivit intagen på ett magisterprogram (masterprogram?) i historia bara. Vilket iofs inte utesluter att man läser vidare och börjar forska.

ab

Undervisar hon på universitet? Vi har ofta forskare som föreläsare på min utbildning.

Josefin

Hahhahahahahhahahha, klassisk, svensk, jävla kommentar. Hold your shit together, please!

Molla

Bitter? 🙂

Alla kommentarer…
Life & thoughts
oktober 31 2013 at 13:10

Amelia + LCC

Just det ja, Löwengrip Care & Color har ju en kampanj tillsammans med Amelia. Kom på det nu när jag själv hade tidningen hemma. Man får fem nummer av Amelia + min body lotion och shower gelen. Utmärkt tillfälle att prova mina produkter. Ni hittar erbjudandet här 🙂

Skärmavbild 2013-10-31 kl. 12.14.50

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denise

Kanske bara är jag, men jag har hela tiden trott att det står ”dc” på produkterna. Först nu såg jag att det är ett L!

Wictoria

Bra erbjudande! Men när kommer deon ut till försäljning?

Vilket bra erbjudande, du borde samarbeta med flera stora tidningar, typ Elle eller Cosmopolitan, då skulle jag köpa det direkt!

http://hejsanjenny.blogg.se/

Desirée

När kommer deon?????

camilla

Ååå jag som älskar amelia, och vilka fina produkter!

Anna

Hej!
Har en fråga som känns lite tabubelagt. Jag är själv inne i den perioden i livet då min sambo och jag försöker skaffa barn, vi har slutat med skydd men använder oss inte av ägglossningstest och liknande (har hört av flera att det stjälper mer än vad det hjälper då man tänker alldeles för mycket på det). Men det är just det som är problemet, allt tänkande! Jag har alltid velat bli en ung mamma och tänker väldigt mycket på barn och ett vanligt svensson-liv med villa, volvo, barn och hund har vart en dröm hos mig redan från när jag var liten. Det sägs ju att man inte ska tänka på själva grejen med att försöka skaffa barn, men jag upplever det själv väldigt svårt att undvika tänka mycket när att få en liten bebis är det jag önskar mig mest av allt.

Visst, det har aldrig varit särskilt roligt att få mens, men från att ha varit något helt enkelt illa ont, har det gått till att bli en riktig besvikelse då den dyker upp och tankarna om ifall jag ens kan bli gravid dyker upp varenda gång. Just detta pratas det inte om så mycket, känns som att det finns förväntningar på oss kvinnor att man ska bli gravid på en gång, som att bara trycka på en knapp. Så är inte fallet. Som att man är en dålig människa om det inte vill sig på en gång.

Så till min egentliga fråga… vet att du själv nämnt att du kände dig frustrerad när ni började försöka och inget till en början hände. Vad har du för tips för att helt enkelt ”stänga av” alla negativa tankar och göra ”bebisförsöket” till något roligt istället för något som lätt blir kopplat till ångest och besvikelse?
tacksam för svar (kanske något för nästa frågestund på din youtube-kanal?), vi är så många i samma situation som kanske inte vågar ta upp och diskutera detta!

Härligt erbjudande 🙂

Hoppas du få må bättre snart. <3

Du är en sån fantastisk tjej Isabella! du är helt klart min förebild. Vill önska dig all lycka till med din förlossning och bebis! kramar 🙂

Josefin

Hej Bella!

Jag fick alldeles nyligen reda på att jag och min man väntar på en liten bebis:)..
Min fråga gäller om sex. Jag och min man älskar att vara tillsammans (ha sex). Vi är väldigt lyckliga för att vi väntar på barn, dock är jag väldigt rädd för att sexlusten ska sjunka. Är även ganska säker på att min man också är orolig. Hur gjorde ni eller gör? vad kan du ge för råd? just nu är allt som vanligt, men är mer rädd när magen börjar bli större.

MVH Josefin

Erika

Perfekt! Det erbjudandet nappade jag på direkt! 😀

Vilket bra erbjudande !

Hej!

Detta har ingenting med ditt inlägg från idag att göra, men med klippet från din show med Tyra om Kissie.

Du har fått många kommentarer, men jag vill bara säga att du inte ska ta åt dig av de negativa kommentarerna. Ni förtjänar så mycket respekt från så många för att ni tog upp ämnet. Hon kan inte hålla på som hon gör och hon behöver höra det. Fortsätt stå upp för dig själv 🙂

Det är underbart att läsa en blogg som är äkta, inte som Alexandras till exempel. Det är hemskt hur hon ändrar våra kommentarer till hennes fördel, redigerar sina bilder och försöker vara som dig bland annat.

Keep up the good work och grattis till babylyckan!

Kram!

M

haha tror knappast att hon vill vara som Bella, hennes liv är ju HELT annorlunda. Du förstår, tro det eller ej så vill inte alla tjejer vara som Bella. Tack och lov finns det tjejer/kvinnor (inkl denna Alexandra nu då) som vill skapa sig egna liv utan att kopiera och drömma om storbloggare och deras bloggliv. 🙂

Ida

Försöka vara som Bella? Hon gör ju motsatsen. Hon skaffar inte barn, hon tränar jätte mkt och gillar inte att äta godis. Hon är ju raka motsatsen.
Det enda är väl att hon försöker överleva på sin blogg, men det finns det ju flera som gör.

.....

Hur lyckades din lillebror som är student köpa lägenhet på östermalm utan ekonomisk hjälp från era föräldrar, sparade de inte?

[…] By Isabella Löwengrip […]

Alla kommentarer…
Life & thoughts
oktober 31 2013 at 11:00

Nya intressen …

Jag vet inte om det ens är möjligt men jag tror att jag har smittat vår mops Christian! Nu är han också hängig, varm och vill bara sova. Jag har för mig att för 1,5 år sedan så blev Odd riktigt dålig och några dagar senare hade Christian feber och vi fick åka till djursjukhuset för att han knappt var kontaktbar. Finns det någon koppling tror ni eller är det bara en slump?

Tillståndet för mig är detsamma som igår i alla fall. Jag har gjort det bästa av det och tagit en dusch imorse, städat lite hemma och gjorde en god frukost på knäckebröd med mosad avokado och citronpeppar på och en kopp té. Musik vill jag dock inte ha på för att jag har ont i öronen men jag har två olästa tidningar som väntar; Amelias ”Vänta barn” och tidningen Mama.

Jag måste faktiskt säga att Mama har blivit min favorittidning på senaste. Jag trodde att den skulle vara lite tidig för mig att läsa under graviditeten men ju mer jag närmar mig dagen D så älskar jag reportagen ännu mer. Helt plötsligt är recensioner av babygym och blöjor superintressant. Jag gillar hur mina intressen svänger. Innan graviditeten så sa jag till Odd att ”jag kommer ALDRIG att bli en sådan kvinna som lägger mer än fem minuter på valet av vagn eller slukar böcker om amning”. Hepp. Vår Stokke-vagn går jag och drar i lite varje dag bara för att. Och amningsteknik känner jag mig expert på trots att jag aldrig varit i närheten av det. Det jag fortfarande inte tror på är sömnen som ska vara så hemsk med spädbarn samt det där med alla bråkar om vem som ska natta. Just nu så känns det som en galax bort, så kommer Odd och jag aldrig ha det! Vi får helt enkelt se hur det blir ….

IMG_6834

Årets första lussebulle! Man får göra det bäst av att vara sjuk. Att ligga i sängen helt svettig och i en omysig stökig miljö blir jag bara deprimerad av. Men, tända ljus, härlig läsning och något att knapra på får ju vem som helst att känna sig glad, trots att man är dålig.

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Maria

Hej,

är tvillingmamma med flickor på 18 månader. Efter ett inledande halvår med bra sömn har vi snittat max två timmars sammanhängande sömn. Jag har inget närminne, jag tappar ord och har svårt att fokusera. Är ständigt illamående. Att inte få sova är tortyr men man fixar det för att man måste. Nu ska jag försöka somna om. Nattpasset är igång.

Rebecca

Spädbarnstiden tycker jag är den lätta biten 🙂 mysig,lugn och fantastisk.
Man blir mer slut när dem är ca 1år, provar gränser, sover mindre, tänder, matvägran etc.
Tror det är lätt att man i ett förhållande ibland planerar att den ena partnern tar natten om
barnet haft en jobbig vecka. Nog för att man är mamma men man är ingen super människa.
Det behöver ju absolut inte betyda att förhållandet blir dåligt som du verkar få det att låta som. Tvärtom, jag känner djup tacksamhet när min sambo tar vår dotter på natten när hon bökar och är ledsen och har gjort det flera nätter i rad. Jag vart intalad att spädbarnstiden var hårdast, men blir mer provad som förälder nu än någonsin 🙂

Moa

Min hund blir också lite hängig & tråkig när någon i familjen är sjuk. Dock tror jag att hunden kanske blir lite uttråkad. Man kanske kommer ifrån rutinerna vad gäller rundorna med hunden eller det blir kanske kortare rundor. Jag & resten av min familj är ganska aktiv med vår hund när vi är hemma annars & jag & min mamma har pratat mycket om detta & vi tror faktiskt att hundar i allmänhet, kan bli uttråkade. Det kanske låter hur dumt som helst men det är en teori åtminstone.

Anna

Du kommer att få äta upp så mycket av det du skriver. Innan jag fick barn lät jag precis som du, att allt är så simpelt och ”jag tycker si och så”. Skulle bra gärna vilja höra om du uttrycker dig likadant efter att ha fött två barn (eller fler). Du låter så otroligt naiv, men jag tror däremot att den nya mammarollen kommer att få dig att mogna. Min erfarenhet är att man faktiskt gör det.

Caroline

Det varierar nog väldigt mycket ang sömn och småbarn. Jag fick en av varje, en kille som sov väldigt lite och en tjej som sov superbra.
Tycker det är tufft att vara småbarnsförälder ibland men efter att ha läst boken ”Hormoner & hemorrojder : Sanningen om småbarnslivet” så vet jag att jag inte är ensam om mina känslor och tankar.
Läs den!

Det var så mycket jag tänkte och var säker på innan jag fick barn.
Hur vi skulle ha det och absolut inte ha det. Jag har fått omvärdera mycket av det.
Inget negativt med det.

Elin

Jag vet inte om det var slumpen. Men för många år sedan när jag var jätteförkyld bestod dagarna av mys med vår hund. Och han blev faktiskt också förkyld, han både hosta och nös!! Lite snorig va han också. Var rätt lustigt att se han så, värst va de nog för mina föräldrar som fick ha en hostande och nysande hund i sovrummet..

hahha, fast så säger väl alla? Det är väl ingen som egentligen VILL ha det ”så” – bråk om nattning o sånt 😉 (vilket LÅTER som nån ”skitsak”, – men annat blir det IRL). Det kan va rätt påfrestande att va spädbarnsförälder

Det där med sömnen är verkligen något folk gillar att trissa upp nåt så fruktansvärt innan man får barn. Vi har inte haft EN vakennatt med våran som som snart är sex månader. Inte en enda! Jag tror att det är de föräldrarna som har haft jobbiga nätter som bara måste få klaga på hur jobbigt det är med sömnen.. Det behöver inte alls bli så 🙂
I vilket fall, så är det något ogreppbart ni har framför er! Jag är faktiskt avis på att du ska få föda snart, jag vill göra det IGEN! 🙂

Josefine

Hej! Hundar kan bli smittade av människans förkylning, men människor kan inte bli smittade av hundar. Förkylningen brukar oftast gå över av sig självt, men ring veterinären om det blir värre. ( har läst djursjukvård i skolan)
Kommer ditt schampo och balsam göras i större förpackningar i framtiden?

Din blogg är verkligen inspirerande!

Johanna

Hej,
Har två barn och med första barnet sov jag ingenting, men med andra så var det inga problem alls, hon sov, vaknade och åt och somnade igen och sover bra gör hon fortfarande 5 år senare. Vi har heller aldrig bråkat om nattning.. vet inte vad vi skulle bråka om vid nattningen heller?? Hur sömnen blir återstår att se, men även om det är jobbigt så överlever man och någon gång blir det bättre idag sover min 8 åring ganska bra 😉

Annelie

Hej,
Jag ville bara säga att det är jättevanligt att människor smittar sina hundar. Därför ska man inte hålla på och gosa med dem när man är sjuk. Däremot är det sällsynt att hundar smittar människor.
Hälsningar Annelie

Emelie Wiklund

Haha man inte generalisera barn! Eller någonsin säga att barn ”är såhär”. Vissa föräldrar får sova mycket, andra inte alls. Jag har en son på 7 månader och jag har haft extremt tuffa nätter sen han föddes. Den första månaden ville han äta varje halvtimme och vägrade nappflaska. Sen kom magproblemen som väckte honom varje kvart hela nätterna igenom tills han var 6 månader. Och nu när magen är bra så börjar tänderna komma. Jag har kämpat och kämpat, och lagt mig med min son vid 19.00 i 7 månaders tid nu. Allt för att samla så många timmars sömn som möjligt. Vissa har det enklare, men man måste ha respekt för de mammor som har de svårt. Vi kämpar hårt för att vara glada och pigga mammor för våra barn! Kolik, magproblem och tuffa nätter är inget man väljer att ha! Jag önskar att BVC skulle gå ut med mer hjälp och stöd till de mammor som har de lite tuffare! Jag har haft fantastiska vänner och bekanta som stöttat och peppat, och jag känner idag att jag kan hantera sömnbristen och kan anpassa livet efter det 🙂 Jag skulle inte önska min värsta fiende alla de vakennätter jag haft, men jag kommer ut ur detta starkare än någonsin. All kärlek och respekt till de mammor som kämpar, de gör det med kärlek!

Lina

Det är ju svårt att sia om hur det kommer att bli eftersom barn är olika. Precis som vuxna människor är. Olika behov. Dessutom är det inte alltid det ser likadant ut hela tiden utan man kan vara i olika faser. Några månader bra att nattsömn, för att sedan ändras från en dag till en annan. Sen blir det bättre igen osv. Barnen utvecklas ju också och går igenom olika faser. Nattningen kommer ju inte se likadan under alla småbarnsår givetvis. Men absolut kan det vara så att amningen funkar direkt för dig och att ni aldrig kommer lida av sömnbrist. Uppenbarligen finns det fler det funkade för så om man läser dina kommentarer.

Linnea

En annan hade hört att det där med sömnen skulle bli jävligt när man fick barn. Men jag hade aldrig kunnat ana HUR jävligt! Jag snittade 4 timmars osammanhängande sömn de första månaderna. Försök känna dig utvilad på den! Sonen sluatade äta på nätterna när han var 15 månader, och idag, 2,5 år gammal, petar vi i nappen, tröstar och bär över till vår säng cirkus 2 ggr per natt. Så hela nätter sover han ännu inte…

Att sömnbrist används som tortyrmetod förvånar mig inte.
Hoppas ni får en liten som sover som hen ska. Det gör så mycket!

Man pratar så mkt om nattsömnen för de små. Men min bebis sov ok på nätterna, 2-3 uppvak med amning, men sov ytterst lite på dagen! Vilket skapade en övertrött bebis som aldrig var utvilad och gnällde och skrek hela dagarna. Nu är han 4,5 månader och det börjar släppa nu. Sömnen är fortfarande lite på dagen, och han vaknar 6 ggr/natt alltsom oftast, men det är en mkt gladare kille! För mycket mat i mina bröst (inte heller något man pratar så mkt om, mest pratas det om att ”man har för lite mat”) gjorde att hans mage fick lite spel, tror de. Men det är svårt att säga. Magen ställde till mkt problem iaf. Att nattsömnen funkar är jätteskönt men också viktigt att dagsömnen funkar för de små då den ligger till grund för natten också. Och för välbefinnandet, av både mor och barn. För man behöver ofta en liten powernap på dagen som mamma också :)) Sen var jag förvånad över hur mkt man klarar på lite sömn! Man får massa ny energi för att orka på något sätt.

Anna

Åååh vila vila vila, kurera dej och gör ingenting mer. Precis som du gör. Kommer gå galant det här med den glöd du/ni har inför detta. Sömn och sånt därnt ordnar sej med tiden för alla 3, jag vet…med 8 barn mellan 2-17år. Väntar med spänning på stora gen D för er….

Anna

Hej Bella!
Har en fråga som känns lite tabubelagt. Jag är själv inne i den perioden i livet då min sambo och jag försöker skaffa barn, vi har slutat med skydd men använder oss inte av ägglossningstest och liknande (har hört av flera att det stjälper mer än vad det hjälper då man tänker alldeles för mycket på det). Men det är just det som är problemet, allt tänkande! Jag har alltid velat bli en ung mamma och tänker väldigt mycket på barn och ett vanligt svensson-liv med villa, volvo, barn och hund har vart en dröm hos mig redan från när jag var liten. Det sägs ju att man inte ska tänka på själva grejen med att försöka skaffa barn, men jag upplever det själv väldigt svårt att undvika tänka mycket när att få en liten bebis är det jag önskar mig mest av allt.

Visst, det har aldrig varit särskilt roligt att få mens, men från att ha varit något helt enkelt illa ont, har det gått till att bli en riktig besvikelse då den dyker upp och tankarna om ifall jag ens kan bli gravid dyker upp varenda gång. Just detta pratas det inte om så mycket, känns som att det finns förväntningar på oss kvinnor att man ska bli gravid på en gång, som att bara trycka på en knapp. Så är inte fallet. Som att man är en dålig människa om det inte vill sig på en gång.

Så till min egentliga fråga… vet att du själv nämnt att du kände dig frustrerad när ni började försöka och inget till en början hände. Vad har du för tips för att helt enkelt ”stänga av” alla negativa tankar och göra ”bebisförsöket” till något roligt istället för något som lätt blir kopplat till ångest och besvikelse?
tacksam för svar (kanske något för nästa frågestund på din youtube-kanal?), vi är så många i samma situation som kanske inte vågar ta upp och diskutera detta!

Anna

Hej!
Har en fråga som känns lite tabubelagt. Jag är själv inne i den perioden i livet då min sambo och jag försöker skaffa barn, vi har slutat med skydd men använder oss inte av ägglossningstest och liknande (har hört av flera att det stjälper mer än vad det hjälper då man tänker alldeles för mycket på det). Men det är just det som är problemet, allt tänkande! Jag har alltid velat bli en ung mamma och tänker väldigt mycket på barn och ett vanligt svensson-liv med villa, volvo, barn och hund har vart en dröm hos mig redan från när jag var liten. Det sägs ju att man inte ska tänka på själva grejen med att försöka skaffa barn, men jag upplever det själv väldigt svårt att undvika tänka mycket när att få en liten bebis är det jag önskar mig mest av allt.

Visst, det har aldrig varit särskilt roligt att få mens, men från att ha varit något helt enkelt illa ont, har det gått till att bli en riktig besvikelse då den dyker upp och tankarna om ifall jag ens kan bli gravid dyker upp varenda gång. Just detta pratas det inte om så mycket, känns som att det finns förväntningar på oss kvinnor att man ska bli gravid på en gång, som att bara trycka på en knapp. Så är inte fallet. Som att man är en dålig människa om det inte vill sig på en gång.

Så till min egentliga fråga… vet att du själv nämnt att du kände dig frustrerad när ni började försöka och inget till en början hände. Vad har du för tips för att helt enkelt ”stänga av” alla negativa tankar och göra ”bebisförsöket” till något roligt istället för något som lätt blir kopplat till ångest och besvikelse?
tacksam för svar (kanske något för nästa frågestund på din youtube-kanal?), vi är så många i samma situation som kanske inte vågar ta upp och diskutera detta!

C

Mitt tips till dig är att gå med i en gravid/ bli gravid- sajt! Ett hett tips är bilmamma.se där jag själv är med 😉 Finns helt underbara människor där inne som delar lycka och sorg varje månad när det antingen plussas eller går åt skogen. Helt normalt att det tar upp emot ett år eller mer att bli gravid och tyvärr känns det, som du säger, som att det är tabu att prata om detta! Typ ”på-facebook-får-ingen-missfall”.

Nej ni kvinnor här inne, dags att börja prata öppet om saker som detta! Det är inte alltid bara att slänga kondomen, och det är inget fel på en bara för det!! 🙂

För mig tog det 11 månader, skitjobbigt och asnormalt! Och tyvärr går det nån myt om att ju mer man tänker på att bli gravid ju längre tid tar det. Felfelfel. Stressar man så ägglossningen uteblir (typ gå-in-i-väggen-stress) så påverkas självklart fertiliteten. Annars kan ni tänka så mkt ni vill, det tar ändå den tid det tar! 🙂

Så mysig bild 🙂 Krya på er och all lycka! Må gott!

Cissi

Nej förkylningar/ halsinfektioner kan inte smitta mellan människa och hund. Sen gäller andra saker för andra djur! Ni som är intresserade av vilka zoonoser som finns för olika djur kan ju kolla in denna sidan:

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/

Hoppas du blir bättre snart Bella! 🙂

Annas

Nej, Christian smittas inte av era förkylningar.
Här kan du se vilka sjukdomar ni kan sprida mellan er
http://www.doktorn.com/artikel/zoonoser-sjukdomar-som-smittar-mellan-m%C3%A4nniska-och-djur

Fia

Du är verkligen världens kontroll-freak…. Försöker kontrollera ALLT! Just genom att du tror att du vet precis hur det kommer att bli/hur det kommer att vara för just er! Men vet du, vissa saker kan man faktiskt inte kontrollera, så varför ens planera och tänka ut allt på förhand? När hinner du egentligen leva i nuet, här och nu, då du ständigt verkar ägna dig åt att planera och leva framåt i tiden… ? Får se hur länge Odd orkar leva med en sådan perfektionist och kontroll-freak som du…. Det måste vara väldigt tungt.

Josefin

Hej Bella!

Jag fick alldeles nyligen reda på att jag och min man väntar på en liten bebis:)..
Min fråga gäller om sex. Jag och min man älskar att vara tillsammans (ha sex). Vi är väldigt lyckliga för att vi väntar på barn, dock är jag väldigt rädd för att sexlusten ska sjunka. Är även ganska säker på att min man också är orolig. Hur gjorde ni eller gör? vad kan du ge för råd? just nu är allt som vanligt, men är mer rädd när magen börjar bli större.

MVH Josefin

Fia

Men herregud! Det handlar om 9 månader. Har du ingen lust så har du inte och skulle min man oroa sig för att inte få sex när JAG är gravid så skulle han åka ut fort som fan!

Evelina

Det är svårt att säga att så är det. Alla bebisar är olika och har olika sov och matvanor. Det förstår man när man pratar med andra mammor. Verkligen olika! Min dotter sover i tvåtimmars intervall på natten. Var gång hon vaknar vill hon ha bröstet. På helgen när min sambo är ledig brukar han rapa , byta blöja och natta henne. Och ibland gå upp med henne på morgonen så att jag får sova lite mer. Att bråka inför barnet är onödigt. Man är inte alltid göra när man lider av sömnbrist, men sålänge man samarbetar brukar det lösa sig. Och ni verkar ha den typen av relation:)

Therese

Vart kommer den fina ljuslyktan ifrån?

A

Åh undrar jag me!!

Sofia

Isabella kommenterar du aldrig sånt som inte är i din favör? Jag menar, du har inte skrivit något på din blogg ang plagiat-anklagelserna? Hur tänker du kring det? Skulle vara intressant att få höra det ifrån dig!
Eller tankar kring kommentarerna som dök upp igår efter att du lagt ut klippet på Kissie. Skulle du konfrontera ”anklagelserna” gentemot dig vore det lättare för oss läsare att finna dig trovärdig.

Har följt bloggen i flera år men intresset har börjat svalna.. Det är inte så spännande att bara läsa om reklamen för dina egna produkter, varje dag. Jag saknar den gamla blondinbella bloggen 🙂

Det gör jag absolut! Jag svarade på det hos Aftonbladet i den artikeln dom publicerade. Svarade att jag varit tydlig med att det har varit en drömring sedan 2010 och att den är lik men ser man båda i verkligheten så är skillnaden större på utformningen, min är rak och högre, den andra är mer oval och plattare.

Angående klippet igår så tycker jag att det var roligt att visa. jag visar ofta gamla saker jag har gjort!

Sofia

Kul att du svarade!
Jag vet att du kommenterade det i Aftonbladet men min fråga gällde din blogg. Det är ju trots allt dina bloggläsare en annan kan tycka att din lojalitet borde ligga hos. För oss som sett/ser upp till dig hade det varit befriande om du skrivit en kommentar till anklagelserna på bloggen!
Gällande klippet igår har jag svårt att enbart se sanningen i ”det var roligt att visa”. Jag själv blev mest illa till mods av klippet (läs ej att jag försvarar kissies konstigheter MEN ditt och Tyras beteende var kanske inte heller det bästa i min mening. Hat föder hat och det är lika illa oavsätt avsändare, tycker jag.

Sen kan jag inte låta bli att ifrågasätta hur vida det var en slump eller inte att du hade Amelia-tidningen hemma med tanke på inlägget du publicerat ovan 😉

Tack för svaret! Jag önskar dig en fin dag och hoppas att bebisen tittar ut snart så kanske det blir mindre reklaminlägg och mer barn relaterat! Det ser jag framemot

Emma

Oj! Första gången BB gör frukost själv, har Odd börjat slacka efter?

Veronica

Du kommer fixa den första tuffa tiden galant! Folk snackar onödigt mycket tycker jag, ta en dag i taget, tänk positivt som du alltid gör och ni får en harmonisk tillvaro. Min första son sov som en klocka, han sov bort sitt första år i princip. Min andra son blev en skrikbebis på kvällarna och sömnen strulade första fyra månaderna. Jag tog det med ro, medan pappan fick ett smärre nervsammanbrott. Situationen blir ju lite vad man gör den till. Nu har bebis blivit ett år och det året får vi aldrig tillbaka och fort har det gått! Så att slösa tid på att oja sig är onödigt. Njut av den lilla krabaten när den kommer för de växer FÖR fort!!

annika

Jag såg nyss avsnittet från din och Tyras show när ni Kissie som gäst och jag måste säga att jag är otroligt imponerad över hur professionella och lugna ni höll er trots allt Kissie sagt innan och sa under showen. Bra jobbat!!

Lina

Tja…det där med sömnen lär ju visa sig. Så otroligt olika från barn till barn. Min äldsta dotter var svår att få att somna och vaknade jätteofta på nätterna, lite tortyr i längden när man inte får den där viktiga djupsömnen själv. Jag försökte kompensera såklart med att sova lite på dagen när hon sov men det var en rätt tuff period. Sen kom yngsta dottern som sov som en stock från början, slutade med att äta på nätterna efter bara någon månad och ja, hon sov helt enkelt från 20-08. Helt ovant och jag hade ju räknat med att det skulle bli likadant som med storasyster så det var fantastiskt. Nu är dom tonåringar och jag är glad om dom kommer ur sängen före 12 nu när det är höstlov hehe! Det kommer säkert gå bra, Lycka till!

Nej jag dör vad gott med lussebullar! Måste baka!

http://cutelittlethings.se – Stil & Ungmamma-blogg

Sara

Det enda man kan vara säker på när det gäller sömn är att det är galet olika, vår unge på 4 mån snittar på 10h sömn (då all sovtid över ett dygn räknas ihop)..vilket är väldigt lite men hon är pigg och glad resterande tid. Andra sover upp mot 18 h/dygn. Men man orkar oavsett, jag har inte sovit tre timmar sträck på över en månad nu men fixar bebis och träning utan större problem=).

Anna

Jag sov tre timmar per natt de första veckorna efter min bebis ankomst och höll på att gå in i en depression. Är mycket mycket känslig för lite sömn och blir lätt deppig om jag inte känner mig utvilad. Så att man orkar/klarar det oavsett sömn eller ej stämmer inte på alla. Skönt dock att vissa har det så, önskar ingen att vara deprimerad.

jennie

Fick mig att tänka på the big bang theory, när Sheldon lärt sig simma på Internet 😉 nej men amningen kan så klart underlätta ju mer man vet även om det är påfrestande att få igång den. Lycka till med allt 🙂

Ida

Man vet aldrig hur det blir förrän bebis väl har kommit! Vi planerade att vår son skulle sova i spjälsängen bredvid oss men tji fick vi! Han tycker inte om att sova där just nu, han har även ont i magen så han vaknar ganska ofta av att han har ont eller vill amma. Vi har honom i vår säng i ett babynest. Man får planera sina sovtider bättre och försöka vila på dagen!

Jennie

Alla barn är ju olika vad gäller sömn och aptit!
Sonen har alltid ätit och sovit bra, medan dottern alltid ätit och
sovit dåligt, hon blir 1 år nu i november och vaknar ännu minst 5
gånger per natt! Man får helt enkelt bara gilla läget oavsett hur det blir!
Lycka till med bebisen!

Sara

Hej, hoppas du kryar på dig snabbt! Ville bara säga att det är så olika, detdär med sömn. Jag har två barn. Den första var en dålig sovare och vaknade ofta och skrek, natt som dag. Min andra sov hela nätterna igenom nästan från födseln så det var underbart. MEN vid fyra månaders ålder började hon trilskas och vaknar jätteofta så även barnen själva ändrar alltmer de blir större. Jag hade också en väldigt rosig bild av hur livet som mamma skulle bli. Jag och min partner skulle gå långa promenader med bebisen i barnvagn och bara mysa. Verkligheten blev att hon vägrade ligga i sin vagn den första tiden och jag vågade mig knappt ut av rädsla för illvrål när man är en bit hemifrån. Om du inte redan har en, köp en bärsele, den har varit guld värd för mig när vi är ute och man behöver ta upp bebisen! Du skrev i ett annat inlägg att man blir mer effektiv som förälder. Inte i mitt fall tycker jag. Ja, man lär sig organisera och prioritera bättre för att få vardagen att gå ihop, men karriärsmässigt kommer du kanske att få se något av dina många projekt lida. De tar så himla mycket tid, de små. Men det är värt det!

Fin blogg Bells <3

Hittade den inte förrän nu haha måste ha missat nåt helt fantastiskt 😉 <3 :P………….

Frida

Hej!
Min hund brukar också reagera på något konstigt sätt när jag blir sjuk. Åker in till veterinären när det händer och det brukar oftast inte vara något. Tror de känner av sinnesstämningen som råder. Tack för en bra blogg! 🙂 Hoppas bebben kommer ut snart 🙂

Lina

Jag tyckte inte sömnen heller var så dålig i början, det är något med hormonerna !:) även fast vi bodde på sjukhus första månaden och fick sondmata + amma varannan timme, han är 2 månader förtidigt född. 🙂

Nilla

Nej, sömnen behöver inte bli hemsk. Om ni inte råkar få en kolik-bebis då, men det önskar man ingen, så hoppas verkligen inte ni får det.

Det är faktiskt så, att kvinnor sover effektivare när de ammar. Dvs även om det bara blir 2 timmars sömn i stöten, så sover de mer effektivt under den tiden. Så det kan fortfarande vara möjligt att känna sig utvilad, trots att man varit uppe och ammat halva natten.

Sedan får du ju räkna med att bebisen kanske vill ha dig som snuttenapp. Dvs inte alls amma utan bara ligga vid bröstet i flera timmar och bara snutta. Det är supermysigt, men kan i längden bli lite knepigt om man vill gå på toa, duscha eller äta. Oftast hjälper det inte att pappa tar bebisen då. Min första son var så. Han ville vara hos mig KONSTANT, helst med bröstet.

Men men, alla barn är individer! Hoppas er unge blir en sådan som totalt däckar i sin säng och sover 12 timmar i sträck varje natt. Mina har aldrig varit så, men har i alla fall lyckats klämma in 2-6 timmars intervaller från de att de föddes, det var tacksamt:)

Karin

Kolikbebis är inte så farligt som man kan tro! Eller jo, men det finns bra hjälp att få! Det pratas alldeles för lite om det men akupunktur för spädbarn är fantastisk för dem små med onda magar!
Vår dotter fick kolik efter 4 veckor och åkte då till Stenungsund och fick hjälp!
Det låter som hokuspockus men det var helt över på en vecka! En nål i varje han som sitter i 20 sekunder. Det återupprepar man varje dag i 7 dagar så är besvären helt borta!
Vi fick en helt ny bebis!
http://www.aqpunktur.se
Sprid den här infon till alla!

Emma

Ja det är fantastiskt!! Båda mina barn har blivit av med koliken på en vecka. Träffade flera mammor från Sthlm iväntrummet som åkt till Stenungsund o bott på hotell i fem dagar för att få hjälp hos Marianne!! Fantastiskt!! Alla med kolikbarn borde åka. Ett litet stick i vardera handen i fem dagar, that’s it!!

Mikaela

Hej Isabella! När kommer din deoderant?? LÄNGTAR!

Innan jul 🙂

Perfekt att önska sig i julklapp 😀 Du är min största idol bella. Så cool så duktig och så bäst!

Hanna

Hur mycket din bebis kommer sova och hur ofta han vill amma kommer bara bero på honom. Alla bebisar är olika, det kommer inte att ha något att göra med om ni gör på ett eller annat sätt.
Toppenbra att ni redan diskuterat om hur ni kommer hjälpas åt och avlasta varandra dock.
Min lilla bebis ammade varannan timme första veckorna dygnet runt och tog en timme att få att somna= 1 timmes sömn för mig åt gången. Men efter 2 månader blev han sovexpert och sov hela nätterna för att vid 5 månader börja vakna var 3dje timme igen.
Första månaderna var tuffa men jag förstod inte riktigt hur jobbigt förens jag kommit ur det. Man är ju tvungen så det går. Förhoppningsvis vill er kille bara sova och äta men om inte så är det inte för att ni gör något fel.

Lena

Oj så olika det kan vara! Vissa dagar kände jag mig helt berusad för att jag var så trött! Tyckte ändå att det funkade rätt bra med sömnen efter ett tag, bara vakna var tredje timme och amma. Men jag kunde nog inte slappna av helt förrän bebis fick eget rum vid sju månader. Sedan dess sover hon hela nätter och allt är frid och fröjd :). Det är så individuellt hur mycket sömn man behöver också tror jag…

Ja det är lite skoj det där hur man ofta säger saker som inte riktigt blir av när man väl är där. Man tror inte att nattningen eller amning eller nått annat kan vara så stora problem som vissa ibland får det att låta som men tyvärr är det en del av ens vardag som mor och speciellt som nybliven mor då man har så mycket hormoner som gör att man blir känslig för minsta lilla, tar åt sig av allt och sånt. Män är inte lika PÅ som en kvinna är, vi har andra känslor, vare sig vi vill acceptera det eller ej. Men säger bara en sak… kommunikation, kommunikation och mer kommunikation samt förståelse för varandra!!!! Med det löser man det mesta och kommer låååångt i äktenskapet.

Lycka till med allt.

Det låter konstigt ifall en hund smittarcen människa eller tvärtom.

Marit

Sömnen behöver inte bli hemsk bara för att man har en liten, jag har aldrig varit så pigg som de första månaderna efter att jag fött min lilla Loppa. Helt fantastiskt 🙂

Sen har jag fått äta upp SÅ många saker som jag sagt innan jag blev mamma.. så mycket man tycker och tänker innan man är där själv. Jag tror man blir mer ödmjuk som mamma, det är lättare att erkänna sina egna fel och brister..

Nåväl, hoppas ni kryar på er snabbt och Trevlig helg!

Mia

Gud så mysigt du har det! 🙂 Jag är också hemma i väntans tider. Frisk dock… men ändå inte, har fortfarande ett hemskt illamående och vill bara att bebis ska komma ut så det försvinner! Jag har 7 dagar kvar till beräknad födsel och vill inte (precis som alla andra) gå över en dag, längtar efter att känna lite smärta så jag vet att det är på G! Hur är det med dina förvärkar nu när du har vilat i några dagar? Är det fortfarande lugnt efter den där kvällen med de smärtsamma sammandragningarna? Hoppas på ett inlägg under dagen som uppdaterar lite om ”graviditetsåkommorna”. Tack för en inspirerande blogg!

Alla kommentarer…