Onsdag med pauser

Hej!

Det är bättre med mig. �t en stor frukost imorse innan jag gick till skolan. Jag läste alla era kommentarer idag och jag tror att ni har rätt, jag har ätit fel saker här, mycket choklad, socker och nästan bara pasta och bröd. Mycket kaffe, tre timmar mindre sömn varje natt än vad jag är van vid och dessutom umgåtts med nya människor varje dag och sedan hem ensam till hotellet, sådant tar energi ifrån en i längden. I och med att jag är här på mina meriter också och inte betyg eller tidigare kunskap ökar pressen på mig. Jag ska tänka på att äta näringsrikt, dricka vatten och försöka sova mer, tror att det kommer att hjälpa nu i alla fall.

Hur som helst, jag gick till Lorange imorse, jobbade med Business Simulation och sedan tog Lisa och jag en långlunch och gick till ett café. I vanliga fall så har jag jobbat varje lunch, ska sluta med det. Man behöver ett break under dagen. Jag blir lite trött på mig själv för egentligen vet jag allt det här med sova, äta, ta paus men ändå hamnar man i fällan. Varför är man dum och lägger krokben för sig själv när det väl gäller?

�t lunch med Lisa på ett café

Pumpasoppa med bröd och sallad

�garen gav oss en varsin sylt för att vi dricksade för mycket, fick lite dåligt samvete

Längs Zurichsjön

  1. Man lägger krokben för sig själv för att det är roligt att jobba när det alltid händer saker (som ibland kan få en att bli smått tokig). Dessutom är människan ett vanedjur och både vanor som ovanor är svåra att bryta.

  2. Vad skönt att höra att du mår bättre! Det måste vara svårt att lägga band på sig själv när man håller på med något som man verkligen älskar… precis som du gör nu! Glöm inte att ta hand om dig, för du är det viktigaste redskapet du har, mår inte du bra blir ingenting bra=) Tänk på det! KRAM

  3. Se det positivt; du kunde åtminstone inse att du har gjort lite fel innan det gick helt åt skogen. Ta hand om dig nu! 🙂

  4. Vi gör nog alla det misstaget att när vi har flyt, så åker man bara med av farten. Det är ju så härligt när allt går bra och då vill man ännu mer och så är det igång. Det är inte lätt att bromsa upp sej själv när man inte mår dåligt, och ta den vila som man egentligen så väl behöver varje dag. Och så blir det som för dej igår… man känner sej riktigt sjuk.
    Var rädd om dej! Du ska hålla i väldigt många år till. 🙂

  5. jag svimmade med för någon vecka sen i HM. men jag tror att det är som du säger, för jag hade bara ätit typ stuvade makaroner och pommes på två dagar. man får tänka på att få i sig proteiner och mycket näring! hoppas du mår bättre snart. kram

  6. Isabella !
    Du är så himla duktig och engagerad i allt ! Du inspererar verkligen många och är en förebild för många ! Du gör allt och lite till för att vara duktig, vilket du är !
    Precis som att du lägger tid för studier, jobb fritid mm sÃ¥ mÃ¥ste du planera tid för vila !! Jag har själv varit med om när jag är för stressad och har för mycket att göra sÃ¥ säger min kropp ifrÃ¥n genom att ”falla” ihop !!
    Tänk på att ibland ta det lungt och S�GA NEJ, vi kan itne orka allt !
    Du är grym och vi läsare uppskattar dig fasten du tar lugna stunder ibland ! Ta hand om diig ! Kramar Maria från Göteborg

  7. Hej Bella! DU �R EN S�N INSPIRATION F�R MIG. Har suttit och pluggat nu i minst två timmar så nu ska jag ta en lång två timmars paus!!
    Kram

  8. När man pluggar är det lätt att ”försvinna” och glömma tiden. Sätt en påminnelse i mobilen om att du skall ha paus så glömmer du inte bort det, så gjorde jag då jag pluggade. Det var super kul med sylten det gulligaste jag sett på länge. Ha en topppen dag Bella

  9. Hej Isabella
    Jag hörde att en tidning skrev att det är en svensk rektor på din skola. stämmer det? vem är det och hur kommer det sig? är han bra? Pia

  10. Bella var UPPMÃ?RKSAM pÃ¥ din yrsel. Innan du Ã¥kte hade du en förlamning/bortdomning i ansiktet vilket tyder pÃ¥ att ansiktsnerven var angripen. Trigeminus nerven. Har du otur kan du fÃ¥tt ett virus pÃ¥ balansnerven vilket kan bli följden av en ansiktinflamtaion… SÃ¥ nonchalera inte svimningssymtomen utan sök upp en neurolog dÃ¥ du kommer hem, som kan kolla sensibiliteten i din ansiktsnerv… ((Kram)) //Helena sjuksköterska som följer din blogg..

  11. Problemet med studier är att man inte blir ”färdig” på samma sätt som en anställd blir, dvs exakt samma problem vi egenföretagare har. Att kombinera företagande och skolgång baseras för mig på följande grundstenar: Bestäm dig för ett pausschema och håll det. Att lära sig kräver sinnesnärvaro och det har man inte när man är trött, efter 40 minuter behöver hjärnan ungefär 15-30 minuter paus för att bearbeta. Tänk på att hjärnan processar även när du gör annat, det är därför man känner sig trött trots att man kanske egentligen tagit det lugnt. Respektera helgen och kvällen. Gör annat, prata om annat och gå och lägg dig! Slutligen; kör hårt och sikta på stjärnorna men lär dig vad som är ”gott nog”. Titta på tidigare living cases som gjorts av andra, hur högt ligger ribban egentligen? Prioritera. Vilken uppgift ger ditt företag mest? Finns det uppgifter dä du inte behöver högsta betyg?

  12. Försökte skriva en lång kommentar men insåg att jag inte lyckades något vidare. Det jag ville säga till dig är i alla fall att jag är imponerad av dig!
    Lycka till med allting!

  13. Jag tror faktiskt inte att det handlar om vad du har ätit, även fast det självklart kan ha varit med och pÃ¥verkat. Det lÃ¥ter som du har spänningar, dvs lite panikattack/utmattning…när jag hade stressat hÃ¥rt i över 1 Ã¥r, blev jag yr, fick spänningshuvudvärk och det kändes som mina ben inte ville lyda mig. Symptomen förvärrades alltid när jag inte hade ätit bra eller var allmänt obalanserad. Nu känner jag igen signalerna direkt, dÃ¥ tar jag det lugnt, tänker bara pÃ¥ vila och bra mat, dÃ¥ släpper det. Du har ju ett sjukt hektiskt liv, MAN MÃ?STE VILA! Ni med bloggar springer ju runt som yra höns, bokturne, events, möten, resor, jobb, jobb, jobb. Plus att ni alltid blir bevakade. Jag hade kreverat av den stressen, ta hand om dig!!!!

  14. Jag tycker att du gör helt rätt i ditt beslut att inte arbeta under lunchen. Du som även har IBS behöver lugn och ro under mattiderna för att magen inte ska revoltera. Lunchen är dessutom ett perfekt tillfälle att slappna av, se annat en liten stund, samla inspiration och lugn inför resten av dagen. Under pressade situationer kan man glömma de mest självklara som annars går med automatik. Skönt att du mår bättre nu i alla fall! Kram

  15. Det är lättare att predika för andra än att göra något själv. Jag vet hur det är. Jag vet exakt vad jag ska göra för att kanske stressa mindre, men enklare sagt än gjort faktiskt. Det är helt enkelt lättare att ge råd än att följa dem.

  16. Jeg synes du burde dra til legen for en sjekk. Det er vanlig når man mister bevisstheten at man gjør det. Det KAN jo være mer enn ”bare” stress. Nå må du ta skikkelig godt vare på deg selv! Klem

  17. Innan du åker hem måste du passa på att köpa den här chokladen: Luxemburgerli från Sprungli. Värdens godaste choklad Några av smakerna är choklad, hallon, citron & kaffe. MUMS! Ha det bra!

  18. Jag är helt säker på att de saker du räknade upp spelar roll! Jag pluggar juristprogrammet, första terminen, och är inne på min andra delkurs nu. Imorse vaknade jag och kände mig helt hjälplös, trodde inte jag skulle klara av plugget den här dagen. Men så åt jag massa frukost, lyssnade på kompisarnas skämt, och helt plötsligt var jag på G igen!

    Lycka till bella!

  19. Hej! är trött på att vara för smal för kläderna i butikerna idag, varför har alla slutat med xs? 🙁 Blä, har tom skrivit ett inlägg om det idag…

  20. Hej Bella!
    Vad skönt att du mår bättre nu! Jag ville bara tacka dig att du berättar om dina panikångest. Jag har den också och det käns mycket bra att läsa dina erfarenheter och att hur du klarar dig med den. Du är en mycket bra förebild! 🙂 Det är sporrade att se hur långt har du gått trots allt!

    -Din finska läsare (Ursäkta min svenska.. :))

  21. Skönt att du mår bättre, stress och andra dåliga vanor är inte att leka med. Har själv vart med om något liknande när jag stressade för mycket – svimmade dock inte, var snarare galet virrig :/

  22. oj vad det är fint där, och mysigt med cafélunch! den där pumpasoppan ser smaskig ut. bra att du är mera uppmärksam på dej själv och din hälsa. vi vill ju att du ska orka i längden. explosivitet är bäst i gymet ibland, livskvalitet heter det ju, inte ”livskvantitet”. sånt finns inte =) tror just det också är en bra sak för en businesskvinna att komma ihåg för att vara framgångsrik 😉

  23. FRÃ?N FOLKHÃ?LSORAPPORTEN:

    Vanliga tecken på att en individ är på väg in i
    en allvarligare stressrelaterad situation är försämrad
    prestationsförmåga, kronisk trötthet, olust,
    nedstämdhet, brist på arbetsmotivation, minnesstörningar,
    sömnproblem, yrsel, domningar,
    tryck över bröstet, upprepade infektioner och diffus
    muskelsmärta. Så småningom kan symtomen
    utvecklas till depression, posttraumatiska stresstillstånd
    och utmattningssyndrom men även till
    kroniska smärttillstånd, hjärt- och kärlsjukdomar
    och diabetes (se kapitlet �vervikt, hjärt- och kärlsjukdomar
    och diabetes).

    känner du igen dig?

  24. Stress eller bebis???
    så konstigt mådde en kompis till mig tills hon fick reda på att hon var med BARN!!! Som tur mådde hon konstig under dom 3 första månader bara sen blev det bra och hon fick en stor,stark och sött pojke!

  25. Bella du är inte dum utan ambitiös och som kämpar för att lyckas. Jag är likadan och det är ingen fälla vi hamnar i utan vi vill lyckas. Jag har själv känt att jag inte mår bra på grund av stressen men man måste hitta balansen mitt i stressen. Det låter galet men när du har hittat en punkt så kommer du att må bättre. Jag är exakt som dig kämpar för att lyckas och man har höga krav på sig själv men man är bara mänsklig å man lär sig med åldern. Jag är glad att du mår bra i alla fall. Jag såg några kommentarer och hur människor inte kan ta hänsyn till andra men det är bara att skaka av allt. Jag hoppas du mår bättre snart igen.

  26. ”Ã?garen gav oss en varsin sylt för att vi dricksade för mycket”

    Ett annat sätt att säga ”Fuck you, jag är rik och jag gillar att visa det!”

  27. Du kan ha för lite järn i kroppen, du blir man lätt trött och svimmar. Om du dessutom har ätit dålig mat är det ännu större chans att järnbristen blir värre. Om det visar sig att du har järnbrist så är mycket rött kött, broccoli och spenat som gäller. Järntabletter är något som jag tar varje dag för att öka järnvärdet. Krya på dig!

  28. Skönt du mår bättre. Ta´fasta på mina kommentarer x 2 inlägg igår. Vila, vätska, försök ät så mycket vegetariskt du kan till vardags och när det inte är något speciellt dinner-party, fisk och kött bara då och då. Välj fullkorn och råris i st. för produkter med vetemjöl, vetemjölprodukter o vitt ris bara då och då. forts. följer

  29. fort. Smoothies (utan socker förstås), morotsjuice, äpple, kiwi, banan dagligen (helst ej mer än 1 banan), goda veg. sallader. Vindruvor, lite ok, för mycket ger mig viktproblem. Daglig allvitamin viktigt. Veg. kost boostar energi, hälsa, vikten. Minska gärna ner på ägg, mjölkprodukter. Ibland ok, inte jämnt om möjlighet. Lär dig om syra basbalansen och hur den påverkar hälsan. För mycket syrabildande föda kan ev. orsaka inflammationer och sämre hälsa. Ta massage varje vecka, du behöver det för att gå ner i varv och relaxa. Take care!

  30. Se till att få en bra balans mellan kolhydrater, proteiner och fett. Byt ut alla snabba kolhydrater mot långsamma. Hjärnan behöver kolhydrater för att orka prestera och hålla sig alert. Se till att få i dag fina fetter som finns i nötter, avokado och fet fisk och hoppa inte över några måltider. Glöm inte heller mellanmålen, du behöver dem för att hålla blodsockret stabilt. När det sjunker snabbt finns det risk att man kan svimma.
    Börja inte heller morgonen med kaffe. Efter natten är hjärnan som en liten svamp och dÃ¥ behöver den nyttigare saker än kaffe att ladda upp med. Ã?t nÃ¥got först innan du dricker morgonkaffet 🙂

    Lycka till med dina studier!

    /Cecilia, kostrådgivare, friskvårdskonsult

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..