#IsabellaLöwengrip
Följ

Månad: februari 2010

Life & thoughts
februari 28 2010 at 19:48

Läsarfråga

Isabella! Du skriver att du alltid brunnit för rättvisa. Tycker du verkligen att moderaterna är ett rättvist parti? Bara en liten fråga och jag är tacksam för svar.

Svar: Jag tycker att jag som brinner för rättvisa gör ett självklart val att rösta på moderaterna. Rättvisa för mig handlar mycket om att alla människor ska ha valmöjlighet och frihet, ingen regering ska komma och bestämma saker som jag lika gärna kan bestämma själv, såsom skolgången, vilka ämnen jag vill läsa, vart jag vill gå till läkaren etc. Alla ska ha rätt till ett jobb, det är rättvisa för mig. Och moderaterna är det parti som vill sänka skatten för alla, men mest för de som tjänar minst vilket gör stor skillnad för de som har låg lön. Det ska löna sig att jobba! Moderaterna är även de parti som sänker arbetsgivaravgiften så företag har råd att anställa. Moderaterna sänker även skatterna så att företag har råd att stanna i Sverige, många stora företag flyttar ifrån Sverige för att skatterna kväver företaget. Nu när de har råd att stanna betyder det otroligt många fler jobb. Många tycker att det är fel att sänka höginkomsttagarnas skatt men vem vill tjäna pengar och jobba egentligen om allt försvinner? Att vi har folk som tjänar pengar i Sverige gynnar ALLA.

Jag som egen företagare har det betytt mycket att Alliansen har styrt. Jag har råd att ha en anställd i bolaget eftersom skatten är lägre, reglerna har blivit lättare vilket underlättar för mig som är ung, dessutom har Alliansen ändrat så att i april kostar ett aktiebolag 50 000 kr istället för 100 000 kr. Alliansen tycker precis som jag att man ska ha entreprenörsskap och eget företag som alternativ än att vara anställd, i de röda blocket finns det partier som inte ens vill gynna eget företagare vilket är helt sjukt.

Rättvisa för mig handlar mycket om skolgÃ¥ngen eftersom det är där jag har blivit berörd mest av politiken. När jag gick med i MUF var jag sÃ¥ arg över att det inte fanns nÃ¥gon rättvisa i skolan. Varför ska alla läsa precis samma sak? Varför ska jag inte fÃ¥ läsa mer av de ämnen som jag brinner för? Välja mina egna kurser? Skolan ska ju vara stöpt efter mig, inte tvärtom. Skolan idag föder inte elever som tänker själv, den enda gÃ¥ngen du fÃ¥r stÃ¥ pÃ¥ dina egna ben är i 3:an pÃ¥ gymnasiet när du har ”projektarbete” eller ”UF” De tvÃ¥ viktigaste kurser som pÃ¥verkar dig och lär dig mest inför att ta steget utanför skolan, dessa har du bara i trean! Idag finns mÃ¥nga fantastiska skolor (Entreprenörsgymnasiet i LuleÃ¥, Framtidsskolan i Ã?ngelholm är nÃ¥gra som jag har besökt) som har mer valfrihet men dessa friskolor skulle inte ens fÃ¥ existera om vi t.e.x hade vänsterpartiet som styrde. Rättvisa i skolan är inte att alla fÃ¥r precis samma skolgÃ¥ng med lika kurser, rättvisa för mig är att alla fÃ¥r samma chans i skolan. Och ska man ge alla samma möjlighet i skolan behöver man lära sig pÃ¥ olika sätt, ha sin egen stuideplan under den tiden som man själv behöver. För varje elev är olik en annan. Och det är nÃ¥got moderaterna verkligen jobbar för. Skolan ska formas efter varje enskild elev. Det är rättvisa.

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

FRIDA

men nackdelen med att skatterna sänks mest för de med låg lön är ju att det då lönar sej sämre med lönehöjning vid tex en befodring och då kan ju endel känna att det finns en fördel att ha kvar sin låga lön eftersom att det kanske handlar om hela 200 kr mer i plånboken att ligga kvar än att kliva upp. 200 kr är mycket pengar för den som har lite pengar, reformen bidrar då därför till att man låser in folk i låglöneskift och hur bra är det i långa loppet?

vänster!!!

jasså är rättvisa att få 50 000 kronor extra in på kontot? får jag det oxå då?

Jag håller helt med dig, Blondinbella.

Förutom att moderaterna är rättvisa gör de också så att Sveriges ekonomi blir bättre.

Folk jobbar hårdare eftersom de får mer lön för det och de vet att om man inte jobbar så får man inte mycket i A-kassa. Det är därför arbetslösheten i Sverige minskat radikalt. Sverige är också det land som minst drabbats av den ekonomiska krisen.

Privatisering ser jag heller inget som helst fel med. Skulle gärna vilja att det infördes privatsjukhus. Vet ni varför? För att det skulle göra sjukvården överhuvudtaget bättre.

Nu när vi har allmän sjukvård i Sverige måste sjukhusen stå för alla kostnader men om man har privatsjukhus så går ju de rikare dit istället. Eftersom de rikare går dit så slipper de allmäna sjukhusen betala för lika många människor och då får de mer över i skatt. De skattepengarna som blir över kan de använda till att köpa in bättre mediciner.

Så visst de rika har i så fall möjlighet till en bättre sjukvård än vad de fattiga har, men samtidigt så blir sjukvården för de fattiga bättre än vad den skulle varit om privatisering inte funnits. Vad är bäst enligt er? Att alla har det lika men dåligt eller att skillnaderna mellan fattiga och rika visserligen är större men att alla får det bättre?

Ni som säger att det inte borde finnas privatskolor säger att NI har rätt att bestämma vilken skola jag ska gå på! Om jag vill gå på en privatskola är det väl mitt val, eller hur?

Vissa kan också tycka att det är hemskt att privatskolor kostar i USA, men p.g.a. att det kostar så blir skolgången för alla bättre överhuvudtaget och det är p.g.a. två skäl.

Det första skälet är att alla nyutbildade lärare får börja jobba på en kommunalskola och där försöker de prestera sitt allra bästa eftersom de gärna vill få högre lön och rekommenderas till en privatskola där lönerna är skyhöga. Alla lärare överhuvudtaget presterar därför sitt bästa eftersom skillnaderna mellan lärarlönerna är väldigt stora.
Alltså jobbar alla lärare stenhårt eftersom de vet att de får bra betalt för det, medan man blir mycket slappare om man vet att det den högsta lön man kan få som lärare är 32 000 och den lägsta 25 000. Vilken gigantisk skillnad va?

Det andra skälet är att eftersom en del elever börjar på privatskola slipper den allmäna skolan kosta på skolmaterial till en massa elever och då får de skatt över, vilket de kan använda till en massa bra saker, aktiveter och material till de elever som är kvar. Det är ju samma princip som med privatsjukhusen.

Ett kapitalistiskt samhälle fungerar alltså MYCKET bättre än ett socialistiskt samhälle. Egentligen är socialismens enda argument avundsjuka. Så är det.

Min mamma jobbar på hemtjänsten där de flesta tillhör det röda blocket, vilket jag tycker är ganska konstigt eftersom jag vet att de fått mycket mer i lön än vad de fick när socialdemokraterna styrde. De röda gynnar ju bara de arbetslösa och inte arbetarna. Varför ska man då arbeta om man får det bättre om man inte gör det?

ida

hm.. frihet för mig är inte att stora företag ska ha det lättare, kunna anställa fler till minimilöner och att politiken bara gynnar den övre medelklassen. för det gör den. i verkligheten. frihet kommer inte genom att öka klyftorna. däremot förstår jag att många tror det, det _låter_ ju jävulskt bra.

Camilla

Men det är ju skolan som har blivit sämre sen alliansen tog makten? Om man vill få bra betyg måste man ju numera läsa språk och matte för att få de där ”extra” poängen? Vad är det för frihet? Och sälja bort skolor till höger och vänster för ett underpris är väll inte heller rätt? Sen är moderaterna i Täby lite extra trögtänkta, men det är ju en annan femma…

Matilda

Tycker vänsterns tankegång mer går ut på att folk inte ska få ha det riktigt bra istället för att folk inte ska få ha det dåligt. Man är så otroligt missunnsam.

Sen låter det på alla här som att varje person som har lite mer pengar bara råkat snubbla över dem. Som om alla rika chefer ärvt sina jobb och som att pengar är en oändlig tillgång som det inte ligger slit bakom.

vänster!!!

Inte riktigt så,…..Vänsterns politik går ut på att alla delar av samhället ska ha en stabil grund att stå på som är fri från politiska eller kommersiella intresen.
Vänstern är inte emot privata vårdalternativ men ser problemen som uppstår i spåren av privatiseringen, problem som högern gärna inte tar i…

Några citat från Blondinbella -vilka även tydligt avspeglar moderaternas politik och verklighetsuppfattning:

”Mycket klagade var det också över pengar, hur lite man har. Det hör jag aldrig bland mina vänner”

”Det kan inte vara lätt att komma från ett bondsamhälle och slåss från underläge.”

”Helt sjukt att någon som inte kan tala svenska frågar om jag kan läsa??Vad har hänt med svenska för invandrare (SFI)? Helt sjukt.”

”Men ni som har pantning som intresse, hur mycket tjänar ni på det egentligen?”

”Jag har aldrig pantat förut så vi får se hur det går”

”Någon hade hoppat framför tåget. Varför var den personen tvungen att göra det idag!”

”Jag tror inte på bistånd.”

vänster!!!

ja, där bekänner hon sin färg…

bella

Alla röda verkar ju ha ”bella-har-åkt-räckmacka” som ursäkt till varför hon förespråkar Högern. Så råkar det ju faktiskt inte vara. Jag tror att hon har fått jobba och offra rätt så mycket för att komma dit hon är idag.
Sverige med ”ingen får vara bättre än andra”.. skit snack.
Vad är det för mening med att vara avundsjuk på folk som har lyckats, SVAR: INGEN ALLS.
Försök och göra det bästa ni kan istället och var nöjd med det.

Eva

Alla smygkommunister som tycker att vänster verkar så mycket bättre borde nog tänka om. Hur bra har det gått för länder som är vinklade åt det hållet egentligen? Sovjetunionen, Nordkorea och Kina är bara några exempel. Sverige kommer gå åt helvete om de röd-gröna vinner valet. Och jag är inte rik eller har rika föräldrar eller något sådant, är bara en helt vanligt student. Jag vill bara inte alla i Sverige ska behöva bli lika fattiga.

johanna

�h, huvudet på spiken! precis så vill de röd-gröna ha det, precis som Nordkorea!

vänster!!!

helt barockt! stämmer lika lite som att högern vill ha ett ståndsamhälle, ta reda på fakta innan, det finns kanske ett alternativ som håller längre än skattesänkningar

Hej Bella! Jag förstår att du tycker som du tycker när du ser ut som en prinsessa, lever ett ”glamouröst” liv och inte vet ett dyft om människor. Du åker på din räkmacka med pengar på kontot, en egen fin bostad och ett företag. Med förutsättningar klarar man vad som helst. Men om du som tex. jag skulle sitta i en mindre stad, uppvuxen med fattiga föräldrar och en sämre utbildning. Vilka synpunkter hade du haft då? Men nu sitter ju du där med allt man kan tänka sig, så det är klart att du tycker som du tycker. Mycket vill ha mer, och det är nog ett ordspråk som passar in på dig.

Tänk dig att du provar på att jobba som städerska, butiksbiträde eller något annat lågbetalt jobb i en vecka. Du skulle aldrig klara det.

Men ditt jobb, det måste ju vara väldigt krävande. Gå på galor, fika med vänner, skriva helt ointressanta saker på en blogg, bli intervjuad, shoppa kläder, och skriva en bok.

Du kommer förmodligen inte att svara på det här, och det förväntar jag mig inte heller, men ge detta en tanke åtminstone.

F.

och vem är det som inte har en aning om hur verkligheten ser ut egentligen?

haha +1 på det! 😀

Du verkar ha missat det faktum att ALLA egenföretagare INTE har ett AB utan att de flesta är enskilda näringsidkare dÃ¥ ett AB inte är det lättaste att starta dÃ¥ man mÃ¥ste vara i stort plus i balansen. Min familj har ett eget företag och sen alliansen tog över har jag inget bra att säga om deras styre alls. Det gÃ¥r otroligt trögt och dÃ¥ligt för oss – inte för att det saknas jobb, det finns det gott om – utan pga alla regler, lagar osv. Du fÃ¥r gärna använda din hjärna nÃ¥ngÃ¥ng idiot. Ã?ckliga jävla borgarfitta. Du har aldrig upplevt nÃ¥t annat sÃ¥ du vetinte hur andra har det. Lär dig saker innan du öppnar käften ditt mongo.

FRIDA

När alla människor blir rika och kan betala allt själva så funkar kanske Moderaternas politik, men tills dess så behöver vi plan-ekonomin!

Men, det går inte att alla är rika för då skulle det ju inte finnas några fattiga eller rika…

Stephanie

Ja, där har du verkligen en poäng! Att jag kunde glömma bort plan-ekonomins stora framgångar genom historien! *slår mig själv i huvudet*

Du är knasig

Det skulle vara roligt att se dig jobba på ett bygge några veckor och höra dina resonemang sen.

Sofie

ööö man ändrar väl inte parti bara för att man ändrar jobb eller? det beror väl mer på bakåtsträvande eller framåtsträvande? själv tjänar jag bara 25 lax i månaden..men skulle aldrig rösta på Mona gänget!

johanna

bara 25 lax, önskar jag tjänade så dåligt

Birgitta

go moderaterna o bella!!! 😛 😀

Förstagångsväljare

Usch, jag tänker inte rösta på varken Alliansen eller de ”rödgröna”.
Sverigedemokraterna ska in i riksdagen i höst!!!!
De har en sund syn på invandringspolitiken och är dessutom emot EU. Tack för att SD finns ! 🙂

Hmm.. Jag är mycket skeptisk till sverigedemokraterna. Men du kanske kan förklara några saker för mig? =)

SD är emot det de kallar för ”massinvandring”, gäller det alla nationaliteter? De är emot EU ocksÃ¥, om jag inte minns fel? AlltsÃ¥ ser SD nÃ¥gon skillnad pÃ¥ till exempel en tysk som invandrar och en, säg, somalier?

Vidare vill ni väl ocksÃ¥ fortfarande främja t.ex. handeln inom EU? Hur ska det gÃ¥ till? Om vi vägrar följa med i globaliseringen blir vi ju bara en ”käpp i hjulet”, omoderna och oinnovativa i grannländernas ögon, hur FÃ?RBÃ?TTRAR det för Sverige?

Jag som ung och i mitten av min universitetsutbildning tycker att världen är en mycket spännande plats, och vill gärna kunna bo och arbeta i många delar av den. Men hur ska jag bli accpeterad om vi inte kan acceptera invandrare i Sverige? �r det inte bra att vi har t.ex. fri rörlighet av arbetskraft inom EU? Sverige BEH�VER ju mer folk som kan arbete dessutom!

Svara gärna, inte menat som ett påhopp, men ja jag är kritisk!

Håller med dig Isabella, detta är precis vad jag står för, är själva moderat. Blir 18 om tre månader och vet vad jag ska rösta i höst! Men vill bara påpeka en sak när det gäller skolan.

Jag håller mycket väl med dig om att skolan borde bli mer personlig och individuell, det som passar mig passar kanske inte andra. Men om vi alla får välja de ämnen som vi tycker är roliga och viktiga, så kommer vi inte få någon konkurrens i Sverige. Om alla väljer det dom är bra på och vill lära sig något mer om, kommer alla gå ut med högsta betyg. Hur gör universiteten och högskolorna sedan när de ska sålla bland de sökande? Då finns det ju ingen mening med att ha betyg egentligen, eftersom alla i princip är lika duktiga. Kanske är de det som vi vill i Sverige egentligen, att kunskapsnivån i Sverige ska höjas. Men som sagt, det lär ju aldrig hända. Bara en tanke! Vad säger du om det?

Sen vill jag bara kommenter några pessimister, varför är moderaterna mer egoistiska och orättvisa än något annat parti? Om moderaterna gynnar de med framfötter och vilja att påverka sitt egna liv, missgynnar inte socialdemoktraterna dem då i såfall som har motsatt politk, är det rättvist? Det är lika egoistiskt att ha en politik som ska vara ”lika för alla”, där ingen får lov att tjäna mer pengar än någon annan trots mer slit och flera års studier. Då låter man ju dem som har det bättre få det sämre! Det är lika illa att begränsa dom med ambitioner som att begränsa dom utan. Tänk på det..

FRIDA

Så enkelt och svartvitt är det dock inte…..

Vi Socialdemokrater är inte emot att folk tjänar pengar och målet är naturligt vis inte att alla människor ska tjäna lika mycket.

Det som jag vill påpeka och slänga in en tanke angående är att många av de människor som idag är sjuka och arbetslösa en dag hade samma liv och samma förutsättningar som de som är friska idag…..

Det finns väldigt få av oss som inte har ambitioner och livsvilja att påverka våra liv, men däremot olika förutsättningar till att göra det vi drömmer om.

Rättvisa för mej är att man ska kunna ha ett värdigt liv även under de perioder då individens tider inte är lika goda som de en gång var.

En del människor föds ju till och med in i livet med funktionsnedsättningar.

Jag blir därför väldigt frågande när du skriver att ”det är lika illa att begränsa dem med ambitioner som att begränsa dom utan”

Vad är det som säger att det skulle vara så, att man inte har ambitioner bara för att livet är som det är för vissa?

Linnea

Jättebra skrivet Isabella! Jag fattar inte ens att en person skicka en sådan fråga! hehe.
Men det var verkligen skit bra skrivet!

kram /Linnea

Höger!

SÃ¥ typiskt svenskt avundsjukt att säga att det gynnar höginkomsttagare. Det gynnar ALLA, lÃ¥ginkomsttagare fÃ¥r ocksÃ¥ lägre skatter, men bara för att höginkomsttagare ocksÃ¥ fÃ¥r det, nejnej dÃ¥ MÃ?STE lÃ¥ginkomsttagare bli avundsjuka och arga – även om de själva ocksÃ¥ tjänar pÃ¥ det.De betalar alltsÃ¥ mer själva hellre än att lÃ¥ta höginkomsttagare ocksÃ¥ betala mindre. Patetiskt!

För övrigt finns det fler fantastiska gymnasieskolor där man fÃ¥r välja mycket själva vilka kurser man ska läsa – som Viktor Rydberg Gymnasiums tre skolor i stockholm, hur bra som helst!

FRIDA

Problemet är bara det att skattesänkningarna är till STOR del finansierad av att man sänker sjukersättning och A-kassa, vilket blir mest kännbart för dem som är sjuka och arbetslösa!

Under dessa fyra år som Alliansen suttit vid makten så har trots att skattetrycket minskat hos låginkomsttagare ändå till största del varit till gagn för de som redan har mest.

Men den lilla del av skattesänkningar som gått till de som tjänar minst har varit den delen av skattekakan som gynnat välfärden mest!

Flertalet undersökningar har påvisat att när de rika får ett par hundratusenlappar över så placeras de ut i olika spekulationer medan när de med de lägsta inkomsterna får lite mera pengar i plånboken så gynnar de BNP genom att man äntligen kan unna sig tex ett resturangbesök, en biobiljett eller lite smink.

Rösta rödgrönt för fler kunder i samhället!!! 😀

ohlen

Och så var vi där igen med BNP. Man gör vad man vill med sina pengar, vill man investera så gör man det, vill man köpa smink och gå på bio så gör man det.

josefine

‘r det rättvist att visa betalar 50 % skatt medans visa betalar 32% i skatt?…Jag undrar bara vad kan man kräva av staten i gengäld när man betalar så mkt? ..vill vi vara helt beroende av staten är fria människor? … För jag tror många av sveriges höginkomsttagare betalar hellre pengar till svältande barn i afrika än till folk som sjukskriver sig för att de har ont i fingret! skillnaden är tror jag att man har sett mkt fusk i sverige o det har jag gjort.Därför litar jag 1% på staten idag- o även på att systemet inte fungerar som det skall för att kunna säga att sverige har ett rättvist system!
ps: visste ni att Mona sahlin åkte till mauritius med skattebetalarnas pengar?…vilket skämt när det finns barn som svälter.
Rösta blått såklart!

FRIDA

Så himla typiskt att väva fördomar på det sättet!

Att folk skulle sjukskriva sig för att ha ont i fingret!

Skitsnack och typiskt högertänk!

Josefine

nej, min mamma arbetar på en försäkringskassan..o hon har sett detta i verkligheten! Hon har massor med sjuka anledningar till varför folk inte kan arbete! Så ser det ut tyvärr…jag kan förstå att bara för att jag tror på en ideologi så tycker jag så..men jag tycker mer om att prata om verkligheten än om låsasvärlden!

Stephanie

”Socialism is the doctrine that man has no right to exist for his own sake, that his life and his work do not belong to him, but belong to society, that the only justification of his existence is his service to society, and that society may dispose of him in any way it pleases for the sake of whatever it deems to be its own tribal, collective good.”
– Ayn Rand

Klok tanta det dar.
(och innan nagon arg vansterpartist hugger huvudet av mig. Jag stodjer INTE alla Ayn Rands asikter, nagra av dem ar rent ut sagt avskyvarda, men hon har en hel del kloka, genomtanka och valanlyserade tankar dar hon satter fingret mitt i prick)

Ã?sa

Du skriver i inlägget att ingen ska kunna bestämma vart du ska gå skola. Men nu så har ju moderaterna bestämt att när man läser ett språk så fär man 2/22 i meritpoäng. Det låter ju bra men så kommer vi till det finstilta( som alltid med moderaterna), detta får du bara om du har läst samma språk som du valde i 6:an. 2,5 poäng är mycket när du sedan ska sök vidre från gymnasiet till t ex universitet. Ett val som du gör när du är 12/13 år. Om du då väljer att inte läsa ett språåk så får du sedan inte meritpoängen och det kanske är just det som saknas för att du ska kunna ta dig in på den utbildning som du vill.

�r det värkligen rimligt, tycker du att när man är 12/13 år så ska man ta ett beslut som ska vara avgörande för om du kommer att få den utbildningen som du behöver för att jobba inom ditt drömmyrke som väldigt, väldigt få 12/13 åringar vet?

Tacksam för svar!

Stephanie

Man kan fÃ¥ meritpoäng frÃ¥n MÃ?NGA andra hÃ¥ll än sitt moderna sprÃ¥k. Nu var jag sista Ã¥rgÃ¥ngen som tog studenten utan meritpoäng eftersom jag gick ut i vÃ¥ras, men jag hade MÃ?Ã?Ã?Ã?NGA fler meritpoäng än 2.5, sÃ¥ det är ingen fara, ditt livs framtid avgörs inte när du är 12 🙂

Ã?sa

Du skriver i inlägget att ingen ska kunna bestämma vart du ska gå skola. Men nu så har ju moderaterna bestämt att när man läser ett språk så fär man 2,5/20 i meritpoäng. Det låter ju bra men så kommer vi till det finstilta( som alltid med moderaterna), detta får du bara om du har läst samma språk som du valde i 6:an. 2,5 poäng är mycket när du sedan ska sök vidre från gymnasiet till t ex universitet. Ett val som du gör när du är 12/13 år. Om du då väljer att inte läsa ett språåk så får du sedan inte meritpoängen och det kanske är just det som saknas för att du ska kunna ta dig in på den utbildning som du vill.

�r det värkligen rimligt, tycker du att när man är 12/13 år så ska man ta ett beslut som ska vara avgörande för om du kommer att få den utbildningen som du behöver för att jobba inom ditt drömmyrke som väldigt, väldigt få 12/13 åringar vet?

Tacksam för svar!

josefine

snälla Sverige. För en vecka sedan var min pojkvän på Karolinska sjukhuset, han skattar si sådär 50% skatt i månaden: kul? nej. Jag är en av de mskorna som har gråtit över skattesystemet!! Jag läste idag en artikel i metro om en författare som utalade sig att förskolelärare har för lite lön..ööö det har vi inte alls..jag själv är förskolelärare o tjänar goda pengar ska ni vet..det sjuka är att min kille sliter mer än mig jobbar ca 10 timmar mer i veckan men får bara ut 7 tusen efter skatt..när det skiljer cirka 15 tusen i nettolön..detta är ett skämt! varför är vi så bakåtsträvande i sverige??

Sofia

snälla Sverige. För en vecka sedan var min pojkvän på Karolinska sjukhuset, han skattar si sådär 50% skatt i månaden: kul? nej. Jag är en av de mskorna som har gråtit över skattesystemet!! Jag läste idag en artikel i metro om en författare som utalade sig att förskolelärare har för lite lön..ööö det har vi inte alls..jag själv är förskolelärare o tjänar goda pengar ska ni vet..det sjuka är att min kille sliter mer än mig jobbar ca 10 timmar mer i veckan men får bara ut 7 tusen efter skatt..när det skiljer cirka 15 tusen i nettolön..detta är ett skämt! varför är vi så bakåtsträvande i sverige??

Ida

�r förstaårs väljare och vilken tur att det är så enkelt för mig att välja.
Tycker det mesta inom politiken i högersidan är bra visst finns en del som skulle kunna förbättras. Men alliansen värnar åtminstone om att starta egna företag vilket jag tycker är oerhört viktigt.
Jag tycker du skriver oerhört bra Bella, gillar dina åsikter inom politiken.

Tamara

Helt fel. Varför är skolan nu sÃ¥ svÃ¥rare dÃ¥ när Aliiansen har tagit över? Du talar om vissa fÃ¥ skolor, (2!) som har val till att välja vilka som helst kurser, inte alla! Nu är snittpoängen högre ocksÃ¥, 22.0. Och vilka 2 meritpoäng fÃ¥r man ifrÃ¥n? Jo, om man ENDAST läser matte C, engelska C eller sprÃ¥k STEG 3. Ã?r det rättvisa för alla ungdomar? Jag själv är inte bra pÃ¥ nÃ¥gon av de ämnen. Hellre vill jag ha samhällskunskap som merit poäng men Alliansen har sagt ”nej” till detta. SÃ¥ hur kan du pÃ¥stÃ¥ att det är ett ”rättvist” parti?

Hur ska vi finansiera skola/vård/omsorg med alla dessa skattesänkningar? Om de inte gemensamt finansieras genom skatten så måste ju någon annan betala, och det är personerna som nyttjar dessa tjänster som kommer att få göra det. En låginkomsttagare får antagligen mer pengar över i plånboken om vi har en fungerande välfärd som finansieras gemensamt av alla skattebetalare än om han själv ska betala för barnens skolgång etc.
Rättvisa handlar väl om att alla ska ha lika stora möjligheter i livet? Att alla har samma rättigheter är en självklarhet men inte detsamma som rättvisa.

Att folk inte skulle vilja ha höga poster och utbilda sig länge om skatterna var högre är ju ren lögn. Jag tror inte att någon VD skulle vilja byta jobb med en städerska bara för att han då skulle betala en mindre summa pengar i skatt (då lönen skulle vara lägre).

Dessutom så finns det kommunala friskolor som tillåter den kära ”valfrihet” du talar så ömt om, men att låta en 16åring välja bort vissa ämnen som de facto är viktiga för personens framtid är ju bara korkat. Att t.ex. låta de som går yrkesförberedande linjer välja bort svenska, engelska, samhällskunskap osv kommer leda till att många väljer bort vissa ämnen av ointresse/lathet och detta kommer få förödande konsekvenser för personens framtid. Låt oss säga att de i framtiden vill skola om sig, de kommer inte att ha behörighet till någon högskoleutbildning. Vill inte moderaterna ha ett kunskapssamhälle? En 16åring är inte mogen att fatta det beslutet. Sen så kan man ju utöka antalet valbara kurser på ALLA program, varför inte göra gymnasiet 4 årigt? Då skulle man ha tid att ha mer valbara kurser samtidigt som kurserna skulle kunna hålla lägre hastighet för de elever som behöver det.

Bra sagt!

FörstÃ¥r inte heller varför alla moderater tror att de som har mer ”lÃ¥gavlönade” yrken är de som ”slappade” i skolan. För det första har alla människor det olika lätt att ”läsa” in saker och sedan ha prov pÃ¥ dem. Vissa av oss är mycket duktigare i estetiska ämnen, andra har jättelätt för matte och en del kanske är mer samhällsorienterade. Ã?r man mer av en praktiker, är det svÃ¥rare att fÃ¥ bra betyg i dagens skola.

Tyvärr är det ju sÃ¥ att man behöver lära sig ”lite av allt”. Kanske borde man snarare satsa resurser pÃ¥ att öka kvalitén pÃ¥ undervisningen, istället för ”kvantiteten” genom ”mer individanpassad skolgÃ¥ng”? Jag har själv aldrig tyckt om matte, men gick ändÃ¥ natur och gissa om jag är glad nu att jag läst matte när jag ska inrikta mig mot finans pÃ¥ civilekonomutbildningen! Man mÃ¥ste hÃ¥lla alla dörrar öppna, ”individanpassad” utbildning ”lÃ¥ser” ju individen mer än frigör. Speciellt med tanke pÃ¥ att man är väldigt ung fortfarande, när man gÃ¥r i gymnasiet…

För det andra finns det en miljon olika anledningar till VARFÃ?R en underprestation i skolan kan äga rum, Ni moderater som verkar vara sÃ¥ fokuserade pÃ¥ individen – hur kan ni dÃ¥ generalisera sÃ¥ grovt och säga att alla som har dÃ¥liga betyg är LATA i skolan? Bara för att ni har en rik pappa och ett tryggt hem, betyder inte det att resten av befolkningen har det lika lätt. Och ibalnd är det helt enkelt sÃ¥, att hur hÃ¥rt man än kämpar sÃ¥ finns det omständigheter man inte själv kan rÃ¥ öevr som fuckar upp hela skiten.

Anledningen till att vi har det skattesystem vi har är ju, precis som Liselott skriver, att vi på något sätt måste finansiera all den välfärd vi har här i Sverige? Jag är helt övertygad om att det är en ytterst liten del av alla de som är sjukskrivna/arbetslösa som är det frivilligt. Det är skämmigt att vara arbetslös och det är inte bra för självkänslan att bara känna sig onyttig och gå hemma dagarna i ända. Vi vill väl ALLA uppnå saker i livet? Sedan att vissa av oss råkar ut för olyckor och oförutsedda händelser är väl inte mycket att göra åt? Min mamma har blev påkörd av en idiot och fick en whiplashsskada, men hon kämpar och jobbar fotfarande halvtid. INGEN (eller iaf ytterst få) mår B�TTRE av att vara sysslolös!

Jag är bara rädd att, om vi ska sänka skatterna ännu mer och pÃ¥ sÃ¥ sätt öka klyftan mellan de rika och de ”mindre välbärgade” kommer vi fÃ¥ ett samhälle som i mÃ¥nga hänseenden pÃ¥minner om USA.. Och DEN diskussionen ska vi inte ens gÃ¥ in pÃ¥ här, dÃ¥ kommer jag inte kunna slita mig frÃ¥n datorn pÃ¥ hela kvällen haha ;D

Ha det fint allihop!

�r det verkligen rätt att du ska få bättre utbildning än mig för att din familj har pengar?
�r det rätt att du ska få bättre sjukvård för att din familj har pengar?
Moderaternas politik gör de rika rikare och de fattiga fattigare. Och du inte nog inte rätt person att säga emot det påståendet, växte upp med städhjälp? Shit. Tror du verkligen att du har någon aning om hur Sverige fungerar när du växt upp någon jävla knullkollektiv?

Anna

Mycket bra skrivet! Sverige behöver fler som dig

Clara

Bonniers Svenska Ordbok: Rättvis 1, ärlig, korrekt,opartisk.
Inte låter det som något parti eller någon politiker iallafall? Varken sosse, moderat, KD eller Vänster.
Sen kan man ju disskutera vad rättvist är? Rättvist mot dig som individ? Rätten att kunna utvecklas? Rättvist mot de minst gynnade? Listan är lång.
Men rättvisa är inte att ta från dom rika och ge till dom fattiga. Inte heller det motsatsa.

Jag tror dock på det du säger bella, att det är rättvist att få vad man har kämpat för/förtjänat. För jag ser ingen anledning till att vidarutbilda mig i fem år, för att sedan få stor del bortdraget i skatt och tillsist hamna på samma inkomst som en lågutbildad.
Och om det finns fler som tänker som jag? HUr ser då sverige ut om 20 år? Ska alla ligga på låg inkomst? För isåfall finns det ju ingen som kan betala bidragen till de ”mindre lyckligt lottade”.

I min kommun röstade ca 82% rött i det senaste valet. Och på något sätt, har dessa politiska åsikter bidragit till att framgång är fel. Jag har alltså tvingats dölja och skämmas för mina föräldrars framgång för att slippa dåliga blickar, skit snack och saker som att jag är bortskämd, inte förtjänar min livstil osv.

FRIDA

varför använder du situationstecken när du skriver de mindre lyckligt lottade?

bara undrar. det är jättebra för samhället att det finns pigga och friska människor som du som vill ta sej fram!

det hyllar jag!

men kom ihåg att de som nu är mindre lyckligt lottade kanske en gång hade en dröm och ett liv som du har nu…..

Clara

Det var väl egentligen bara dåligt placerat av mig.

Men bara för att har haft otur och kanske inte i nuläget lever det livet man önskade, betyder det ju inte att det är kört? Finns många levande bevis på det. Och det tycker jag är bra med högern, att det faktiskt arbetar för att lösa det och ge möjligheten att ändra sitt liv.

Clara

bidragit till att framgång anses fel skulle det stå.

/N

vem sa att städare tjänar dåligt? Jag är 20år som vikariera och tjänar redan 106kr/ timmen..140kr/timmen på helger. Lönen stiger dessutom med åldern. Så fy fy på er som bestämt er för att det ska vara ett sämre yrke, sluta se ner på de yrken som inte faller er i smaken, alla behövs! Om alla redan skull sitta högt upp och ha egna företag, vem tar hand om resten då?

Maria

Moderaterna har väldigt bra Ã¥sikter, i vissa fall, ja – men helvete heller att de är rättvisa. Tänk de stackare som inte fÃ¥r jobb för utländsk bakgrund eller för att vara kvinna (etc, etc) – vad händer med dem? Jo, tyvärr de kan ju inte arbeta och fÃ¥r ABSOLUT inte nÃ¥gra pengar! Fyfan. Ã?r man född med rätt kontakter dÃ¥ kommer man nÃ¥gonstans, inte annars. Nej, jag gillar inte Moderaterna.. verkligen inte.

Tack i alla fall för en bra blogg Bella, läser den varje dag! 🙂

Matilda

Jag går ett specialutformat program vilket innebär precis det du verkar tycka är så väldigt positivt. Emellertid vill alliansen slopa de specialutformade programmen. Detta går inte riktigt ihop med vad du skriver.

Linn

Du har inte funderat på att regeringen fortfarande måste få in samma pengar. Att dem sänker skatter och allt det här andra du nämner, gör att dem måste dra in på något annat. Sjukskrivna och arbetslösa drabbas hårdast, som blir utförsäkrade. Jag talar med dessa människor varje dag då jag har ett sådant jobb. Många har svårt att klara av sin vardag. Hamnar man en gång hos kronogden kan det vara väldigt svårt att ta sig upp, dessutom blir dem ofta deprimerade när ekonomin aldrig håller. �r det rättvisst att människor som redan har det dåligt ställt ska få det ännu värre? För att dem som faktiskt har en inkomst ska få betala mindre skatt. Det hade varit intressant att få höra ditt svar!

Jag kan hålla med båda sidorna. Själv har jag slitit som ett djur i skolan och vill gärna få vad jag kämpat för/vad jag förtjänar.

Jag tycker att socialdemokraterna har ett fint tänk bakom sin politik. Tycker att man ändÃ¥ ska bry sig om varandra och inte enbart bry sig om sin egen välfärd. Men när man ser dokumentärer om människor som lever pÃ¥ bidrag, vÃ¥ra skattepengar, pga. ”sjukdom” och i själva verket är hemma och tar hand om hästarna blir man fanimej förbannad.

Jag ger jätte gärna pengar till de behövande – när jag vet att det faktiskt hamnar hos dem. Men när man ständigt ser/fÃ¥r reda pÃ¥ att människor lever pÃ¥ bidrag för att de rent ut sagt är lata eller har kommit med lögner tappar man ju tron pÃ¥ systemet.

Skaffa bättre kontroller av de som får bidrag så kommer jag gladeligen betala den skatt som krävs för att alla ska må bra. Men det svider när man sliter och ger sina pengar till de som rent ut sagt latar sig. �r du arbetslös så ta det jobb som krävs! �r det ett jobb som du hatar, ta det och leta vidare. Vill du inte jobba på MC donalds? Synd, men om det är det enda som erbjuds så får du ta det tills du hittar något annat.

Inte schysst att leva på andras pengar när man inte gör allt man kan för att sluta med det.

FRIDA

Men kom ihåg att endel av de som idag är hemma och ”latar sej” en gång kanske hade samma dröm och liv som du har idag…..

Alla åkommer är inte lika synliga, man kan vara sjuk även fast man kan gå.

Sen moderaterna fick börja styra och ställa så har det inte blivit bättre i Sverige. Visserligen har dom gjort allt dom skulle göra under dessa fyra år men inget av det har lett nått någon större framgång.

Rösta rött!

Håller helt med! Moderaterna sitter bara och gamblar med skattepengarna!

danielle

du vet inte vad du pratar om du vill bara hjärntvätta alla andra du bryr dig bara om dig själv

ja, det är svårt att sätta sig in i hur vanligt folk har det när man aldrig varit i närheten av verkligeheten själv…..

ohlen

Har du ens varit nära verkligheten? Det borde du inte eftersom du fortfarande går i grundskolan?

August

Isabella jag håller med dig till 100% – moderaterna har verkligen med framgång gått in för att vara ett rättvist parti för så väl låginkomsttagare som höginkomsttagare.
Sen angående rättvisa – ja i mina ögon är moderaterna det mest rättvisa partiet, jobbet inom att öka jämnlikheten mellan könen och den mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare har kommit långt på fyra år, men självklart skall vi inte vara nöjda.
Siffrorna är verkligen inte så bra som de kan vara, men mycket av det handlar om att Sverige precis som resten av världen är nere i en ekonomisksvacka. Detta kanske inte förklarar varför jobbet med jämställdheten mellan könen går trögt, men mycket av den mellan låg/hög har sin förklaring i detta. Angående jämställdheten mellan könen är det viktigt att komma ihåg att Sverige är ett av världens mest jämställda länder – våra ansträngningar blå som röd ger helt enkelt en mycket liten skillnad rent procentuellt.

Vi är nere i en ekonomisk kris, ja det är bara att inse – men man måste komma ihåg att högern med moderaterna i spetsen inte bär skulld till detta då krisen grundar sig på bostadsmarknaden med övertrasserade lån bland befolkningen i USA som kollapsade, något mycket beklagligt.

Rättvisa och jämställdhet handlar om att alla människor skall ha samma chanser och möjligheter att utveckla sig och nå sina personliga mål – inte att alla skall nå samma mål och det är här jag tycker det rödgröna blocket fallerar. Visst alla elever i grundskolan skall ha möjligheten att söka vidare, men att säga att det staliga målet på att alla skall vara godkända räcker inte, de personliga målen får inte försummas på grund av detta.
Jag gick själv i grundskolan under senaste röda fyraårsperioden och jag var motiverad och ansträngde mig verkligen för att prestera på en hög nivå. Alla omdömen och liknande låg verkligen på topp hela sexan och sjuan, men så kom då betygen. Första terminen i åttan kom då helt plötsligt betygen. G-n och VG-n trots dessa fina ombömen. Jag blev paff – lärarna motiverade det hela med att omdömena hög bara handlade om att jag låg på en hög nivå och uppfyllde kursmålen. Personligen hade betyg i sexan varit betydligt mer givande för mig – då hade jag kunnat jobba mot högre m¨ål under en 4 års tid istället för 2 som det nu blev.

Jag vill också säga att förmögenhetskatt är det mest orättvisa som finns – var ligger rättvisan i att vissa skall ha 50% skatt medans andra får betala 33% ?

Nej den blå politiken är rättvis i mina ögon – men precis som så många andra projekt tar det tid att förverkliga allt. Men vad som är tydligt är:
– Låginkomsttagare har fått mer i fickan.
– Orättvisorna på arbetsmarknaden har minskat, unga släpps in på ett helt annat sätt nu än tidigare.

Nåja – tack för mig
Bra att diskussionen väcks i alla fall.

August ^^

FRIDA

Ja, låginkomsttagarna har fått lite mer i fickan. Men många låginkomsttagare är just låginkomsttagare för att de är deltidsarbetslösa.
Hade de kommit upp i heltid så hade de kanske inte varit just låginkomsttagare.

Och nu när borgarna sänkt skatter hit och dit under snart fyra års tid så har det visat sej att just låginkomsttagaran fått en betydligt mycket mindre andel av skattesänkningarna än vad de 10% rikaste procenten fått!

Låginkomstagarnas extrapengar i fickan är även mycket finansierade genom att man i utbyte istället får det väldigt mycket mera stressigt att få det att gå ihop om man mister sina timmar genom sjukdom eller uppsägning.

�r det så himla rättvist egentligen???

Jag håller inte alls med om att allianspartierna försöker skapa en skola som är stöpt efter dig. Just nu håller de ju som bäst på med att ta bort alla specialutformade program. Dessutom inför de ett gammalt och helt omodernt betygssystem.

Och som många andra sagt, allianspartierna för en politik som är bra för den som jobbar och redan har pengar. Men blir du sjuk, eller förlorar allt på ett eller annat sätt är du körd!

Linnea

Jag håller med en del föregående, moderaternas politik funkar väl så länge man har jobb och är frisk. Men om det går i stöpet då? Ska man då inte kunna försörja sig? Ska det då heta ”Skyll dig själv?” jag håller inte med. Moderaternas politik hör hemma på 1920-talet.

FRIDA

Håller helt och fullt med!

Visste du att under 1920-talet hette Moderaterna istället Högerpartiet, ett mkt mera sanningsenligt namn!

FRIDA

M

Socialdemokraternas avundsjuka drabbar alla. Kommunen här i Umeå t.ex. är emot privatisering , ett exempel Umeå sports medicin, föredetta idrottsmedicin som är privatiserad nu. Landstinget vägrar ge alla remisser till idrottsmedicin bara för att de VET att de är riktigt bra på det dom gör. Idrottsmedicins grundtanke är att patienterna inte ska behöva köa i 500 år innan de kan opereras. Nu när idrottsmedicin har privatiserats och landstinget (som förövrigt består av ett gäng sossar) vet att det kommer gå bra för dem, gör landstinget ALLT för att hindra detta. De enda som drabbas av detta är patienterna som inte får besöka riktigt bra privatiserad sjukvård, och behöva vänta hur länge som helst.

Johanna

Jag blir sÃ¥ förbannad, det spelar ingen roll om en tjänar 8000 och en annan 100 000 man borde ändÃ¥ betala samma mängd skatt! varför ska man bli straffad för sin framgÃ¥ng om man förtjänar den? det är sÃ¥ sjukt orättvist för dem som mÃ¥ste skatta 55 % medans en fattig vänsterpatist kommer undan med 30%. SÃ¥ om man tänar hundra tusen i mÃ¥naden sÃ¥ mÃ¥ste man ge 55 tusen till fattiga idioter som lever pÃ¥ soc. bidrag och själv fÃ¥r man en lön pÃ¥ 45 tusen kr. HUR jävla orättvist är inte det? och sÃ¥ fÃ¥r ni det lÃ¥ta som att bella har ”fÃ¥tt” sin goda ställning i handen, men hon har ju kämpat för den och förtjänar varenda krona hon tjänar. Om det var du (om du nu är en fattig vänsterpartist som har en lÃ¥g lön) som skulle tjäna 50000 i mÃ¥naden, hade du verkligen velat betala för en annan människas mat, hyra, nöje varje mÃ¥nad utan att du ens känner personen? Du betalar kanske till och med för tvÃ¥. HELT Ã?RLIGT. Ingen vill göra det. 30 % RÃ?CKER.

FRIDA

Idioter som lever på soc?

God ställning att leva på soc?

Jag kan bara berätta att man ”lever” inte pÃ¥ soc-man Ã?VERLEVER pÃ¥ soc.

Ska man då hellre dö istället?

MÃ¥nga som är hänvisade till soc har en gÃ¥ng haft en dröm och ett liv men verkligheten kan tränga sej pÃ¥ hos vem som helst……

Vidare kan jag även tillägga att de ”idioter” som ”lever” pÃ¥ soc fÃ¥r minsta möjliga av skattekakan, vilket jag inte säger är fel, men kom ihÃ¥g att de som du betalar i skatt gÃ¥r till väldigt mÃ¥nga fler saker än människor som överlever pÃ¥ soc!

ohlen

Jag blir mer och mer förbannad på dina inlägg.

Svara på frågan eller påståendet som ställs i kommentaren istället för att vika ut i något helt annat ämne.

Nu till frågan som ställdes: ”varför ska man bli straffad för sin framgång om man förtjänar den?”

jOCKE

alla skall ha exakt lika mkt pengar, annars är det fullt, ingen skall arbeta, få utvecklas och känna frihet (demokrati), ingen skall få blomma ut och växa..utan alla skall ligga på ett streck, inte sticka ut, prata illa om folk som det går bra för, inte jobba om man har , se negativt, gå i fulla kläder (för man ska ju inte sticka ut), prata om rättvisa men det habdlar ju bara om att ta pnegar från en grupp o låta de betala 50%, helst skatta två gånger (pressa ur de som sliter för Sverige), om vi får en röd regering då kan jag lova att en stor grupp i sverige kommer att gå till sitt arbete 2 av 3 dagar gratis till sitt arbete, är det rättvisa?skärp er för fan! jag skäms för detta mesland samt ha ha ha land! Livet handlar om att kämpa!

FRIDA

vart köpte du din verklighetsuppfattning då?

Sofia

tror ni att det skiljer sig på kommunala samt fristående skolor hur lärare möter samt anpassar innehållet i undervisningen i fristående samt kommunala skolor?? klart det gör. I lpo94 står det att undervisningen skall anpassas efter elevers förutsättningar, behov osv. Men gör kommunla skolorna det idag? skall inte alla ligga på samma lagom streck i kommunala skolorna? detta är väl inte att anpassa undervisningen? Jag håller helt med dig Bella, du vet vad du pratar om! jag skall snart börja skrivam min D uppsats på universitetet om detta:) spänannde! :jämförelse mellan fristående samt kommunala skolor! wii längtar! GOOO FRISKOLOR för ett rättvisare sverige samt där man utgår från alla elevers behov samt förutsättningar!

johanna

håller helt med dig! Om man tittar utifrån lärandeaspekten! För det är väl det man skall göra? Det är väl lärandet som är det centrala i skolan?

Stor kram till Bella.

Men snälla ni kom ihåg att det är två olika förutsättningar. Kommunala skolan styrs av staten och kommuner, som har i uppdrag av Riksdagen att dra ner på resurser och mindre personal i barngrupp.
Medan man på en friskola är ute efter att tjäna pengar på eleverna, och göra utval till vilka elever man vill ha osv. O de är väl ändå inte rätt? Att göra urval, och tjäna pengar på att ha elever som studerar? Alla som byggt upp samhället som vi lever i idag har ju gått i kommunala skolor, alla fall majoriteten av dom. O så jävla dålit har dom väl inte lyckats? Trots dom gått i vanlig skola.

Men de är väl klart de blir lättare att få en fungerande friskola, för då kan man välja att ha 15mönster elever på en pedagog, så ser inte riktigt verkligheten ut i den kommunala skolan.

Dags att öppna ögonen tror jag, o tänka ett steg längre!

bästa svaret någonsin! Du borde skriva mer politiska inlägg nu när det är valår. Jag dör om de röda vinner!!!!!

det tror jag inte att du gör, även du kommeer att gynnas avsevärt genom att den offentliga saktorn förstärks

blir du sjuk blir det mkt lättare att komma tillbaka till jobbet igen om man får tid hos doktorn:)

Då undrar jag vad du tycker om resten av dom 99% som moderaterna står för? För det där är inte allt, långt ifrån allt! Moderaterna vill dela upp samhället, dom vill att ”rika” inte ska behöva komma i kontakt med ”fattiga”. Moderaterna anser att rika är mer värda en någon som har det dåligt ställt. Kallar du det rättvisa? Isåfall undrar jag vad som förrsigår i ditt huvud! Vi behöver politiker som står upp för alla, inte några rikemansknuttar som sitter och ”äcklas” av fattiga. Moderaterna försöker få Sverige att bli mini-Usa och det är sjukt!

Lina

Jag har varit sjukskriven i ett år nu den tredje mars. Jag började få hjälp inom psykiatrin för bara någon månad sedan och nu är det meningen att jag ska ut i arbetslivet även om jag står kvar precis där jag började med svårigheter att vistas i folksamlingar, ångest och panikångestattacker. Det är, enligt mig och många andra, inte rätt.

Klart att det är många som försöker lura systemet för att dom inte orkar jobba pga lathet och vissa lyckas. Men sedan moderaterna började styra så är det mycket svårare att ens få en sjukskrivning och sen ska man, som sagt, ut och jobba igen om man inte har en dödlig sjukdom.

Hej Lina!

USh, vad lessen man blir när man läser det du berättar!
Ja, Moderaterna vill typ ha ett nytt USA där man ska klara allt på egen hand:(

Och det blir ju verkligen inte lättare för landstingen att hjälpa ocvh satsa på patienterna när de dreneras på pengar från bemanningsföretagen!!!

Nej, Vänsterpartiet nästa!

Sverige är alldeles för modernt för moderat ljug-politik och låtsas frihet!!!!

Sköt om dej!!!!!

Kram Frida

Anonym

Bella, helt rätt! Folk förstår inte att det pengar vi betalar i skatt är de pengar de får tillbaka i bidragen!

Herre Gud, jag blir så trött på folk som inte förstår politik, utan bara köper de vanliga slagorden, ”högern gynnar bara de rika” Bullshit! Med lägre skatter väljer inkomstagaren, oavsett om denne är en låg- eller höginkomsttagare, vad denne vill lägga sin pengar på. Ett val som är induviduellt och som jag är mycket glad över att få göra själv.

Heja Bella, Heja Moderaterna!

FRIDA

Som att inte skattepengar går till tusentals andra saker än bidrag!

Man lever inte på soc bidrag, man �VERLEVER på soc.bidrag!

Skattesänkningar är alltid på bekostnad på välfärd och till största fördel för de 10% i landet som redan har mest!

Det är högerpolitik!

Alla kommentarer…
Life & thoughts
februari 28 2010 at 18:49

Söndag på stan

Nils och jag ägnade söndagen med att hänga på stan, jag är ofta på stan under veckorna också men på helgen känns det alltid annorlunda, haha. Var förbi �hlens och kikade om de fanns något resterande av bokrean, jag missade NK:s som alltid är bäst. Köpte en chick-lit bok bara av Sophie Kinsella. Var nog bara tur att jag inte köpte en massa annat för jag åker ju till London med Tyra i helgen, helt underbart!

Jackan är ifrån H&M, koftan H&M, jeans Dbrand, stövlar DNA, väska Sturegallerian

Armband från Indiska, pärlarmbandet är ifrån Maloa, i mitten har jag min turkedja som jag fick i Nils i julklapp 2008

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elena Persson

OH PRECIS S�NA JEANS VILL JAG HA. Vart har du köpt dem?
dessutom gillar jag din blogg. Du har pÃ¥verkat mig väldigt possitivt 🙂
Kram

Din blogg blir bara bättre och bättre! Du är nog den enda av dom stora bloggerskorna som faktiskt växt upp. Tycker det är riktigt synd att du får skit för det.

Ni åker verkligen rätt tid, för vi har jättefint väder i London nu, fåglarna kvittrar, solen skiner och det är plusgrader:)

kram

Härligt med London! Var ett tag sedan jag var där nu. I vår blir det Skottland i stället =)

Dom stora pärlorna var snygga…

Alltid så mysigt med sådana dagar:)

ida

Hej bella. Vad kul att fara till London, jag ska snart dit. V.10 och det skulle vara kul om du kunde säga om det var jätte dyrt och hur vädret var! Ha det så kul 🙂

Fint med prydnad i håret!

Evelina

Hej!

Ã?r det vÃ¥r i Stockholm? Ser ut som om gatorna är torra, utan snö…

josefine rocky

åh du är så söööt! *härligt skri i rösten* fint med rättvisa som genomsyrar dina ögon med. åh belli.

Tina

Jaa, london är helt underbart! Den som är trött på London är ju trött på livet sägs det ju! Besök Neil Yard Remedies, helt underbara produkter (som jag för övrigt skulle bli väldigt glad om du tog in på Bellme eftersom de bara finns i London) Själv köpte jag på mig produkter flr 1,500 när jag var där haha! För övrigt rekommenderar jag Pret a Porters smarriga vegetariska mackor och juicer! Vet att du är en stor köttätare, men tror ändå du kommer älska deras tranbärsmacka med brie mmm

oh, har i stort sett likadant sånt armband du hade fått av nils! de ser likadan ut i alla fall 😀

Ã?h, mysigt!…men fan, är avis, skulle mer än gärna smita iväg till London över helgen… 😀

Hej! Tänkte bara tipsa om att du inte borde ha ditt guldarmband tillsammans med oäkta smycken. Det sliter på guldet och kan ge fula repor. Tack för en toppen blogg!

Jättefin outfit ! 🙂

sv: Fin outfit ! 🙂

hej, vilken tyra ska du åka till londom med? 🙂

superfina armband och sjukt snygga stövlar.

http://www.pempa.blogg.se

Hanna

Visst lägger man ner rätt mycket pengar på kläder? Jag är medlem på en sida där du kan få presentkort hos olika klädbutiker, ex. H&M, JC och Nelly.com. Det man gör är att besöka hemsidor, värva, svara på undersökningar och frågor på sidan. Man får även poäng för att logga in, vilket är jättebra, för det betyder att man egentligen inte behöver lägga ner så mycket tid för att till slut få ut ett presentkort!
http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=20460

Hoppas vi ses!

vad heter boken? 🙂

Jätte fin pärlarmband! 🙂

Jätte fint pärlarmband

Längtar efter Stockholm 🙂 vart ska man bo?
Vasastan, �stermalm, Södermalm eller Kungsholmen?

den väskan du har , har jag i rosa SKITSNYGG är den
vet inte om det är samma märke men den ser då likadan ut iaf.

London ? ! Nää jag åker till FLORIDA på fredag 😛

ååååh väskan.. jag äääälskar! finns den att köpa i Göteborg någonstans?

Elin

Bella, snäääälla… lägg ut wilmaväskan på Bellme en gång till… håller på att leta mig tokig efter denna underbaring!

hej
för det första måste jag verkligen berömma dig för din blogg. Jag tycker att det är bra att du skriver mycket om självkänsla. För det är många ungdomar som inte har det. Men nu ska jag komma till min fråga… Det hårbandet du hade idag, var är det köpt för det var väldigt fint. Jag har försökt hitta ett fint men jag har aldrig hittat något som jag tyckte hade lagom stor rosett… Men jag skulle vara tacksam för svar! Ha en trevlig dag!
Hälsningar
Emma

Hej Bella!
Otroligt fint diadem du hade på dig idag. Var har du köpt det? Tacksam för svar!

Kram

Vad fina armband 🙂
och lyckokedjan var riktig nice 😉

Härligt med en dag på stan

Så fin du är Bella.

Har en fråga till dig. Om du skulle flytta till ett annat land för gott, vilket land skulle du välja?

åh gud va fin du är:)

Söta bilder Bellis

�h, gud vilken fin väska!! Ha en toppen kväll!!

Glömde du inte armbanden från Bianco? =)

Jättesnygg outfit! 😀

söt outfit 🙂

Du är så himla söt! btw fina armband

fina armband:)

hej hej!
Undrar om du kan svara på en fråga.
Har alltid undrat vilken kamera du använder när du fotograferar.
p.s älskar din blogg! 🙂 <3

vilken söt rosett du har på huvudet!

London blir härligt! Trevlig kväll!

Superfina armband verkligen, plus att jag älskar tröjan. Ska gå och kika på den någon dag!
Ha en mysig söndagskväll 🙂

� vad mysigt! Jag har också haft ett jättemysig dag med mina kompisar!

jätte fin tröja !
du är sån stor inspiration Bella , med allt !

du är så himla snygg! 🙂

Alla kommentarer…
Life & thoughts
februari 28 2010 at 14:58

Nytt favvoställe

Nils och jag testade ett nytt brunchställe idag på Nybrogatan 38, Pont Nouveaus heter det. Det är klassisk brunch när det kommer till maten men det som lockade hit mig är tårtbuffén till efterätt. Det är ca fem olika tårtor plus bullar från Tösses konditori (de har samma ägare). Då och då kommer det in nya tårtor så idag har jag smakat lite citronmarängtårta, prinsess, choklad, bärtårta och lite vitchoklad. Det är ju helt perfekt att man kan ta en liten bit av varje! Dock kommer vi att rulla härifrån nu .. 🙂

Liten del av brunchmaten

Massor av bakelser

Bullar!

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

åh vad fin du är på bilden! 🙂

var har du köpt diademet??:D

Ã?h, ser ju helt underbart gott ut!!

Haha awesome med fika-buffé! 🙂

Hanna

Visst lägger man ner rätt mycket pengar på kläder? Jag är medlem på en sida där du kan få presentkort hos olika klädbutiker, ex. H&M, JC och Nelly.com. Det man gör är att besöka hemsidor, värva, svara på undersökningar och frågor på sidan. Man får även poäng för att logga in, vilket är jättebra, för det betyder att man egentligen inte behöver lägga ner så mycket tid för att till slut få ut ett presentkort!
http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=20460

Hoppas vi ses!

Wow, jag skulle kunna gå dit och bara äta tårtbuffen!

elina

ser himla mysigt ut. vad går en brunchbuffe på ungefär? vore jätte tacksam för svar. hittade ingenting på deras hemsida

Ojojoj vad härligt! Att äta riktigt, riktigt god mat är verkligen en härlig upplevelse.

du gillar mat det är bra tjejen =)

Men nej vad gott. Ã?lskar tÃ¥rtor! Ska absolut besöka det där stället nästa gÃ¥ng jag är i Stockholm 😉

Gott! Men åt helvete farligt!! 🙂

ser underbart gott ut! Var ligger dom i prisklass? 🙂

Sandra

VIKTIGT
bra tips angående magkatarr är att låta bli tårbuffén tyvärr. har själv haft problem med magkatarr de senaste åren, läkare jag uppsökt har sagt åt mig att undvika:
för mycket socker
för mycket fett
kaffe
alkohol
för stark/sur mat
tobak

lättast är det om man balanserar, ska man dricka vin skippar man kaffet, osv.
just ja, mjölk hjälper tillfälligt när man inte har medicin till hands^^

Bella! Jag älskar dina kläder men känner ett behov av att testa kläder innan jag köper dom. Jag åker till stockholm om någon månad och undrar om man kan köpa din kläder i någon butik? Kram

Gud vad gott…=)

Det måste jag testa!
🙂

Ser ju grymt gott ut =) Vilken grej med tårt-buffè !!

Ser riktigt gottit ut!

Tårtbuffe låter jävligt gött!!! 😀

ser mysigt ut 🙂

Vad du ser busig ut på kortet.. Och mysig. Härligt att se, kämpa på med magkatarren, kan relatera till känslan av magkatarren då jag själv haft magkatarr sen jag var 13 år, i snart 10 år! När det är som värst för mig brukar det funka om jag äter lite ost faktiskt! För att få bort den värsta magkatarren. Men det är nog lite individuellt! Kämpa på Bella!

/ Maria

Vilken fräsht ställe alltså 😀 Hur stylar du ditt hår egentligen? 🙂 superfint!

Titta in min dagens låt. hur bra som helst 😀

Det där såg riktigt smaskigt ut! Du var jättesöt på bilden, måste bara fråga vad den tröjan kommer ifrån?! 😀

Alice

Hej Bella!
Tycker att du har en jättebra blogg! 😀
En fråga bara:
Var kommer tröjan ifrån som du har på bilden?
Tycker den var superfin.

Martina

Vilken fin rosett. Var kommer den ifrån?

Martina

Vilken fin rosett. Var kommer den ifr

gud va goott!
söt du var!

Hedvig

vad söt du är 🙂

kolla min blogg 😀
Och Bella jag älskar din blogg :D<3

har ni inte lärt er än att ni alltid mår dåligt efter brunchen för att ni äter för mycket? 😉

Jag måste bara tillägga att du påminner mig så himla mycket om Eva i Eva & Adam, Ellen Fjaestad. Jag vet inte hur hon är nu dock. Men i filmerna pratar hon likt dig, och båda är sådär söta, blonda och positiva ^^

Martina

Gud vad mysigt det ser ut och vad gott det ser ut 😀 Inte det biligaset stället va? Ha en fortsatt trevlig dag bella

halmstadfrida :)

vad kostade det 🙂 ? <3 Tackar för svar!

Vilken härligt ställe det ser ut som, Tösse är ju urmysigt också! Brunch är riktigt bra! Trevlig söndag alla!

Trevligt ställe!
Hur mycket kostar det att äta där?:)
det skulle vara kul om du skulle kunna skriva ut lite priser på matställen du tipsar om!:)
tacksam för svar!
kram

Mums vad gott det ser ut! Och vad himla söt du var. Jättefin tröja och rosett.

Ã?h va smarrigt:) Snygga du:)

åh herregud, sötsaker alltså.. fast min stora grej är chips!

MUMS!!!!!!!!!!!!!

om du nån gång kommer till kalmar får du komma å pröva på byttans söndagsbrunch 😉

🙂
Ha en fin kväll!

ser jättegott ut

söt du är bella!
skulle inte du kunna göra ett inlägg om hur man piffar upp sin vardags-outfit? jag är en jeanstjej men skulle vara kul att variera mer med lite tunikor, shorts, smycken etc…. kan du inte ge lite tips!!!

Hej!
Jag är en tjej på 16 år som drar till Thailand en månad imorgon (måndag).
Så om du vill får du gärna följa min blogg under min resa, jag kommer uppdatera med bilder
och videobloggar så ofta jag kan!
Kramar

http://eevelynz.blogg.se

Alla kommentarer…
Life & thoughts
februari 28 2010 at 13:37

Söndagsbrunch

Nils och jag hade ingen frukost hemma så vi åkte till Pont Nouveaus för att bruncha, de har tårtbuffe från Tösses till efterätt 🙂

Skriv en kommentar
E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nina

Ja… när vi inte hade frukost hemma fick barnen ge sig ut och tigga. Somliga har det bra. 😉

Hanna

Visst lägger man ner rätt mycket pengar på kläder? Jag är medlem på en sida där du kan få presentkort hos olika klädbutiker, ex. H&M, JC och Nelly.com. Det man gör är att besöka hemsidor, värva, svara på undersökningar och frågor på sidan. Man får även poäng för att logga in, vilket är jättebra, för det betyder att man egentligen inte behöver lägga ner så mycket tid för att till slut få ut ett presentkort!
http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=20460

Hoppas vi ses!

låter mysigt^^<3

Så gott! �r själv hur hungrig som helst!

Therese

Hej! Jag tänkte fråga dig om ni/du har blivit bättre på att laga mat hemma? Du hade väl som mål att försköka äta mindre mat ute och laga mer mysiga middagar hemma! =)

åh vad gott! 🙂

Las garna min blogg om Mitt Liv i England

Att helg brunch är såå himla skönt! Jag & min älskling gör det varje helg!

Bruncha sakar jag, gjorde alltid det när jag bodde i USA 🙂 kanske därför jag blev så tjock? haha

awe, mysmys:) ni är så gulliga tsm.

hur länge har ni varit tsm?:)

�h det är så gott där!

S.

Hej bella! jag har en fråga som jag hoppas du kan svara på.. du brukar ju skriva mycket om självkänsla, bra självförtroende osv. Och det är så att jag har inte bra självförstroende.. jag känner mig så nere ibland, och sen varje gång efter ett skollov (som nu) vi har nyss haft sportlov. Vi börjar imorgon, JAG VILL VERKLIGEN INTE! jag blir alltid att må dåligt innan skolan ska börja. Har du något bra tips så man kan se det på ett lite mer poritivt sätt? jag vet att jag inte är ensam om att tycka skolan är jobbig… men jag mår verkligen inte bra.

Kram (:

Buffé är bland det bästa.

Nils är så söt! 😀 Ni passar sjukt bra tillsammans!

Gott, men hade inte du magkatarr??

åååh ni är S� söta!

Låter gott! 😀

����, precis vad jag skulle behöva nu!

Din blogg har blivit så behaglig att läsa. Hrligt med en smart tjej som ändå kan ha ett kul och intressant UNGT liv.

DU INSPIRERAR MIG!

Krams

Ã?h =) Jag vill ocksÃ¥ käka tÃ¥rta 😀

�h, vad lyxigt! Själv är jag och min sambo hemma med två sjuka barn. Men det fungerar ju det också!

du och nils är så söta tillsammans! 🙂

Linnea

Gud va kul (;

Alla kommentarer…