#IsabellaLöwengrip
Följ

Månad: mars 2013

Life & thoughts
mars 31 2013 at 17:07

Fortsättning

.. Sitter i loungen i Frankfurt och vår flight går 19.00. Jag har läst igenom era kommentarer och där det skiljer sig från er som inte håller med mig är synen på kön. Antingen tycker man att det är viktigt med män och kvinnor medan vissa tycker att vi kan skrota allt som har med kön att göra. Tycker vi olika där kommer vi aldrig enas. Jag tycker att kön är fruktansvärt bra och härlgt och det känns märkligt att argumentera för något som alltid har varit. Män och kvinnor vi är olika. Om det är något som går fel i Sverige idag är att vi nedvärderar kvinnlighet och mannlighet. Att beskriva en kille manligt såsom att han stora händer, mörkare röst och är orädd är elakt enligt vissa. Att säga att höfter, bröst etc och mindre risktagande är kvinnligt gör också vissa rasande. Men i de flesta fall är det så, men såklart inte alla.

Jag är otroligt stolt över att vara tjej. Jag älskar att få vara feminin. Men i Sverige får man nästan skämmas för det. Med dagar spenderade i Italien är skillnaden också stor. Kvinnorna är stolta och vackra men omsorgsfullt valda kläder och make. Männen ser ut som män. Jag tycker att det är respektfullt och vackert.

Att skapa ett jämställt land handlar ingenting om att ta bort det som är typiskt manligt eller kvinnligt. Det är inte de som är i vägen. Va en stark förebild och stå upp för dig själv snarare än att dra på dig offerkoftan för det du har mellan benen. Det är inte det som är problemet. Är problemet för få kvinnor i styrelser eller sämre lön – Ja ut och kämpa för dig och din karriär och gör skillnad istället för att skylla på alla andra istället. Lika lön har inget med att minska på din kvinnlighet. Var stolt över det och bejaka den snarare!

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Camilla Sanding

Det är inte femininitet och maskulinitet som i sig utgör problemen, det är vad dessa konnoterar i samhället idag. Ingenting i feminismen säger att varken kvinnor eller män får ”vara” feminina respektive maskulina i sina attribut. Just så, men för att förtydliga: varje individ har rätt att välja sitt eget uttryck. Det är just detta som är så viktigt, inte ditt kön eller den färg du har på tröjan. Och heller inte ska ditt kön bestämma färgen på din tröja. Jag är av kvinnokön men har aldrig trivts i vad de feminina attributen betyder i vårt samhälle. Är jag mindre vacker, mindre kvinnlig enligt dina normer då? Är jag bara kvinna om jag är feminin? Det finns ingen kvinnlig eller manlig essens som säger att vi bara ”är”, det finns inget inneboende i dig och mig som gör att vi delar lika intressen och smak just på grund av att vi har samma kön. Jag vet inte huruvida du kommer att orka ta dig igenom alla dessa kommentarer, men, läser du detta, försök. Snälla, försök att tänka ett steg till utanför bubblan. Hur tror du att en människa känner sig när någon gör ett fördomsfullt antagande just på grund av dess kön? Det kallas sexism och i många fler fall än du förmodligen tror så sårar och förolämpar detta. Det är just det, en förolämpning. Dessa fördomsfulla antaganden är uttryck för samhälleliga normer som behöver brytas. De skadar nämligen och stänger in oss. En människa ska få leva till sin fulla potential utan att någon kommer och bryter ned hens stolthet med könsstereotypiska antaganden.

Jag hoppas att du tar dig mödan att läsa detta och kanske lär dig någonting nytt. Genus är en vetenskap som innefattar mycket komplex kunskap om människor och om samhället idag. Det är fascinerande, frustrerande, men stöttande. Vi ska stötta varandra, inte nedvärdera varandras åsikter. Feminism och jämställdhet är inget radikalt uttryck, det är ett tankesätt som ämnar lyfta människor till samma nivå.

emma

hur tycker du då att ett barn med de olika könen ska klä sig då?

Malin

Jag har inte läst alla kommentarer här så jag kommer förmodligen inte med något nytt… ingen kan uppenbarligen bestämma vad du ska tycka men snälla sluta vara så jäkla tvärsöver och tänk efter lite. Frustrationen som uppstår när jag läser detta är obeskrivlig.

Jag kommer absolut aldrig mer att läsa din blogg!

Lovisa

Och DÄR bestämde jag mig för att aldrig mer läsa din blogg.

[…] särskilt när de liksom föder nya diskussioner om själva diskussionen. Det började med att Blondinbella kritiserade ”hen-debatten”, vilket jag skrev om här, och flera stora bloggare, såsom […]

Hedvig

”stå upp för dig själv”, men var inte en sån där jobbigt ”genusfascist” för det är fel…

”stå upp för dig själv”, men uppfostra inte dina barn på just det sättet för det är fel och larvigt.

Hur… hur tänkte du nu?

Du är inte så bra på det här med frihetstanken inom liberalismen verkar det som.

Kom ut som konservativ istället, det passar dig bättre!

Men snälla du! Läs på vad genus är för något innan du skriver ngt så korkat. Läs om genus och särartsfeminism. Du har misstolkat genus totalt! Som de flesta genusmotståndare har gjort.

natalie

jag led med dig för vad som hände i ”respektfulla italien”, att du inte kan se varför det hände är bara konstigt.

Elin

Håller med dig Bella! Verkligen bra sagt. Du är en glädjespridare och en sann inspirationskälla. Heja dig <3

Matilda

Äntligen! Har stört mig på detta ända sen hen kom! Jag är stolt att vara kvinna! Jag vill inte vara en ”det”.

Hedvig

1) vem har föreslagit att man ska kalla folk som inte vill bli kallade för ”hen” ”hen”?
2) en ”det”? nu har du tolkat lite speciellt, vänligen förklara varför hen är inanimat.

mikaela

ja, när fan har någon sagt att du ska vara en ”det”? NÄR?

Vem har sagt att du ska vara en ”det”?

Hedvig

Hihi, nej men uppenbarligen har du bristande insikt i det svenska pronomsystemet och dess historia.

julia

Det känns som att du säger emot dig själv när du i Förbjuda barn på cafér- debatten proklamerade hur trött du var på ” det kollektiva” och samtidigt som du i detta blogginlägg förespråkar just kollektivisering, eftersom du verkar tycka att det är viktigt att individen kategoriseras efter vad som betecknas som ”manligt” och ”kvinnligt”. Paradoxalt..

Inte bra

Denna genus hysteri går till överstyr….
På ungarnas dagis så togs könsbetingade leksaker bort för att det var ”genus” som nu gällde, men vad är problemet med att en pojke vill leka med en lastbil? och vad är problemet med att en flicka vill leka med en docka? sen om samma pojke väljer dockan och flickan lastbilen så vad är problemet med det? Var stolt över ert kön för det är då jag. Inte klokt detta…..

Klara

Problemet är väl att pojkar som väljer att leka med dockor, klä sig i rosa och ha nagellack ofta blir ifrågasatta, utstötta och mobbade, för att de inte följer normen för vad pojkar ska förväntas att göra/tycka om. Och dessa normer, som exempelvis kan vara att killar ska ha blått och tjejer rosa, är sådana normer som vi vuxna är med och skapar. Tex skapar ju Isabella dessa normer väldigt tydligt i sitt inlägg några snäpp ner, där hon skriver att man ska klä barnen så att man ser vilket kön de har (dvs pojkar i färger som blå, grön, svart och tjejer i rosa och lila osv).

Nej Isabella, jag trodde du var mer påläst än så. Du som hjälpt till att bygga upp min självkänsla och säga till mig att älska mig själv, kommer nu helt plötsligt och slår undan benen på mig genom att säga att det är fel att klä min son i rosa, eller hela regnbågens färger (trots att han älskar färger, spec rosa), du säger att jag som är smal som en sticka utan former är okvinnlig och att jag är okvinnlig för att jag inte väljer mina kläder med omsorg.
Jag lägger mig inte i hur DU klär dig, om du vill klä dig i klänning, och vara vacker och sminka dig, så gör så! Om din dotter älskar rosa och vill ha klänning, låt henne ha det! Det är helt fine med mig, jag bryr mig inte 😀 Men jag tycker det är taskigt att du säger åt MIG att jag inte är kvinnlig för att jag gör saker annorlunda än du.

Blir så ledsen jag blir när jag läser det du skriver, helt ärligt. Jag trodde du var någon att se upp till. Brukar prata om dig ibland med folk, om dina sunda värderingar osv, men nu känner jag bara … nae. Besviken är nog rätt ord.

Hibba

Vilket gnäll! Snälla ryck upp dig och ta ansvar för ditt eget liv. Du får det som att Bella bär ansvar för din ohälsa, vilket är sjukt!

LeMisanthrope

Det enda som krävs för att ondskan ska segra är att goda människor håller tyst. I kommentarstråden har vi bevittnat exakt det du beskrev, ett hat från människor som inte kan tolerera feminint beteende. Feminister är den värsta sortens förtryckare. De hatar yttrandefrihet, vill gärna diktera hur andra människor lever och tycker att det enda som räknas är om man sitter i styrelse eller inte. Ingen har rätt att säga hur du ska leva ditt liv. Feminism har således ingen plats i den demokratiska statsapparaten. De får gärna samlas i ett mörk källare någonstans och tillbe sina gudar inom genus”vetenskapen”, men våga inte försöka applicera er religion på andra.

Liv

Haha, du likehetsställer alltså feminism med ett något icke demokratiskt?

Rekommenderar starkt nedanstående blogginlägg! En kort, lättläst, men mycket givande text.

http://minasannaord.wordpress.com/2013/04/01/potentiell-konversation-med-sa-kallad-genusmotstandare/

Hibba

Feminism är ickedemokratiskt. Kolla bara på Maria Sveland, som lobbar i norge för att förbjuda kritik mot feminism.
Hur sjukt är inte det. Usch!

Värre är väl hatet från folk som inte kan tolerera icke-feminint beteende hos kvinnor, tycker du inte? Vi har nog läst olika kommentarsfält, för detta är fullt av feminina och kvinnliga feminister som är stolta över att vara kvinnor, men som samtidigt inte ser ner på dem som inte vill sminka sig och gå runt i klänning.

Joss

Det gör mig ledsen och besviken att inse att du väljer att vara så otroligt okunnig om vad genus innebär. Det är en enorm skillnad på genus och kön och att vilja ge sina barn ALLA möjligheter i livet istället för några få kan aldrig vara fel. Ditt resonemang visar på ett starkt förakt för de människor som inte kan/ vill passa in i en begränsad och snäv norm. Din okunnighet är skrämmande, eftersom du faktiskt är intelligent kan det enbart betyda att du är ointresserad och ovillig att att ta till dig fakta kring genus och vad det verkligen handlar om. Att uttala sig om saker man är okunnig kring går väl bra men när man har så mycket inflytande som du har så tycker jag att man kan förväntas vara intresserad av fakta och att fördjupa sin kunskap i ämnen man uttalar sig om, inte bara tycka lite random, det gör mer skada än nytta. Du kunde ha vart en bra förebild för min dotter och mig, men att stoltsera med sin okunskap kring ämnen som är otroligt viktiga på vägen till jämställdhet gör dig olämplig som sådan oavsett hur mycket annat bra du gör. Det gör mig ledsen att inse detta. Hoppas att du börjar läsa på innan du uttalar dig kring genus i fortsättningen.

M

VARFÖR är man okunnig så fort man inte tycker som er!? Hur vet du att hon inte är påläst, men väljer att ha en annan åsikt ändå?
Jag håller helt med Bella!
Det känns som om det är fel att vara feminin och gilla rosa och det känns som om alla feminister ser ner på en bara för att man vill raka benen och sminka sig. Inte fan ser jag ner på er, så varför är det så farligt att tycka annat än er? Sköt ert, så sköter andra sitt istället.

Hibba

Snälla läs på lite innan du uttalar dig! Läs en bok om biologi så slipper du verka så okunnig.

Sofie

Hej Hibba!

Jag är en 21-årig tjej som studerar biologi på universitetsnivå, så vi kan ju säga som så att jag läst en och annan bok inom ämnet.

I mina kursböcker står det ABSOLUT INGENTING om att människor borde bete sig eller klä sig på ett visst sätt bara för att de tillhör ett visst kön. Däremot tas det såklart upp biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men det är väl just det de är: biologiska / anatomiska skillnader.

Det finns ingenting ”i biologin” eller i naturen som säger att en människa måste vara på ett visst sätt beroende på vad för slags könsorgan den har mellan benen.

Sen om någon vill klä sig i stereotypiskt kvinnliga kläder är det naturligtvis okej. Lika okej som det är för någon annan att inte vilja göra det.

Du kan väl tala om vad det står i biologiböckerna?

P.D

Otroligt bra skrivet Bella, du har prickat in problemet galet bra! Att det ska behöva gå så långt att för att känna sig feminim måste man först åka utomlands! Fortsätt sprida ditt ord så flera vaknar innan det är försent….

Julia

Ja, man kan åka till landet där alla tv-shower har bikinibrudar som kamerorna kan zooma in på lite då och då, samma land som Bella blev utsatt för ett sexuellt övergrepp i för att mannen inte har lärt sig att hantera kvinnor med respekt. Vi åker dit, vetja!

Asså gud förbannat som vi norrlänningar säger ibland! Ursäkta men när NÅGONSIN behöver tjejer/kvinnor SKÄMMAS över att vara feminina? Jag bara undrar liksom. Sist jag kollade så blir tjejer/kvinnor uppmuntrade till att vara feminina och pojkar/män uppmuntrade att vara maskulina. Jag har ALDRIG NÅGONSIN i hela mitt liv hört om en svensk tjej/kvinna som på fullaste allvar behövde skämmas över att hon var feminin. Vad är det för jävla jidder, sluta hitta på Bella.

Dom enda gångerna tjejer/kvinnor skambeläggs för att det är feminina och för att det är just tjejer/kvinnor så är det pga kvinnoförtryck, inte för att genus insatta personer påstår att det är något skamligt med att bete sig könsstereotypt. Dom enda som uppmuntrar folk att vara eller inte vara på ett visst sätt eller klä sig/inte klä sig på ett visst sätt beroende på vilket kön man tillhör är folk som lever efter och upprätthåller könsrollerna. Genus medvetenhet handlar om att låta folk vara precis som dom vill och klä sig hur dom vill oavsett könstillhörighet. Det handlar alltså INTE om att göra folk könslösa!

Elin

Riktigt bra skrivet, Bella!

Madeleine

Ibland skäms jag för människan!
Det är tydligen inte okej att vara stolt över att man är kvinna och lyfta fram det…
Hela hen diskussionen är ett steg bak i mänskligheten om något gör oss kvinnor!
Bra att du står för din åsikt Bella!

Vem har sagt att man inte får vara stolt över att vara kvinna? Källa, tack! Eller nä just det, du kanske inte kan säga vem som sagt det. Det kanske bara var i ditt huvud.

Magnus

Jag blir sååå trött på detta, tänk om folk kunde förstå vad genusdebatten handlar om. Att man ska ha lika rättigheter och bli behandlad likvärdigt oavsett kön. Min dotter får kommentarer om hur fin hon är i sina kläder men det får aldrig min son. Min son får kommentarer om allt han gör och det får inte min dotter. Jag vill att båda ska bli bemötta på samma sätt inte hur de ser ut för att man är tjej eller vad de gör för att det är en kille. Dessutom är båda väldigt rörliga av sig och i min sons fall säger alla att ”så är grabbar” men i dotterns fall ”oj, vad ovanligt, vilken pojkflicka”. Snacka om att behandla ungar olika utifrån vad de har mellan benen och inte vilka de är som individer. Det är det som genusdebatten handlar om, ingenting annat.

HUVUDSAKEN ÄR VÄL ATT VI LEVER OCH HAR NÄRA OCH KÄRA RUNT OSS!

Matilda

Håller med dig med hen och sånt! Du har helt rätt!

”hen och sånt”… du verkar ha koll på vad du pratar om du….

Nike

Det handlar inte om att avköna någon människa, det handlar om att vi människor ska vara jämlika och de som vill vara det du kallar ”kvinnligt” vare sig det är en man eller kvinna ska man få vara det utan att någon säger att det är rätt eller fel.

Vi föds utan värderingar och åsikter, vi föds egentligen könslösa eftersom vi inte vet vad det innebär, det är samhällets normer som lär oss hur en kvinna och hur en man bör vara men hjälp av sådana här texter du just skrev och sociala medier i all allmänhet vilket gör det så svårt för till exempel dem som känner att de är födda i fel kön att uttrycka sig själva och komma fram i samhället.

Det är därför kvinnan är förtryckt i lägen som på arbetsplatser och vi lever i ett samhälle där jag på mitt jobb ska behöva bli tilltalad ”stumpan, hämtar du en kopp kaffe åt mig” av en 40+ man även fast det inte hör ALLS till mitt jobb och jag är mer framgångsrik än honom på arbetsplatsen och det på grund av hans och samhällets normer.

Jag tror nog även du har blivit förtryckt när du arbetat av äldre män på grund av ditt kön och det är vidrigt att det ska vara så. Man ska få klä sig hur ”kvinnligt” eller ”manligt” man själv behagar, man ska få se ut och vara precis så som man själv är och vill vara utan att man ska behöva bli särbehandlad och behöva ”kämpa” mer och ”stå upp för sig själv” mer bara för det mellan benen.

Hibba

Ännu en hjärntvättad!? Rekommenderar dig att läsa en bok om biologi. Sen kan du också passa på att läsa Steven Pinkers bok ”The blank slate”
Kvinnor är inte förtryckta i alla lägen som du påstår, ta av offerkoftan och öppna ögonen. Det är sorgligt att se hur påverkad du blivit av genussekten…

[…] om att föräldrar måste klä sina barn så man ser om de har snippa eller snopp och sedan ett inlägg om hur viktigt det är att kvinnor ska få vara vara ”kvinnliga” och män vara […]

Marika

Det har inte att göra med att du inte får klä dig kvinnligt eller att det inte finns skillnader på kön. Det är klart att det finns. Men du har verkligen missförstått vad ”hen” handlar om. Du uttalar dig jätteofta om saker du inte är ett dugg påläst om.

Italien

Ja, och i Italien lagar morsorna mat och tvättar åt sina vuxna söner, det är fan pinsamt. Ha inte italienare som förebild vad de gäller jämställdhet för Guds skull.

:)

Och vad är det för fel med det, i Medelhavet är det vanligt att mamman lagar mat till alla och tro inte att dom gör det med tvång dom ÄLAKAR att göra det.
Så du menar att i länder där mamman slutar laga mat till sina söner så fort dom blir är vuxna, så blir dom en bättre förebild Vilket skitsnack rent ut sagt!!!!!!!!!!!!

natalie

men dom lever hemma tills dem blir 30 år!!!

Julia

Ja, för att de inte vet något annat ja! Inte ens 50 % av Italiens kvinnor har jobb, tror du det är för att de älskar att inte jobba?!

Men visst, många flickor i Afrika går långt varje dag för att hämta vatten medan deras bröder är i skolan och blir utbildade. Men tro inte att det beror på någonting, de ÄLSKAR ju att ha det så!

Pucko.

Anna

Jag tror det handlar om friheten att välja och inte känna sig inträngd i en viss roll, vilket kanske inte alltid är fallet men om det är det minst en gång är det ändå ett brott mot den personens frihet.

Men.. jag vet inte; du kanske menar att det finns en sisåsdär 10 personlighetstyper som alla människor i världen passar in i och som alla mår bra av att acceptera?

Vänligen stöd dina resonemang med någon typ av källor.

Jag tycker att det är skrämmande att en kvinna, som påstår sig jobba för unga tjejers självkänsla uttalar sig på det här viset. Vad är feminint? Vad är en kvinna som inte är feminin?

”Kvinnorna är stolta och vackra men omsorgsfullt valda kläder och make. Männen ser ut som män. Jag tycker att det är respektfullt och vackert.”

Frågan är vad du tycker om kvinnor som inte är vackra med omsorgsfullt valda kläder? Är dessa kvinnor förtryckta? Vågar de inte uttrycka sin femininet? Eller kan det vara så att dessa kvinnor ger fan det konstruerade feminina?

William

Jag tror dom kvinnorna har för mycket testosteron vilket gör de mindre feminina, kanske är de lesbiska eller militanta feminister som hatar att män och kvinnor är biologiskt annorlunda, vilket är ett tecken på ignorans. Vacker kan betyda flera saker, en kvinnas empatiska förmåga har jag alltid funnit vackert.

Überpedagogiskt samtal med en potentiell genusmotståndare, ja, till exempel med dig, Isabella. Har man inte förstått vad ”genus” och ”hen” handlar om efter detta, då vet jag då inte…

http://minasannaord.wordpress.com/2013/04/01/potentiell-konversation-med-sa-kallad-genusmotstandare/

Exakt varför är det så viktigt att se vad personen har mellan benen? Låt folk få vara precis som de vill. Man är inte mindre kvinna för att man inte gillar typiskt kvinnliga saker eller mindre män om man inte gör typsikt manliga saker. Kvinna är något jag bara är, det spelar ingen roll hurdan jag är eller hur jag ser ut. Jag är kvinna ändå. Vakna upp.

Skrev ett långt utförligt blogginlägg om mina tankar kring det du har skrivit om senaste: http://calatalo.blogg.se/2013/april/man-ar-man-och-kvinnor-ar-kvinnor-eller-hur-fan-var-det-nu-igen.html#comment

Wilma

Pepp till dig! Blir så trött på alla tjejer som genusgnäller istället för att stå upp och ta för sig. Har själv pluggat på typisk manlig utbildning. Hade en underbar tid och blev jättebra bemött. Nu jobbar jag i en typisk manlig industri och har jättekul. Det finns inga manliga nätverk som förtrycker kvinnor eller som stoppar kvinnor i karriären. Tvärtom välkomnas tjejer med öppna armar och vi får antagligen mer hjälp och vägledning än vad de flesta killar får. Feminister som genusgnäller är bara lata och vill inte kämpa för att ta sig fram.

Joanna

Anna…
”Tvärtom välkomnas tjejer med öppna armar och vi får antagligen mer hjälp och vägledning än vad de flesta killar får.”
Det är ju just DET DÄR som är problemet… Du ska inte få MER hjälp och vägledning i ditt yrke än killarna, BARA FÖR ATT DU ÄR TJEJ. Herregud… Älskar när människor är så jävla icke-insatta i debatten men ändå har en klar jävla åsikt om att det är så bra som det är nu, och sen ändå använder argument som just talar för just det som man vill få bort… Lycka till i ditt ”manliga”(?!) yrke och hoppas du får extra mycket hjälp av de stora starka killarna eftersom du inte klarar nått själv eftersom du är TJEJ (?!).

Peace.

Maria

Jag blir så ledsen, upprörd och uppgiven när jag läser denna kommentar. Att du generaliserar ett helt samhällsproblem på grund av din erfarenhet, som säkert stämmer till hundra procent, är helt ofattbart.

På min arbetsplats på en skola ruckar man inte på de ”kvinnliga” och ”manliga” yrkena, det vill säga städ- och kökspersonal respektive vaktmästare och IT-personal. Det har förekommit att manliga kockar, som har blivit anställda av mer jämställdhetstänkande i ledningen, har blivit totalt utfrusna i sitt arbete på grund av sitt kön. Likaså har sexistiska och nedvärderande kommentarer förekommit när kvinnor har blivit antällda på den ”manliga” sidan. Problemet har varit så stort att de anställda i flera fall har valt att lämna sitt jobb.

Nej, bestämmelserna av hur könsstrukturerna ser ut kan inte grunda sig på enskilda exempel. Du trivs säkert mycket bra och får chansen att utföra ditt jobb utan att bli diskriminerad på grund av ditt kön. Samtidigt finns det en mörkare sida av arbetsmarknaden, där sexism och djupt inrotade könsstrukturer dominererar. Men att säga att problemet inte existerar för att du inte har märkt av det – det är vidrigt.

Anna

Bra där, alla vet att anekdotiskt bevis klår all statistik om snedfördelning på arbetsmarknaden.

Själv har jag aldrig sett en svart svan, det måste betyda att de inte finns!

O

@ Anna, Snedfördelning på arbetsmarknaden betyder inte per automatik diskriminering. Skulle säga att anekdotisk bevisföring i detta fallet väger tyngre än felanvänd statistik.

[…] Blondinbellas behov av att könsbestämma barn när hon träffar barn som nyligen fått barn och hon inte vet könet. Jag vet så många människor som längtar efter att få barn och jag vet lika många vars önskan efter barn har lett till lidande – varför kan vi inte glädjas och gratulera till ett förhoppningsvis friskt barn. Om någon jag känner får barn är min första tanke att jag hoppas att barnet och dess föräldrar mår bra – inte vilket kön barnet har. För att väga upp skriver Lady Dahmer i vanlig ordning bra.  Även HanaPee skriver bra om en viktig fråga. […]

jessica

De handlar inte om att kvinnor inte ska få bära traditionellt kvinnliga kläder. Det handlar om rätten att själv göra valet. Att du, Isabella, tycker det är härligt med tydligt åtskilda attribut för kvinnor respektive män betyder inte att alla gör det.

Jag är uppriktigt nyfiken på vad du, specifikt, tycker är ”härligt” med tydliga gränser kring kvinnligt och manligt. Jag upplever nämligen mest att det begränsar oss, ställer krav, skuldbelägger och förtrycker.

Till saken hör ju också att du väldigt framgångsrikt uppfyller kraven på hur en kvinna. Du är heterosexuell, du är duktig och ansvarstagande, du har symmetriska ansiktsdrag och höfter och bröst, du sminkar dig och tycker om kläder och shopping. Det finns liksom ingen anledning för dig att ogilla normen eftersom du ÄR normen och trivs med det. Men hur tror du det hade sett ut om du var homo- eller bisexuell, om du inte sminkade dig, om du av någon anledning inte ville raka benen? Skulle du tycka dagens definition av ”kvinna” var lika härlig som du tycker nu? Skulle du inte vilja att din egen kvinnlighet inkluderades i vad det är att vara Kvinna? Tror du att de kvinnor som stämmer in på beskrivningen ovan inte känner sig som kvinnor i samma grad som du?

Ps. Du måste lära dig skillnaden mellan kön och genus/könsroller.

Älskar denna kommentar! Helt rätt.

Sara

Men det handlar inte om det! Genusdebatten aka hendebatten handlar om att man ska få vara hur man vill oavsett kön. Det handlar om lika förutsättningar och lika behandling. Inte om rosa eller blått som du Isabella verkar tro. Läs på kvinna!!

Henrik

Det är helt rätt! Tack! Det finns något under kläderna, det är inget att rädas över, om man ska behöva dölja vem och vad man är, vad är meningen då?
Kön är inget att stigmatisera, om ingen vill erkänna det utan grottar ner sig i en debatt om trams som hen för att göra kön osynligt så blir det ingen förändring.

jessica

Kan du snälla kolla upp sakfrågan innan du uttalar dig? Att det skulle handla om att ”osynliggöra kön” är en så fundamental missuppfattning att du inte kan ha läst mer än en rubrik på aftonbladet innan du bildat dig en åsikt.

Såhär. Hen används fördelaktigen:
– När kön är oklart
– När kön är irrelevant (ex hypotetiska resonemang)
– När en individ inte vill definiera sig som varken han eller hon

Kommentatorn

Nej, du glömde det viktigaste.

-Hen används ”fördelaktigen” av folk som vill visa att dom tillhör en viss grupp. Ordet är för genusfeminister vad en grönvit halsduk är för Hammarbyare. En oskyldig och ganska praktisk tingest för dom som inte kan koderna. Men en väldigt laddad symbol för dom insatta. Och det är just därför som vissa av oss blir irriterade när vi hör eller ser ordet ”hen”. Det visar vad det är för typ som uttalar sig…

Nej, det är ju tvärtom. Att vägra använda hen görs för att visa att man tillhör en viss grupp. De som använder hen är alla sorters människor, det enda de har gemensamt är att de är pålästa i ämnet och öppna för förändringar och förbättringar i språket.

Hibba

Du har fel, de som använder hen är en liten klick människor. Alla tycker precis likadant i alla frågor och beter sig väldig streotypiskt feministiskt. Vem vill förknippas med deras opålästa ideologiska resonemang…

Anna

Tack för generaliserande resonmang som totalt saknar ett intresse av debatt eller att förstå någon. Det där kommer säkert vara jätteproduktivt för dig när du vill prata med andra människor.

Det är inte ömsesidigt. Jag vill förstå dig.

/”en viss typ av folk”

Kommentatorn

Det var inte raljant menat. Vad jag vill säga är: Många av kommentatorerna påpekar att ”hen” är ett användbart ord när man inte bryr sig om könet på den man refererar till. Så långt är allt gott och väl. Men kommentatorerna glömmer att ”hen” också är ett signalord. Det visar att den som talar/skriver sympatiserar med en postmodernistiskt influerad, vänsterorienterad version av feminism. Sen behöver vi inte gå in här på varför den ideologin retar upp en massa människor. Men låt mig säga såhär: Det är inte bara ”näthatare” och ”Breivik-typer” som har invändningar mot dagens svenska feminism. Vi är många sansade som börjar få nog också.

Nils Turekov

Bravo, så trött detta trams med hen.

Det ”tramset” har funnits i Finland länge, länge. Konstigt att svenskarna har så svårt för nytt ord som hen men har inga problem att ta till sig andra ord från olika länder. Men så fort det har att göra med kön, då jävlar..

Hedvig

Pronomensystem är en del av språk som mycket sällan utsätts för lån, de öppnare ordklasserna substantiv och verb är däremot vanligare lånmottagare.

När var senaste gången du hörde en inlånad preposition eller konjunktion?

Just sayin’, pronomen är betydligt trögare att förändra än andra delar.

Anna

Det känns inte som att du har en vilja att sätta dig in i andras resonemang eller respektera legitimiten i andras världsåskådningar. Jag tänker inte begränsar dig eller berätta för dig hur du ska leva ditt liv, men låt mig leva mitt som jag vill och diskutera sådant jag tycker är intressant. Kritik är inte detsamma som brist på respekt, generaliseringar är dock det.

Jag hoppas att det här inte är ett stort problem för dig i livet, men om du finner att det ofta är svårt att förstå andra människor för att det är ”irrationella” och ”oförnuftiga” kan det vara värt att begrunda dina fördomar och vilka generaliseringar du tar med dig in i en diskussion.

Vänligen,
en person du säkert skulle kalla ”genusmaffia”/”hornsgatanvänster”/”kulturmarxist”/andra fantastifulla namn som helt blockerar all form av faktiskt diskussion

vera

Så bara för att han inte håller med dig är han inte påläst? ”…men låt mig leva mitt som jag vill och diskutera sådant jag tycker är intressant.” Vem hindrar dig? Vad är det för omotiverat förtryck du plötsligt anklagar honom för? Tycker att DU ska låta andra diskutera om sådant de tycker är intressant, även om det innebär att de inte håller med dig.

Blir så trött på sådana människor som dig. Det är DU som vägrar lyssna på och acceptera folks åsikter, då du redan har en förbestämd tolkning av vad de än säger. Vet inte varför du har satt dig så högt upp på moralisk piedestal och tror att du har rätt att lägga i ord i folks mun – samtidigt som du anklagar alla andra för att göra det mot dig. Om jag kunde skulle jag ge dig en sån otrolig jävla örfil. Skitunge. Är sådana som du som drar ner hela genus- och feminsitdebatten med ditt jävla dravel.

Helena

Respekt är att inte nedvärdera människor beroende på vilka klädval de gör!!! Bara för att en kvinna inte har klänning betyder det inte att hon är mindre kvinna för det!!! Jag tycker synd om någon som tycker att föräldrar ska sätta rosa på flickor och ljusblått på pojkar så att vederbörande inte ska vara rädd för att göra bort sig i sitt tilltal… Hur ytligt får det bli?

Sofia

Är själv en väldigt kvinnlig kvinna som kommit långt i karriären. Jag har aldrig känt mig bromsad på grund av mitt kön. Jag har alltid tagit för mig och trott på mig själv, vågat uttrycka mina åsikter och argumenterat offentligt, det har tagit mig jättelångt, är idag chef i stort företag i starkt mansdominerad branch, har nio män och en kvinna under mig. Trots att jag letat två år efter talangfulla kvinnor som vill ta stort ansvar, går de nästan inte att hitta och det är så synd!! Det är nästan omöjligt att hitta kvinnor som satsar, vågar och vill uppåt riktigt långt i karriären så jag tror snarare det handlar om vad man har för syn på sina egna möjligheter och självförtroendet vi har, samt om vi är beredda att ge allt som krävs för att komma dit. Många av mina vänninor är inte berdda att lägga den tiden.
Och jag håller med dig Bella, att vara väldigt kvinnlig gör att du sticker ut och man måste därför våga sticka ut, för du syns plötsligt i mängden med feminina kläder, långa naglar,höga klackar, läppstift och färgglada scarfes, stort lockigt hår och detaljerna på plats, datorväskor i rosa, färgglada färger osv 🙂 men jag ÄLSKAR det, älskar mitt kön och älskar att vara superkvinnlig och jag gillar också kvinnlighet/manlighet, mera av sånt! Våga dricka musten av livet och göra precis det du vill – oavsett kön!

Problemet ligger i könet, jag ska förklara varför. När du ser en liten tjej med en rosa kjol säger du ”åh så fin och söt, vilken snäll liten tjej” och när du ser en liten kille med jeans, en döskalle på tröjan och coola kängor säger du ”åh vilken cool och tuff liten kille”. Tjejer är snälla, söta, fina = bryr sig mycket om utseende, smycken, kläder, smink. De vågar inte ta plats för de är så snälla mot alla hela tiden. Små och söta. Killar är coola och tuffa = bryr sig inte lika mycket om utseende (typiska ”tjejgrejer” som smink är ju inte så vanligt hos killar) och vågar ta plats för de är så tuffa. Kanske inte är så konstigt att du inte hittar många tjejer som vågar ta plats som du? Grejen är att det alltid finns undantag, men det finns inte i vårat DNA att gilla/bry sig om smink, bilar eller utseende. Det är inlärda saker som vi lär våra barn är viktiga. Har man inte smink som tjej är man konstig/ointressant/okvinnlig. För hundra år sedan hade både killar och tjejer lika mycket smink.

Hoppas du hänger med på vad jag menar, är mycket medveten om att mitt exempel är väldigt konservativt och generaliserande men menar absolut inte att det alltid är sanningen. Huvudsaken är att vi bär ansvaret för hur nästa generation blir, både gällande deras intressen och beteende.

LeMisanthrope

Vettigare åsikt än vad som yttrats i Riksdagen de senaste 20 åren. Vinnare ser lösningar, förlorare ursäkter. År 2000 kastades religionen ut från staten, 2012 har de kommit tillbaka i form av patriarkatet. Vad annat än en overifierbar konspirationsteori som strider mot sunt förnuft kan ligga bakom ”orättvisor”?

Anna

Men om jag inte vill.. om jag inte vill vara en sådan kvinna men ändå ta mig framåt. Vad har jag för plats i din värld?

Jag har inget emot att Bella eller du har på er läppstift/rosa kläder/tajta klänningar och ”omfamnar er kvinnlighet”, eller vad det nu är ni tycker om att beskriva det som, men… men vad har det med någon annan än er att göra? Varför måste de generaliseras till att ni vet vad som är bäst för alla andra?

Jag låter dig och Bella behålla rätten att bestämma hur ni vill leva era liv och hur ni vill se ut, jag hade hoppats på att detta skulle vara ömsesidigt. Respektfullt.

Jag blir dessutom otroligt förvånad och ledsen att en person som ”kommit långt” och anställer folk väljer att uttrycka det som att”satsa” är delvis lika med ”sticka ut med snygga kläder”.. det kan väl inte vara så du menade att det skulle förstås?

Sara

Älskar denna kommentar! 🙂

en blå

blir så fruktansvärt förvånad och besviken när jag läser det här.

Maria

Tycker det är tråkigt att så många inte vill (vägrar?) förstå vad genus handlar om utan mest verkar livrädda för att snippan eller snoppen ska ramla bort. Det är väl ingen som säger att man måste hålla med om allt, men att ta reda på vad det handlar om innan man öppnar käften borde väl inte vara för mycket begärt?
Och detta med att folk inte ens tar reda på hur det menades att ordet ”hen” ska användas får mig vansinnig! Det visar verkligen att människor inte tar reda på fakta utan bara glappar med käften ändå.

sofie

Att man i Sverige måste skämmas för att vara feminin är helt enkelt inte sant. Jag är själv otroligt feminin till både sätt och stil (råfeminist samtidigt) och har aldrig någonsin fått min femininitet ifrågasatt. Har en del killkompisar däremot som inte är stereotypiskt manliga på samma vis som jag är stereotypiskt kvinnlig, och det har varit ganska jobbigt för dem på många vis just pga förväntningar människor har på dem. Och det är väl där någonstans problemet uppstår.

”Kvinnliga” och ”manliga” egenskaper kan vara fantastiska och variation är alltid roligt. Problemet nu är att vi ser kön innan vi ser människa, och många hamnar således i kläm. Ett annat problem är att människor formas av omgivningens förväntningar. Att t.ex. ta risker kan i många situationer vara positivt och nödvändigt, men många kvinnor har aldrig lärt sig göra det och då har männen per automatik ett orättvist försprång. Så kan vi aldrig uppnå jämställdhet.

Linda

Det är flickor och pojkar till föräldrar som resonerar som du, som senare i livet behöver det stöd och den ”egoboost” som du själv så hjärligt förespråkar – fast det kanske ingår i affärsplanen…?

Det egentliga problemet är hur vi värderas olika beroende på könsroller och dess historiska fördomar. För mig handlar det om att tillåtas vara individuell och bemötas med respekt som människa (oavsett kön) samt få mina meriter och prestationer bedömda professionellt utifrån sakliga grunder oavsett mitt namn, utseende, nationalitet, status etc. Jag tror också på att brjaka kvinnlighet och istället kämpa för att män ska ge lika plats för oss vid jämställd kompetens och dra fördel av det som skiljer oss åt som en positiv egenskap att dra nytta av. Jag bär rosa kläder nu istället för när jag var liten… Min feministiska förebild var/är Madonna; en intelligent, kvinnlig, kreativ artist som kör sitt eget race!

Bea

Du har så fruktansvärt mycket rätt både här och i ditt förra inlägg. Blir så otroligt förbannad så fort hela den här hen-debatten dras upp. Du sjönk absolut inte i mina ögon som vissa skriver här, du höjdes till skyarna!

Hibba

Samma här! Kommer numera läsa din blogg!

Du har så mycket att lära, Isabella. Du motsäger dig forskning för att du är bekväm i din bubbla! Inget konstigt med det, det är mänskligt. Både män och kvinnor gör det. Vissa väljer att slåss för rättvisan, men varför skulle du? Du har ju redan allt som många vill ha. Du har valet att vara en ytlig människa som medievärlden och ”vanliga människor” fortsätter kritisera, eller så kan du lyssna på kritiken du får och lära dig av den. Lära dig mer om genus på djupet. För om du skulle lära dig mer om ämnet genus och kliva ut ur din bubbla, så kan jag lova dig att du skulle förstå och se allt mycket tydligare. Visst, 30% av de som säger emot dig vet ingenting om feminism eller genus, de bara hänger på och uttalar sig om saker de inte har någon aning om. Men det finns de som har rätt och talar sanning. Du pratar bara om Sverige, men har du kollat på andra länder? Sverige är en liten förändring. En fis i rymden. ”Kämpa istället för att skylla på alla andra” är så jävla naivt. Säg det till en kvinna i Somalia, Egypten, Kina, Korea, Ryssland eller i Sverige för 200 år sedan. Fan, säg det till en kvinna i Sverige för 50 år sedan! Hade det inte varit för feminismen, så hade du inte varit där du är idag, det kan jag lova dig. Kvinnorna i de andra länderna kommer skratta åt dig, du är ett skämt för dom! Jag skratt-suckar åt dig. Din naivitet är så himla överdriven. Våga bemöta samhällsproblemen istället för att fegt motsätta dig dom.

Hela ditt inlägg osar okunskap. Ett tips är att läsa på och sedan om ett år skriva ett nytt inlägg om det du lärt dig. Skulle nog gynna dig.

Bara för att du är bekväm med din roll som bortskämd, så innebär inte det att alla är det!

Hibba

Snälla läs på lite innan du skriver en sån massa strunt. Suck!

Hibba

Tack Blondinbella för att du vågar förkasta det här genusknaset!
Skulle också vilja skriva att jag tycker att det varit extremt underhållande att läsa alla hjärndöda kommentarer till det här inlägget. Man kan tro att du driver någon form av feministblogg för varenda skränig genusfeminist på internet verkar ha hittat hit. Det är sorgligt att se hur mycket näthat de sprider när någon råkar ha en annan åsikt.
Det är kul att studera hur sterootypiskt de beter sig, alla säger så gott som samma sak. Ingen förmåga att tänka utanför boxen. Om man inte tycker precis samma så hotar pöbeln med att sluta läsa bloggen och radera bokmärket, vilka förebilder för männskligheten. Jag undrar hur de kan tro att någon vill lyssna på dem med sättet de beter sig.
Genushysterin bygger inte på vetenskap som det verkar tro. De är bara ideologisk vänstersmörja, och knappast någon merit att ha läst böcker om. Tycker det är tragiskt att de slösat bort sitt liv på absolut ingenting, det kunde gjort något vettigt istället.

allis

Intressant att du Bella i din text lyfter upp Italien (”Männen ser ut som män.”) som ett föregångsland/fristad från allt ”genustjafs”. Har för mig att du såg annorlunda på detta för ett par år sedan, då du blev överfallen av en man och sen förminskad av polisen i just Italien. Vad jag minns var du väldigt upprörd över den italienska polisens agerande emot dig, då de inte tog dig och brottet på allvar eftersom du var en ung kvinna.

Jag gillar i övrigt dig och din blogg, men upplever att du blir mer och mer inkonsekvent i dina åsikter.

Alla kommentarer…
Life & thoughts
mars 31 2013 at 11:23

Påskkärring året runt

Ja, det väcktes en del åsikter efter det här men som ni redan vet är jag fruktansvärt trött på att man ska kasta på sina barn alla färger som finns hemma bara för att ”barnet” inte ska hamna i ett könsfack. Förra veckan stötte jag på två bekanta från länge sedan, båda drog sina nyfödda i vagnar och jag skulle precis säga ”gud så söt .. ehh  .. Är?”. Är det ett mindre barn så ser man inte kön på barnet och då underlättar det att ha något i färgväg att relatera till så att man kan önska grattis till killen eller tjejen. Här var hela regnbågen nertryckt i vagnen och jag hade ingen chans.

Jag tycker att det här färg-genusdebatten är bara en extra tårtbit att addera till de vuxna som gör allt för att passa in i ”Hornsgatansvänstern”. Och det är helt okej såklart, vi människor vill tillhöra olika grupper och visa vad man står för. Frågan är bara om barnet verkligen tjänar så himla mycket på att bli utklädd till en påskkärring året runt eller om det är deras föräldrar som bara villl ha en klapp på axeln och något-hitta-på-ämne att kämpa för i brist på annat i livet.

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Undra vart jag hamnar i debatten? Jag låter mina barn klä sig som de vill och dottern vill alltid har rosa, djur eller ”prinsessigt” på kläderna och sonen superhjältar och grönt och blått och ”häftigt”. Men utomhus är dom ”påskkärringar” i alla möjliga glada färger. Dels för att ytterkläder är otroligt dyrt och jag vill att mina barn och småkusinerna deras ska kunna ärva allt av varandra och dels för att färgglatt gör att dom syns bra ute. Både när jag och när förskolefröknarna ska hitta dom när dom är ute och ränner.
Tänk! Allt är kanske inte politik och medvetna val? Vissa val utgår från det som är praktiskt och ekonomiskt också.

Amazing blog! Do you have any recommendations for
aspiring writers? I’m hoping to start my own website soon but I’m
a little lost on everything. Would you recommend starting with a
free platform like WordPress or go for a paid
option? There are so many choices out there that I’m totally overwhelmed ..

Any tips? Many thanks!

This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I’ve found something
that helped me. Many thanks!

[…] kläder på barn som gör det ooooomöjligt att könsbestämma dem, och med folk menar jag givetvis Blondinbella – synd egentligen att barnen inte föds med en skylt i pannan som informerar om att […]

[…] Det okända skrämmer ibland. Jenny Strömstedt skriver utmärkt och fint om varför varken Blondinbella eller någon annan behöver vara rädda för det lilla ordet ”hen” i dagens Expressen. […]

alva

WOW, jag vet ett ord du skulle kunna använda om du inte ser om barnet är en kille eller en tjej. Hen. Du vet det där onödiga ordet? ”gud så söt hen är”

Och så var det problemet löst 🙂

Jag personligen har blivit kallad kille… Just för att jag inte trivs som tjej.. Och då klär mig lite mer manligt ibland.
Därför föredrar jag att ordet hen överhuvudtaget finns…

För oss som faktiskt inte trivs i vår könsroll är det bra.

Och alla tjejer gillar inte rosa.. t.ex jag passar inte i rosa när det kommer till min hud ton och det finns fler som inte gör det.

Ska vi då behöva bära rosa för att folk ska se att vi är tjejer..?

Min mamma spökade ut mig i rosa och vitt när jag var liten.. Och dem kläderna blir ju skitiga på 2 sekunder pga att dem är så ljusa, speciellt då både killar och tjejer leker i sandlådan som barn, för barn existerar inte det är med att tjejer har rosa killar blå och så vidare, på dagis/förskola lekar alla lika om då inte föräldrarna försökt banka in idiotier i huvudet om att man ska leka med tjejer för killar ska man enbart vara tillsammans med.
Så det är mer praktiskt för föräldrar med lite mörkare kläder på bägge könen.

Och hur gör du den dagen du själv får barn, och dem kommer upp i tonåren och blir precis som jag kanske?
Uppkäftig, står för mina åsikter, färgar håret i olika färger var och varannan månad, har en alternativ stil(goth,synth,punk,fashioncore,lolita),

Gillar att göra manliga saker – alltså jag sitter INTE och snackar killar, sex mm med mina tjejkompisar, Jag har EN tjejkompis.. resterande är killar.. just för att jag inte orkar med tjejiga tjejers beteende.
Jag är dessutom bisexuell, sätt dig gärna in i mitt liv så får du se livet från en annan sida. Jag är gärna öppen och berättar för dig hur mitt liv sett ut genom åren, då tror jag att du kommer förstå lite.. bla att könsrollen ska inte spela så stor roll

Man utformar rätt lätt ett barn till motsatsen av en själv om man försöker banka in sådant i huvudet på dem.

Jag har en mamma som är homofob och min pappa accepterar alla. Jag har växt upp mest hos mamma – nu är jag motsatsen..

så snälla Bella… det finns en hjärna i ditt huvud med, använd den och inse det praktiska 🙂

Åsa

1) Tanken med ordet ”hen” är att det ska användas när man inte VET vilket kön en person har. Till exempel: Imorgon ska vi till doktorn så att hen kan titta vad det är för fel på dig.

Om man säger ”han” som majoriteten av oss skulle göra så bidrar vi undermedvetet till att förstärka normen om att en läkare är en man, vilket naturligtvis gör det svårare för kvinnor att tänka sig läkaryrket, eller att göra karriär som läkare. Mycket enkel matematik.

2) En helt annan diskussion är alla de människor som INTE känner sig hemma i en traditionellt manlig eller kvinnlig identitet. Hur ska man förklara deras tillstånd om man har en strikt ”rosablå” uppdelning av världen? Är de inte ”naturliga”? Var i naturen visas det att flickebarn är rosa och pojkebarn är blå?

Hemligheten är att vi alla får välja och vraka bland alla de olika identiteter och stilar som finns till buds; gullegullfeminint, powerkvinnligt, androgynt, pojkflickigt, könsneutralt, skogshuggarmanligt, kostymgentlemannigt, Harajukiflickigt, surfdudigt, jeanstjejigt för att nämna några. Alla får välja precis vad de vill! Och för att de ska kunna göra det så är det väl bra om föräldrarna inte styr in barnen i ett tvåfärgat fack utan visar att regnbågens alla färger faktiskt finns. Och så får Blondinbella, om hon nu så gärna vill veta vilket kön barnet har, helt enkelt fråga!

Jag ÄLSKAR att klä mig feminint för jag VÄLJER det. Men jag vill inte att alla barn ska prackas på det! Jag älskar alla färger och skulle inte drömma om att isolera mitt barns kläder till en viss färg bara för att gårdagens samhällsnorm säger så. Vad har blått med manligt att göra egentligen? Och rosa med kvinnligt? Vems påhitt är det? Då utövar vi ju väldigt mycket makt över våra barn genom att tvinga in dem i ett väldigt snävt synsätt. Utöver det är det bevisat genom en rad studier att vi behandlar samma bäbis olika om vi tror att det är en pojke eller en flicka. Och DET är ett problem, som naturligtvis fortplantar sig in i exempelvis styrelserummet. Allt hänger naturligtvis ihop!

Christian Thomasson

Låt alla ha tillgång till alla färger, har aldrig förstått varför vissa färger skall vara kodade till ett visst kön.
Jag tror på att lägga till. Låt oss män få ha rosa, lila, rött och turkos t ex.
Finns 2 avskräckande exempel på när vi förvägras detta; träningskläder och gummistövlar.
Att gå in i en sportaffär är deprimerande, bara svart, blått, grått och kanske lite orange. Lika så i en skoaffär, finns inga gummsitövlar för män i rött, rosa, lila eller turkos. varför skall det vara så? Kan inte vara så svårt att designa snygga gummistövlar till män i starka färger. Hade gladeligen gått i sådana!
nej, låt att få tillgång till rengbågens färger.

Sen tror jag inte på idén att ta bort eller förneka. Vissa föräldrar som inte låter sina döttrar ha rosa eller inte talar om könet på barnet för barnet själv.

Jag tror på individen och det fria valet så länge man väljer till. Vill föräldrar tapetsera döttrarnas rum i rosa och killar i blått gör det! Men möjligheten till det omvända skall vara självklart!

Martina

Slinker in en kommentar här några dagar senare:

Tänker precis lika som dig. Det är så sjukt provocerande med äckliga könslösa samhälle och fjanteri. Sverige håller på att moralisera ihjäl sig!!!

Bodde i USA i fem år och sånna här debatter får mig att vilja flytta tillbaka omedelbums. Där är kvinnor kvinnor och män är män.
Kräks på detta vänster-feministiska trams.
Ungar i fula 70-talsfärger/mönster *rysningar*
stor kram!

Fredrik

I USA går allt ut på att mannen ska jobba och tjäna pengar och kvinnan ska vara hemma och suga av sin man när denne kommer hem. Fint samhälle. USA ligger bakom Sverige så mycket när det kommer till jämlikhet och jämställdhet.

Isabella

Skulle just till att skriva någon slags protest om att könet på ett barn är helt ointressant. Är barnet friskt? Önskat och välkommet? Det borde vara viktigare. Men så ser jag att det redan kommit en drös kloka kommentarer här ovanför. Tack alla ni för dem! 🙂

Anders

Politiken med jämlikhet har gått ner på individnivå med själva utraderandet kvinna-man. Det är helt korrekt med att behandla och belöna människor på lika villkor, men man måste inte bli så likadana att tydligheten kvinna-man suddas ut. Då försvinner spänning och elegans, stil och skönhet.
Jag besåg Shen Yun på Cirkus igår. Där var det uttryckligt kvinnligt och manligt: http://sv.shenyunperformingarts.org/
…eller åk till Ryssland eller Ukraina och bevittna med egna ögon. Det är väldigt tydligt att se vem som är man eller kvinna och de respekteras för detta.
Filosofi och religion har inte varit en stark sida för svenskarna på flera decennier och den andliga medvetenheten har fått stiga åt sidan för de materiella värdena. Köp dig vacker…, men det fungerar inte om människan själv har tappat självrespekten för den hon är. De finns svenskar som klär sig för den de är med stil och skönhet, kvinna som man, men jag ser oftare att många utlänningar har bättre smak. Estetiken är inte lika viktig som det materiella idag. Estetiken sitter inte i ägodelarna, den kommer inifrån individen. Politik är inte en vägledning för individens existens, vilken börjar mycket högre upp.
Då kvaliteten hos individen återfås, stärks integritet och andra immateriella värden och den grå vardagen byts till ljus och färger och skönheten ska åter stråla.

I barnvagnen tycker jag inte att det spelar nån roll vilken färg barnet har. Ingen alls.
Det är mer när de blir äldre som det är tråkigt om en grabb bara får välja mellan mörkblått och grönt, medans en flicka ska nöja sig med rosa och lila. Färg gör en glad.

Ett tips.
Nästa gång. Säg ”så söt”, Le mot föräldrarna och fråga vilket namn de har valt? 🙂

Erika

Suck! Om det nu ska vara så problematiskt för dig, prova ”vad heter gullungen?” Borde rädda dig i sådana kniviga situationer…

Rolf Lindberg

Glädjande. Bra sagt och formulerat. Tragiskt = att man kan bli upprörd över det du skriver, som väl är finns det en värld som har större besvär att hantera än många kritiker av ditt inlägg. För mycket fritid…

Naisho

För att vara helt ärlig förstår jag inte varför det är fel att klä sin bebis i rosa/blå kläder för att göra skillnad på genus. Det är inte som att ett barn på 6 månader förstår skillnaden ändå. Lägg ner kraft på att skapa lika jämlikhet i andra områden istället.

Jag är själv uppvuxen med en mamma som gillade att klä mig i rosa och vägrade låta mig klippa av mitt långa hår. Känner inte att jag tagit skada av det precis, jag kan idag välja att klä mig i blått och har kort hår. Det är viktigare att lära barn att alla är lika mycket värda och att inte diskriminera de som är olika istället för att säga att tjejer inte får ha rosa och killar inte få ha blått.

Emelie med C

Scenario: Ett litet barn har på sig kläder som föräldrarna har valt. Barnet får höra att föräldrarnas väninna samt en massa random människor på dennes blogg tycker att barnet ser ut som en påskkärring pga av klädseln som barnet inte själv valt, (eftersom det är ett barn och inte beslutar sån själv). Barnet blir jätteledset och känner sig fel och olustigt. Vem har gjort fel? Barnet, barnets föräldrar eller han/hon/de som hånar barnets klädsel?

Jag är också skitless på den här debatten om barnkläder och färger, men det är precis såna här inlägg som gör att den fortfarande behövs. Just för att det fortfarande finns människor som tar sig rätten att bedöma och bestämma hur folk ska klä sig själva och sina barn för att inte väcka anstöt. Som tycker att det viktiga är att barnet är klätt så man ser vad det är för kön, inte att barnet får chansen att så småningom utveckla sin egen smak, eller överhuvudtaget har kläder och slipper frysa?

Om detta är ett klockan tre inlägg från dig Bella, menat att provocera, så tycker jag du ska ta och fundera över om det verkligen är värt att fortsätta sprida intolerans mot människors sätt att leva och vara för att du ska kunna dra in några extra besökare till din blogg?

Så jag som älskar ALLA färger till båda mina barn(kille o tjej) ”får” inte klä dom som jag tycker är fint då för då kan du ha svårt att se vad det är?
Jag skiter fullständigt i om någon råkar kalla min tjej för han eller tvärtom, varför skulle jag bry mig? Dom bryr sig inte? Dom vet vilka dom är och jag ger dom alla möjligheter och låter inte mina barn begränsas bara för att dom har en snopp eller snippa. Verkligen korkat uttalande. Pinsamt hur lite som går in i folks hjärnor, det handlar inte ens om att sudda ut könen.

Sara

säg bara ”vilken söt unge, vad valde ni för namn” ?
enkelt 😉

Sarah

Hej!

Nån som vet vad Bella har för mailadress?

Tacksam för ett svar.

Mvh Sarah

[…] Jag tror att jag går lite mjukt ut med en hälsning från min son, vars favoritfärg enligt egen utsago är ”regnbåge och guld”, till Blondinbella: […]

Agnes (Feministen)

Jag är en feminist. Men jag håller med dig.

Man ska inte ta bort barbie och ken, vi är skapta av drömmar, och just de har blivit vår verklighet.

Vi ska inte utvärdera könen.

Vi ska bara vara oss själva. Precis som du säger! Alltså vi har våra kön!

Tack!

Det är ju inte så svårt att fråga vad det är för kön, om man nu undrar det. Jag som förälder hade inte tagit illa upp, that’s the point liksom.

Sen är i alla fall jag sån som oftare säger ”en sån söt liten skrutt/plutt/bebis/osv”.

Problem löst!

Linda

Åh herregud. Antingen har du gått tillbaka till taktiken du hade då du skrev saker för att provocera, eller så är du helt enkelt dum i huvudet. Vilket otroligt snedsteg dethär var, Isabella.

[…] av de tre paren faktiskt har röda inslag! Kan det vara en liten bög i mig som visat sig? Läs här och få ett eget gott […]

roger

Helt riktigt! Det är hane och hona. Man och kvinna.
Det är inga konstigheter. Mannen och kvinnan
kompletterar varandra och det är sanningen.
Det är synd att denna våg av degenerering som sveper
tack vare medierna över landet har blivit så
omfattande, men det är en annan historia.
Du får min uppskattning för detta inlägg Isabell,
än finns det hopp för mänskligheten!

Robin

Stå på dig.

Martin

Tack för ett fräscht inlägg i en ofräsch debatt. Om föräldrarna inte signalerar vad det är för kön på barnet är det helt ok att chansa. Chansar du rätt så sätter du griller i huvet genustramsarna och chansar du fel så blir till och med genustramsare litet störda över att deras barn är manhaftigt/fjolligt. Så det är win-win!

Apropå orde ”hen” förresten. ”Hen” är ett onödigt ord vars ända syfte är att politisera. Vi har redan ”hen” i formen av ”den” och ”en”. Det här har en språkhistorisk förklaring. En gång, för länge länge sedan, så hade svenskan tre kön, ”hon”, ”han” och ”det”. Men! Någon gång på typ sjuttonhundratalet så slutade nästan alla ord att ha kön. Alla ord som tidigare hade haft kön blev ”den” ord. Alla ”den” ord på svenska var före 1700-något antingen han eller hon. Stolen han, soffan hon, droskan hon, lien han etcetera. Det här hade-en-gång-tydligt-kön-men-har-det-inte-längre heter Utrum på svenska. Trist nog har vi idag i svenskan nästan bara utrum och neutrum vilket är väldigt innehållslöst och meningslöst. Däremot går det alldeles utmärkt att säga ”Den som vill röka får göra det på balkongen”. Ibland känns det litet knöligt att använda ”den” istället för han/hon men man vänjer sig fort.

Den som använder ”hen” deklarerar för alla och envar att den är extremist, och dessutom obildad.

Den som istället använder ”den” visar att den tycker det är viktigare att kommunicera med sina medmänniskor än att försöka tvinga på dem extremistiska politiska perspektiv.

Martin

Ack och ve! Ser nu ända istället för enda och en massa anant otäckt. Där lär jag mig att skriva i notepad innan jag postar. Och visar för alla och envar hur korkad jag är 🙁

Vinnie

Kunde du inte sagt något i stil med ”vilken söt baby – så lyckliga ni måste vara – grattis”?

Om man vill veta om ungen har en snopp/snippa/whatever kan man ju fråga föräldrarna. Eller är det för pinsamt för fröken Fin-i-kanten? Du som bryr dig så mycket om mode borde skippa dubbelmoralen – den är inte klädsam.

Det här säger jag inte som nån vänstersympatisör, utan tvärtom om nån en bra bit till höger på skalan.

Tommy

Bra skrivet av dig Bella! Håller med dig helt och hållet! PS: När man läser kommentarerna på din blogg om detta ämne så börjar jag direkt tänka på ordet ”näthat” Vänstern pratar så mycket om det men man märker tydligt och klart att detta inte gäller dem då de tycker att de får skriva och tycka vad de vill!

Joliud

De och dem och dom, jävlar vad folk ska delas in i fack hela tiden. Vänstern är si, högern är så, har du snippa ska du vara såhär, har du snopp ska du vara sådär, kommer du från Sverige är man på ett sätt och kommer man från något annat land så är man på något annat sätt. Tycker ni inte att det är dags att tänka om?

Tommy

Nopp, men du skall kanske börja göra det då alla är olika på många olika sätt!

Joliud

Men jag menar ju det Tommy, Alla är vi olika på många olika sätt, det är orimligt att tilldela människor massa egenskaper bara på grund av deras etnicitet, kön eller politiska åsikt.

Joliud

Thnx for proving my point liksom.

Gunsan

Hen for ”dummies”: http://i.imgur.com/YGeoTDB.png

Lycka till!

Tobias

Det är verkligen fruktansvärt när en ung, framgångsrik och självsäker kvinna vågar påstå att unisex-kläder kanske inte är svaret på jämställdhetsproblemet. Hon ska minsann inte ha några klappar på ryggen.

Eller vänta nu, kanske vi istället borde ta fasta på att hon är just en ung kvinna som totalt slagit sönder könsstereotyperna, och alltså till skillnad från de flesta av er GJORT något?

Fanny

snälla säg att detta inlägg är ett tidigt aprilskämt!?

Fanny

Det sexualiserade våldet mot kvinnor är den största våldsbrottproblematiken som samhället har idag. Och det är ett symptom av objektivifieringen av kvinnor, könsnormerna och segregationen mellan könen. Kalla mig gärna PK eller påskkärring eller vad fan men all evidens bekräftar detta.

Norah

Det här tyckte jag var en allmänt konstig text.
Jag tycker också om att vara feminin som du skriver i ett senare inlägg. Men det är ju inte så att alla känner sig super-kvinnliga i höga klackar och klänning. För vissa kanske femininiteten kommer fram på annat sätt.
Jag älskar att vara kvinna. Jag älskar att kunna ha klänning och så. Men man ska vara bekväm också. Och med det menar jag inte som bekväm=funktionell, utan bekväm på ett sätt som man känner sig nöjd med.

När du säger sådär ”Hornsgatanvänstern”, då tänker man bara att du är en överklass snobb som lever i en värld som varit skyddad och där könsnormer är väldigt viktigt. Det är ju inte heller vad som är viktigt i världen.

Varför är det så viktigt för dig att notera om barnet är en kille eller tjej? Kan du inte säga ”gratulerar till ert fina barn” – ”gratulerar till er skatt” – ”vilken vacker varelse”, varför måste könet noteras?

Vi människor har en tid på jorden då vi har möjligheten att se ut som en regnbåge, innan man måste följa dresscode för vissa arbeten och så. Vi har en tid på jorden då vi kan klä oss i tusen färger utan att nån noterar det. Det är när vi är barn.
Dessutom så är det nog så att de flesta föräldrar klär sina barn i massa färger för att de är barn och barn är fina i färg. Färg är också bevisat att utveckla tänkandet hos barn. Det signalerar hjärnan att utlösa lyckopiller. Tror inte att de klär sina barn och tänker ”nu ska jag vara väldigt politiskt korrekt och inte könsdefiniera mitt barn”, tror bara många föräldrar tycker om att se sin lilla skatt i massa fina färger. Att behöver inte vara blått och rosa.

Tycker du ska tänka efter lite.
För du låter väldigt väldigt väldigt gammalmodig.
Något jag inte tänkte att du var innan du skrev detta.

LINH TRAN

Skärp dig. Hur svårt är det att säga ”Grattis till barnet!”? Pungpajas.

Hej! jag tycker du ofta skriver bra texter osv. men här känner jag att du kanske inte är så påläst och då har iallafall jag lärt mig att man ska vara tyst. varför inte bara fråga en enkel fråga som * så söt, har ni kommit på något namn än? * och föresten Isabella så är det ju inte precis döden som väntar om man råkar fråga fel.. vi lever i år 2013.. på mitt jobb så har massa elever killkläder på sig & det är inte för att dom ska vara hen utan för att dom själva vill ha *killkläder*, jag har också hellre * killkläder* då det är bekvämare, men har aldrig fått höra att jag är kille för det.

så läs hanapees blogg, så kanske du lär dig nått 🙂

Peter

Herregud, kan man lyckas samla så många puckon på samma sida.
Talar nog även om mig själv. Tänk vad folk kan bli förbannade bara för att alla andra inte tycker som er.

Jag hatar allt som heter könsneutrala, HEN och fri uppfostran. Dessa tre hör enligt mig ihop med varandra. Nu kanske jag drar alla öven en kant men det skiter jag i.

Jag har 2 barn och har under de senaste åren sett detta mycket tydligare, dels bland folk man träffar och på öppna förskolan.

Det är till 95% alltid de barnen som har en så kallad könsneutral uppfostran som ex en kille som sprang omkring i en knallrosa klänning och hans mamma pratade högt och tydligt enbart för att få uttrycka HEN X antal gånger. Det är dessa barn som samtidigt har en fri uppfostran där man inte ska varken säga nej eller ens höja rösten åt det stackars barnet, då kan han/hon ju kanske lära sig vad som är rätt och fel. Tro mig jag har sett det på väldigt nära håll och dessa barn är för mig en stor plåga. De kan varken lyssa på vad man säger utan gör precis som det vill, eftersom att ingen har satt regler för dem ifrån början. Hur ska dessa klara sig i skolan sen?

Men det är klart då har väl utvecklingen gått framåt och idag skyller man allt på ADHD så fort ett barn inte kan sitta stilla, om några år är det ju bara att säga ett ens barn är ett könsneutralt barn som har haft en fri uppfostran.

Norah

Men bara för att man inte öppet könsdefinierar sitt barn och för en som du kallade ”fri uppfostran” så betyder ju inte det att man inte säger till sina barn om de gör rätt eller fel. Men måste man ryta? Man kan faktiskt få fram saker på annat sätt. Tycker du drar alla över en kant, verkligen. Jag tycker dock att om mitt barn kommer till mig, och är kille, och säger att han inget annat vill än att ha på sig en rosa tunika eller nått, varför ska han inte få ha det då? Måste pojkar klä sig i mörka färger, eller bara blått. Det verkar ju jätte konstigt. Att man ska ge barn restriktioner och neka dom färg om dom vill det. Rosa kanske var hans favvo-färg.
”Det är dessa barn som samtidigt har en fri uppfostran där man inte ska varken säga nej eller ens höja rösten åt det stackars barnet, då kan han/hon ju kanske lära sig vad som är rätt och fel. Tro mig jag har sett det på väldigt nära håll och dessa barn är för mig en stor plåga. De kan varken lyssa på vad man säger utan gör precis som det vill, eftersom att ingen har satt regler för dem ifrån början. Hur ska dessa klara sig i skolan sen?”
Tror faktiskt inte ett dugg på vad du säger.
Som att föräldrar som låter sina barn klä sig i olika färger istället för att falla för könsnormer, inte skulle kunna säga nej till sina barn. Löjligt.

Joliud

Ojdå, du har verkligen bedömt fel och dragit en stor del av oss alla över en gräns och satt oss alla i ett fack på grund av din erfarenhet av En människa, En mamma. Okej, isåfall om vi ska vara såna så måste du vara dum i hela huvudet för jag kände en gång en kille och Han var ju dum i hela huvudet, och eftersom du är man så..

Jag föreslår att du ska läsa in dig på ämnet innan du yttrar dig som om du vore klok. Att man inte lär sina barn vad som är rätt eller fel bara för att man tycker att ordet HEN är användbart eller för att man vill klä sitt barn i kläder som inte påverkar omgivningen till att förstärka könsrollen hos barnet.. Jadu, det är helt enkelt korkat uttryckt av dig. Klär jag mitt flickebarn i klänning får hon väldigt mycket komplimanger för sitt utseende t.ex. vilket lär henne att det är viktigt att behaga sin omgivning med sitt utseende. Detta kanske inte jag tycker är särskilt hälsosamt, exempelvis! Däremot ska hon ha klart för sig vad man gör och inte gör, hon ska lära sig empati, respekt och vett. Tycker du att det låter som en omöjlig ekvation?

elly

nu har jag inte läst ALLA kommentarer det är ju omöjligt men om min son har en RÖD tröja på sig är det också fel enligt dig? Är det en tjejfärg också eller vilka färger menar du gör att du lättare ser vilket kön barnet har? Rosa för tjejer o blått för killar eller?
Trist inställning du har verkligen, färg som är så fint!
Ska bli intressant att se den dagen du skaffar barn om du får en tjej om hon BARA har rosa då och kille endast blått… eller jag förstår inte riktigt ditt resonemang.. sorgligt hur du kan tänka så..

[…] har till viss del tagit blicken från Isabella Löwengrips uttalande om ”hen” för att istället hoppa på Odd i hans inlägg i ämnet. Båda två har enligt mig tagit till […]

Men för guds skull. Fram tills nu har jag gillat dig, men oj vad fel man har. Att sätta en färg på ett kön är inte rätt, förr i tiden var det bara adelsmän och högt uppsatta karlar som fick bära rosa/cerisa tyger?! Förstår du inte hur fel det är att placera in barnen i stereotypa könsroller bara för att fylla en social funktion. Nej tacka vet jag egen vilja! Min son får möjlighet att ha rosa kläder och leka med dockor så att när han blir stor nog kan välja själv om han vill eller inte. Det handlar om alternativ, att låta sitt barn vara den han/hon är. Du har inga barn alltså borde du inte yttra dig i detta ämne. Var inte så feg, våga fråga om det är en pojke eller flicka istället. Det är inte pinsamt! NU var DU pinsam…

Peter

Mitt FD hat-ord, Stereotypa könsroller.

Men nu har jag testat detta och det är ju kanon med könsneutrala barn.

Jag hävdade att min son är ett könsneutrala HEN barn vilket gör att han valde själv att vilja byta om på damernas vilket gjorde att jag var ju tvungen att följa med in dit eftersom att han bara är 1,5 år. Kanon för mig.

Tror jag ska byta helt och bli en HEN lover. Vilka fördelar pappa kan dra av detta.

Tack för tipset.

Isabelle

Men fy…. Förstår verkligen inte att du kan skriva sånt… nejnej, jag menar hur du kan tycka sånt!!! Hoppas du snart blir vuxen och förstår va innebörden av din komnetar är… och den dagen du får egna barn inte bara vill klä dina, vackra, unika glada barn i de färger som anses ”höra till” de kön som barnet har! och varför är det viktigt vad den har för kön, det är ett BARN! Alla färger klär en skönhet!

Jens

Håller med dig i principen av det du säger.

Dock kan du ju säga ”ååh vilken söt liten bebis” eller ”åååh vilket sött litet barn” om du är osäker (Tips).

Att gå som katter kring het gröt i såna här frågor får det bara att framstå som att det ska vara något fel med något visst kön eller färgval (vilket det inte är). Alla får välja vilka färger dom vill! Även regnbågsfärgad!

Robert

En kvinna ska vara en kvinna, en man ska vara en man. Varför vill folk att man ska klä sig neutralt, till sist kommer alla tjejer se ut som killar och killar se ut som tjejer, inte bara kläderna som det drabbas..”Min flicka ska inte kläs som en flicka för jag vill inte hon ska bli behandlad som en flicka” BULLSHIT alltså!

Stå på dig!

Joliud

Jaha så jag gör fel när jag inte sminkar mig, inte har klänning, inte rakar mig? ÄR jag inte kvinna då, menar du? Trillar snippan av då? Förklara gärna!

Tommy

Kan bara tänka mig hur du ser ut om man tänker på hur du beskrev dig själv! Urk säger jag!

Joliud

Är lite nyfiken, Tommy, är man inte snygg om man inte sminkar sig, bär klänning och rakar sig? Antar att svaret är nej med tanke på ditt uttalande. Du tycker med andra ord inte att någon är snygg utan smink och inte heller om personen bär byxor (där under kan det ju dölja sig mänskligt hår! Fy!!)

Då är min nästa fråga: sminkar du dig? Bär du klänning? Rakar du dig under armarna och på benen?

Joliud

Haha (inte road) Jaså? Det är ju kul att du säger för det bevisar bara ännu mer för mig hur lite du vet Tommy, eftersom jag sitter här med min snygga kropp som facit i hand. Och för det andra så är det lite det som är poängen här också; kvinnor är inte till för att behaga äckel som dig, min kropp är till för mig och det är främst jag som ska trivas och må bra, men visst älskar jag även att behaga min kille också så som han behagar mig. Men MIN KROPP är inte till för dig eller någon annan!

Rosseau

1. Hen = brynsten enl. SAOL, förstår inte riktigt vad det har att göra bland pronomen.
2. Alla har vi våra platser och roller i samhället, vi skall inte försöka leka eller rucka på dem, för det går inte och det blir fel.
3. Tack för ”hornsgatsvänster” bra ord.

Joliud

3. Ja, om du tycker det är ett bra ord och många använder sig av det kan även det komma med i SAOL till slut.

Joliud

1. Du vet väl att det är folket som bestämmer vilka ord som kommer med i SAOL? SAOL har ändrats mycket under åren och anpassats efter det språk befolkningen använder. Jag rekommenderar er alla att titta på ”Värsta språket”, mycket bra och upplysande program 🙂

2. Du vet väl att folkgruppers platser och roller i samhället ändrats och ändras kontinuerligt? Exempelvis har det ju hänt en hel del med de mörkhyades roll och plats i samhället på ”senare tid”. Så nog går det allt. Tycker du inte att detta är till det bättre? Även kvinnans roll i samhället har ändrats drastiskt på ”senare tid”, men än är det en bit kvar tills fördomar försvinner och människor oavsett kön och etnicitet räknas som lika värda. Kampen måste fortsätta.

[…] nu nu nu då? Ja jo Isabella är en opinionsbildare eller -reproducerare. Rätt ut säger hon att såhär tycker och undrar jag och nog för att hon har en rejäl plattform att göra det på men…ah guu jag kommer att […]

kristin

Hoppas det är ett aprilskämt?

Om du nu tycker så så bör du sluta klä dig i blått, grönt, grått och svart! Varför ska klädreglerna gälla små barn med inte dig?
// Polly

yey! kan inte mer än hålla med bella! Vi är pojkar eller flickor. Och ordet hen är jag allergisk mot – och det är bara så. vi kan inte ändra att vi är olika kön, jämställdhet i all ära men vi ÄR faktiskt olika!

Jag tänkte först om detta var ett aprilskämt, men såg senare att det var postat fel datum för att kunna vara ett skämt.
Det märks att du är ganska ung, men att du försöker och vill gärna vara lite bättre och lite vuxnare, men den omogna sidan lyser igenom.
De provokativa inläggen visar en hel del om hur du tänker.
WT-inlägget, inlägget om att du jobbade dubbelt så mycket som en ”vanlig” människa och nu detta, börjar läsarna sina och du måste ta till lite hårdare tag för att kunna få fler besökare och mycket kommentarer?
Allt du förespråkat går du själv emot och jag tycker att du bör inse snart att du är precis som vem som helst, en helt vanlig människa och jag tror personligen att vi andra jobbar dubbelt så hårt, fikar mindre än vad du gör.
Denna översittarstilen passar ingen och allra helst inte någon som inte har högre utbildning än grundskolan. (Ja, det är relevant).

Alla kommentarer…
Life & thoughts
mars 31 2013 at 11:14

Boozt by BB

Vi håller på att packa väskan nu, vid två går flyget hem mot Stockholm. Jag tänkte passa på att berätta att min minishop hos Boozt har utökats med fler produkter. Superfina bikinis och kilklackar som är sköna att gå i. Ni hittar min shop hos Boozt här! Dessutom är det 10 % rabatt på allt just nu. 

Skärmavbild 2013-03-31 kl. 11.07.58

Skärmavbild 2013-03-31 kl. 11.05.36Skärmavbild 2013-03-31 kl. 11.05.45 Skärmavbild 2013-03-31 kl. 11.06.07

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag hade inte haft på mig något av detta ens om jag fick betalt! Har ni inga snygga kläder alls i sverige längre? Stackare 🙁 Tur för mig att jag bor där jag bor 😉

Kika gärna in min blogg om mitt liv i New York! Resor shopping sights uteliv tävlingar mm!

http://www.sohohousewife.com

Är just nu i Kalifornien! Så det blir Love from Cali!

Mirelle

Fin blogg! kika gärna in min blogg 🙂

Hoppas flygresan hem går bra!

Alla kommentarer…
Life & thoughts
mars 30 2013 at 21:55

Buca Mario

Vi kom nyss hem från ett fantastiskt litet ställe här i Florens, restaurang Buco Mario som ligger vid piazza Santa Maria där vårt hotell ligger. Det ser inte mycket ut för världen utanför men inne gömmer sig en klassisk genuin florentinsk restaurang med supergod mat. Jag åt melon med skinka till förrätt, risotto med svamp och sedan en stor tallrik med färska jordgubbar och lite socker till efterrätt! Har varit dåligt med bloggande idag men det har regnat och jag har jobbat en del, trots det är de ändå mysigt att Odd är med.

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Caroline

Åh Buca Mario. Åt världens godaste bistecca fiorentina där på vår smedmånad.. Hoppas ni haft en mysig resa!

Ulla

Det verkar inte vara något vidare väder i Italien, men det är nog härligt att komma iväg ändå.
Snälla Bella, kan du inte byta bild på din blogg nu? Den som sitter där är ju jättetrist och har dessutom suttit där i evigheter!
Ditt hår ser heller inte bra ut på det fotot. Det är verkar jätteslitet, randigt, helt livlöst och i flera gula nyanser. Näe, den bilden passar inte den kvinna du är och vill vara, och på sistone har du ju också skrutit över ditt hår flera gånger. Det har blivit så långt, och du är nöjd och glad över det igen. Byt bild Bella, snarast, och jag tror de flesta vill att Christian ska vara med denna gång också. Han är supergo’!
Ha det gott!

Italiensk är så himla gott! 😀

Låter som en bra påsk:) Italien är ett underbart land..

Martina

Bella! Den RINGEN du lade upp på din blogg med rosa stenar, (VJ1890 BY BB WOM R4) där finns bara en storlek (17), hur vet man om den passar? Är det 1,7cm i diametern? Alltså 17mm.
Sjukt tacksam för svar, puss!

Åh, vad gott det lät!! Inga mabilder?! 🙂

Foodie

Fast risotto kan se ganska oaptitligt ut på bild…
Buca Mario kanske inte uppmuntrar gästerna att ta bilder? Finns faktiskt krogar där man inte uppskattar gästernas blixtrande med mobilkameror. Det kan bli väl mycket när varje gäst ska ta bilder på tre rätter, vinflaskor osv.

Vilket mysigt ställe!

Mirre

Men varför skriva Buca Mario i rubriken och Buco Mario i texten? Dessutom finns det en neonskylt på bilden där namnet Buca Mario står hur tydligt som helst!
Ordblind eller enbart obegåvad?
(buca och buco betyder visserligen båda ”hål” och används omväxlande på italienska men egennamns stavning ska man respektera. Och visst, Buco Nero heter en italiensk restaurang i Stockholm).

Mysigt med restaurangbesök!

Skatteverket

Bullshit att du är på jobbresa! Tror du ska få göra avdrag på denna resa också men det kan du glömma lilla Fröken!
Du är på semester med din kille och detta ska kontrolleras. Du får betala skatt som alla andra .

Milla

”Har varit dåligt med bloggande idag men det har regnat och jag har jobbat en del,…”
Jobbat en del…
Jag tror Isabella har tillbringat dagen på spa och fått behandlingar och massage när det var för kallt och regnigt att vara ute och shoppa onödigheter.
Att orden ”möte” och ”jobb” flikas in ett par gånger varje dag är naturligtvis bara med den annalkande skatterevisionen i åtanke!

Emelie

Vad finns det för anledning att bry sig? Hon får väl göra vad hon vill. Tycker hon är en välutbildad tjej och dessutom verkar hon vara en oerhört gullig och trevlig tjej! Jag skulle vilja ha henne som vän, inte för att hon är känd, utan för att hon verkar vara helt fantastisk! Bry dig mer om dig själv ist för att bry dig om andra! Tror Bella är smartare än att bry sig om dig och alla andra energitjuvar..

Kim

Välutbildad???? Inte ens gått ut gymnasiet

Intressant tolkning där...

Emelie –

Blondinbella har ju inte ens gått ut gymnasiet, hur menar du att hon är välutbildad?

Eh?????

Välutbildad???????

Nina

Kom ni ihåg att beställa tillbehören denna gång? Så som man ju gör i Italien och i många andra länder…

Italiensk mat – Mama mia!

Och jag åt Bullens Pilnerkorv:)

Alexandra

Mysigt! Har du inte fotat maten? 🙂

Alla kommentarer…